246 MB intern geheugen in plaats van 256 MB

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

• Sneak[3G]
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11-2023
Ik heb zojuist een computer (winkel: Norrod) aangeschaft met 256 MB (DDR 3200) intern geheugen, maar bij dxdiag staat er maar 246 MB. Nu zit er een VGA on board op het moederbord en deze heeft 96 MB volgens dxdiag tabblad beedscherm. Waar kan ik zien of mijn on board VGA 10 mb (256 - 246) van mijn intern geheugen af snoept? Of is dit geheugen gewoon kapot? Ik heb het geheugenreepje ook al in de andere geheugenslot geplaatst. Memtest vindt geen fouten overigens, maar doet ook geen uitspraken over de verdeling van het geheugen.....

Aldi PC PIII 1 GHZ, GF2 GTS, 396 MB SDRAM/ALDI PC PIV 1,8, GF3 TI200, 396 MB SDRAM

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Er zit soms een afwijking in de grote.
Komt vaker voor.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 20:12

ThaHandy

Discovery Channel

shared memory
vga en intern is gedeeld

[ Voor 50% gewijzigd door ThaHandy op 02-09-2006 19:54 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Nu een PC gekocht met 256MB? Dat is best weinig ;)

Maar je moet je niet zo blind staren op puur Dxdiag denk ik. Wat zeggen andere programma's? Wat zegt de PC tijdens het opstarten?
Memtest laat overigens wel degelijk zien hoeveel MB RAM er in je PC zit, kijk nog maar eens goed.
Hoeweel geheugen heb je totaal als je kijkt in Taakbeheer bij Prestaties? (CTRL+ALT+DEL -> Tabblad Prestaties)?
Een videokaart met 96MB RAM dedicated heb ik nog nooit gezien, is het toevallig een TurboCache kaart, of iets met shared geheugen, die wat RAM wegsnoept?
Je topicstart is erg beperkt kwa informatie. Om je goed te helpen willen we zoveel mogelijk van je systeem weten en ook wat jij zelf al hebt geprobeert. Neem nog eens de Huisregels door, dan zou het duidelijk moeten worden. :)

Wat is het nut van het vermelden van de winkel? Ik zie de toegevoegde waarde op dit moment namelijk niet zo.

[ Voor 29% gewijzigd door Ultraman op 02-09-2006 19:59 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• The_Sentinel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vaak kan je de hoeveelheid gedeelde geheugen instellen in de bios

WTF! Hebben we nu alweer koffiepauze!?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:44
geforce5_guy schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 19:53:
Er zit soms een afwijking in de grote.
Komt vaker voor.
Uhm, nee, dat komt niet vaker voor? Geheugen wordt vrijwel altijd met 1MB minder aangeduidt dan je eigenlijk hebt (dat wordt voor iets anders gebruikt, weet niet precies hoe het zit), maar meer dan dat komt vrijwel nooit voor.

The devil is in the details.

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 00:03

Engineer

Software

Het lijkt me sowieso niet slim, om van een net nieuwe pc de kast open te trekken... nu heb je waarschijnlijk de garantie zegel doormidden gechopped, en doet de winkel niks meer voor je als je pech hebt.

Maar als je toch al bezig bent met in je pc te hakken, zet je er even een echte videokaart in en disable de onboard videokaart in de bios. Dan zou het shared geheugen verhaal voorbij moeten zijn lijkt mij, als dat van toepassing is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:17
Waarschijnlijk een Intel chipset: die alloceren dynamisch geheugen naarmate je meer nodig hebt. Je videodriver snoept gewoon geheugen van je normale geheugen af naarmate er meer nodig is. Als jij een filmpje afspeelt en er moeten transformaties in videogeheugen worden gedaan, of je start dxdiag welke het 3D systeem initialiseert, vreet je driver weer wat MBs van je systeemgeheugen af. Je driver vertelt dxdiag dat er 96MB videogeheugen is, maar daadwerkelijk is er dus 10MB gebruikt, waardoor die andere 86MB gewoon beschikbaar is als echt geheugen.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:39

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 00:03

Engineer

Software

En nu een reaktie met iets meer letters, zodat iedereen begrijpt wat je bedoelt? :{

Verwijderd

Engineer schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 21:58:
[...]

En nu een reaktie met iets meer letters, zodat iedereen begrijpt wat je bedoelt? :{
QFT = Quit Fucking Talking

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik denk eerder Quoted For Truth ;)

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:50
GlowMouse schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 22:41:
[...]

Ik denk eerder Quoted For Truth ;)
mwah als we zo gaan denken, quote for tehwin 8)7

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK, de TS heeft het antwoord en dit gaat offtopic, topic dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.