Sapphire X1900XT te warm?

Pagina: 1
Acties:

• yok
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:32
Ik wou net F.E.A.R gaan spelen met mijn nieuwe p.c om eens uit te testen wat deze kan. De test van FEAR doorstaat hij supergoed op de hoogste specs. Ik superblij en ga gelijk spelen. Na zeg maar 10 minuten krijg ik een heel raar, vervormd beeld en iets over de de VPU recover van ATI en sluit FEAR af. Mijn bureaublad kan ik daarna gewoon goed blijven zien. Soms is het zo erg dat mijn videokaart opeens geen signaal meer tijdens het gamen geeft volgens mij monitor. Terwijl de kaart net een paar dagen jong is. De kaart voelt dan wel superwarm aan.

Ik heb FEAR ook al geprobeerd te spelen om 'medium', maar dat maakt geen verschil. Nog steeds valt deze uit.

Specs computer:
E6600 + Big Typhoon
Asus P5B Deluxe
Raptoxx 550W voeding
2GIG DDR2 CORSAIR PC5400
2x 120MM fans van Nexus, 1 airflow in, 1 airflow uit (uit is bij de GRAK, om de warme lucht uit te blazen)
Sapphire X1900XT
3x HD 300GIG (2x IDE, 1x SATA -> OS).

Nieuwe drivers (volgens mij) van de ATI site gedownload, heb het ATI Catalyst control center. Daar staat dat de kaart bijna 70 graden werd toen deze net uitviel.
Iemand misschien enig idee hoe ik dit kan oplossen of waar het aan ligt?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 21:56
Ik zou beginnen met VPU Recovery uit te zetten, dat gedoe zorgt voor meer problemen dan dat het oplost.

The devil is in the details.

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Aan de prijs van je voeding te zien en omdat ik nog nooit gehoord heb van het merk voeding, denk ik dat je een slechte voeding heb. Ik adviseer je om een a-merk voeding te kopen. Kijk eens naar een tagan voeding van minimaal 450w.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de temp echt 70 graden is zal dat het probleem niet zijn. Maar als je zegt dat je een vervormt beeld krijgt wat in mijn oren klinkt als artifacts dan lijkt dat wel weer op een te hete kaart.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:22
VPU Recover lijkt hier inderdaad het probleem.. Bij mijn vorige installatie zorgde VPU Recover ervoor dat mijn Battlefield 2 na een x aantal minuten opeens een zwart beeld gaf, als 'recover', mogelijk was dit wel door oververhitting (dit weet ik niet, aangezien ik toen nog geen ventilatie in de kast zelf had) maar in deze installatie loopt BF2 juist vast als VPU Recover aan staat..

VPU Recover kan dus wel helpen, maar het kan ook tegen je werken..

Voeding is trouwens echt niet altijd het probleem, ik zou eerst VPU Recover proberen (uitzetten dus)!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• yok
Heb ik gedaan en ik ga nu even spelen.

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-07 22:43
Artifact komen inderdaad vaak door hitte. Maar aangezien TS zijn kaart 70ºC wordt lijkt het me niet dat het daar aan ligt.

Je hebt aardig wat in je pc zitten waardoor er een goede voeding nodig is. Je hebt nu een 550W voeding van een merk dat ik niet ken. Het is belangrijk om een voeding te hebben met een constant vermogen.
De voeding die je nu hebt heeft een piek vermogen van 550W. Ik zou het advies opvolgen en een betere goede. a-merk voeding erin te zetten. VPU recover kan inderdaad ook wel uit. Naar eigen ervaring veroorzaakt dus zoals Hahn al zegt, meer problemen dan dat het oplost.

Om te kijken of het aan je voeding ligt kan je ook alles loshalen in je pc. Alleen HD met windows en je progs, de andere 2 HD's eraf. Geen dvd-roms erin. Just mobo, graka, mem en je hd.

Controleer voor de zekerheid je voltages even om te kijken of ze ze kloppen.

[ Voor 0% gewijzigd door Crijnn op 03-09-2006 16:45 . Reden: tiep geblek ]

• yok
crijn schreef op zondag 03 september 2006 @ 16:44:
Artifact komen inderdaad vaak door hitte. Maar aangezien TS zijn kaart 70ºC wordt lijkt het me niet dat het daar aan ligt.

Je hebt aardig wat in je pc zitten waardoor er een goede voeding nodig is. Je hebt nu een 550W voeding van een merk dat ik niet ken. Het is belangrijk om een voeding te hebben met een constant vermogen.
De voeding die je nu hebt heeft een piek vermogen van 550W. Ik zou het advies opvolgen en een betere goede. a-merk voeding erin te zetten. VPU recover kan inderdaad ook wel uit. Naar eigen ervaring veroorzaakt dus zoals Hahn al zegt, meer problemen dan dat het oplost.

Om te kijken of het aan je voeding ligt kan je ook alles loshalen in je pc. Alleen HD met windows en je progs, de andere 2 HD's eraf. Geen dvd-roms erin. Just mobo, graka, mem en je hd.

Controleer voor de zekerheid je voltages even om te kijken of ze ze kloppen.
VPU recover uit, nu loopt het spel gewoon vast. Ik ga zo even lopkoppelen. Maar om nou weer een nieuwe (vaak dure) voeding te moeten kopen is nogal klote. Is er geen goede goedkope voeding voor de specs van mijn P.C, zoals de ASUS 450W voeding?

Verwijderd

Ik heb zelf een saphire x1900xtx , en ken dit probleem.
Het probleem is dat de fanspeed niet wordt geregeld en dus op 23% blijft draaien.
Dit zorgt er voor dat de kaart veel te warm word 90+ Celsius.
Het probleem is op te lossen door een programma te installeren dat de fanspeed aan de hand van
de temperatuur regelt, bv ati tray tools.(geen ati tools).
Ook aan te raden is de standaard fan te vervangen door de artic accelero x2 , aangezien deze nog al wat stiller is en een stuk beter koelt dan de standaard koeler.

• PilatuS
  • Niet online
Een goede voeding is erg belangrijk voor je systeem. Je hebt een CPU en GPU van meer dan 300 euro per stuk. Dan mag er ook wel een voeding van 80 euro in vind ik.

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 16:28
Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 17:03:
Ik heb zelf een saphire x1900xtx , en ken dit probleem.
Het probleem is dat de fanspeed niet wordt geregeld en dus op 23% blijft draaien.
Dit zorgt er voor dat de kaart veel te warm word 90+ Celsius.
Het probleem is op te lossen door een programma te installeren dat de fanspeed aan de hand van
de temperatuur regelt, bv ati tray tools.(geen ati tools).
Ook aan te raden is de standaard fan te vervangen door de artic accelero x2 , aangezien deze nog al wat stiller is en een stuk beter koelt dan de standaard koeler.
Hmm, ik heb dezelfde kaart en de fanspeeds doen het wel prima! Merk ik al direct tijdens het opstarten, ff een vliegtuig toon, en dan normaal! Dus er zit wel degelijk een thermische unit in de kaart die het e.e.a. regelt.

Maar de Omega drivers icm Tray Tools doen t goed! Probeer dat eens idd!

..::System Specs::..

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik vind het een beetje onzin dat er gelijk geroepen wordt dat de voeding slecht is terwijl het veel eerder op een temperatuur probleem lijkt.
Immers anders zou de voeding gelijkt bij het begin van het spel problemen moeten vertonen (volle belasting) Ik zou zeggen speel eens met de kast open, en zet eventueel een grote tafelventilator ernaast die extra veel lucht door je kast jaagt. Als dat helpt is het waarschijnlijk de temperatuur.
Probeer de oplossing van gjabma eens, zou wel een lullig foutje van de fabrikant zijn :)

• yok
Na zeg maar een dik half uur op goede graphics FEAR te hebben gespeeld is de kaart 72 graden en liep het spel prima. Toch een voedingprobleem, aangezien ik mijn DVD en 2 HD's niet had aangesloten. Nieuwe voeding kopen dus. Is deze Asus goed genoeg voor mijn systeem of moet ik toch echt een hele dure voeding kopen? Of bijvoorbeeld deze.

[ Voor 15% gewijzigd door yok op 03-09-2006 17:32 ]

• PilatuS
  • Niet online
yok schreef op zondag 03 september 2006 @ 17:30:
Na zeg maar een dik half uur op goede graphics FEAR te hebben gespeeld is de kaart 72 graden en liep het spel prima. Toch een voedingprobleem, aangezien ik mijn DVD en 2 HD's niet had aangesloten. Nieuwe voeding kopen dus. Is deze Asus goed genoeg voor mijn systeem of moet ik toch echt een hele dure voeding kopen?
Opzich is die ASUS wel goed, het kan natuurlijk beter maar het is zeker geen slechte voeding.

@Kawaii, dus toch de voeding he :P

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 21:56
De voeding die jij aangeeft is €50, voor €20 meer heb je een Zalman 460 Watt, die zal geen problemen hebben met je systeem :)

The devil is in the details.

• yok
PilatuS schreef op zondag 03 september 2006 @ 17:32:
[...]

Opzich is die ASUS wel goed, het kan natuurlijk beter maar het is zeker geen slechte voeding.

Is die asus goed genoeg voor mijn systeem dan? En bij die raptoxx mogen ze dan wel eens zeggen dan 550 watt alleen de piek is.

• PilatuS
  • Niet online
Die ASUS zal wel voldoen denk ik hoor.
Q-tec heeft ongeveer het zelfde, je koopt een 550W voeding die in de praktijk nog niet eens 350W continu kan leveren.

Kijk sowieso even in het volgende topic: Welke voeding heb ik nodig? Deel 15

De voeding die Hahn aangeeft heb ik ook icm een E6600 en X1900XT. leverd voldoende vermogen en is ook nog eens erg stil.

[ Voor 39% gewijzigd door PilatuS op 03-09-2006 17:44 ]

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-07 22:43
Asus, Tagan, Zalman. Coolermaster etc. Allemaal goeie voedingen.
Sweex, E-tec, EnLight etc. zijn niet zo best.
Maar om nou weer een nieuwe (vaak dure) voeding te moeten kopen is nogal klote.
Aangezien het geld dat je in je pc hebt geinvesteerd kan er nog wel een goeie voeding bij lijkt me :P

• yok
crijn schreef op zondag 03 september 2006 @ 18:59:
Asus, Tagan, Zalman. Coolermaster etc. Allemaal goeie voedingen.
Sweex, E-tec, EnLight etc. zijn niet zo best.

[...]

Aangezien het geld dat je in je pc hebt geinvesteerd kan er nog wel een goeie voeding bij lijkt me :P
Mja, ik ging opeens alweer 120 euro over mijn budget door een ander moederbord en een IDE-kaartje. Dus mijn geld is ook weer bijna op. Maar ik ga voor 90 euro de Zalman 460W kopen bij CDROMland in breda. Lekker dicht bij school.
Deze is toch wel goed genoeg?

• Kawaii
  • Niet online
PilatuS schreef op zondag 03 september 2006 @ 17:32:
[...]

Ok ok, jij had deze keer gelijk ja :)
Maar je ziet het tegenwoordig wel erg vaak dat gelijk de voeding de schuld krijgt terwijl dat helemaal niet altijd het geval hoeft te zijn.

• PilatuS
  • Niet online
Ik weet idd dat er hier op GoT heel snel de voeding de schuld krijgt, maar dat komt ook omdat vaak mensen een goedkope voeding aanschaffen.

Een tijdje terug zag ik een syteem van iemand van totaal iets van 1500 euro voor alleen de kast met een voeding van 40 euro, die persoon vroeg of de voeding nog wat goedkoper kon want met een CPU van 350 euro was 40 euro voor de voeding te veel.

Tegenwoordig met GPU's die 200W slurpen wordt de voeding veel belangrijker dan zegmaar 2 jaar terug toen iedereen genoeg had aan een 300W voeding.

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 03-09-2006 19:53 ]

• Kawaii
  • Niet online
Klopt, gelukkig zijn de CPU bakkers bezig om het gebruik aardig terug te dringen als de gpu bakkers die weg nou ook eens gaan volgen. Maarja dat gaat nog wel even duren waarschijnlijk.

Maar men moet inderdaad niet snel willen bezuinigen op de voeding als ze zo'n duur systeem gaan aanschaffen.

Verwijderd

Tekn0z schreef op zondag 03 september 2006 @ 17:08:
[...]

Hmm, ik heb dezelfde kaart en de fanspeeds doen het wel prima! Merk ik al direct tijdens het opstarten, ff een vliegtuig toon, en dan normaal! Dus er zit wel degelijk een thermische unit in de kaart die het e.e.a. regelt.

Maar de Omega drivers icm Tray Tools doen t goed! Probeer dat eens idd!
Dat je de kaart hoort met opstarten heeft helemaal geen fiets te maken met de zogenaamde "thermische" unit. Dat is gewoon de opstartcyclus. Ik heb zelf ook een XTX gehad, en de zogenaamde standaardspeeds op welke de fan draait voldoen niet. Bij een bepaalde temperatuur draait de fan te langzaam wat dus zorgt voor een volledige freeze van je systeem..
Dus... hetgeen wat geregeld wordt is niet in orde, en de fanspeeds aan te passen via een tool is dan ook zeker aan te raden.
Wat iig het meest aan te raden is is om de standaard fan eraf te halen, sloot mikken en een zalman of een artic variant kopen. Koelen veel beter, en zijn tenminste stil.
Pagina: 1