Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Antenne Aarden

Pagina: 1
Acties:
  • 4.251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-11 09:34
Hey,

Ik heb even een vraagje, ik heb hier een (zend/ontvang) antenne liggen van ongveveer een meter of 5 lang.
Nou als ik die antenne aan de zeikant van me raam monteer met ti-wraps dan heb je gewoon een goede stabiele antenne, die net boven het huis uitkomt.
Aleen zit ik nu met een groot probleempje, het word nu steeds slechter weer.
En ik ben zo bang dat de bliksem er ooit nog een x inslaat als ik hem laat hangen.
De antenne is van RVS, en de "verdeelkap" die boven opzit voor aarde en + die is van plastic.
Enig idee hoe ik dit goed kan aarde zodat ALS de bliksem er een x inramt, dat me apparatuur niet kapot gaat en dat me kozijn niet gefrituurt is?
Op i-net heb ik al gezocht maar dan zijn die dingen 60 euro, een echte tweaker kan toch zelf wel iets maken ?
Mvg, bedankt.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
Een surge protector (zoals je die voor je stopcontacten hebt) bestaat ook voor antenne's/coax/satteliet. Zelf maken zou ik niet aanraden, bij APC heb je vb. $10.000-100.000 verzekering afhankelijk welk apparaat je aankoopt en natuurlijk heb je ook je brandverzekering die dit moet opvangen.

Een bliksem gaat heus niet zomaar inslagen op je antenne omdat die iets boven je dak zit (behalve als je het enige huis in een groot veld bent en je antenne 2 meter boven het huis steekt en als het dan nog recht inslaat in je antenne dan denk ik persoonlijk dat zo'n surge protectors ook niet veel zullen helpen. Als de vonk enkele 100'en m's kan overslaan (tussen de wolken en jouw antenne) dan denk ik dat enkele cm's niet veel zullen doen en dat je alsnog je apparatuur mag vergeten.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Guru Evi schreef op zondag 03 september 2006 @ 04:11:
Een surge protector (zoals je die voor je stopcontacten hebt) bestaat ook voor antenne's/coax/satteliet. Zelf maken zou ik niet aanraden, bij APC heb je vb. $10.000-100.000 verzekering afhankelijk welk apparaat je aankoopt en natuurlijk heb je ook je brandverzekering die dit moet opvangen.

Een bliksem gaat heus niet zomaar inslagen op je antenne omdat die iets boven je dak zit (behalve als je het enige huis in een groot veld bent en je antenne 2 meter boven het huis steekt en als het dan nog recht inslaat in je antenne dan denk ik persoonlijk dat zo'n surge protectors ook niet veel zullen helpen. Als de vonk enkele 100'en m's kan overslaan (tussen de wolken en jouw antenne) dan denk ik dat enkele cm's niet veel zullen doen en dat je alsnog je apparatuur mag vergeten.
JA idd bij een rechstreeks bliksem inslag heeft een ups of surge protector weinig nut, die spanningen zijn zo hoog. Ik denk dat je het beste maar gewoon die 60 euro kan besteden

Verwijderd

Beste bakkie man, ik heb eens een directe inslag op mijn wifi antenne gehad.
Niks maar ook niks inhuis deed het meer.
Alles was kapot. Ik had overal protectors op, deze lagen allemaal zwart/gebruint op de grond.
Zelfs de spiegel in de gang was bruin verkleurd door de electrische lading.

De antenne stond op een 4 meter hoge paal boven op de Flat op de liftschagt.
Gelukkig was alles goed verzekerd en geregeld.
Zelfs de interkom was stuk en mijn mobieltje ook.

Dus jouw protector van 60 euro lacht die bliksem om. sommige bliksel stralen zijn 1.5 meter breed!!!
Afbeeldingslocatie: http://www.riet.com/bliksem_boom.jpg
Wist je dat bliksems röntgen- en gamma-straling uitzenden!!!

Overgens mag je al aardig wat schade verwachten als de bliksem 300 meter verderop in slaat. De spanningen op jou bakkie zal ontiegelijk hoog worden en direct alles doorbranden. Wellicht dat dan een protector helpt...
Afbeeldingslocatie: http://www.dadeboer.nl/Fotografie/voorjaar2004/Blikseminslag.jpg

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Cablekevin schreef op zondag 03 september 2006 @ 03:02:
Nou als ik die antenne aan de zeikant van me raam monteer met ti-wraps dan heb je gewoon een goede stabiele antenne, die net boven het huis uitkomt.
Aleen zit ik nu met een groot probleempje, het word nu steeds slechter weer.
En ik ben zo bang dat de bliksem er ooit nog een x inslaat als ik hem laat hangen.
Zo te horen zul je je vooral druk moeten maken over wat er gebeurt als die antenne loswaait. Een antenne vastzetten met dunne nylon stripjes? Ben je wel helemaal fris in het bolletje? Een antenne zet je vast met een paar stevige beugels en grote keilbouten in een stevige muur. Je zult waarschijnlijk nooit een directe inslag meemaken. De kans daarop is heel erg klein. Wat je wel mee zult maken is een paar stevige stormen, en vraag je maar eens af wat de schade is als het ding bij de buren door de schuifpui waait. Naar je verzekering kun je fluiten als die horen dat je minder dan een euro aan plastic gebruikt hebt om het ding te monteren.

http://www.d-d-s.nl/antenne-muurbeugel.html

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Cablekevin
Burne schreef op zondag 03 september 2006 @ 08:15:
[...]

Zo te horen zul je je vooral druk moeten maken over wat er gebeurt als die antenne loswaait. Een antenne vastzetten met dunne nylon stripjes? Ben je wel helemaal fris in het bolletje? Een antenne zet je vast met een paar stevige beugels en grote keilbouten in een stevige muur. Je zult waarschijnlijk nooit een directe inslag meemaken. De kans daarop is heel erg klein. Wat je wel mee zult maken is een paar stevige stormen, en vraag je maar eens af wat de schade is als het ding bij de buren door de schuifpui waait. Naar je verzekering kun je fluiten als die horen dat je minder dan een euro aan plastic gebruikt hebt om het ding te monteren.

http://www.d-d-s.nl/antenne-muurbeugel.html
Tja ik kan het moeilijk uitleggen... zal er wel ff een foto van maken.
Het zijn ti-wraps van bijna 5 cm breed ;) (die herbruikbare dingen)
Werkt PERFECT, dat meen ik seriuus het waait nu ook heel hard maar hij hangt gewoon nogsteeds.
En ALS ie eraf zou waaien dan haalt dat totaal niet uit het zit tussen een huis.
Oja een muurbeugel ga ik toch nog halen dus bedankt voor de tip.

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Sla een aardpin in de grond en verbind de mantel van je coax kabel met deze pin, gebruik een overspanningsbeveiliging in je coax kabel. Nu is je ontvangeringang beschermd tegen statische ladingsopbouw op je antenne (niet tegen bliksem en zeker niet tegen directe inslag). Geen aardpin is geen bescherming

Gebruik overspanningsbeveiliging op je wandcontactdozen, die wel een randaarde dienen te hebben anders werkt het nog nauwelijks. Dit beschermt tegen pieken op het lichtnet als gevolg van blikseminslag op grotere afstand (nog steeds niet tegen een directe inslag).

Laat een bliksemafleider installeren, vier aardpennen op elke hoek van je huis die dikker moeten zijn en dieper dienen te gaan dan de pin uit het eerste stukje van m´n post en twee of drie elektroden op je dak. Duur maar het biedt bescherming in een 30 meter radius binnen de elektroden op je dak. daarbuiten totaal niet.

Mijn advies in jouw geval is neem een goede verzekering en bevestig die antenne fatsoenlijk. Tie wraps zijn van nylon en die witte gaan in de zon gaan een half jaar mee de zwarte een jaar, neem van die lange rvs slangeklemmen die voor luchtcirculatiesystemen worden gebruikt, goedkoop en lekker stevig.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Je kan het ook anders aanpakken: een dikke draad aanleggen van de aardpin naar een punt hoger dan je antenne. Daar zou de bliksem dan eerder inslaan...

U vraagt, wij antwoorden.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Zoals hierboven ook gezegd is, als de bliksem direct inslaat kan je ALLES in je huis weggooien, vaak zelfs apparaten die nieteens aangesloten zijn, dus daartegen beveiligingen is gekkenwerk (kooi van faraday om je hele huis heen?)

Een overspanningsbeveiliging is voornamelijk tegen 'normalere' fluctuaties, zoals een piek van 250volt op je spanningsnet ofzo.
Voor een antenne heb je er alleen wat aan als de bliksem redelijk dicht in de buurt inslaat, en dan nog heb je heel wat grotere schade dan je antennetje met apparatuur...

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 04:40
Wij hebben hier thuis een hele hoge antenne staan (antenne ontvangst). Nog nooit last gehad van blikseminslag.. Het zal vast wel mee vallen.

_@/'

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 17:25
Blikseminslag is niet alleen afhankelijk van de hoogte van een object, hè, maar ook van de electrische lading die het heeft. :)

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

SA007 schreef op zondag 03 september 2006 @ 18:40:
Zoals hierboven ook gezegd is, als de bliksem direct inslaat kan je ALLES in je huis weggooien, vaak zelfs apparaten die nieteens aangesloten zijn, dus daartegen beveiligingen is gekkenwerk (kooi van faraday om je hele huis heen?)
Die kooi van Farady mag mazen hebben ter grote van een muur omdat het om een laagfrequent verschijnsel gaat, dus is best wel realiseerbaar.
MeMoRy schreef op zondag 03 september 2006 @ 17:39:
Je kan het ook anders aanpakken: een dikke draad aanleggen van de aardpin naar een punt hoger dan je antenne. Daar zou de bliksem dan eerder inslaan...
Nee het moet een scherm zijn een enkele geaarde pin werkt niet. Dus minstens twee pinnen met een horizontale draad ertussen, en daaronder je antenne. Je ziet die draad wel over de nok van daken lopen.
Twee pinnen dicht bij je antenne kan ook, alleen bescherm je dan de rest van je huis niet.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 00:11

M14

Niet om het een of het ander, maar de bliksem zoekt de weg met de minste weerstand. Op het moment dat je je antenne gaat aarden is de weerstand richting de aarde weer wat lager geworden, waardoor de bliksem er eerder op zal inslaan ;).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Cablekevin
Ok het beste is dus:
Beugel kopen
En ff vragen aan me ouders of we goed verzekert zijn...
Did i miss anything ? :+

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:21
Een bliksemafleider voorkomt juist dat er bliksem inslaat, omdat er op dat punt potentiaalvereffening plaatsvindt. Met andere woorden: de spanning wordt naar aarde geleidt in plaats van dat het zich opbouwd en dan 'doorbreekt'.
Je antennemast aarden met een grondpen en lekker dik koperdraad zal dan ongetwijfeld een statisch opluchtend effect geven.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
WEBsel schreef op maandag 04 september 2006 @ 03:15:
Een bliksemafleider voorkomt juist dat er bliksem inslaat, omdat er op dat punt potentiaalvereffening plaatsvindt. Met andere woorden: de spanning wordt naar aarde geleidt in plaats van dat het zich opbouwd en dan 'doorbreekt'.
Je antennemast aarden met een grondpen en lekker dik koperdraad zal dan ongetwijfeld een statisch opluchtend effect geven.
Ik denk dat de EMP die het bij inslag geeft op je interne kabel genoeg zal zijn om het een en ander al dan niet alles op te blazen.

Ik heb hier een 24-poort ethernet switch volledig opgeblazen door de bliksem. De kabels in mijn huis lopen in de muur omhoog en naar beneden vanuit de kelder naar omhoog in een rack. De bliksem was ingeslaan, waarschijnlijk op de bliksemafleide die in een radius van 1m parallel met de kabel omhoog liep maar toch had ik schade. Gelukkig heeft die niet zoveel kapot gemaakt (de volledige switch was stuk, van de UTP kabel schoot binnenin niet veel meer over en de netwerkkaart en pc die aan die utp kabel hing).

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Cablekevin
En wat als ik gewoon de min aan de aarde van het huis hang? (met een degelijke muurbeugel)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 00:11

M14

Nog een keer, je wilt niet dat er iets in slaat op je antenne. Daarom moet je zorgen dat ie geen goede verbinding richting aarde heeft. Hoe meer kabels je er aan gaat hangen richting de grond (al dan niet via je huis of wat dan ook) hoe lager de weerstand wordt, hoe eerder de bliksem in kan slaan.
Of te wel, niet aarden, maar ergens anders een bliksem-afleider neer zetten met _meerdere_ _dikke_ aardlijnen naar beneden. Waarom meerdere lijnen, dat is heel simpel. Het werkt als parallel geschakelde weerstanden. De eigenschap hiervan is dat de vervaningsweerstand lager is dan de kleinste weerstand. Hoe meer verbindingen je richting aarde legt, hoe lager de weerstand wordt, hoe eerder de bliksem daar zal inslaan.

Conclusie, je antenne niet aarden.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Cablekevin
oki, dankjewel :)

Verwijderd

De antenne niet aarden.........

Lees dit maar eens:
http://www.ham-radio.nl/diversen/aarding.htm

Aarding kan trouwens ook goed zijn voor storing in de antenne af te voeren zodat de ontvangs en het zenden van betere kwaliteit wordt

• Cablekevin
Verwijderd schreef op woensdag 06 september 2006 @ 17:10:
De antenne niet aarden.........

Lees dit maar eens:
http://www.ham-radio.nl/diversen/aarding.htm

Aarding kan trouwens ook goed zijn voor storing in de antenne af te voeren zodat de ontvangs en het zenden van betere kwaliteit wordt
Shit best dom van me, ik vind altijd alles op ham-radio, heb dus gewoon niet goed gekeken.
Bedankt nogmaals!
Pagina: 1