Toon posts:

Hard Disk Buffer..?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een externe harde schijf gaan kopen, en nou vroeg ik me af wat het verschil is tussen 'n buffer van 8MB of 16MB.. wat houdt dat precies in?

ook wou ik vragen of t slimmer is om een interne of externe hardeschijf te kopen.. qua snelheid en prestatie.. want extern is natuurlijk handiger in gebruik maar als dit de snelheid en kwaliteit heel erg naar beneden haalt dan koop ik toch liever intern.

ik hoop dat iemand mij wat meer kan informeren. alvast bedankt :)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:07
Waarom is een externe hardeschijf handiger in gebruik? Tenzij je je hardeschijf vaak op een ander systeem wilt/moet aansluiten zie ik het voordeel niet echt van een externe in plaats van een interne.

De snelheid (van een externe) zal in veel gevallen wel lager liggen, maar dat ligt voornamelijk aan de manier waarop je 'm aansluit. De kwaliteit zal weinig uitmaken, tenzij je 'm vaak vervoert en ie op die manier veel klappen moet opvangen. Dan kan het zijn dat ie wat minder lang leeft.

Buffergrootte zal niet zo heel veel uitmaken, maar meestal is een 16MB versie maar ietsje duurder, dus echt te laten voor het geld hoeft niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 03-09-2006 13:10 ]

The devil is in the details.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-02 00:43
het haalt je snelheid inderdaad wel een stuk omlaag... ik weet niet waarvoor je die schijf precies wilt gaan gebruiken, maar ik kan ook niet echt zeggen dat ik het handig vind (ik heb er zelf 1) aangezien je hem steeds aan/uit moet zetten en dat usb kabeltje + voedingskabel er in moet doen, en ook kun je zo'n externe HD niet te lang aan laten staan. Ik zou iig wel voor de 16mb variant gaan want die is een stuk sneller, maar wat het precies doet weet ik ook niet :P

edit: een interne schijf hoef je nix mee te doen verder want die zit er standaard in ;) is veel makkelijker.

[ Voor 10% gewijzigd door Avalaxy op 03-09-2006 13:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 03 september 2006 @ 13:09:
Waarom is een externe hardeschijf handiger in gebruik? Tenzij je je hardeschijf vaak op een ander systeem wilt/moet aansluiten zie ik het voordeel niet echt van een externe in plaats van een interne.

De snelheid (van een externe) zal in veel gevallen wel lager liggen, maar dat ligt voornamelijk aan de manier waarop je 'm aansluit. De kwaliteit zal weinig uitmaken, tenzij je 'm vaak vervoert en ie op die manier veel klappen moet opvangen.

Buffergrootte zal niet zo heel veel uitmaken, maar meestal is een 16MB versie maar ietsje duurder, dus echt te laten voor het geld hoeft niet.
ja handiger in gebruik omdat ik 'm dan makkelijker op andere computers aan kan sluiten. Is dus handig bij overzette van muziek e.d.

maar oke het lijkt er dus op dat intern wel gewoon beter is.. aangezien het ook goedkoper is denk ik dat ik daar maar voor ga dan. bedankt voor Jullie hulp! :)

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:12
Ik ben toevallig ook net bezig met een externe schijf, en dan wel speciaal voor mn laptop. Hij zal voornamelijk in twente blijven staan.
Ik wilde daar een 320 gb western digital voor gebruiken en die via de firewire poort verbinden.
Ik vraag me alleen af waarom je zei dat je die externe schijf niet te lang aan kan laten staan??

Verwijderd

Topicstarter
hmmm ik heb toch nog een vraagje :p wat is een interface? want ik kan kiezen uit IDE, SATA150 of SATA300, maar hoe weet ik welke ik moet hebben dan?

Verwijderd

Opperhoof schreef op zondag 03 september 2006 @ 13:16:
Ik ben toevallig ook net bezig met een externe schijf, en dan wel speciaal voor mn laptop. Hij zal voornamelijk in twente blijven staan.
Ik wilde daar een 320 gb western digital voor gebruiken en die via de firewire poort verbinden.
Ik vraag me alleen af waarom je zei dat je die externe schijf niet te lang aan kan laten staan??
een externe hardeschijf word iets warmer dan een hardeschijf in een kast, deze is namelijk gekoelt, me broer draait nu al bijna 2 jaar een 160gig externe hardeschijf, 24u aan, hij doet het nog perfect( smart leest goed af ).

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het is natuurlijk onzin dat een HDD in een externe case warmer wordt dan in een PC.
De meeste mensen hebben hun HDD's niet of nauwelijks gekoeld, vaak 2 schijven dicht op elkaar etc. De temperatuur ligt dan juist vaak hoger in de kast dan in een externe case. Ook het contact oppervlak bij een externe case is vaak groter, de schijf kan dus meer warmte afgeven aan zijn omgeving, met als resultaat een koelere schijf. Dan zijn er ook nog externe cases te vinden waar een casefannetje in zit, dus nog meer extra koeling, en een nog koelere schijf.

Extern hoeft dus echt niet wamer te zijn dan intern, als je maar een fatsoenlijke behuizing hebt, en geen el cheapo plastic casing. Dan kan een externe schijf ook prima 24/7 aanstaan.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm ik heb toch nog een vraagje :p wat is een interface? want ik kan kiezen uit IDE, SATA150 of SATA300, maar hoe weet ik welke ik moet hebben dan?

:?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2006 13:30 ]

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:45
@ BredeP: Klopt, ik heb mijn externe harde schijf tijdens de hittegolf een keer per ongeluk de hele dag aan laten staan, het ding was wel warm, maar geen extreme temperaturen...

De schijf (Maxtor Diamondmax 10, 200 GB, 8 MB cache) zit in deze metalen behuizing.

Plastic behuizingen zijn idd de moord voor je schijven, dat spul isoleert te goed.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 13:29:

:?
Dat hangt dus af van wat je in je pc hebt zitten. Als je een S-ATA controller hebt kun je gaan voor S-ATA disks, anders voor ATA (overigens zijn zowel S-ATA als ATA IDE disks).
Dus wat dat betreft is het gewoon een kwestie van kijken wat je in je pc of externe behuizing kunt hangen.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 03 september 2006 @ 13:36:
[...]

Dat hangt dus af van wat je in je pc hebt zitten. Als je een S-ATA controller hebt kun je gaan voor S-ATA disks, anders voor ATA (overigens zijn zowel S-ATA als ATA IDE disks).
Dus wat dat betreft is het gewoon een kwestie van kijken wat je in je pc of externe behuizing kunt hangen.
aah oke :) naja volgens mij heb ik gewoon IDE in mn pc zitte.. naja.. komt goed.. in ieder geval bedankt!
Pagina: 1