Draad & Draadloos netwerk: Bestanden/Printer delen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.962 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Levi Strauss
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb even een vraagg..

Wij hebben een Router van Sitecom ("WL-114 Wireless Network Router 54g") en daar is één laptop draadloos verbonden, en verder zijn er 2 PC's via UTP verbonden in het netwerk.

Nu kan ik wel bestanden delen met de andere PC's maar ik kan geen verbinding maken met de laptop (draadloos) over het netwerk en andersom ook niet. Nu is het zo dat ik draadloos wil kunnen printen, want als ik een UTPkabel in de laptop steekt werkt het wel allemaal, maar zodra ik alleen draadloze verbinding heb niet.

Alle systemen draaien op Windows XP.
Verder is de draadloze verbinding beveiligd doormiddel van WEP.

Kan iemand hier mee helpen? :) Alvast bedanktt..

Verwijderd

Heb je iets meer info? Waar zijn deze pc's aan verbonden, wat zijn de ip-adressen van alle pc's?

• Levi Strauss
  • Niet online
Alle PC's zijn verbonden met die "Sitecom WL-114 Wireless Network Router 54g".

Ik weet niet wat de ipadressen zijn, 192.168.0.???.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 14:43:
Heb je iets meer info? Waar zijn deze pc's aan verbonden, wat zijn de ip-adressen van alle pc's?
Daarbij moet je even letten op het IP adres van de laptop als die draadloos verbonden is. Nog steeds hetzelfde subnet?
(bijv allemaal een 192.168.0.* IP waarbij de ster dus vervangen moet worden door een willekeurig ander getal en waarbij het 192.168.0.1 IP bezet is door de router. Dit is een voorbeeld, maar wel veelvoorkomend, maar het kan natuurlijk ook 192.168.1.* zijn)

Als de pcs een 192.168.0.* IP hebben en de laptop via wireless een 192.168.1.* Ip heeft, kan dat problemen geven.
Levi Strauss schreef op zondag 03 september 2006 @ 14:49:
Alle PC's zijn verbonden met die "Sitecom WL-114 Wireless Network Router 54g".

Ik weet niet wat de ipadressen zijn, 192.168.0.???.
Dan kijk je dat toch per computer even na?

Start -> uitvoeren -> cmd.exe
ipconfig /all

en dan heb je het IP van die computer
Nog makkelijker: Log in op je router en bekijken bij de LAN instellingen die clientlist.

[ Voor 33% gewijzigd door Hann1BaL op 03-09-2006 14:53 ]

• Levi Strauss
  • Niet online
Bij de laptop als hij wireless is dan is het IP 192.168.0.107 en als hij per utp verbonden is, is het IP 192.168.0.121.

Clientlist heb ik niet op deze router geloof ik. In een iedergeval kan ik niet vinden.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
dus als ik het goed begrijp kan niemand je shares zien van de laptop, en een evt "virtual wlan" functie staat uit?

en bestands &printer deling staat aan?

• Hann1BaL

Hann1BaL

Levi Strauss schreef op zondag 03 september 2006 @ 15:06:
Bij de laptop als hij wireless is dan is het IP 192.168.0.107 en als hij per utp verbonden is, is het IP 192.168.0.121.

Clientlist heb ik niet op deze router geloof ik. In een iedergeval kan ik niet vinden.
De IP adressering zou dan het probleem niet moeten zijn.

Handmatig de andere pcs invoeren werkt ook niet?
Om te kijken of je op de andere sharemaps kan komen kan je natuurlijk altijd handmatig een pc sharemap openen:
\\192.168.0.* (even opzoeken welk IP adres dus)
Werkt dat?

• Levi Strauss
  • Niet online
Ja, ik kan geen shares zien op de laptop. En en bestands en printerdeling staat gewoon aan.
Hann1BaL schreef op zondag 03 september 2006 @ 15:11:
[...]

De IP adressering zou dan het probleem niet moeten zijn.

Handmatig de andere pcs invoeren werkt ook niet?
Om te kijken of je op de andere sharemaps kan komen kan je natuurlijk altijd handmatig een pc sharemap openen:
\\192.168.0.* (even opzoeken welk IP adres dus)
Werkt dat?
Als ik dit doe, dan krijg ik foutmelding dat hij het item niet kan vinden. 8)7

[ Voor 72% gewijzigd door Levi Strauss op 03-09-2006 15:16 ]

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-03 21:37
Staat er niet een firewall op je wireless interface? Evt de windows firewall??

Werkt ping wel? Zie je een mac-adres in een 'arp -a' nadat je gepingd hebt??

Zo nee, dan heb je een Layer 2 netwerk rpobleem. Zou je op het AP moeten kijken of daar wat geblokkeerd wordt. Zo ja, dan zit het probleem in WIndows(instellingen).

Verwijderd

staat de bestand en printerdeling service ook aangevinkt bij de eigenschappen van de WLAN verbinding ?

En er zijn routers waarbij je SMB verkeer kunt uitschakelen voor WLAN, kan je ook ff nakijken in je router config.

• Levi Strauss
  • Niet online
Oké, ik gaat het allemaal uitproberen. En anders neem ik wel even contact op met Sitecom. Ik denk dat hun dit probleem gewoon kennen, en gelijk antwoord kunnen geven. In iedergeval bedankt voor jullie hulp enzoww..

• Hann1BaL

Hann1BaL

Levi Strauss schreef op zondag 03 september 2006 @ 15:19:
Oké, ik gaat het allemaal uitproberen. En anders neem ik wel even contact op met Sitecom. Ik denk dat hun dit probleem gewoon kennen, en gelijk antwoord kunnen geven. In iedergeval bedankt voor jullie hulp enzoww..
Anders even kijken naar de uitzonderingen/exceptions van de windows firewall als je die hebt draaien. Het zou kunnen dat bestands- en printerdeling daar niet bij staat. Die moet je dan even toevoegen.

• zoomer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2025
Hetzelfde treedt bij mij ook op. Ik heb zojuist een Linksys WRT54GC tussen m'n modem en pc gezet.

PC is bekabeld en ontvangt internet. Laptop wireless en ontvangt ook internet.

WPA-beveiligd en via MAC-adressen.

Bestands en printerdeling / client voor micr. netw. /tcp-ip-protocol ingesteld op beide machines.

IP-adressen verschillend en niet gelijk aan router-adres.

In de firewalls van de pc's heb ik de ip-adressen toegevoegd als zijnde veilig.

En toch lukt het me niet de wederpartij te ontmoeten.

Pingen van bekabelde pc naar wireless gaat goed
Pingen van wireless naar bekabeld geeft een Time out.

Verder valt het me op dat bij de lan-instellingen op de router in de client list de naam van de laptop op unknown staat terwijl ik die toch echt een naam heb gegeven.

Welk vinkje vergeet ik??

Vr. gr. Zoomer

• zoomer
Heeft niemand de gouden tip voor mij?

Vr. gr. Zoomer

• zoomer
Op het internet vind ik nog het volgende over de wizard in xp:
de wizzard maakt van de lan en wlan verbinding een brug zodat deze als 1 verbinding word gezien en dus je laptop direct op de router gezien word alsof deze rechtstreeks is aangesloten
Ik vraag me af hoe ik dit moet zien, want de bedrade pc heeft geen wireless en de laptop geen lan. Waar zou ik (zonder die wizard) dan een brug moeten maken? Op de bedrade pc of op de laptop?
Of is dit niet het probleem?

Vr. gr. Zoomer

• zoomer
Hij doet het. 't NETBUI -protocol dat ik vorige week had gebruikt voor een andere verbinding/netwerkkaart stond ook geactiveerd op de netwerkkaart die verbinding heeft met de router.

NETBUI uitgevinkt en hij doet 't!! :)

Vrgr Zoomer

Vr. gr. Zoomer

Pagina: 1