Toon posts:

am2 en ddr2 ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Kzit met een klein vraagje; waarom is er eigenlijk ddr2 voor AM2 socket gemaakt (en voor de AMD procs in het algemeen?). Heb zonet mn nieuw systeem besteld (e6400, asrock Xfire, 2x512 PC2 5300 en de rest), ken wel de basiscs van hardware maar twas weer een tijdje geleden dat ik me ermee had beziggehouden (van mijn vorige pc= 4 jaar geleden). In afwachting van mn nieuwe pc was ik op de BalsusC server eens aan het ronddneuzen en ben daar iets heel raar tegengekomen.

mn proc nu; Intel Allendale E6400

Fsb 266*4(quad-pumped)=1066=1066*8(64bit)=8528=+/-PC2 4200= DDR2 533

mn oude pc; AMD athlon xp1800+

Fsb 133*2(dual pumped)=266*4(32bit)=1066= PC133

tot daartoe allemaal geen probleem, da's evolutie :), maar de huidige generatie AMD's
uitgezonderd 2 (nl. Fx51 en 53) hebben nog steeds dezelfde dual data rate vanuit de FSB. OK, de FSB snelheid is wel verhoogd tot 200Mhz maar met nog steeds diezelfde factor 2 is niet echt vooruitgang te noemen. Een hedendaags voorbeeldje;

AMD X2 4200+

Fsb 200*2=400*8=3200 PC3200= DDR400

Dus anders gesteld; een athlon heeft genoeg aan DDR400 (zonder oc). Dit is een proc vd
K9 generatie en alle voorgaande waren dus ook zo. Bij de intels was dat reeds zo vanaf de pentium 4
generatie op quad pumped basis!!! Natuurlijk waren deze niet perfect (veel stroomverbruik en warmteafgifte) maar zuiver wiskundig gezien is factor 4 beter dan factor 2 want tweemaal.
En kweet ook wel van de ratings van AMD tov INtels, maar dat ligt toch aan de multiplier omdat de geheugenbus anders getekend is?
Vandaar ook mijn vraag, waarom zijn er DDR2 slots gemaakt voor AMD's? Zonder oc heeft dit volgens mij niet veel nut. Eens je begint te oc'en, is het te verstaan dat je DDR2 insteekt, maar anders toch niet? Het kan natuurlijk zijn dat ik iets vergeten ben in de berekeningen en dat het daaraan ligt, maar ik vraag het me nu toch al een tijdje af, en alle topics die ik erover gelezen heb ondersteunen wel de berekeningen.
Dus als iemand het licht kan aansteken, be my guest!! :)

Mocht hier ergens anders reeds een topic over zijn, link me dan ook. Kzoek hier nu een maandje op GoT, maar tis hier wel immens groot.

btw dit is hier mn eerste post, so have mercy ;)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Nee, de A64 heeft een 128-bits 200MHz geïntegreerde geheugencontroller. Dat wil zeggen dat het een bandbreedte nodig heeft van:

200MHz * 2 (DDR) * 16 Bytes (128 bits) = 6400 MB/s

Dit is niet vol te maken met één PC3200 module, maar wel met twee in Dual Channel.

De geheugencontroller van AM2 processoren is 128-bits 400MHz, oftewel tweemaal zo hoog.

Maar het gaat natuurlijk niet alleen om snelheid. Ook stroomverbruik en efficiëntie spelen een rol, al geldt dit wellicht niet voor de doorsnee tweaker. En zelfs als men dáár niet naar kijkt was de overstap op DDR2 gewoon logisch en onvermijdelijk. Op een gegeven moment komt er nu eenmaal een eind aan DDR, net als bij SDR, EDO, etc. Om nog maar te zwijgen van de toekomstplannen aangaande DDR3 en XDR.

Technologie moet vooruit :)

[ Voor 40% gewijzigd door Rone op 02-09-2006 20:03 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
Aha-erlebnis :)
dat was dus de missing-link: de geheugencontroller
Wist het wel dat ik iets vergeten was, maar wat??
Persoonlijk vind ik wel dat rendement en verbruik, en niet alleen in pc's, bij iedereen voorop zou moeten staan, de bronnen waaruit electriciteit geput worden zijn nu eenmaal niet van de properste :(
En idd zoals je zegt
Technologie moet vooruit!!

thx en tot een volgende