[Geheugen] CMOS checksum error

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:35
Na de uitbreiding van het geheugen van mijn computer van 1 GB naar 2 GB kreeg ik bij het opstarten van mijn computer de melding 'CMOS checksum error - Defaults loaded'. Ik zie boven de melding staan dat er 2GB aan intern geheugen is gevonden dus het geheugen wordt in zijn geheel gedetecteerd.

Na het zo goed mogelijk bijstellen van de BIOS-parameters loopt mijn systeem (voor zover ik kan nagaan) weer als vanouds en verschijnt de foutmelding niet meer. Tevens geeft het systeem aan dat er 2GB aan intern geheugen aanwezig is.

Hierna heb ik het geheugen gecontroleerd met een geheugentest-programma van Windows (Windows Memory Diagnostics) die geen fouten detecteert in het geheugen.

Het is toch zo dat het bijplaatsen van geheugen niet mag leiden tot deze foutmelding?

De gegevens van het moederbord en het geheugen:
  • Moederbord : Gigabyte 8KNXP
  • Oude geheugen : 2 x KVR400X72C3/512 van 512 MB per stuk
  • Nieuwe geheugen : 2 x KVR400X72C3A/512 van 512 MB per stuk
Het geheugen werkt volgens Dual Channel met gebruikmaking van de sloten 1 + 4 respectievelijk 2 + 5.

Verwijderd

dat mag hoor, als dat 1malig is wil dat niets zeggen. Sommige moederborden geven dit weer als ze een foutje/misinstelling in de bios hadden waardoor ze even andere settings moeten gebruiken. Dit laatste is zeker mogelijk, je werkte mss met een command rate van 0T die nu naar 1T gezet is ofzo.

Zolang het niet nog optreedt, moet je je daar geen zorgen over maken

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:35
Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 11:13:
dat mag hoor, als dat 1malig is wil dat niets zeggen. Sommige moederborden geven dit weer als ze een foutje/misinstelling in de bios hadden waardoor ze even andere settings moeten gebruiken. Dit laatste is zeker mogelijk, je werkte mss met een command rate van 0T die nu naar 1T gezet is ofzo.

Zolang het niet nog optreedt, moet je je daar geen zorgen over maken
Bedankt voor je antwoord. Ik heb nog eens wat gezocht maar kan eigenlijk nergens een goed stappenplan vinden voor het uitbreiden van je geheugen. En dan per stap de mogelijke problemen waar je tegen aan kunt lopen. En dan per mogelijk probleem een verklaring van het probleem. Ik heb gekeken in de handleiding van mijn moederbord en op tweakers. Het enige wat ik kan vinden is informatie over het 'type' geheugen dat je kunt gebruiken en verder alleen opmerkingen in de trend van 'druk het reepje in het slot'. Weet iemand misschien of er ergens een dergelijk stappenplan is te vinden? Ik denk dan in grote lijnen aan iets in de orde van:
  1. Schrijf alle instellingen van je CMOS op!
  2. Open computer
    Mogelijke problemen : kan geen schroevendraaier vinden
    Mogelijke oorzaken : ...
  3. Plaats geheugen
    Mogelijke problemen : het geheugen past niet
    Mogelijke oorzaken : ...
  4. Start computer
    Mogelijke problemen : CMOS checksum error
    Mogelijke oorzaken : het BIOS heeft een parameter in het CMOS aangetroffen die het 'niet lust'
  5. Enzovoorts

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Kan dat je mobo niet kon booten met je vorige settings en toen de bios heeft moeten resetten. Denk aan het handmatig instellen van 1T, terwijl dat niet mogelijk is met 4 stickies ram, je moet dan 2T lopen.

Het vervangen van geheugen is imho op te vatten als een basis handeling. DFI heeft bv CMOS reloaded, waardoor je zo je oude settings terug kan zetten, Gigabyte werkt daarentegen met een dual bios.

Instagram / YouTube