Na de uitbreiding van het geheugen van mijn computer van 1 GB naar 2 GB kreeg ik bij het opstarten van mijn computer de melding 'CMOS checksum error - Defaults loaded'. Ik zie boven de melding staan dat er 2GB aan intern geheugen is gevonden dus het geheugen wordt in zijn geheel gedetecteerd.
Na het zo goed mogelijk bijstellen van de BIOS-parameters loopt mijn systeem (voor zover ik kan nagaan) weer als vanouds en verschijnt de foutmelding niet meer. Tevens geeft het systeem aan dat er 2GB aan intern geheugen aanwezig is.
Hierna heb ik het geheugen gecontroleerd met een geheugentest-programma van Windows (Windows Memory Diagnostics) die geen fouten detecteert in het geheugen.
Het is toch zo dat het bijplaatsen van geheugen niet mag leiden tot deze foutmelding?
De gegevens van het moederbord en het geheugen:
Na het zo goed mogelijk bijstellen van de BIOS-parameters loopt mijn systeem (voor zover ik kan nagaan) weer als vanouds en verschijnt de foutmelding niet meer. Tevens geeft het systeem aan dat er 2GB aan intern geheugen aanwezig is.
Hierna heb ik het geheugen gecontroleerd met een geheugentest-programma van Windows (Windows Memory Diagnostics) die geen fouten detecteert in het geheugen.
Het is toch zo dat het bijplaatsen van geheugen niet mag leiden tot deze foutmelding?
De gegevens van het moederbord en het geheugen:
- Moederbord : Gigabyte 8KNXP
- Oude geheugen : 2 x KVR400X72C3/512 van 512 MB per stuk
- Nieuwe geheugen : 2 x KVR400X72C3A/512 van 512 MB per stuk