Toon posts:

Budget Programmeer Workstation

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Momenteel zit ik *altijd* in de woonkamer te computeren. Dit vind ik nogal lastig, omdat hier dus ook mijn ouders zijn, de tv, de keuken, de radio etc. Dit werkt erg afleidend. Daarom wil ik graag een pc'tje op mijn eigen kamer hebben. Mijn hoofdgebruik is MSN, internet en email. Hier komt bij dat ik een tijdje geprogrammeert heb in PHP, en dit wil uitbreiden naar Java en C++. Grafisch werk verricht ik niet. Ook schoolwerk (verslagen typen enzo) doe ik op deze pc. Ook een servertje draaien voor mijn localhost is noodzakelijk.

Echter het nadeel van werken in de woonkamer is, is dat het érg afleidend is als de tv aanstaat, de radio of als mn ouders praten. Daarom zat ik eraan te denken om een simpele pc voor op mijn kamer te kopen. Wat ik met deze pc moet doen, is hetzelfde als wat ik er mee deed :) Het voordeel, vind ik, is dat ik veel geconcentreerder kan werken in een stille omgeving.

Op dit systeem wil ik Linux gaan draaien, Debian of Ubuntu dat weet ik nog niet precies (advies mag altijd, maar het is vooral een kwestie van smaak ;)) :) Ik wil, als het kan, helemaal van Windows af stappen omdat ik daar veel problemen mee ondervind en mij dit te zwaar is voor een PC. Ik kan muziek luisteren via Linux, ik kan MSNen met aMSN, ik kan schoolwerk doen met OpenOffice en ik kan programmeerwerk doen met gratis editors. Perfect dus en niet zwaar.

Het budget voor dit systeem is eigenlijk 250€, heel weinig. Dit is omdat ik bijna niks te besteden heb op het moment, hier hoop ik verandering in te brengen door te verdienen met mijn werkzaamheden, maar dit komt later wel. Als ik dan wil upgraden koop ik gewoon alles opnieuw, is geen ramp, dan gebruik ik deze gewoon als server.

Hieronder staan de componenten die ik moet aanschaffen, en welke dingen ik daarvoor voor ogen heb. Wat ik niet hoef te kopen: kast, dvd speler, cd brander, floppy station, voeding, muis. Deze onderdelen heb ik nog van een andere pc. De voeding is 300W trouwens.

De componenten:
Processor:
AMD Sempron 64, 3000+, Socket 754, Boxed
€49,09

Moederbord:
Asus K8U-X
€39,41

Werkgeheugen:
OEM Memory, 512 MB, DDR, PC3200, 400 MHz, 1 x
€48,29

Grafische kaart:
XFX GeForce FX 5200, 128 MB, DDR, AGP 8X
€35,70

Hardeschijf:
Maxtor DiamondMax 10, 160 GB, 7200 rpm, 8 MB, ATA133
€54,55

Monitor:
LiteOn 17" CRT (deze kan ik overnemen)
€25

Speakerset:
Creative Inspire 280, Zwart (ik wil wel muziek kunnen luisteren en zo nu en dan een filmpje kunnen bekijken op internet natuurlijk; ook voor audio-video tutorials is dit wel handig ;))
€24,15

Toetsenbord:
Microsoft Natural Ergonomic 4000, Zwart, zilver, Retail (ik heb nog wel eentje liggen, maar deze lijkt me wat geschikter voor veel gebruik. Die ik nog heb liggen is een hele simpele, classic)
€43,92

Totaal: € 295,35
(Het systeem is samengesteld bij Azerty)

Momenteel zit ik dus iets over budget, zoals te zien is. Ik vroeg mij af wat hier nog aan bijgeschaaft kan worden. Volgens mij is alles compatibel (voor zover ik het heb kunnen vinden op de sites van de makers van de producten), alleen is de prijs me iets te hoog eigenlijk. Graag hoor ik alle meningen en reacties hierover.

Met vriendelijke groet,
Fruity07

LET OP
Deze start-post is oud. Voor de twee actuele systemen, zie mijn post onder aan deze pagina.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je met zo'n laag budget zit, waarom schaf je dan geen 2ehands systeempje aan? De eisen die je stelt zijn niet behoorlijk zwaar en met een 2ehands P4 of A-XP kun je ook prima vooruit lijkt me.

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:29
waarom doe je een losse videokaart? Koop een Mobo met onboard en bespaar 25-35 euro...
Verder kan je ook een 160GB Harde schijf nemen scheelt ook alweer een 10 a 15 euro.

Als je 20 euro meer uitgeeft dan kan je ipv huidige Mobo, Proc en videokaart het volgende kopen:
Asus A8N-VM CSM
3000+ socket 939
Dit heeft als voordeel dat je een Mobo hebt met zowel DVI als analoog, PCI express voor toekomstige videokaarten, SATA II, Firewire enzo.
Lijkt mij wel de moeite waard

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Ja maar zo kan je blijven je budget verhogen.

Ga gewoon eens op zoek naar een leuk tweedehands computertje. Of , wat mij beter lijkt, ga eens naar een pc beurs (weet niet of er zijn waar jij woont). Maar hier zijn er wel altijd leuke kits te koop, tweedehands toestelletjes, etc.

Je hebt van die mobo's met onboard vga, cpu erbij, etc. Dan nog 512MB geheugen erbij, kastje aan 20 euro (met bijgeleverde voeding) ... en klaar is kees.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er wel aan gedacht om een tweedehands computertje te kopen, maar ik heb liever een iets nieuwer systeem wat ik zelf in elkaar gezet heb. 50€ over budget heen is nou ook niet bepaald een ramp hoor, maar ik zag het liever niet ;)

brokenp; Waarom ik een losse videokaart aanschaf? Omdat ik denk dat ik hiermee betere beeldkwaliteit heb en ik kan dan 1280x1024 op 32bit kleuren draaien. Ook denk ik dat hiermee de grafische interface van Linux, KDE dan wel Gnome, beter tot zijn recht komt.

"Als je 20 euro meer uitgeeft dan kan je ipv huidige Mobo, Proc en videokaart het volgende kopen:
Asus A8N-VM CSM
3000+ socket 939
Dit heeft als voordeel dat je een Mobo hebt met zowel DVI als analoog, PCI express voor toekomstige videokaarten, SATA II, Firewire enzo.
Lijkt mij wel de moeite waard"
Och, waarom zou ik dat nodig hebben? :) Ik gebruik SATAII toch niet, omdat ik verwacht ongeveer een jaar vooruit te gaan met deze pc. Ook hoef ik geen games te spelen waarbij loading-times erg belangrijk zijn, maar gewoon mijn dagelijkse dingen doen :) De pc waar ik nu op zit is ongeveer het zelfde als wat ik hier samengesteld heb, met als enige echt verschil dat hier een P4 inzit. Maar als ik Linux draai, merk ik het verschil tussen een P4, een Sempron of een Athlon echt niet :)

0X55AA: Zijn die dingen ook ergens anders verkrijgbaar, of moet je daarvoor weer persé naar een beurs. Graag heb ik deze order morgen of maandag geplaatst, zodat ik hoogstens vrijdag mijn spulletjes krijg, nog mooi net voor het schooljaar :)

Bedankt voor de replies en ik hoop dat er nog meer zullen komen :) Suggesties over compleet andere dingen mogen natuurlijk ook, zolang ik mijn ding er maar mee kan doen (zonder mij te ergeren aan een traag systeem terwijl ik toch nog redelijk een OpenOffice Writer samen met een muziek speler, aMSN en en browser kan draaien).

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 21:35 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:38
Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 21:08:
Ik heb er wel aan gedacht om een tweedehands computertje te kopen, maar ik heb liever een iets nieuwer systeem wat ik zelf in elkaar gezet heb. 50€ over budget heen is nou ook niet bepaald een ramp hoor, maar ik zag het liever niet ;)

brokenp; Waarom ik een losse videokaart aanschaf? Omdat ik denk dat ik hiermee betere beeldkwaliteit heb en ik kan dan 1280x1024 op 32bit kleuren draaien. Ook denk ik dat hiermee de grafische interface van Linux, KDE dan wel Gnome, beter tot zijn recht komt.
De Geforce 6150 op de Asus A8N-VM CSM presteert over het algemeen een stukje beter dan de Geforce FX 5200, hoor. Bovendien is de 6150 een stukje nieuwer en ondersteund hij dus nieuwere technieken. Ook denk ik dat er weinig verschillen zijn in beeldkwaliteit, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

In ieder geval doet de geïntegreerde oplossing echt niet onder voor een los kaartje. Ze zijn allebei matig in 3D, dus ik denk dat je XGL & Compiz wel kunt vergeten, maar voor het weergeven van een 2D- desktopje doet de geïntregreerde oplossing niet onder voor een los kaartje, hoor :).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Japie_17 schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 21:22:
[...]
De Geforce 6150 op de Asus A8N-VM CSM presteert over het algemeen een stukje beter dan de Geforce FX 5200, hoor. Bovendien is de 6150 een stukje nieuwer en ondersteund hij dus nieuwere technieken. Ook denk ik dat er weinig verschillen zijn in beeldkwaliteit, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

In ieder geval doet de geïntegreerde oplossing echt niet onder voor een los kaartje. Ze zijn allebei matig in 3D, dus ik denk dat je XGL & Compiz wel kunt vergeten, maar voor het weergeven van een 2D- desktopje doet de geïntregreerde oplossing niet onder voor een los kaartje, hoor :).
Ik wacht nog even andere reacties af, en anders ga ik deze er zeker inzetten. Als een onboard oplossing zelfs beter is, waarom zou ik dan 30€ extra uitgeven? :) Het enige wat me dan een beetje zorgen baart is het RAM, de onboard oplossing snoept natuurlijk wel wat van mijn RAM af ;)

Ik draai momenteel Windows XP (omdat mn vader dit wil en dit is nog altijd zijn pc ;)) maar daar heb ik ook geen 3D desktop, dus waarom zou ik dat met Linux wel willen? :) Ik ben wel een fan van mooi uitziende dingen, maar als dat een erg duur prijskaartje moet hebben, mij niet gezien ;)

Wat ik alleen niet helemaal snap ik waarom zouden ze niet zo goed zijn in 3D? In deze pc zit dezelfde kaart en mn broertje speelt hier altijd games, en die doen het toch wel aardig :)

Heel erg bedankt voor je reactie :)

---

Is iets als dit dan beter dan hetgeen ik als start post heb gemaakt? :)

De componenten:
Processor:
€49,09

Moederbord:
Asus K8N-VM
€50,44

Werkgeheugen:
€48,29

Hardeschijf:
€54,55

Monitor:
€25

Speakerset:
Creative Inspire 280, Zwart (ik wil wel muziek kunnen luisteren en zo nu en dan een filmpje kunnen bekijken op internet natuurlijk; ook voor audio-video tutorials is dit wel handig ;))
€24,15

Toetsenbord:
Microsoft Natural Ergonomic 4000, Zwart, zilver, Retail (ik heb nog wel eentje liggen, maar deze lijkt me wat geschikter voor veel gebruik. Die ik nog heb liggen is een hele simpele, classic)
€43,92

Totaal: €295,44

(NB: Een 300W voeding is toch genoeg voor zon opstelling? :))

Dit mobo heeft SATAII aansluitingen, een ingebouwde 6100 videokaart. Ook is hij mATX, maar dat is geen ramp ;) Als hier nog dingen bijzijn die beter anders kunnen, laat het me weten :)

Persoonlijk denk ik dat deze build wat krachtiger is dan de eerste, terwijl deze zelfs nog goedkoper is. Of is het het echt waard om een Athlon 64 te nemen samen met een Asrock 939NF4G-SATA2 of iets dergelijks, wat me ongeveer 30€ meer kost? Ik denk niet dat ik dit ga merken, omdat ik toch niet echt hele krachtige applicaties draai. Graag hoor ik hier nog het een en ander over :)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 22:04 ]

Verwijderd

Ziet er op zich wel goed uit maar ik zal dat keyboard echt niet nemen als je
veel tekstverwerken en programmerd.. Zal liever dan een Natural Ergonomic 4000
microsoft keyboard nemen of een ander natural keyboard. Das hoogstends 1 tientje of
2 tientjes meer maar denk zeker wel dat het de moeite waard is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 21:40:
Ziet er op zich wel goed uit maar ik zal dat keyboard echt niet nemen als je
veel tekstverwerken en programmerd.. Zal liever dan een Natural Ergonomic 4000
microsoft keyboard nemen of een ander natural keyboard. Das hoogstends 1 tientje of
2 tientjes meer maar denk zeker wel dat het de moeite waard is.
Ik zat ook aan een Natural Ergonomic 4000 te denken, deze vind ik erg praktisch om mee te werken. Alleen vraag ik mij af of deze ook onder Linux werken, dit heb ik nergens echt kunnen vinden :X

Verwijderd

Qua toetsenbord: een Logitech UltraX is ook erg fijn: erg platte toetsen en geen grote afstand/kracht nodig om in te drukken ;) Weet alleen niet meer hoeveel die gekost heeft..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 21:44:
Qua toetsenbord: een Logitech UltraX is ook erg fijn: erg platte toetsen en geen grote afstand/kracht nodig om in te drukken ;) Weet alleen niet meer hoeveel die gekost heeft..
Deze heb ik momenteel in mijn opstelling staan 8)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Buiten de rest van de hardware om, die voeding die je hebt liggen heeft wel een 4 pins P4 aansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
GH45T schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 21:50:
Buiten de rest van de hardware om, die voeding die je hebt liggen heeft wel een 4 pins P4 aansluiting?
Ik kan momenteel niet controleren, maar de voeding komt uit een pc met een celeron processor van 733Mhz. Ik weet zo even niet hoeveel pins, maar dat is ook geen echte ramp lijkt me.

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-02 16:28
Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 21:44:
Die toetsenbordjes vind ik ook zelf heel erg fijn, omdat je toch iets meer feedback hebt dan 'n "echt" laptop toetsenbord.

Toch zeker bij mijn Case-Master UltraX look-a-like :X

Verwijderd

Topicstarter
Nikolas schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 22:05:
[...]

Die toetsenbordjes vind ik ook zelf heel erg fijn, omdat je toch iets meer feedback hebt dan 'n "echt" laptop toetsenbord.

Toch zeker bij mijn Case-Master UltraX look-a-like :X
De Natural Ergonomic Keyboard 4000 lijkt me erg praktisch en... ergonomisch ;) Ik heb me even ingelezen over het onderwerp, en het blijkt wel dat een dergelijk toetsenbord zeker veiliger is voor je polsen. Wat me nu ook opvalt aan mijn huidige typgedrag is, dat ik veelal automatisch al mijn polsen in een 90 graden houding doe, dus ik hoef me niet echt aan te passen denk ik. Wat me erg tegenvalt aan normale toetsenborden is dat ik de toetsen erg ver in moet drukken. Hierover heb ik niks kunnen vinden over de NEK3000, is dat hier ook het geval? Laptop toetsenborden liggen me ook erg lekker, omdat je de toetsen amper hoeft in te drukken :)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 21:59:
[...]

Ik kan momenteel niet controleren, maar de voeding komt uit een pc met een celeron processor van 733Mhz. Ik weet zo even niet hoeveel pins, maar dat is ook geen echte ramp lijkt me.
Oei man. Dat is een oud voedingkje...

Mijn advies is het toetsenbord even een maandje ofzo laten wachten en investeren in een net voedingkje die niet al te duur is (Sweex bijvoorbeeld) zodat je zeker bent van alle aansluitingen die je nodig hebt (de P4 stekker is redelijk essentieel tegenwoordig etc) en ook geen risico hebt van een onbetrouwbaar lor.

Verwijderd

Topicstarter
sebastius schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 22:11:
[...]

Oei man. Dat is een oud voedingkje...

Mijn advies is het toetsenbord even een maandje ofzo laten wachten en investeren in een net voedingkje die niet al te duur is (Sweex bijvoorbeeld) zodat je zeker bent van alle aansluitingen die je nodig hebt (de P4 stekker is redelijk essentieel tegenwoordig etc) en ook geen risico hebt van een onbetrouwbaar lor.
De voeding is inderdaad aardig oud, hij komt uit 2001 die pc. Maar wat bedoel je precies met een P4 stekker? Bedoel je een aansluiting voor een Pentium 4? ;) Want als dat zo is: ik gebruik geen P4 8)

Ik kan het me ook wel veroorloven om gelijk een voeding van 30€ erbij te doen, eentje van Huntkey bijvoorbeeld (alleen heb ik niet zoveel verstand van voedingsaansluitingen) :)

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 12:29

Jazzper

BB4E^Guerilla

als je qua voeding een mooie prijs kwaliteit verhouding wil koop dan geen Q-tec maar deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.lc-power.com/images/upload/medium/ig_m_51.jpg

de LC Power Silent Giant LC6550 - Black V2.0, 550W met 14cm fan
http://www.lc-power.com/h...g=2&h_id=1&u_id=3&a_id=51

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Verwijderd

Topicstarter
Jazzper schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 22:18:
als je qua voeding een mooie prijs kwaliteit verhouding wil koop dan geen Q-tec maar deze:

[afbeelding]

de LC Power Silent Giant LC6550 - Black V2.0, 550W met 14cm fan
http://www.lc-power.com/h...g=2&h_id=1&u_id=3&a_id=51
Mag je me ook nog even vertellen wat ik precies aan een 550W voeding heb ;) Want daar zie ik het nut niet echt van in met een dergelijk systeem ;) 300W tot 350W lijkt me genoeg :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 22:21 ]

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 12:29

Jazzper

BB4E^Guerilla

das ook weer waar, maar ik ben van het type dubbeltje/eerste rij.
Eerst had ik een 550W Q-tec. Zag er mooi uit maar wat een teringherrie.
Toen veel tijd geinvesteerd in inlezen van reviews. Conclusie: voeding is meest onderschatte onderdeel van je pc. Of ik even een dubbel bedrag af wilde tikken voor een merk voeding.
Neuh...
verder lezen
LC maakt stille, zeer stille voedingen met strakke lijntjes (voltages). Deze gekocht en voila! Veel bang voor mijn bucks!

Je kan natuurlijk ook een nemen met minder Wattjes.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Verwijderd

Topicstarter
Goed, hieronder een overzicht van twee systemen waaruit ik wil kiezen. De aandachtspunten zijn nu vooral:
- past de voeding? (hier heb ik geen kaas van gegeten)
- is het geheugen genoeg, sinds ik een onboard oplossing heb
- ga ik echt verschil merken tussen de twee verschillende processoren, gelet op mn gebruik?

Systeem 1: Athlon 64 3000+ S939

De componenten:
Processor:
AMD Athlon 64 Venice, 3000+, Socket 939, Boxed
€70,50

Moederbord:
Asrock 939NF4G-SATA2
€58,41

Werkgeheugen:
€48,29

Hardeschijf:
€54,55

Case + Voeding:
AOpen QF50A, Zwart
€51,57

Monitor:
€25

Speakerset:
€24,15

Toetsenbord:
€43,92

Totaal: €376,39

Systeem 2: Sempron 64 3000+ S754

De componenten:
Processor:
€49,09

Moederbord:
Asus K8N-VM
€50,44

Werkgeheugen:
€48,29

Hardeschijf:
€54,55

Case + Voeding:
AOpen QF50A, Zwart
€51,57

Monitor:
€25

Speakerset:
€24,15

Toetsenbord:
€43,92

Totaal: €347,01

Graag ontvang ik de reacties op deze keuze :) Ik zelf lonk meer naar het Sempron systeem, omdat me dit 30€ scheelt en ik hiermee volgens mij geen echte winst maak in performance. Maargoed, dat ben ik, en ik heb niet echt geweldig veel verstand van hardware, dus graag verneem ik jullie reacties :)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 22:40 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Die P4 stekker heb je ook bij een AMD nodig ;)

Je hoeft niet meteen het beste van het beste te hebben maar koop ook geen sweex / q-tec of voeding waar niet van duidelijk is waar hij vandaan komt.

Eerlijk gezegd zou ik voor een Aopen QF50 kast gaan, dan heb je meteen een moderne, degelijke kast met een fatsoenlijke voeding, die krijg je al voor rond de 50 euro. Dat is pas echt bang for the buck.

Verwijderd

Zou op luidsprekers budget besparen en hoewel ik voor ergonomisch ben zou ik simpelste toetsenbord kiezen.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2016 12:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
GH45T schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 22:36:
Die P4 stekker heb je ook bij een AMD nodig ;)

Je hoeft niet meteen het beste van het beste te hebben maar koop ook geen sweex / q-tec of voeding waar niet van duidelijk is waar hij vandaan komt.

Eerlijk gezegd zou ik voor een Aopen QF50 kast gaan, dan heb je meteen een moderne, degelijke kast met een fatsoenlijke voeding, die krijg je al voor rond de 50 euro. Dat is pas echt bang for the buck.
Daar heb je wel weer gelijk in. Het kost me dan 25€ meer in totaal, maar dan heb ik een degelijke kast (geen beige rommel ;)) met een goede voeding en een case fan :)

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 12:28

markvt

Peppi Cola

ik deed hetzelfde als wat jij ermee wilt doen op een P3-900 helaas had ik wel wat performance verlies als ik met netbeans zat te programmeren.

Persoonlijk zou ik niet voor de sempron gaan heb er hier ook een staan en die word er uitgetrokken door een langzamere athlon 64, zeker met compilen is iets meer processorpower wel leuk/handig.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Verwijderd

Topicstarter
markvt schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 22:39:
ik deed hetzelfde als wat jij ermee wilt doen op een P3-900 helaas had ik wel wat performance verlies als ik met netbeans zat te programmeren.

Persoonlijk zou ik niet voor de sempron gaan heb er hier ook een staan en die word er uitgetrokken door een langzamere athlon 64, zeker met compilen is iets meer processorpower wel leuk/handig.
Daar heb je wel gelijk in inderdaad. Hier had ik nog niet echt over nagedacht. Het enige wat me niet zint aan het Athlon systeem, en dat is ook echt het enige, is de prijs ;) 370€ is me eigenlijk iets aan de hoge kant voor een systeem voor mijn gebruik... maar ik zie zo geen gebieden waar ik nog op kan besparen, dus misschien zal het wel op deze manier moeten. Maargoed, aan de andere kant.. hij is maar 25€ duurder dan de Sempron, en zal toch wel wat meer kracht hebben..
AnandTech stelt vast dat de Sempron op veel gebieden gelijkwaardig presteert aan de Athlon 64 2800+, wat ook te verwachten was. Beide processors werken op dezelfde kloksnelheid. Daarnaast blijkt dat het beperkte cachegeheugen van de Sempron onder Linux voornamelijk gevolgen heeft voor databaseprogrammatuur en encoding van muziekbestanden. Gezien het prijsverschil van circa 15 tot 20 euro is de Sempron echter, wanneer men zich wil beperken tot 32-bit applicaties, een goede keus.
Dit stukje heb ik op t.net gevonden. SInds ik gebruik maak van Linux, maar mij vooral beperk tot PHP en C++/Java programeren (dus geen database programmatuur) en ik geen muziekbestandjes encode, denk ik dat ik ook net zo goed voor de Sempron kan gaan... maargoed, het is natuurlijk weer wel zo dat de Athlon maar 25€ duurder is... poeh wat is die keuze lastig :/
Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 22:37:
Ik zou op de speakers en het toetsenbord besparen met zo'n budget als ik jou was.
Ik hecht wel aardig wat belang aan een goede houding/ergonomie tijdens het gebruik van mijn pc, dus besparen op een goed toetsenbord is er niet bij denk ik. Ook weet ik zo geen goedkopere speakerset te bedenken die toch nog een aardig geluidje produceert ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 22:53 ]

Verwijderd

Aller eerst wil ik zeggen dat je een goed systeem hebt samen gestelt het systeem voldoet aan de eisen wat jij nodig hebt beetje vlot enz . Per voeding zou ik niet al te veel geld uitgeven want het is geen zwaar systeem denk aan deze :

Procase Voeding
350 Watt
+3,3V 14 A
+5Vsb 2 A
+5V 35 A
-5V 0,5 A
+12V 18 A
- 12V 0,8 A

overspanningsbeveiliging, overbelastingsbeveiliging, kortsluitingsbeveiliging etc

Tegen bijna alles beveiligd goede voeding en zeker geen Q-tec en trust voeding

29 Euro

http://www.alternate.nl/h...=TN3P80&showTechData=true

Verder Sempron 3000+ zet goeie prestaties neer vooral in windows zelf

Veel succes met je systeem

Afbeeldingslocatie: http://www.procase.nl/Images/PG1036-12.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 22:52 ]

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 20:17:
Op dit systeem wil ik Linux gaan draaien, Debian of Ubuntu dat weet ik nog niet precies (advies mag altijd, maar het is vooral een kwestie van smaak ;)) :) Ik wil, als het kan, helemaal van Windows af stappen omdat ik daar veel problemen mee ondervind en mij dit te zwaar is voor een PC. Ik kan muziek luisteren via Linux, ik kan MSNen met aMSN, ik kan schoolwerk doen met OpenOffice en ik kan programmeerwerk doen met gratis editors. Perfect dus en niet zwaar.
Kuch, kuch.
Je weet dat hedendaagse distro's vaak hogere systeemeisen ( en belasting ) hebben dan WinXP?
Het minder zwaar argument gaat alleen op als je zonder windowmanager gaat werken oid :P

En, aangezien je toch al over je budget gaat, stop er een goedkoopt videokaartje in, Xgl is een must imo :)
Soort Aero feeling, maar dan beter >:)

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Gezien de dingen die je met deze pc wilt, zou ik het nog iets anders aanpakken. Als je niet veel geld wil uitgeven, koop je een systeem "op de groei". Als je namelijk verkeerd bezuinigd hebt moet je over twee jaar weer alles nieuw kopen, dat schiet dus niet op want dan kom je nooit vooruit. Ik zou dus nooit een S754 systeem kopen nu - en zeker niet het oorspronkelijke voorstel met AGP slot! - en eigenlijk ook geen S939. Hoe moderner het platform, hoe langer je erop vooruit kan.

Een GF6100 mobo kost evenveel met AM2 socket. Je kan dan best een AM2 Sempron kopen om wat te besparen, het verschil zit hem dan alleen in L2 cache denk ik - dingen die leuk zijn voor een startende programmeur en linux adept zitten er wel allemaal in (AMD64-extensies bijvoorbeeld, maar ik denk zelfs ook gewoon Virtualization extensies, en SSE3 - zou je even moeten nagaan). Gebrek aan cache maakt de boel wat trager, maar je kan altijd voorzichtig de klok wat opschroeven, dat compenseert weer iets. Vijftig euri voor een Sempron op AM2...

Als je weer een beetje geld hebt breid je uit met een tweede DIMMetje, later misschien met een losse PCIe GPU (wie weet wil je op een gegeven moment met OpenGL ofzo spelen?). En over twee jaar steek je er zo een tweedehands FX62 in die dan niks meer kost...
Stel dat je tegen die tijd ook serieuze hoeveelheden geheugen wil bijsteken dan heb je ook daarin voordeel: DDR2 zal dan zeker voordeliger geprijsd zijn dan DDR.

Oh ja, over geheugen gesproken: je kan voor het geld van dat OEM spul wat je noemt ook al DDR2 van een goed merk hebben, met 10 jaar garantie!
SH4D3H schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 22:55:
Het minder zwaar argument gaat alleen op als je zonder windowmanager gaat werken oid :P
Zonder? :P
Er zijn ook lichte window-managers hoor. Gnome doet het op mijn Turion (1.8GHz, single mem-channel, integrated graphics - redelijk kreupel dus) inderdaad minder soepel dan WinXP, maar ik vind het werkbaar genoeg. Nieuwe schermen opentrekken duurt soms drie of vier tellen. Met fvwm of fluxbox ofzo zal het wel vliegen waarsch.

edit - voor iemand daarover gaat neuzelen: Gnome is geen windowmanager, jaja...
En, aangezien je toch al over je budget gaat, stop er een goedkoopt videokaartje in, Xgl is een must imo :)
Een must? ... om indruk op je vriendinnetje te maken misschien :+

Verwijderd

Auw... OEM geheugen. NOOIT aan beginnen.

Dat is een garantie voor een RMA-procedure.

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn;

Bedankt voor je goede adviesen. Het is inderdaad logischer om een AM2 systeem te kopen dat uitbreidbaar is. Ik heb nu dit samengesteld, en dit voldoet aan mijn eisen alsmede aan jouw adviezen;

De componenten:
Processor:
AMD Sempron 64, 3000+, Socket AM2, Boxed
€49,09

Moederbord:
Asus M2NPV-VM (dit moederbord lijkt me het meest geschikt, het is wel wat duurder dan de andere moederborden maar ik denk dat ik beter deze dan een AsRock kan nemen - correct me if i'm wrong ;))
€78,49

Werkgeheugen:
Corsair ValueSelect, 512 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 1 x (beter dan OEM...)
€49,94

Hardeschijf:
Maxtor DiamondMax 10, 160 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300 (ik heb gekozen voor een SATA schijf omdat deze iets sneller zijn, maar niet duurder)
€54,74

Monitor:
€25

Speakerset:
€24,15

Toetsenbord:
€43,92

Totaal: € 376,90

Het moederbord is formfactor mATX, maar dit lijkt me gewoon te passen in de kast, die formfactor ATX heeft :) Ik neem toch wel aan dat Gnome/KDE hier goed op kan draaien :) (Dit draait wel redelijk op een 1Ghz Athlon processor met 512MB en een onboard VGA :))

Verder lijkt het me een goed systeem, dus ik wacht nog even een paar reacties af, en dan ga ik denk ik bestellen :)

---

Nog even een vraagje met betrekking tot de processor. Heb ik een x86 Ubuntu systeem nodig, of een AMD64? Want op de site van Azerty staat dat de Sempron 64 - 64 bits heeft, maar dit staat bij alle processoren. Dit moet ik ook nog even weten, zodat ik niet het verkeerde OS download :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2006 10:36 ]

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 09:52:
Moederbord:
Asus M2NPV-VM (dit moederbord lijkt me het meest geschikt, het is wel wat duurder dan de andere moederborden maar ik denk dat ik beter deze dan een AsRock kan nemen - correct me if i'm wrong ;))
€78,49

Werkgeheugen:
Corsair ValueSelect, 512 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 1 x (beter dan OEM...)
€49,94
Dat mobo is wel een aardige upgrade ten opzichte van de Asrock inderdaad (wat kwaliteit betreft valt het wel mee trouwens - Asrock is een dochter van Asus): de Asus heeft Firewire, gigabit ethernet, en ook nog meer SATA poorten - altijd handig voor uitbreiding later. Niet slecht voor 18 euri erbij ofzo :)

Voor het geheugen kan je ook nog naar de "QVL" lijst van het moederbord kijken, op de Asus site. Dat is speciaal getest met het moederbord. En als vuistregel is een hogere kloksnelheid belangrijker dan strakke timings.

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op zondag 03 september 2006 @ 10:41:
[...]

Dat mobo is wel een aardige upgrade ten opzichte van de Asrock inderdaad (wat kwaliteit betreft valt het wel mee trouwens - Asrock is een dochter van Asus): de Asus heeft Firewire, gigabit ethernet, en ook nog meer SATA poorten - altijd handig voor uitbreiding later. Niet slecht voor 18 euri erbij ofzo :)

Voor het geheugen kan je ook nog naar de "QVL" lijst van het moederbord kijken, op de Asus site. Dat is speciaal getest met het moederbord. En als vuistregel is een hogere kloksnelheid belangrijker dan strakke timings.
Ik heb even een lijstje gedownload van Asus, hier staat het Corsair geheugen niet in. Veelal merken die ik niet ken. Maar ergens op internet las ik, dat deze lijst verre van compleet was. Dus heb ik even op de Corsair site gekeken, hier kun je kijken of het geheugen getest is met een bepaald moederbord, alleen staat dit moederbord er niet bij. Is het aan te raden om ander geheugen te nemen of valt dit wel mee? :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
In principe is alle geheugen compatibel. Persoonlijk koop ik doorgaans Apacer, levenslange garantie en niet duur, maar ik heb nog nooit iets van miserie gehad ivm niet compatibele RAM-staafjes (zolang het past, werkt het).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• madnificent
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-12-2025
Uit eigen ervaring kan dat nog wel eens een belachelijk snel systeem zijn. Heb hier een athlon xp2200+ staan met snel geheugen, een goed moderbordje en een sata schijf (dat doet verwoonderbaarlijk veel trouwens) en het boot/werkt sneller dan menig ander gevaarte! Let wel op de cas latency van het geheugen, dat doet veel bij amd.

Ivm het toetsenbord, geen microsoft natural ergo. Ik typ 452 karakters per minuut op mijn laptop toetsenbordje, wegens rsi heb ik een tijdje op het m$ toetsenbord gewerkt (en zal het binnenkort uit noodzaak wel weer doen). Typte prompt nog maar 300 karakters wegens de *veel* te lange drukweg van de toetsen. Het toetsenbord is wel mooi afgewerkt, en voelt inderdaad bijzonder natuurlijk aan (misschien beter even testen in de winkel, zet er nog een logitech naast. Logitech is goedkoper en kan misschien ook wel beter zijn.

Ook ben ik een voorstander van een degelijk moederbord, ik ken het bordje niet, maar kijk goed uit naar de chipset.

De boxen die je wil kopen zijn misschien niet noodzakelijk, je kan de pc op je stereo-installatie aansluiten voor de kostprijs van een kabeltje... geluid is dan ook niet slecht te noemen (naar gelang de kwaliteit van de kabel is dit matig tot zeer goed).

Voor de stroomvoorziening: http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp

De sempron heeft 64 bits ondersteuning, dat kan het systeem behoorlijk versnellen (+-10%)... maar er zijn veel minder drivers/codecs/watJeOokMaarWil beschikbaar voor 64bit. Daarom lijkt me x86 nog steeds het meest aangewezen (anders maak je een dual boot en ontdek je wel wanneer alles in orde is :-) )

ubuntu vs debian: Ze zijn op dezelfde basis gebouwd, alle twee bijzonder degelijke distros. Ben van de twee tevreden. Debian is echter iets extremer waardoor codecs installeren etc etc iets minder evident is... Het zijn maar kleine verschillen, en het doet hem allemaal niet zo bijzonder veel, maar ubuntu is wat sneller af te werken dan een debian... Dus ubuntu lijkt me de beste keuze.

** edit: wegens de prijs en de cas van het geheugen (en het feit dat je het systeem wil vervangen ipv uitbreiden) zou ik precies voor een s754 bordje gaan. Je hebt geen voordeel van ddr2 geheugen op de sempron (heeft maar 1 geheugencontroller, dus geen extra bandbreedte), het geheugen draait voor dezelfde prijs op hogere latencies. Na het kijken wat de socket A kan doen met goed geheugen, vrees ik voor am2 met ddr2<800Mhz. PC4200 gaat ook nooit op zijn maximum snelheid draaien (ingebouwde geheugencontroller van amd handeld dit niet mooi af). Je komt wel tot een mooi systeempje, coderen zal het zeker toestaan :-P

[ Voor 13% gewijzigd door madnificent op 03-09-2006 11:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op zondag 03 september 2006 @ 11:02:
In principe is alle geheugen compatibel. Persoonlijk koop ik doorgaans Apacer, levenslange garantie en niet duur, maar ik heb nog nooit iets van miserie gehad ivm niet compatibele RAM-staafjes (zolang het past, werkt het).
Daar heb je ook wel weer gelijk in, ik heb ook nog nooit problemen gehad :)

Ik zie net bij het opmaken van een bestelling bij de Azerty, dat het door mij gekozen moederbord een besteltijd heeft van 14 dagen. Dit is aardig lang. De MX versie van dit moederbord, de Asus M2NPV-MX (link van Azerty werkt niet door [] in de URL...), is twee euro goedkoper. Deze lijkt me ongeveer hetzelfde, dus ik neem aan dat ik net zo goed deze kan nemen? :)

@madnificent;
Bedankt voor je adviezen. Ik denk echter dat een NEK mij wel zal liggen, omdat ik momenteel een Logitech LX300 setje, en daar moet je de toetsen ook erg ver indrukken. Ik denk niet dat ik hier last van zal hebben...

Testen in de winkel zal een beetje moeilijk gaan, omdat ik ver van een goede zaak woon.

---

Bijgevoegd een screenshot van het systeem waar ik nu aan zit te denken.
Afbeeldingslocatie: http://img86.imageshack.us/img86/2716/opstellingrr8.th.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2006 11:37 ]

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

madnificent schreef op zondag 03 september 2006 @ 11:12:Let wel op de cas latency van het geheugen, dat doet veel bij amd.
Deze bewering kom ik vaak tegen op GoT, maar heb het nog nooit in een review gedemonstreerd gezien...? Deze review legde jaren geleden al uit dat het niet waar is voor DDR geheugen (wel voor SDR): http://www.lostcircuits.com/memory/ddr2/2.shtml

edit: dat -MX mobo heeft waarschijnlijk gewoon wat minder goodies? Zo op het eerste gezicht mis ik TV-uit en Firewire. Of dat ok is is aan jou :)

[ Voor 14% gewijzigd door John_Glenn op 03-09-2006 11:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op zondag 03 september 2006 @ 11:30:
[...]

Deze bewering kom ik vaak tegen op GoT, maar heb het nog nooit in een review gedemonstreerd gezien...? Deze review legde jaren geleden al uit dat het niet waar is voor DDR geheugen (wel voor SDR): http://www.lostcircuits.com/memory/ddr2/2.shtml

edit: dat -MX mobo heeft waarschijnlijk gewoon wat minder goodies? Zo op het eerste gezicht mis ik TV-uit en Firewire. Of dat ok is is aan jou :)
Ik gebruik geen FireWire apparaten, alleen maar USB :) Ook TV-uit heb ik geen behoefte aan, omdat ik een gewone monitor gebruik :) Bedankt in ieder geval voor het aanduiden van de verschillen :)

• madnificent
SH4D3H schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 22:55:
[...]

Kuch, kuch.
Je weet dat hedendaagse distro's vaak hogere systeemeisen ( en belasting ) hebben dan WinXP?

Soort Aero feeling, maar dan beter >:)
Kuch, kuch. Xgl draait op ongeveer alles wat je het geeft, beginnende bij een geforce 4 of zo... Geen idee wat ze bij aero geprobeerd hebben om het zo'n hoge eisen te geven (eigenlijk wel: support voor animated stuff+transparantie). Daarenboven lijkt xgl me een wedstrijd om zo snel mogelijk zeeziek te worden.

En met een beetje configureren draait een linux box bijzonder proper op alles wat je het geeft (werk hier ook regelmatig op een p3 733 128Mb ram). De standaardinstallatie van ubuntu is hier uiteraard niet geschikt voor. (hoe kan linux mogelijk niet draaien op een systeem met 512Mb! ram??)

Windows blijft hogere specs hebben, hoe je het ook draait of keert. Een windows is pas veilig als je er een firewall/virusscanner op zet... *nix heeft dat probleem niet (virusscanner). Daarenboven kan je de services beter instellen en kan je (welliswaar na de code zelf te compilen) belangrijke code sneller/groter maken, en minder belangrijke kleiner...

En al dit, was niet als troll/whatever bedoeld :-D

• madnificent
John_Glenn schreef op zondag 03 september 2006 @ 11:30:
[...]
ehm, ja ik heb het wel ergens gelezen eigenlijk (je link werkt even niet :? ) Na de overschakeling naar ddr2 las ik het weer (toen bleek het probleem te zijn dat de cas nog te hoog was om een degelijke snelheidswinst uit am2 te halen)...

maar ik kan geen urls aan halen, sla het allemaal niet op :-)

** bedenk je dit even: amd is snel owv zijn geintegreerde geheugencontroller (wat dus in wezen de cas kan verlagen), waarom zou een lage cas dan niet helpen? (ik wil niet zeggen dat je geen gelijk kan hebben, dit is gewoon wat ik gelezen/ervaren heb)

edit: @john_glenn (onderbuur): links werken nu wel, misschien lag de site even plat. Zal ze traks lezen, bedankt :-)

[ Voor 6% gewijzigd door madnificent op 04-09-2006 00:14 ]

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

madnificent schreef op zondag 03 september 2006 @ 11:56:
bedenk je dit even: amd is snel owv zijn geintegreerde geheugencontroller (wat dus in wezen de cas kan verlagen), waarom zou een lage cas dan niet helpen? (ik wil niet zeggen dat je geen gelijk kan hebben, dit is gewoon wat ik gelezen/ervaren heb)
Het helpt ook wel een beetje, maar de verschillen zijn marginaal denk ik. De geintegreerde geheugencontroller scheelt heel veel omdat deze op cpu-snelheden draait, en "dichtbij" de cpu zit. Die winst gaat niet over 1 kloktik meer of minder, maar over meer dan 10 tikken.

Jammer dat de link niet werkt (hier wel?); het verhaal komt erop neer dat de leescommando's vaak vooruitgestuurd kunnen worden terwijl er nog andere data uit het RAM gelezen wordt. Daardoor kan je de CAS latency "verbergen". Hier een nieuwere opgepoetste versie van dat verhaal trouwens.
Pagina: 1