FTP server onder debian??

Pagina: 1
Acties:

• Pieter155
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-01 17:11
Hoi iedereen,

Nadat mijn oude server hd was gecrashed heb ik een linux Debian server opgezet, puur omdat deze tekstbased is en er geen extra systeemkracht word opgevreten wat bij windows wel het geval is..

Nu had ik onder windows een ftp server draaien waar veelvuldig gebruik van werd gemaakt.
Ik had meerdere users die een eigen root mapje hadden (waar men documentjes, films, muziek ed in kon zetten), met daarin een shortcut naar hun eigen webmap die weer gekoppeld stond aan hun eigen domein.
Zo konden ze op deze manier ook files via ftp uploaden maken via hun eigen websites..

In windows was die een fluitje van een cent om in te stellen, maar in linux zou ik echt niet weten waar ik moet beginnen.
Ik heb een heleboel nagezocht en nageplozen en er zijn zoveel verschillende servers, Proftpd, VSftpd, WU-ftpd enz..
Nu heb ik alle de de paketten eens even bekeken en ik vond VSftpd het snelste met zn inlog schermpje komen en verder wel goed werken..

Maar ik moet per gebruikersaccount eerst een user aanmaken in debian (adduser) dan krijgt ieder netjes een eigen home mapje en kan via ftp inloggen.
Als ze dan eenmaal zijn ingelogd (bijv met FlashFXP) bestaat de mogelijkheid om naar de bovenliggende map te gaan zodat andere users na wat klikken gewoon in de root van de hd zitten wat utieraard NIET de bedoeling is!!

Mijn vraag is daarom ook, hoe krijg ik die rechten zo ingesteld dat iedere user apart een home mapje krijgt maar daar niet uit kan, en hoe ik het voor elkaar krijg dat iedereen zn eigen www mapje als link in de home map krijgt?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen :)

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Je moet naar de "chroot" optie kijken. :) Als je die aanzet kan dat niet meer.
chroot_list_enable
If activated, you may provide a list of local users who are placed in a chroot() jail in their home directory upon login. The meaning is slightly different if chroot_local_user is set to YES. In this case, the list becomes a list of users which are NOT to be placed in a chroot() jail. By default, the file containing this list is /etc/vsftpd.chroot_list, but you may override this with the chroot_list_file setting.

Default: NO
chroot_local_user
If set to YES, local users will be (by default) placed in a chroot() jail in their home directory after login. Warning: This option has security implications, especially if the users have upload permission, or shell access. Only enable if you know what you are doing. Note that these security implications are not vsftpd specific. They apply to all FTP daemons which offer to put local users in chroot() jails.

Default: NO
Simpel gevonden via http://vsftpd.beasts.org/vsftpd_conf.html. Dit moet je wel verder kunnen helpen ;)

[ Voor 86% gewijzigd door hereweare67893 op 02-09-2006 15:52 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Volgens mij is dat een instelling van je ftp server, dat je je home dir mag verlaten. Het is iig erg simpel op te lossen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Het aanmaken van een www mapje kan in linux ook vrij eenvoudig.
Je kan eenvoudig "snelkoppelingen" aanmaken met symlink .
uitleg: http://wiki.nedlinux.nl/index.php?page=symlink

[ Voor 24% gewijzigd door job op 02-09-2006 15:53 ]

• njh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

njh

proftpd onder debian is ook best makkelijk te configureren.

daar kan je in je config het volgende gebruiken om te "jailen":
DefaultRoot ~

wil je bijvoorbeeld alleen de users jailen die lid zijn van users en niet lid zijn van admins kan je bijvoorbeeld dit gebruiken:
DefaultRoot ~ users,!admins

succes

• Pieter155
bedankt voor jullie tips, het zou moeten werken dus ik dacht ik gooi even alles eraf.
Na de installatie van wsftpd blijkt wsftpd geen contact meer te willen maken :s
En als ik de config file wil bekijken blijkt deze opeens nergens meer te vinden :/
Niet met de zoekfunctie in windows (via samba) en niet via de command in linux zelf (whereis) |:(

Heb nu het pakket al meerdere malen verwijderd en er weer opnieuw opgezet maar steeds blijft de config file weg en krijg ik gee contact meer:s

Ik ben er nu al een hele tijd mee bezig en het begint toch redelijk frustraties op te wekken :(

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Pieter155 schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 16:58:
bedankt voor jullie tips, het zou moeten werken dus ik dacht ik gooi even alles eraf.
Na de installatie van wsftpd blijkt wsftpd geen contact meer te willen maken :s
En als ik de config file wil bekijken blijkt deze opeens nergens meer te vinden :/
Niet met de zoekfunctie in windows (via samba) en niet via de command in linux zelf (whereis) |:(

Heb nu het pakket al meerdere malen verwijderd en er weer opnieuw opgezet maar steeds blijft de config file weg en krijg ik gee contact meer:s

Ik ben er nu al een hele tijd mee bezig en het begint toch redelijk frustraties op te wekken :(
whereis is om programma's te zoeken. Zoek even met find of locate (maar vergeet niet te updaten). kies daarnaast voor vsftpd, daarvoor zijn tips gegeven in deze thread om je probleem op te lossen. Als je nu voor wsftpd kiest, kan je weer opnieuw gaan zoeken.

Als laatste moet je niet vergeten dat de user die je aanmaakt ff een false shell moet geven, omdat ze anders met ssh kunnen inloggen. Dat wil je ook niet hebben...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Pieter155
hoi _DH

Tja ik weet het nu ook niet meer hoor...
dat ik een W ipv een V intikte hier op het forum heb ik in ieder geval niet gedaan in de command..
Dus nog maar een keer Vsftpd eraf gegooid en opnieuw geinstalleerd maar nee hoor de vsftpd.conf komt er niet meer bij in de /etc map :'(

Zeker nu alle oplossingen voor mijn eerdere vragen bekend zijn werkt het dubbel zo frustrerend omdat dat hele programma niet meewerkt :(

Ik denk dat ik zelf nog iets over het hoofd zie of verkeerd doe, weet wel wat van linux maar lang niet alles..

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Pieter155 schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 17:27:
hoi _DH

Tja ik weet het nu ook niet meer hoor...
dat ik een W ipv een V intikte hier op het forum heb ik in ieder geval niet gedaan in de command..
Dus nog maar een keer Vsftpd eraf gegooid en opnieuw geinstalleerd maar nee hoor de vsftpd.conf komt er niet meer bij in de /etc map :'(

Zeker nu alle oplossingen voor mijn eerdere vragen bekend zijn werkt het dubbel zo frustrerend omdat dat hele programma niet meewerkt :(

Ik denk dat ik zelf nog iets over het hoofd zie of verkeerd doe, weet wel wat van linux maar lang niet alles..
Nou vooruit: ftp://vsftpd.beasts.org/u.../vsftpd-2.0.5/vsftpd.conf
Een beetje meer inzet mag trouwens wel, dit was wel erg makkelijk te vinden... :/

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 20:08

woutur

Klauwtjes uit!

Gewoon vsftpd starten en em zelf even een vsftpd.conf laten aanmaken was vast ook wel een optie geweest.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Pieter155
JvH schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 17:31:
[...]

Een beetje meer inzet mag trouwens wel, dit was wel erg makkelijk te vinden... :/
JvH bedankt voor je linkje config staat er weer op dus ik ga het zo allemaal nog eens rustig op het gemakje proberen :)

Wat de inzet betreft zit je helemaal fout want die is er wel degelijk, maar als je zelf een hele middag aan het proberen bent en het lukt steeds maar half, en je krijgt de oplossing(en) aangeboden en vervolgens loopt het hele programma je te treiteren dan ben je het op den duur behoorlijk zat!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Op welke manier ben je dan eigenlijk aan het installeren en de-installeren geweest, als ik vragen mag?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Pieter155
apt-get install pakket en apt-get remove --purge pakket
Pagina: 1