P5N32SLI DeLuxe slaat na 5 min telkens af, temp in bios OK

Pagina: 1
Acties:

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
iets met haar, in handen, hoofd...

Mijn nieuwe PC doet 't, vijf minuutjes en slaat dan zonder waarschuwing af. Telkens weer
Het gaat om een

mobo Asus P5N32SLI Deluxe
video ASUS 7600GS TOP Silent
CPU D960 (standaard fan erop)
RAM 2 x 1 GB GEIL 5300SDC (Dual Channel)
PSU TT Toughpower 750W
WD raptor 74GB SATA 10000rpm
Oude maar werkende CD-ROM (want SATA DVD herkende die nog niet)

BIOS geflashed naar de nieuwste (en de een na nieuwste, en weer terug). Ik heb in die telkens vijf minuutjes de HDD geformat (dus bios doet 't, geen piepies, prima beeld, hard disk gevonden, psu lijkt goed, cpu lijkt goed, ram lijkt goed) en na de volgende restart de xp installatie zover als bestanden kopieren gekregen.

BIOS default, BIOS aangepast, geen verschil, RAM zowel enkel als dubbel, in beide slotjes/slotcombinaties, geen verschil. Temps en Volts worden in BIOS prima binnen specs weergegeven CPU 35° mobo 28°.
De hele meuk zit in een LianLi 677 (767?) kast, 2 x 120mm casefan, de PSU 140mm, voldoende dacht ik. De catch zit 'm in de vreemde bouw (zag ik ook pas toen ik 'm had): 't mobo zit tegen de linkerzijwand: dus ondersteboven. :?
Ik heb me suf gesurft, forums (o.a. tweakers, anandtech, asus) uitgeplozen en ben slechts een keer de vraag (zonder antwoord) tegengekomen of dat ondersteboven monteren misschien de werking van de heatpipes zou kunnen verstoren.
Het begint erop te lijken: zowel de north- als southbridge op dit mobo koelen door heatpipes met de radiatortjes naast de cpu(fan). Terwijl het radiatortje nog prima aan te raken is, is de southbridge (kan 't helaas niet meten) ongeveer een halve seconde aanraakbaar. De northbridge wordt ook warm, maar heeft naast de heatpipe dan ook nog fins bovenop zitten. Die kan ik, met moeite, blijven aanraken.

Het maakt niet uit wat ik aan 't doen ben, in DOS, BIOS of xp installatie, na vijf minuutjes slaat ie af. Enige testsoftware is dus ook niet te installeren.

Kan ik nu concluderen dat m'n mobo niet doet wat 't moet doen, of heeft iemand nog een suggestie wat ik zou kunnen proberen?

Jikra

• madnificent
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-05 21:29
ahm, kan je hem eens niet ondersteboven opstarten? enkel de dvd drive zou hier moeilijk over mogen doen (schijven etc doen er volgens mij niet moeilijk over). Een alternatieve testsituatie is het mobo er uit halen, en dit eens horizontaal of in de juiste richting vertikaal te zetten.

• Jikra
Dat is te proberen, vergt enige aanpassing en doorlooptijd.

Jikra

Verwijderd

Inderdaad, die heatpipes werken niet op de kop.

• Jikra
Nou, da's gauw gevonden.
Ik heb best wel wat research op die heatpipes gedaan. Als aan de binnenzijde van de wand hééle dunne, capillaire groefjes hadden gezeten, dan hadden ze ondersteboven ook gewerkt.

Ik heb Madnificent's idee opgevolgd (how simple a solution). Tot en met nu "brandt" ie aan een stuk door. Da's een hele nieuwe ervaring voor 'm. Toch maar wat waterblokjes gaan bestellen dan (of zijn daar slechte ervaringen mee (behalve versplinterende plexiglazen dekseltjes)?). :)

edit: typo

Jikra