Toon posts:

tweede netwerkkaart onbereikbaar onder win98SE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb win98se draaien met daarop winroute pro, aan de ene kant van de server zit een netwerkkaart met daaraan een casema kabelmodem(pppoe) aan de andere kant van de server zit een netwerkkaart die de server met het thuisnetwerk verbindt. Zo nu en dan is de server vanuit het thuisnetwerk onbereikbaar. Komt doordat windows af en toe een netwerkkaart "uitzet"(heb ik eens ergens gehoord), of zijn hier andere oplossingen voor. Is echt irritant namelijk, af en toe gewoon 1 minuut geen server...
Alle hulp is welkom

• MOL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-11-2021

MOL

Eet je wel goed?

Als ik jou was zou ik geen Windows op 9x kernel gebruiken als server. Deze Windows versies zijn niet betrouwbaar genoeg. Stel dat je net weg bent naar je werk of op vakantie en plong een BSOD. Los dat maar eens op vanuit spanje!

Wel vreemd trouwens dat hij af en toe maar een korte periode uitgeschakeld is. Het is meer iets voor Windows om conflicten te hebben e.d. Aan Winroute zal het in ieder geval niet liggen wat dat is een superprogramma!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

win98se gaat (bijna) perfect om met 2 netwerkkaarten

misschien moet je hosts (c:\windows) eens nakijken, en die invullen

misschien moet je pc wel eerst het netwerk nazoeken om te kijken of er pc's zijn, en duurt het daarom wat lang (komt over alsof het thuisnetwerk platligt)

het is maar een idee

...

Verwijderd

Topicstarter
Het vreemde is dat de server ook niet te pingen is, geeft gedurene 1 minuut geen response, als hij aan het zoeken is zou hij toch response moeten geven.
In die hosts staat op dit moment alleen de localhost. Hij werkt tevens als DHCP-server, in dat geval is de hosts file toch ook dynamisch?

Verwijderd

Om de +-5 minuten is de server gedurende een halve minuut onbereikbaar. De hosts houdt ie toch in z'n Arp cache bij? omdat de server tevens dhcp server is, is het volgens mij niet mogelijk om de werkstations in de hosts file te zetten omdat de IP-adressen van de hosts kunnen varieren. Heb Windows en Winroute al opnieuw geinstalleerd en het werkt nog steeds net zo kl*te.

Verwijderd

Hallo Prickebaas,
Ik heb een vrijwel gelijk probleem ervaren met mijn netwerk. Dat netwerk bestaat uit een oude PC die dienst doet als internetserver, uitgerust met twee 3comm netwerkkaarten, waarvan 1 aangesloten op het kabelmodem en 1 op het interne netwerk.
Verder bestaat het netwerk uit 2 PC's uitgerust met Netwerkkaartjes gebaseerd op de Realtek 8139 chipset. Deze PC's verloren de netwerkconnectie, ook niet te pingen.
Op internet las ik toen veel berichten dat dit een euvel is van deze Realtek 8139 chipset. Voor de zekerheid heb ik de laatste drivers gedownload bij Realtek en daarna heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes.

Verwijderd

Op donderdag 01 maart 2001 19:34 schreef prikkebaas het volgende:
Om de +-5 minuten is de server gedurende een halve minuut onbereikbaar. De hosts houdt ie toch in z'n Arp cache bij? omdat de server tevens dhcp server is, is het volgens mij niet mogelijk om de werkstations in de hosts file te zetten omdat de IP-adressen van de hosts kunnen varieren. Heb Windows en Winroute al opnieuw geinstalleerd en het werkt nog steeds net zo kl*te.
ARP verzorgt de translatie tussen de hardware kant en de protocol kant.
Als jij binnen een intern netwerk een ip wil bereiken, vraagt jou computer aan het netwerk: welk MAC adres is 192.168.0.1 b.v.

Hier zie je ook meteen waarom een MAC adres "uniek" moet zijn. Als er de verschillende MACs naar hetzelfde ip "luisteren" gaat het fout.
Andersom geldt het zelfde: als 2 verschillende nics met hetzelfde MAC adres (wel verschillende ips) op het interne netwerk zitten, gaat het ook fout.

Als ik iets dergelijks configureer, zorg ik er altijd voor dat de interne ips statisch zijn. Dit voorkomt een hoop ellende (zeer korte lease tijden en dergelijke).

Zoals gesuggereerd, probeer ook eens de laatste driver voor je realtek's.

Mzzl
Pagina: 1