Toon posts:

Bouwkwaliteit en Accuduur laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds een tijdje op zoek naar een laptop, maar begin zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer te zien (ongewtijfeld omdat dit mijn eerste laptop zal zijn). Ik wil deze laptop gebruiken voor studiedoeleinden en om in de trein mee te werken (ongeveer 2 keer een uur per dag). Daarnaast gaat deze laptop door de weeks mijn hoofdsysteem zijn om op te werken, een full size toetsenbord en een fatsoenlijk scherm zijn dus gewenst.

Nou kan ik zelf wel een laptop uitzoeken bij duidelijke eisen, maar daar ligt nou juist het probleem. Zoals uit mijn bovenstaande eisen wel blijkt word het ding intensief gebruikt en veel vervoerd, bouwkwaliteit is dus absoluut noodzakelijk. Mijn vraag is nu welke laptop (merk, specifiek type, serie?) dit soort gebruik meer dan 3 jaar vol gaat houden. Sommige mensen zeggen dat iedere laptop dit kan, maar google zegt iets anders ;) . Hierbij ben ik specifiek bang voor plastic scharnieren enzo, ik weet niet of dit volledig gerechtvaardigd is, maar ik heb bij veel laptops die ik vastgehouden heb zo'n...fragiel gevoel.

Daarnaast vraag ik me af wat voor een accuduur ik nodig ga hebben. Ik zit ongeveer 2 uur per dag in de trein en dan gebruik ik da laptop voornamelijk voor excel, word, Matlab (voornamelijk het proggen zelf, weinig runnen) en af en toe ArcGIS (zwaar op de HD, RAM en Proc). Daarbij is een muziekje op de achtergrond wel prettig natuurlijk. Als ik op bestemming aankom wil ik ook niet direct aan een stopcontact moeten hangen en een uurtje van dit soort gebruik extra is dan ook wel prettig. Draadloos Internet zal meestal toch niet voorhanden zijn, dus dat hoeft niet meegerekend te worden. Kan ik voor dergelijk gebruik uitgaan van de aangegeven tijden (ondanks dat deze vaak gegeven zijn bij continu Word gebruik)?
En hoe ervaren mensen met een soortgelijk patroon de behoefte aan accuduur (hoe veel zou jij graag willen hebben?)?

Ik heb overigens al heel wat sites afgezocht, zoals Notebookreviews.com en GoT, maar helaas geen echt duidelijk antwoord gevonden.

EDIT: Dat IBM/Lenovo erg goede laptops bouwt was mij ook al duidelijk geworden(inkoppertje zoals je zelf al zegt :) ), maar ik zoek meer algemene aanduidingen. Daarbij denk ik aan mensen die ook erg intensief gebruik maken van een laptop en dat al X jaar doen, of mensen die mij kunnen vertellen dat zo;n plastic shell ook stevig genoeg is. Nou ja, je snapt hem wel, algemene dingen heb ik het liefst. :)

EDIT2: Met fullsize toetsenbord bedoel ik: Een toetsenbord, uiteraard niet met alle toetsen erop, maar dat de toetsen niet erg klein gemaakt zijn om ruimte te besparen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2006 16:03 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Inkoppertje: IBM/Lenovo.

Verder heb ik weleens een HP Compaq business notebook (NC/NX series etc.) in mijn handen gehad en dit voelt ook erg degelijk aan. Deze zijn wat goedkoper dan IBM. Ik heb me er weleens lichtjes in verdiept en ik denk dat ik persoonlijk voor zo'n HP zou gaan. De onderbouwing hiervoor is dat ik liever op een goede indruk/mooie uiterlijke kwaliteit af ga dan op specs.

[ Voor 20% gewijzigd door smvs op 03-09-2006 15:36 ]

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024

Acolyte

Lid

Tenzij dat je echt niet ligt, zijn die Apple laptops vaak erg solide. Mooi design ook nog, en met de nieuwe Intels kun je er ook Windows op draaien ;)

Batterijduur voor de MacBook kan oplopen tot 5 uur (met middelmatig gebruik en Bluetooth uit) en voor de MacBook Pro tot 3,5 uur (dit mede door het grotere scherm van 15,4" tov 13,3" en uiteraard de gfx kaart die bij de MB geïntegreerd is).
Over het toetsenbord: ik weet niet wat je bedoelt met fullsize, de meeste laptops hebben een standaard 78/79 keys tobo en zo ook de Books. Kijk daarvoor de plaatjes op www.apple.nl maar eens, je mist niet erg veel. Ja een nummeriek gedeelte en een delete toets :P. Maar het meeste is er.
Geluid is uiteraard geen probleem, er zitten stereoboxjes in de laptop die redelijk wat kunnen produceren. Mochten mensen je kwaad aankijken in de trein vanwege het buitensporige geluidsniveau, dan plug je gewoon je koptelefoon in in de headphones jack.