Toon posts:

Checksum/controlegetal seriele communicatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar een control unit van een CNC-Frees moet ik een bestand uploaden. in dit bestand staan bepaalde parameters zoals freessnelheid, plaatdikte, etc.
Voor het uploaden van de file is jaren geleden een programma geschreven.
Het uploaden werkt via de Com-poort.

Het uploaden van de file gaat helemaal goed alleen nu moeten er enkele parameters aangepast worden. Als ik deze parameters aanpas met bijv. Notepad gaat het uploaden goed tot de laatste regel. bij de laatste regel geeft de control unit op zijn scherm een transmit error en werkt dan ook niet.

Ik ben er al achter gekomen dat het bestand op de onderste regel een controle getal/checksum bevat. @ ????? ??

Mijn vraag is of iemand enig idee heeft hoe deze checksum is opgebouwd en hoe ik dit bestand dus aan kan passen.
Voor het onderste gedeelte van het bestand kijk hieronder.

<2Parameter $17
V-5,16
TV$17,$16
G60:
<2>Monitor machine?;Y
<1Machine Monitor
$1=0
G61:
G1
}
{61
A
>1$5 $0
<2>$1
K10=27
W1,K10
G61:
G60
}
{78
Tv98,16
A
W20,K99
I$16>0
W5,K99
G78:
TV4,$87
G1
}
@41722 15

Verwijderd

Volgens mij kan je het beste gewoon de parameters in het cad-programma/esprit (of waar je het ook mee hebt geupload) aanpassen. Dit werkt IMO het beste en geeft de minste kans op fouten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 14:14:
Volgens mij kan je het beste gewoon de parameters in het cad-programma/esprit (of waar je het ook mee hebt geupload) aanpassen. Dit werkt IMO het beste en geeft de minste kans op fouten.
Dit is helaas niet mogelijk. Programma doet niets anders dan het bestand uploaden. Het is al een zeer oud systeem waarvan de vorige eigenaar een keer de software is kwijtgeraakt en daar iemand het programma heeft laten schrijven om het bestand met het menu en parameters te uploaden.

Verwijderd

Is de onderste regel daadwerkelijk een checksum of geeft die de grootte van het bestand aan?
controleer dat eens. Kan zijn dat die regel gewoon aangeeft hoe groot de file moet zijn in bytes.
Als dat zo is kun je die regel aanpassen en dan zou het moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 09:28:
Is de onderste regel daadwerkelijk een checksum of geeft die de grootte van het bestand aan?
controleer dat eens. Kan zijn dat die regel gewoon aangeeft hoe groot de file moet zijn in bytes.
Als dat zo is kun je die regel aanpassen en dan zou het moeten werken.
Had ik ook al naar gekeken maar is daadwerkelijk een checksum. Helaas.

Verwijderd

Topicstarter
KICK

De volgende KICK is denk een stukje harder en tegen de freesmachine.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog last van mijn voeten van de vorige kick maargoed!!

De laatste KICK dan maar!!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:01
Heb je toevallig ook meer dan 1 voorbeeld? Of nog beter, zet een paar van die bestanden op een website zodat wij precies kunnen zien hoe het bestand in elkaar zit.

Heb je trouwens al gekeken of het 1e nummer niet toevallig een CRC16 is? Dat is iig een van de meest standaard checksum methodes die er bestaat.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Topicstarter
ShadowLord schreef op donderdag 07 september 2006 @ 11:45:
Heb je toevallig ook meer dan 1 voorbeeld? Of nog beter, zet een paar van die bestanden op een website zodat wij precies kunnen zien hoe het bestand in elkaar zit.

Heb je trouwens al gekeken of het 1e nummer niet toevallig een CRC16 is? Dat is iig een van de meest standaard checksum methodes die er bestaat.
Ik heb maar één voorbeeld. Dit is ook niet het volledige bestand dat zou erg lang worden(8kb)

Nog niet gekeken of het een crc16 is. ben zaterdag weer op lokatie dus dan ga ik dit meteen doen.
zijn daar tools voor om de crc16 checksum te genereren.
Pagina: 1