Toon posts:

Debian herstellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag ben ik bezig geweest met het installeren met proftpd in combinatie met proftpd-admin! Dit is uitgelopen tot 1 grote catastrofe! :P
Nu heb ik overal mysql, apache, en proftpd shit rondgeslingerd op de harde schijf.

Nu was met vraag................is en een commande dat heel debian naar naar begininstellingen terugzet, en additioneel geinstalleerde software verwijderd?

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-01 13:47
apt-get remove [vul hier uw pakketnaam in] :?

Daarna eventueel handmatig configs uit /etc en onderliggende mappen verwijderen.

Tip: gebruik een spellingscheck voordat je post :)

[ Voor 17% gewijzigd door HaveBlue op 02-09-2006 19:15 ]

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 21:55
Een rollback heb je niet,

maar

Even een clean netinstall draaien en je hebt binnen 30 minuten weer een werkende server : -)

Suc6 ermee

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
zoals aj viasco zegt...rollback is er niet (echt). Handmatig packages verwijderen kan, maar als je bijv. apache installeert en daarvoor 20 andere packages, dan betekent het niet dat het verwijderen van apache al die 20 packages ook weer verwijdert. Je zou handmatig moeten zoeken naar (volgens mij heten ze zo) orphaned packages, packages die geen dependency zijn voor andere packages. Onbegonnen werk, een verse install is een betere besteding van je tijd.

Overigens zou ik me als ik jou was niet zo druk maken over prut die achterblijft, als je de schijfruimte niet mist dan doet het verder niets. Eventueel deinstalleer je alleen de prut die daadwerkelijk een proces start tijdens het booten, dat is dan het enige waar je echt "last" van hebt :).

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 22:23

Sjonny

Fratser

HaveBlue schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 19:14:
Daarna eventueel handmatig configs uit /etc en onderliggende mappen verwijderen.
Daar heb je --purge voor bij apt-get remove.
UUDIBUUDI schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 21:59:
Je zou handmatig moeten zoeken naar (volgens mij heten ze zo) orphaned packages, packages die geen dependency zijn voor andere packages.
daar heb je het programma deborphan voor.

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Je kan in het vervolg aptitude gebuiken (kan je apt-get'ten) die de dependency's die je installeerde bijhoudt, en weer verwijdert als je het programma removed (wat dan ook via aptitude moet).

Verder kan je toch gewoon dit doen:
apt-get remove --purge apache mysql-server proftpd
:?

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-02 13:17
Zoals je het omschrijft ga ik er niet vanuit dat je alles met aptitude geinstalleerd hebt, dus wordt het ook lastig om alles te verwijderen. Ik denk dat je beter aan een schone installatie kunt denken.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Pino schreef op zondag 03 september 2006 @ 00:01:
Zoals je het omschrijft ga ik er niet vanuit dat je alles met aptitude geinstalleerd hebt, dus wordt het ook lastig om alles te verwijderen. Ik denk dat je beter aan een schone installatie kunt denken.
Als je nog de sourcefiles heb is dat niet nodig, in de makefile is vaak wel terug te vinden waar het e.e.a. wordt geinstalleerd:
[root@kahlan lib]# cat Makefile| grep -i install
INSTALL = /bin/install -c
INSTALL_PROGRAM = ${INSTALL}
INSTALL_DATA = ${INSTALL} -m 644
INSTALL_DIR = /bin/install -c -d
@COND_PLATFORM_MACOSX_1@        = -install_name \
install: all install_mysqlpp
        $(INSTALL_DIR) $(DESTDIR)$(prefix)/include/mysql++
        (cd $(srcdir) ; $(INSTALL_DATA)  *.h $(DESTDIR)$(prefix)/include/mysql++)

De laatste 2 regels zijn het iteresants en zijn ook op dezelfde manier op te zoeken ;)
Andere smerige truc is om gewoon ff 'make install' te draaien en te kijken waar de files worden neergezet en deze later weer te verwijderen :P

Het laatste wat je kunt doen in zo'n geval is even kijken in /usr/local, aangezien de meeste programma's standaard daar geinstalleerd worden.

Opties genoeg dus voordat je gaat herinstalleren, herinstalleren doe je alleen maar als je een nieuwe machine neemt, verder is dat bijna nooit nodig :Y)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• mithras
  • Niet online
^^ in plaats van te kijken waar 'make install' zn troep neer gooit, kan je ook (iig onder debian based) kiezen voor 'checkinstall'. Deze bouwt vervolgens een .deb bouwt en installeert die.
Dan kan je hem ook weer met apt-get / aptitude / synaptic etc verwijderen :)

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 20:08

woutur

Klauwtjes uit!

Is er geen apt-get log in /var/log? Van gentoo wordt er een mooi emerge.log gehouden, aan de hand daarvan kan je dan makkelijk nagaan wanneer er wat geinstalleerd is. Lijkt me dat dat op debian ook wel zo een log heeft.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
woutur schreef op zondag 03 september 2006 @ 15:14:
Is er geen apt-get log in /var/log? Van gentoo wordt er een mooi emerge.log gehouden, aan de hand daarvan kan je dan makkelijk nagaan wanneer er wat geinstalleerd is. Lijkt me dat dat op debian ook wel zo een log heeft.
dpkg -l geeft informatie over pakketten die al dan niet geinstalled zijn. :)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10
Mithras86 schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 23:52:
Je kan in het vervolg aptitude gebuiken (kan je apt-get'ten) die de dependency's die je installeerde bijhoudt, en weer verwijdert als je het programma removed (wat dan ook via aptitude moet).

Verder kan je toch gewoon dit doen:
apt-get remove --purge apache mysql-server proftpd
:?
Een van de problemen die dat met zich meebrengt is dat het wel die packages, maar niet de (soms tientallen) dependenceis die toen tegelijkertijd mee izjn geinstalleerd weghaalt.

Nog erger, ik heb wel eens een apt-get install gedaan, _alle_ packages die werden geinstalleerd ergens opgeschreven (of eerder copy/paste) en daarna apt-get remove --purge (diezelfde lijst) en dat kon allemaal niet omdat er opeens nog meer dependencies waren oid...

Hmm, \/ \/ Die eerste alinea heb ik inderdaad niet goed gelezen. Maar ik heb wel eens gehad dat dat (ik deed het dan wel handmatig) dus ook niet werkte...

[ Voor 8% gewijzigd door Paul op 03-09-2006 18:25 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• mithras
  • Niet online
^^ zie de eerste alinea van mijn post

De TS heeft apache (waarom geen apache2 eigenlijk?), mysql en proftp geinstalleerd met apt-get. Hij heeft geen aptitude geinstalleerd, en dus ook niet de pakketjes geinstalleerd met aptitude. Dus kan je niet zomaar automatisch de dependency's verwijderen.
Verder geeft apt-cache depends apache mysql-server proftpd genoeg info om te kijken welke pakketjes mogelijk blijven steken.

Dan vraag ik me eigenlijk af of aptitude wel slim omgaat met dependency's:
Stel pakket A is afhankelijk van pakket B en pakket C is ook afhankelijk van pakket B. Ik installeer eerst A, dus B wordt mee geinstalleerd. Vervolgens installeer ik C en verwijder ik A. Wordt dan B (omdat die met A was meegekomen) ook verwijderd, of blijft die bestaan omdat er nog een pakketje "over is" die B nodig heeft...
Pagina: 1