Toon posts:

High End Gamer Geek PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello beste GOT'ers :P

Ik heb een Core 2 duo systeem gekozen, om onder andere dit te doen:

-Gamen
-Internet
-Videobewerking
-Office
-En nog veel meer

Mijn eisen: STABIEL en SNEL :D

####
Processor Intel Core 2 Duo E6600 304,56
Moederbord Asus P5W DH Deluxe, 975X 197,70
Geheugen 1GB x2 (2GB) PC6400 DDR2, CL5 189
Videokaart Asus Geforce 7950 GX2 1GB DDR3 499
Harde schijf Maxtor MaxLine Pro 500, 500GB 235
Voeding Antex NeoHE 550Watt 110
Monitor Samsung SyncMaster 205BW 300
(had toch liever deze, de iets grotere omdat ik nogal veel films bekijk enzo geen 2ms, mja :P)

Ik gebruik nog mijn redelijk nieuwe muis en gamertoetsenbord van Logitech van mijn oude computer, zelfde voor de Maxtor 250GB, gebruik ik ook nog als 1ste schijf.

Hoeveel fans heb ik nodig om dit systeem koel te houden?
Zie is iets over het hoofd?
Welke behuizing van rond een 150EUR is zeer stil en word (niet snel) heet?

Alle hulp is welkom :P

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hoeveel fans is niet relevant, maar of er genoeg lucht wordt verplaatst ;)
Qua behuizing is een Antec P180 wel goed. Daar zit standaard al ruimte in voor 120mm fans (achter en boven de CPU).
Hoe groter de fan, hoe minder RPM nodig is om evenveel lucht te verplaatsen als een kleinere fan.
Dus hang er een stel Papst 120mm fans in en dan wordt het wel lekker stil :)
Zet dan op de CPU nog een Zalman CNPS9500 oid, en voorzie de videokaart van een VF700/VF900 of een Arctic Cooling Accelero.
Vervang de HDD voor een Samsung Spinpoint. Das zo ongeveer de stilste HDD op de markt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Voor een stille behuizing kun je voor:

Antec P180 (P180 black/silver) gaan.
€125

Of:
CoolerMaster Wave master, is nog een stukje mooier en heeft meer koeling. €140

Je kunt ook gaan voor een Lian Li PC-V600, heeft een apart ventilatie systeem. Is ook +/- €130.

De P180 staat wel het meest bekend om de stilte.

Overigens kun je ook een behuizing de fans eruit gooien en er PAPST fans in zetten, die zijn heel stil.

EDIT:
Als je voor stilte gaat zou je op de processor een Scythe Ninja kunnen zetten, en omdat deze videokaart niet passief kan worden gekoeld (volgens mij) zou ik daar een VF900-Cu van zalman op zetten.
Als je echt een stille HD wilt kun je voor Samsung of Seagate gaan, de laatste is het snelste maar maakt wel wat meer 'herrie'.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 13:24 ]

Verwijderd

Behuizing P180 (heb hem zelf ook en bevalt zéér goed)

Maar met alleen die behuizing heb je geen stille PC. Je zult ook iets aan de luidruchtige koelers van je CPU en videokaart moeten doen. Ik weet niet eens of er wel een alternatieve koeler beschikbaar is voor de 7950 GX2

@bovenbuurman: De P180 heeft standaard goede stille Antec fan's meegeleverd. Deze zijn minstens zo stil als 12cm Papst fan's. Als je (nog) meer stilte wilt kun je beter Nexus nemen
Een VF900 gaat niet passen op deze videokaart

Edit: En neem liever een Samsung of Seagate schijf in plaats van de Maxtor,,,

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 13:32 ]

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

de geek factor is echt nog zwaar beneden peil :+

[ Voor 4% gewijzigd door iH8 op 02-09-2006 13:26 ]

Aunt bunny is coming to get me!

Verwijderd

@The_Shadow:

Welke koeler past er dan wel op?
Zoek er al een tijd naar, maar kan er geen 1 vinden...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 13:56:
@The_Shadow:

Welke koeler past er dan wel op?
Zoek er al een tijd naar, maar kan er geen 1 vinden...
Denk geen een, aangezien het eigenlijk 2 7900GT kaarten in 1 zijn
Je zult het met de Stock cooler moeten doen of een andere kaart kiezen. Misschien 2 losse 7900Gt's in SLI? (zul je wel met gehacked drivers moeten werken op dat moederbord?)
Of anders misschien een Radeon X1900 XT?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 14:34 ]

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-01 01:22
Als je ook echt snelheid wilt, zou ik een 36GB Raptor inzetten als OS schijf, eventueel een 2e voor in RAID0 of meteen een 74GB versie. Een snelle OS schijf is zeker bevordelijk voor de algemene snelheid van je PC. De HDD is immers al jaaren dè bottleneck van de PC.

En dan twee RE of RE2 schijven in RAID1 om alles safe te houden. Natuurlijk kan je deze ook met nog meer schijven in RAID5 gooien.

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik denk dat je misschien een vf100 op de kaart kan zetten. Het is de single slot broer van de vf700. Alleen weet ik niet of het überhaupt nog uit komt en wanneer dat zal zijn. Ik zou gewoon voor een Ati x1950 XT gaan of een X1900 XT met een Accelero X2.
Shaggy_NL schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 14:37:
Als je ook echt snelheid wilt, zou ik een 36GB Raptor inzetten als OS schijf, eventueel een 2e voor in RAID0 of meteen een 74GB versie. Een snelle OS schijf is zeker bevordelijk voor de algemene snelheid van je PC. De HDD is immers al jaaren dè bottleneck van de PC.

En dan twee RE of RE2 schijven in RAID1 om alles safe te houden. Natuurlijk kan je deze ook met nog meer schijven in RAID5 gooien.
Ik zou geen 36GB Raptor nemen. Deze zijn namelijk niet veel sneller dan SATA2 schijven. Mocht je toch een raptor willen, neem de 74 GB variant met 16MB cache.

[ Voor 57% gewijzigd door tdn135 op 02-09-2006 15:07 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik zou meerdere kleine HDDs nemen (3x 250 gig ofzo) voor die 235 euro :)

• jeroen84
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
Wat is sneller.. 7200 rpm SATAII in een RAID10 instelling. (4 schijven dus)

Of een raptor? =P

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Maxtorschijven zijn prima. Het is afhankelijk aan wie je het vraagt. Opzich zijn de meeste merken wel prima, maar je kan natuurlijk altijd een negatieve ervaring hebben met een bepaald merk.

Zoals hierboven prima werd opgemerkt: Koop meerdere kleinere schijnen voor dat geld en je houdt meer opslagcapaciteit over. Als je een echte geek bent zorg je voor een RAID 5 oplossing :)

Misschien eens kijken naar een Radeon X1900XT(E)...?

[ Voor 7% gewijzigd door Hann1BaL op 02-09-2006 15:59 ]

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:28
maxtorschijven worden meestal erg warm en maken een hard ratelend geluid. Je hebt natuurlijk uitzonderingen :P Maar ik zou ook voor de Samsung spinpoint gaan. K heb ervaring met allebei gehad.

Verwijderd

Feit is dat er gewoon véél negatieve berichten zijn over Maxtor (uitvallende schijven, incompatibiliteit met NForce4, warm worden en veel geluid maken etc.)
Daarom zou ik gewoon voor een Seagate of Samsung gaan die toch meer bekend staan als stille, koele, betrouwbare én snelle schijven

Tuurlijk zijn er ook mensen die al 10 jaar zonder problemen met Maxtors draaien, maar dit is gewoon de trend die mij (en veel andere tweakers blijkbaar) opvalt

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

jeroen84 schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 15:50:
Wat is sneller.. 7200 rpm SATAII in een RAID10 instelling. (4 schijven dus)

Of een raptor? =P
een Raptor natuurlijk.. ook al zet je die dingen in raid 0 (striping).. striping verlaagt helaas niet de random access time van je schijf.. een Raptor heeft een erg lage random access time dankzij z'n 10.000rpm

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 16:12:
Feit is dat er gewoon véél negatieve berichten zijn over Maxtor (uitvallende schijven, incompatibiliteit met NForce4, warm worden en veel geluid maken etc.)
Daarom zou ik gewoon voor een Seagate of Samsung gaan die toch meer bekend staan als stille, koele, betrouwbare én snelle schijven

Tuurlijk zijn er ook mensen die al 10 jaar zonder problemen met Maxtors draaien, maar dit is gewoon de trend die mij (en veel andere tweakers blijkbaar) opvalt
De echte feiten:
Klachten zijn er veelal geweest over de oude maxtors. (Series voor de Diamondmax 9).
Meer klagers hoeft niet te betekenen dat het een slechter produkt is, maar kan net zo goed betekenen dat er simpelweg meer gebruikers zijn. (1 procent klagers van 100.000 gebruikers zijn er netto meer dan 5 procent klagers van 10.000 gebruikers. Al heb je in de 2e situatie in verhouding 5 keer zoveel klagers)
Bekendheid is veelal gebasseerd op het verleden en niet op de huidige situatie.

Ik maak op dit moment gebruik van meerdere harde schijven waarvan 2 maxtors, waarvan de nieuwe DM10 de stilste en coolste is van allemaal. De DM9 is wat luidruchtiger en warmer.
Maxtor komt juist naar voren als snelle schijf al ligt de snelheid van verschillende merken wel erg dicht bij elkaar. Daarbij heb ik genoeg mensen om mij heen die gebruik maken van luidruchtige en hete Samsungs, Seagates and Hitachis.... Het is dus allemaal nogal ervaringsgebonden en je moet je niet zo laten leiden door wat je toevallig een keer gelezen hebt over een bepaald merk. Zaak is om de echte feiten op een rijtje te zetten en te beseffen dat je elke serie van een bepaald merk opnieuw zal moeten evalueren.

Ik wil helemaal niet zeggen dat je voor Maxtors moet kiezen, maar ik wil aangeven dat ditzelfde verhaal door iemand anders over een ander merk gezegd kan worden.

De Nforce 4 incompatibiliteit is het enige argument dat enigszinds stand houdt, maar ook dat geldt maar in een aantal specifieke gevallen.

Verwijderd

Topicstarter
Welke is beter beschikt voor dit systeem, de P5B Deluxe of de Asus P5W DH Deluxe, 975X ?

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Bij P5W krijg je een afstandsbediening bij P5B een microfoon :)

P5W schijnt beter overclockbaar te zijn.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:51
Ik zou ipv 1 x 500 gb gaan voor 2 x 250 gb in raid 0 ofzo.. is toch weer wat sneller

discogs

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 15:28
loewie-643- schreef op maandag 04 september 2006 @ 11:25:
Ik zou ipv 1 x 500 gb gaan voor 2 x 250 gb in raid 0 ofzo.. is toch weer wat sneller
Ik heb hier momenteel 2 * 250gb samsung sp2504c draaien in raid 0...
Is echt veel sneller als een enkele schijf en ze zijn onhoorbaar (liggen hier gewoon bloot buiten de kast).
Ze kosten overigens maar 75euro/st, das in totaal dan 150euro voor 500gb, is toch wat minder dan die 235euro voor de maxtor. Voor die prijs kan je zelf 2 Seagate 7200.10 320gb nemen (95euro/stuk * 2 = 190euro). Dan heb je 640gb in totaal, ze zijn nog sneller als de samsungs, maar wel iets luider (alhoewel je ze in een goede kast niet hoort). En nog altijd goekoper als de 500gig schijven.

:)

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD

Pagina: 1