Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In December ga ik mijn 13e maand ontvangen. Dit is een onderdeel van de vaste beloningsvorm.
Kan iemand mij vertellen wat het netto voor gaat stellen?
Is het heel simpel gewoon een extra maandsalaris zonder extra belastinggrapjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:56
Ja, het is heel simpel. Nee, het zal tegen het progressieve tarief belast worden. Als je de effecten wilt zien dan adviseer ik je om de belastingaangifte programma eens te downloaden en de getallen gewoon eens in te voeren.

Ik zou trouwens voor willen stellen dat je je eerst even inleest, want dit soort zaken zijn erg makkelijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trenza
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 22:41
13e Maand wordt belast volgens de tabel bijzondere beloningen. Afhankelijk van het jaarloon vindt bij de werknemer de volgende inhoudingen plaats (uitgaande van een voltijds dienstverband gedurende het hele jaar en een jaarloon van meer dan EUR 17.000 en minder dan EUR 30.000:
- premie Awf 5,20%
- loonbelasting over vergoeding van de werkgever van de 6,5% premie ZVW
- loonbelasting circa 42%.

Je houdt ongeveer de helft van het bruto bedrag over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 16:24

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

trenza schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 15:59:
13e Maand wordt belast volgens de tabel bijzondere beloningen. Afhankelijk van het jaarloon vindt bij de werknemer de volgende inhoudingen plaats (uitgaande van een voltijds dienstverband gedurende het hele jaar en een jaarloon van meer dan EUR 17.000 en minder dan EUR 30.000:
- premie Awf 5,20%
- loonbelasting over vergoeding van de werkgever van de 6,5% premie ZVW
- loonbelasting circa 42%.

Je houdt ongeveer de helft van het bruto bedrag over.
Volges mij wordt de 13de maand belast in box 3. Je betaald dan 52% belasting over de 13de maand.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:38
FrankGuthrie schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 18:22:
[...]

Volges mij wordt de 13de maand belast in box 3. Je betaald dan 52% belasting over de 13de maand.
box 3 is slechts 1,2% dus dat lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trenza
FrankGuthrie schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 18:22:
Een dertiende maand is inkomen uit werk en valt dus in box 1.
De tabel bijzondere beloningen wordt toegepast omdat in de tabellen al de heffingskorting is verwerkt. De belasting wordt op dezelfde manier berekend als vakantiegeld.
Het tarief van 52% geld voor inkomen uit werk boven de circa EUR 52.000.
sverzijl schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 18:40:
box 3 is slechts 1,2% dus dat lijkt me niet.
Het tarief van box 3 is 30% over een (fictief) rendement van 4% van je inkomen uit sparen en beleggen (minus heffingsvrij vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anarchitect713
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-02 10:44
Vakantiegeld, 13e maand, 14e maand, etc. is voor de belastingdienst gewoon inkomen waarover je net zoveel belasting betaalt als over je "echte" inkomen. Dat je op het moment van uitbetalen netto minder overhoudt ligt aan je werkgever: die houdt op dat moment teveel belasting in. Die belasting krijg je op het moment dat je aangifte doet echter gewoon weer terug (andere aftrekposten e.d. buiten beschouwing latend). Het is dus niet zwaarder belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

anarchitect schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 19:19:
Vakantiegeld, 13e maand, 14e maand, etc. is voor de belastingdienst gewoon inkomen waarover je net zoveel belasting betaalt als over je "echte" inkomen.
[..]
Was dat maar zo, vakantie geld hou je netto maar 50% van over, ook is overwerken zwaarder belast, en dat is ook echt inkomen.

Ik krijg met aangifte, 0,0 terug, dus die vlieger gaat niet op. De terug gaaf is bij iedereen verschillend.

Ga er maar vanuit dat je ongeveer de helft ervan overhoud.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 21:09
trenza schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 19:03:
[...]
Een dertiende maand is inkomen uit werk en valt dus in box 1.
De tabel bijzondere beloningen wordt toegepast omdat in de tabellen al de heffingskorting is verwerkt. De belasting wordt op dezelfde manier berekend als vakantiegeld.
Het tarief van 52% geld voor inkomen uit werk boven de circa EUR 52.000.
[...]
Vaak wordt het zo gedaan, maar het hoeft helemaal niet zo te zijn dat het vakantiegeld en 13e maand worden gezien als bijzondere vorm van loon. Daardoor hoeft de tabel bijzondere belastingen ook helemaal niet te worden toegepast. Het hangt er van af in hoeverre het voordelig is voor de werknemer om regulier te belasten.

Voorbeeld: als je jaarloon inclusief 13e maand in de 52% schijf komt (52.229) dan zou je hele 13e maand met 52% belast worden. Zou je het via witte tabel van het reguliere loon belasten dan wordt het maandloon tot ongeveer 4700 Euro met 42% belast en het gedeelte daarboven met 52%, dus voordeliger. Andersom kan natuurlijk ook, en komt inderdaad vaker voor, maar het is een misverstand dat vakantiegeld/tantiemes/gratificaties volgens een speciale tabel zouden moeten worden belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trenza
richardt schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 19:48:
[...]

Daardoor hoeft de tabel bijzondere belastingen ook helemaal niet te worden toegepast. .
De tabel bijzondere beloningen moet worden toegepast, tenzij toevoeging van de beloning aan het tijdvakloon tot een lagere inhouding zou leiden. (Zie het handboek loonbelasting 2006)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:38
trenza schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 19:03:
[...]
Het tarief van box 3 is 30% over een (fictief) rendement van 4% van je inkomen uit sparen en beleggen (minus heffingsvrij vermogen).
ik had al zo'n reactie verwacht. Reken nou eens iets verder, wat is 30% van 4% . Juist ja, 1,2% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 21:55
RaZ schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 19:27:
[...]

Was dat maar zo, vakantie geld hou je netto maar 50% van over, ook is overwerken zwaarder belast, en dat is ook echt inkomen.
Bij je aangifte wordt je hele loon (salaris, toeslagen, vakantiegeld, belaste onkostenvergoeding, bijtelling) op één hoop geveegd en daarop worden de belastingtarieven losgelaten.

Het *lijkt* alleen maar alsof het zwaarder belast wordt, omdat je maandelijkse salaris voor een deel tegen lagere tarieven belast wordt en er nog heffingskortingen verrekend worden enzo. Maar als je wil weten hoeveel belasting er ingehouden wordt, moet je op je loonstrook kijken wat het hoogste tarief is waar je in valt; tegen dat tarief moet je ook over die toeslagen enzo afrekenen.

Het gevolg is dus dat als je in de 42% valt, dat je over je maandloon pak 'm beet 30% betaalt, terwijl je over je toeslagen 42% betaalt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anarchitect713
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-02 10:44
RaZ schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 19:27:
[...]

Ik krijg met aangifte, 0,0 terug, dus die vlieger gaat niet op. De terug gaaf is bij iedereen verschillend.

Ga er maar vanuit dat je ongeveer de helft ervan overhoud.
Dan mag jij me eens vertellen waar jij in je aangifte het bedrag aan vakantiegeld, overuren e.d. opgeeft. Je geeft maar 1 bedrag op, en daarin zit alles: 'normaal' inkomen, vakantiegeld, etc. Op je jaaropgaaf is ook geen onderscheid te zien. Het is een groot misverstand dat vakantiegeld etc. zwaarder belast wordt.

Dat jij niks terugkrijgt kan komen omdat je bijvoorbeeld op andere gebieden te weinig hebt betaald. Feit is dat je dan nog steeds het teveel betaalde terug hebt gekregen, anders zou je namelijk extra bij hebben moeten betalen. Dit hangt af van je persoonlijke situatie, zoals je zelf al zegt.

Ga er maar vanuit dat je nu het tarief betaald van de hoogste schijf waar jij op jaarbasis waarschijnlijk in gaat vallen (42%, 52% bijv.). En dan krijg je het teveel betaalde van de belastingdienst terug zo rond mei/juni wanneer je aangifte doet.
Pagina: 1