Chaintech 7AJA2 doet moeilijk met netwerkkaarten

Pagina: 1
Acties:

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:19

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Ik ben mijn 7AJA2 systeem (VIA KT133A chipset, AMD Athlon 1400) aan het ombouwen tot mediacenter systeem. Nu zit dat wat krap qua specs (vooral cpu kracht, de I/O is prima in orde) dus wil ik zoveel mogelijk tweaken :) De CPU moet natuurlijk niet lastiggevallen worden door Realtek netwerkkaarten etcetera. Nu wil het geval echter dat 'ie deze Realteks prima installeert en deze prima werken, maar als ik er een 3Com 3c905B-TX of een Intel 8255x gebaseerd kaartje in steek, de verbindingen gruwelijk onstabiel worden. Met een ping -t is dit prima te reproduceren, eens in de zoveel tijd verliest 'ie een zooi pakketjes. RDP'en gaat slecht, je vliegt eruit.

De kaarten zijn niet stuk, in VIA Apollo PRO 133a gebaseerde systemen (en mijn eigen ULi M1695) doen ze het prima.

Uiteraard diverse drivers geprobeerd. Ik vraag me af waarom deze plank niet van de betere netwerkkaarten houdt? :)

Hier stond een dode link.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Al eens een ander PCI slot geprobeerd?

Normaal zou het geen probleem mogen vormen maar het PCI slot recht onder het AGP slot deelt meestal een IRQ met het AGP slot.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Evt. chipsetdrivers? Andere drivers voor de NIC's ipv de standaard Windows drivers?

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Vergeten te melden, PCI sloten heb ik allemaal gehad, en voor de 3Com geldt dat de 3Com driver het iets beter doet dan de Microsoft driver. Voor de 8255x kaarten kan ik geen driver updates vinden bij intel, ze redirecten me naar de PRO 100 drivers, maar deze drivers werken niet.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:39
Het kan goed zijn dat je probleem lichtelijk lijkt op de combinatie SB Live! in combinatie met die Via chipset. Die SB Live!'s waren niet erg netjes met de manier waarop ze omgingen met de PCI-bus en het VIA-chipset liet dit toe. Gevolg was datacorruptie en ruis. Misschien is het een soortgelijk iets met die netwerkkaarten, waar de betere netwerkkaarten iets van je PCI-bus willen dat het VIA-chipset niet goed ondersteund.

Zoek eens met "VIA KT133 corruption/corruptie" voor meer details en voor een eventuele fix kun je de link hieronder eens bekijken.

meuktracker: VIA 686B data-corruption bug fix

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mischien maken die lankaartjes gebruik van een nieuwere pci standaard wat het mobo niet ondersteund.

ff offtopic, TS, een vraag namens mijn pa die ik ondanks googlen niet heb kunnen beantwoorden en chaintech is niet te bereiken (kreeg email delivery error). M'n pa heeft het zelfde bordje (maar dan met (E) erachter) als jij. daar wil ie een 2e hd aan hangen maar hoe groot mag die max zijn?
in de manual staat het niet en zoals ik al zei is het zelfs met google niet te vinden
enig idee?

[ Voor 67% gewijzigd door Raven op 03-09-2006 17:47 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
bartgrefte schreef op zondag 03 september 2006 @ 17:38:
mischien maken die lankaartjes gebruik van een nieuwere pci standaard wat het mobo niet ondersteund.

ff offtopic, TS, een vraag namens mijn pa die ik ondanks googlen niet heb kunnen beantwoorden en chaintech is niet te bereiken (kreeg email delivery error). M'n pa heeft het zelfde bordje (maar dan met (E) erachter) als jij. daar wil ie een 2e hd aan hangen maar hoe groot mag die max zijn?
in de manual staat het niet en zoals ik al zei is het zelfs met google niet te vinden
enig idee?
Ik heb dit bord ook en er zit een 250 GB HDD in. Dat had je trouwens ook wel kunnen beredeneren adv de faq hier op tweakers, staat veel nuttige info vermeld over bioslimieten.

PCI standaard lijkt me stug, die 3Com 3c905B-TX kaartjes zijn ook niet bepaald nieuw dacht ik.

Sterker nog, exact die kaart zit ook bij mij op dit mobo, is nu niet in gebruik, maar ik ben niet bekend met problemen met deze combo. Ik zou het toch zoeken in andere pci kaarten of een windows/software probleem.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Laserjet schreef op zondag 03 september 2006 @ 20:15:
[...]

Ik heb dit bord ook en er zit een 250 GB HDD in. Dat had je trouwens ook wel kunnen beredeneren adv de faq hier op tweakers, staat veel nuttige info vermeld over bioslimieten.

PCI standaard lijkt me stug, die 3Com 3c905B-TX kaartjes zijn ook niet bepaald nieuw dacht ik.

Sterker nog, exact die kaart zit ook bij mij op dit mobo, is nu niet in gebruik, maar ik ben niet bekend met problemen met deze combo. Ik zou het toch zoeken in andere pci kaarten of een windows/software probleem.
en je draait originele bios? of update? die van paps is van 2002

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
bartgrefte schreef op zondag 03 september 2006 @ 20:20:
[...]

en je draait originele bios? of update? die van paps is van 2002
Is dit een vraag? ;) Je had het mobo in de tussentijd al kunnen voorzien vd laatste versie vd chaintech website.. Net zoals ik...

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Met de nieuwste bios is dit bord voor zover ik weet 48-bits LBA capabel, dus kan je er behoorlijk grote HD's aan hangen. De chipset kan het iig prima aan.

De 3Com 3c905B is van lang vervlogen tijden, net als de 8255x kaartjes (1999-2000). PCI standaarden zou het probleem niet moeten zijn. Ik zal morgen eens kijken of ik een Intel PRO 1000MT kaartje kan lenen op m'n werk, ik gebruik hem dan wel op 100 megabits, maar ik zal daar eens mee testen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Laserjet schreef op zondag 03 september 2006 @ 20:46:
[...]

Is dit een vraag? ;) Je had het mobo in de tussentijd al kunnen voorzien vd laatste versie vd chaintech website.. Net zoals ik...
euh ja :)
denk trouwens niet dat paps dat wil, is zíjn pc he ;)

Oscar Wilde

Pagina: 1