Toon posts:

Koeling ( Klimatisatie PC - kast )

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet het komende jaar een eindwerk maken (avondschool klimatisatie )
en had het volgende in gedachten :

Als ik nu eens een PC-systeem zou gebruiken als testopstelling om met behulp van een PLC en airco te koelen

Mogelijkheid 1 : waterkoeling met aparte tempregeling voor CPU en GPU
via regelventielen (3weg) met 1 gezamelijk koelvloeistofbuffervat, (temp regelen door menging)(aanvoer en retourwatertemp) konstant debiet ,variabele temperatuur Mogelijkheid 2: waterkoeling met aparte tempregeling voor CPU en GPU maar koelen door middel van een verdeelregeling (ook via regelventielen (3weg)maar met konstante temperatuur en variabel debiet)

Vraag : wat zijn de ideale bedrijfstemperaturen voor een CPU en een GPU?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Vraag : wat zijn de ideale bedrijfstemperaturen voor een CPU en een GPU?
Het beste is een zo laag mogelijke temp. De CPU en GPU kunnen een stuk harder lopen als je koel zijn en ze gaan ook langer mee.

Als je dingen gaat koelen tot onder de kamertemp krijg je wel last van condens, iets wat bij een PC een groot probleem kan zijn.

Edit: Bij standaard waterkoeling met een lekker grote radiator zijn de temps eigenlijk al erg goed. Mijn CPU is nu 27 graden en mijn GPU is 43. Zonder waterkoeling kunnen die temps al het dubbele zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 03-09-2006 15:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als je de lucht in de kast (AIR intake) eerst ontvochtigd (gedeelte van airco capaciteit gebruiken) en heb je geen problemen met condens in de behuizing.

Dus koelen tot een 5°C lijkt me wel mogelijk?
Mag dit en heeft dit positieve gevolgen?
Bedoeling is wel dat je redelijk constante temperaturen bereikt met een wisselende belasting.
Kwestie van het regelen te demonstreren aan de jury op het laatst

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22
PilatuS schreef op zondag 03 september 2006 @ 15:06:
[...]Het beste is een zo laag mogelijke temp. De CPU en GPU kunnen een stuk harder lopen als je koel zijn en ze gaan ook langer mee.
...
Het allerbeste is een constante temperatuur, want alle temperatuursveranderingen geven een mechanische belasting (krimpen en uitzetten). Als je de proc en GPU constant op 35°C houd (dus opwarmen bij uitgeschakelde PC, en koelen bij ingeschakelde PC) zal je processor het langst meegaan.
Maar in de praktijk is de mechanische slijtage van de processor te verwaarlozen, de migratie van de dopering in het silicium zal sneller gaan (waardoor de transistoren niet meer werken, duurt 10tallen jaren voor het merkbaar is, maar hoe kleiner de transistoren hoe sneller het gaat natuurlijk). Tenzij je natuurlijk gaat koelen onder 0, dan heb je toch wel serieze thermische schokken.

@jacky001 hierboven: Essentieel aan je koeling is ook dat je geen overbodige kosten gaat doen. Heel je kast op 5° koelen is een enorme verspilling van energie, zolang er wat airflow is blijven de andere componenten koel genoeg, en door goed te isoleren voorkom je condens. De meest efficiënte koeling (prijs/prestatie's) is nog de luchtkoeling, voor jou de beste (je wil constante temperaturen) is waterkoeling op kamertemperatuur.
Wat bijvoorbeeld een goeie toevoeging is, is de waterpomp in snelheid regelen om zo minder energie te verbruiken. Als de processor opeens zwaar belast wordt, dan zorg je ervoor dat ie wat beter gekoeld wordt, bijvoorbeeld met een heel geleidelijke stijging van de temperatuur (warmer koelwater ==> geeft gemakkelijker warmte af in de radiator), om zo constant het koelsysteem op zijn maximale efficiëntie te houden. Probeer een nette karakteristiek te maken van de ideale watertemperatuur bij variabel vermogen dat de GPU en CPU dissiperen (zodat je pomp/ventilatoren dan zo weinig mogelijk energie verbruiken (en meteen stiller zijn)).

@PilatuS: dat zijn de voordelen, maar die wegen imho nét niet op tegen de nadelen (duurder, moeilijker onderhoud) van waterkoeling. En blijkbaar heb ik 98% van de computerindustrie achter mij geschaard, want luchtkoeling wordt nog altijd het meeste toegepast, en is dus de meest kosteneffieciënte koeling.

[ Voor 45% gewijzigd door naftebakje op 03-09-2006 16:02 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het voordeel van waterkoeling is wel dat het verschil tussen idle en stressed een stuk kleiner is dan bij luchtkoeling. Bij mijn PC is de idle temp vrijwel constant. Ik ben nu een beetje aan het internetten en muziek aan het luisteren waarbij de CPU nog geen 10% gebruikt. De idle temp is nu al meer dan 1 uur vrijwel het zelfde, zit zo rond de 27 graden. Af en toe gaat ie 1 graad omhoog of naar beneden.

Mijn stressed temp ligt maar 5 graden hoger dan de idle temp, bij luchtkoeling ligt de stressed temp soms wel 20 graden hoger.

Verwijderd

Topicstarter
het is natuurlijk ook zo dat indien de CPU (idle->stressed) ineens warm word dan onmiddelijk ook de verschiltemperatuur tussen koelmedium en CPU stijgt en warmteafgifte evenredig gemakkelijker verloopt -> waardoor de temperatuur zowiezo konstanter blijft

Ik zou hem echt wel lager willen koelen zodat je het regelproces beter kunt controleren
ook ben je dan niet meer omgevingsafhankelijk , denk maar terug aan juli jongstleden.

Trouwens enkel een debietsregeling (pomp) levert me niet genoeg punten op (vermoedelijk)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22
Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 16:17:
...Trouwens enkel een debietsregeling (pomp) levert me niet genoeg punten op (vermoedelijk)
De berekeningen voor de ideale werktemperatuur bij verschillende te koelen vermogens, en de invloed hiervan op het koelsysteem wel (hoe zuinig kan je em maken zonder dat je je doelstellingen ontloopt, hoeveel beter is de koeling door em minder zuinig te maken). Maar je kan inderdaad er nog een koelsysteem aan hangen om het "moeilijker" te maken. Maar das ws iets wat je eens aan je leraars kan vragen, die kunnen wel inschatten in hoeverre het opstellen van de performantie van een koeling moeilijk genoeg is voor de eindwerken die ze geven (want ik heb al dingen gezien als eindwerk die mijn pinkje slapend kan doen in 5 minuutje's).

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 03-09-2006 16:30 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Is er ergens technische info over CPU's (warmteafgifte i.f.v.belasting (vermogen))
Hier vind ik wel niet veel over op het net

Persoonlijk heeft een mengregeling mijn voorkeur .
heeft toch wel iets meer ; koelmediumtemperatuur die de belasting volgt
Pagina: 1