[Debian] Raar bootprobleem i.c.m. Promise ATA133 controller

Pagina: 1
Acties:

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik heb in mijn testpc (P4 1.6/512MB) twee Promise ATA133 kaartjes geprikt (van die kaartjes die destijds gratis bij een 250GB maxtor schijf werden geleverd). Aan deze kaartjes vier 120GB maxtor schijven, elk op een aparte poort en allemaal ingesteld als master. Vervolgens installeer ik Debian op een 8GB schijf die aan de onboard IDE controller hangt en zet ik alle vier de 120GB schijven in software RAID-5. Niks geen problemen, alles werkt prima. Omdat de cdspeler wat onhandig bovenop de kast ligt (alleen nodig voor installatie) sluit ik af en ontkoppel ik deze (zat aan de onboard controller).

Ik zet de pc weer aan, maar booten wil niet meer! Grub geeft me wel netjes het bootmenu en lijkt na het kiezen ook wel de kernel te kunnen vinden, maar vervolgens stokt het bij de regel (drie verschillende kernels geinstalleerd, alledrie hetzelfde probleem):

/boot/initrd-2.6.15.7.img
[Linux-initrd @ 0x1fb99000, 0x417000 bytes]

Ik zet het zaakje uit, sluit de cdspeler weer aan, en ik kan wel weer booten. Ik zet de boel weer uit, haal de cdspeler weer eraf, en het werkt nu wel. Een dag later heb ik hetzelfde probleem weer, maar dan met de Promise controllers: ik kan niet booten zolang er een harde schijf aan 1 van de controllers hangt. Een controller eruit halen, verplaatsen naar een ander slot, het helpt allemaal niet. Booten van de 8GB schijf lukt alleen als er niets anders aan de Promise controller hangt. Een 120GB schijf die aan de on-board IDE controller hangt schijnt verder niet uit te maken.

Ik heb al geprobeerd debian op een andere schijf te installeren, maar daar krijg ik precies hetzelfde probleem. :(

De promise controllers waren goed, die gaan niet zomaar stuk lijkt me :s, en de harde schijven heb ik voorhand nog met succes getest met een maxtor testcd. Ik begrijp er helemaal geen biet meer van... ik heb de ata kabels (80 aderig) al vervangen, geprobeerd met 40 aderige kabels, allemaal geen effect. Heeft iemand een idee waar ik nog naar zou kunnen kijken? Waar is initrd precies mee bezig zo in het begin van het opstarten? 7(8)7. De pc zelf is nog prima, want als ik de schijf met een win2k installatie erin prik (op welke controller dan ook) dan werkt het gewoon.,.. en daarnaast heb ik er twee kernels op gecompileerd... Hilfe! :'(

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 22:23

Sjonny

Fratser

is het niet gewoon omdat je de cd ertussen uit haald de /dev entries verplaatsen?
dus normaal gesproken is 1e harddisk /dev/hda, 2e cdrom ofzo op /dev/hdc (master 2e kanaal), en dat hierdoor die promise dingen pas bij /dev/hde en verder beginnen?
en als je dan de cd ertussen uit haalt vanalles aan die letters 'opschuifd'?

en wil je nou altijd van die raid disks booten, of van die lossie 8 gig harddisk?

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Sjonny schreef op zondag 03 september 2006 @ 18:08:
is het niet gewoon omdat je de cd ertussen uit haald de /dev entries verplaatsen?
dus normaal gesproken is 1e harddisk /dev/hda, 2e cdrom ofzo op /dev/hdc (master 2e kanaal), en dat hierdoor die promise dingen pas bij /dev/hde en verder beginnen?
en als je dan de cd ertussen uit haalt vanalles aan die letters 'opschuifd'?

en wil je nou altijd van die raid disks booten, of van die lossie 8 gig harddisk?
Het vreemde is dat ik juist de cdrom drive eruit moest halen om het weer werkend te krijgen. Hetgeen even later ineens ook niet meer werkte :X ... De primary master is de 8gb schijf (waar ik normaalgesproken van wil booten), secondary master is een 120gb hdd, secondary slave is de cdrom. hda, hdc en hdd dus, en hde/hdg/hdi/hdk zijn de master schijven op de promise controllers. Ik heb zelfs hdi en hdk handmatig moeten aanmaken.

Het komt erop neer dat alles werkt zoals het hoort, zolang ik maar geen schijf aan de promise controller hang. Ik ga denk ik nog maar eens opnieuw installeren met alleen de 8gb schijf erin en dan kijken wat er gebeurt als ik de rest erin prik... zoals je zegt zou het idd best iets te maken kunnen hebben met verschuiven van de /dev entries, ik zal e.e.a wel net even iets anders hebben aangesloten ofzo |:( ... to be continued!