Toon posts:

Wijn + Laptop = Niet goed...

Pagina: 1
Acties:
  • 388 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Niet zo heel lang geleden wilde ik mijn vriendin verrassen met een flesje wijn. Een heerlijk exemplaar uit de Ribera del Duero. Het transport per rugzak was mogelijk enkel iets te ruig en mijn lieve Toshiba Satellite Pro 2100 was getuige van het breken van de fles. Ikzelf had dat in eerste instantie niet door, maar op een gegeven moment voelde ik nattigheid. De ontdekking was niet geheel emotieloos. Immers, waar vind je tegenwoordig nog zo'n lekkere fles wijn? Daarnaast was ik ook aan mijn laptop gehecht, die nu in een paar centimeter hoog vloeistof stond te loeien. Blijkbaar was de Toshiba aangegaan door de wijn.

Batterij onmiddelijk verwijderd. Naar vriendin gespoed besloot ik het zaakje op turbosnelheid uit elkaar te schroeven.

Afbeeldingslocatie: http://www.daalen.biz/100_0380.JPG

Alles losgehaald, schoongevogen, wijn opgezogen met wcpapier, en gebeden...

De volgende dag deed hij het nog niet, maar weer een dag later plots wel. Misschien iets te weinig geduld gehad met uitdrogen. Maar om het een of ander maakt de laptop nu na een paar seconde kortsluiting indien de batterij er niet in zit. Wierd.

Probleem: Er zit nog wijn in het TFT. De service planet in Rotterdam raadde met aan om een nieuw scherm te kopen.

Afbeeldingslocatie: http://www.daalen.biz/100_0382.JPG

Zoals u misschien kan zien, zit de wijn ook in verschillende lagen in het TFT verstopt. De experts bij eerdergenoemd raadden me aan de TFT laag per laag los te peuteren, de lagen te nummeren om later weer in de goede volgorde in elkaar te duwen en in afgekoeld gekookt water (ontkalkt dus) schoon te maken.

Ik heb daar (gelukkig) nog geen ervaring mee. Zijn er mensen hier die dat wel eens eerder hebben moeten doen en daar dus al kunde in hebben? Waar moet ik op letten? Is het te doen?

Verwijderd

was iets met zout ofzo dat jeroverheen moest strooien :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik zou me iig voorbereiden op het kopen van een nieuw scherm. Maar als je dan toch bezig bent (want goedkoop is dat niet) koop dan meteen een nieuwe laptop. Vervolgens kun je gaan proberen je scherm schoon te maken-- lukt het heb je een mooie meevaller, lukt het niet dan had je je daar al op voorbereid.

Maar je bent iig wel vrij ruig bezig geweest met die tas dan-- ik heb nog nooit een wijnfles zomaar weten te breken-- daar moet echt wel wat moeite in gestoken worden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:39
Das kut zeg! Maar als je er een nieuw scherm op moet zetten, zou ik meteen een nieuwe laptop kopen als ik jou was.

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
persoonlijk zou ik zeggen meteen upgraden en vooral blij wezen dat je HDD nog intakt is heel snel backups maken

de lagen loshalen en schoonmaken ik zou er persoonlijk niet aan beginnen kans dat het fout gaat 99% reden de pixels extreem gevoelig

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-01 14:41

SeatRider

Hips don't lie

CyBeR schreef op zondag 03 september 2006 @ 02:24:
Maar je bent iig wel vrij ruig bezig geweest met die tas dan-- ik heb nog nooit een wijnfles zomaar weten te breken-- daar moet echt wel wat moeite in gestoken worden.
De enige wijnfles die ik ooit heb horen breken kwam terecht op het hoofd van degene die inbrak in de auto van een vriend van mij. De politie kon er nog begrip voor opbrengen ook :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:39
SeatRider schreef op zondag 03 september 2006 @ 02:45:
[...]

De enige wijnfles die ik ooit heb horen breken kwam terecht op het hoofd van degene die inbrak in de auto van een vriend van mij. De politie kon er nog begrip voor opbrengen ook :)
hehehehe :+ _/-\o_

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

job

SeatRider schreef op zondag 03 september 2006 @ 02:45:
[...]

Rolcontainer met wijn die ik te vlot de bocht deed omgaan liet wat flesjes breken.
en och... wat klinkt brekend glas toch mooi :P.

Maarre om nog wat nuttigs toe te voegen.
Gekookt water lijkt me nooit schoon genoeg om te gebruiken.
Ik zal maar wat flesjes demi water halen.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 03-09-2006 02:56 ]

Verwijderd

Ik vind je nogal een durfal om een fles wijn zomaar even in een rugzak te stoppen bij een laptop :)

Verder geef je aan dat je tijdens het transport iets te ruig was. Hoe ruig is dan ruig vraag ik me af, want een fles, ongeacht wat er in zit, mag ook niet zomaar breken, een fles moet voldoen aan een bepaalde tolerantie. Misschien een emailtje naar de wijn producer doen toekomen ? Baat het niet dan schaad het niet.

Verder zou ik deze laptop afschrijven. Het scherm krijg je nooit meer helemaal goed en al krijg je hem op een acceptabel niveau werkend terug, dan nog is de vraag hoe lang de rest mee gaat. Wijn is sticky en als het ook lekker rond je cpu of mem zit dan geef ik hem sowieso een lage overlevingskans. Gauw back uppen dus, zoals eerder gezegd.

Dure les, maar volgende keer de fles wijn gewoon in plastic handtas vervoeren. Overigens niet bedoeld om zout in de wond te wrijven, tis gewoon balen.

Ik geef je een goeie kans, mits redelijk, dat de wijn producer je wel tegemoet wil komen, hangt er vanaf hoe je de brief opsteld. Heb wel eens meer voor minder gekregen, maar dat is ter beoordeling van de ander :)

Succes en sterkte

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

job

De wijn van de printborden en electronica is vast te verwijderen.
Dat kan je beste schoonmaken met alcohol. Lost alle troep op en vervliegt weer snel.

Het scherm is het lastigste om schoon te maken..
Denk niet dat dat plastic alcohol leuk gaat vinden, dus zoals ik al zei. Houd het daar op demi water.

[ Voor 33% gewijzigd door job op 03-09-2006 03:18 ]

Verwijderd

Heel erg kut zeg.

Ik heb wel eens een TFT vervangen van een laptop, dat is goed te doen, kan elke randdebiel. Ik zou op marktplaats oid kijken naar iemand die zown zelfde laptop aanbied voor een prikke (kapot mobo ofzo) en dan het scherm overbouwen.

Anders zit er maar een ding op; een nieuwe flapper kopen.

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 12:57
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn MDA, alleen dan met zeep ipv wijn. Ik heb alleen de toutchscreen en de backlightmodules losgehaald en het zaakje in schoon water gespoeld. Daarna een nachtje laten weken. De zeep is prima uit het scherm, alleen heb ik bij het loshalen per ongeluk zo'n minescuul bandkabeltje gescheurd, zodat de tweede helft van mijn scherm hezelfde weergeeft als de eerste helft.

Ergo: probeer het gewoon maar kijk erg goed uit voor die dunne kabeltjes.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de tips, volgende week ga ik proberen schoon te maken, zal de foto's posten.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11-2025
Het scherm is prima schoon te krijgen. Je moet je paneel demonteren (duh). Vervolgens de aluminum rand loshalen. Dan voorzichtig je paneel en de achterliggende lagen folie verwijderen. (volgorde noteren!) en dan schoonmaken.
Let wel goed op dat je CCFL niet breekt. Die zit onderaan parallel aan het paneel. Ook goed opletten op de (gelijmde) kabels boven en rechts (meestal) aan je feitelijke TFT paneel zelf.

Niet te aggresief schoonmaakspul gebruiken. Op je glazen paneel zelf zit aan beide kanten folie (polarisatiefolie) en dat moet erop blijven.

Weet je wel zeker dat de laptop zelf goed schoon is? Wijn (en vrijwel alle andere substansies) zijn funest ervoor. Het vocht niet zozeer, maar wel de overige ingredienten. (Met name suikers!). Deze vreten na verloop van tijd de zooi lekker aan.
In zo'n geval maak ik het liefste de print schoon met alcohol (om de zoete bende te verwijderen) en afspoelen met gedestileerd water. Vervolgens natuurlijk laten drogen, en geen hulpmiddelen zoals fohns ed. Gewoon weekje laten liggen in een relatief warme omgeving. Met fohn creer je als je pech hebt te grote temp.verschillen. Kraanwater gebruiken is helemaal een no-go: Kalkvorming is minstens even ernstig als wijn.

Een ander scherm kun je altijd nog kopen. Een 14" schermpje koop je voor 100-150 eur, 15" rond de 200 eur. (Er zijn meerdere winkels die refurbished schermen verkopen, een nieuwe is idd onbetaalbaar (lees: 600+ eur bij de fabrikant))

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 02:20:
Ik heb daar (gelukkig) nog geen ervaring mee. Zijn er mensen hier die dat wel eens eerder hebben moeten doen en daar dus al kunde in hebben? Waar moet ik op letten? Is het te doen?
Het is te doen ja, als je maar voorzichtig bent. De 'tft' laag (het echte scherm dus) is erg kwetsbaar. de lagen er omheen zijn folie lagen en niet echt kwetsbaar.
Bij het openmaken de vellen goed op volgorde houden (ook boven/onder bijhouden), er zitten een stuk of 5 lagen in. Je kan ze schoonmaken met gedemineraliseerd water.
De tft laag zelf durf ik niet te zeggen of die schoon te maken is.
Ik heb alleen gezien dat iemand z'n scherm heeft gefixed, heb 't niet zelf gedaan. 't scherm was overigens weer prima na het schoonmaken.
Pagina: 1