PC boot niet verder door VGA kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Samjung
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-03 20:42
Beste mede tweakers,

ik heb het volgende probleem: De pc boot niet :) Het is een heel verhaal :

Hoe begon het? :?

Het begon allemaal met lockups tijdens het gamen, bij F.E.A.R., WOW, en FF9. Later begon het tijdens het opstarten, de pc bleef op het bureaublad haken als ik de pc opstartte, ik moest zeker zon 3 x rebooten.

En toen.. :?

Gister kon ik de hele dag gamen zonder een freeze, ik dacht dat ik het gefixed had, omdat ik nieuwe chipset drivers had geinstalleerd, en hij daarna gewoon in 1x good opstartte.

Vandaag...

Vanochtend proberen op te starten, weer een freeze bij welkomscherm. Ik weer rebooten, krijg ik een BSOD, met een melding uiteraard. Het ging om het bestand ati2vag, dus het moest de videokaart wel zijn (na gezocht op andere pc). Ik weer rebooten, en ga naar veilige modes om drivers weg te gooien (NGO 1.6.6). Dit lukte, reboot, weer veilige modus, driver cleaner, reboot, normale modus, drivers weer installeren. Drivers weer klaar, weer een reboot..freeze..

Vervolgens :? 8)7

Ik weer rebooten, naar veilige modus. Ik dacht; laat ik nu maar deze weer uninstallen, en dan weer naar vertouwde Omega. Dus: De uninstall lukte. Ik wilde eerste de nieuwe Omega binnen halen, en dan weer even Driver cleaner pro draaien. Maar tijdens het downloaden van Omega kreeg ik een freeze, en daarna begon het ecte probleem. Ik weer rebooten, moederbord piepjes,1 lang 2 kort. Betekenis op gezocht, en ja hoor tis een probleem met VGA adapter.

Huidie Status

Als ik nu opstart is het of hij kaan geen input vinden, of het scherm blijft zwart als het windows laad balkje moet komen. Verder niks. De vraag is dus..Wat moet ik nu in vredens naam doen. Heb geen andere PCI-E kaart tot mijn bechikking, alleen een andere pc met AGP slot.

Welke Hardware gebruik je?

Fujitsu Siemens Scaleo T
Mbo: D1826-G, socket 775
Proc: P4 HT (540) op 3.2 (met Coolermaster Hyper L3)
Chipset: Intel 915
VGA: Sapphire Radeon PRO VIVO (met vf-700ALCU)
RAM: 4x 256 MB DDR
Onboard sound en LAN
PSU: FSP Group (Fortron0 350 Watt)

Als er mee info nodig is, laa het gerust weten :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:07
Tis een Fujitsu PC, zit er geen garantie meer op?

edit: denk het niet omdat je er ook andere koelers op hebt zitten

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 02-09-2006 12:36 ]

• Samjung
Ook dat en het moment dat je de kast open maakt, is de garantie als het goed is ook weg..Dat stond op zon stripje toen ik er 512 MB naast heb geplaatst, maar dat is al een hele tijd terug.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat doet de PC als je er een gewoon PCI kaartje in zet? Natuurlijk wel je PCI-E Radeon er uithalen dan ;)
Kun je je Radeon misschien in een andere PC proberen, bijvoorbeeld die van een kennis/collega/familie etc. Dan kun je kijken of het echt aan de kaart ligt.
Ik vind het trouwens best een krap voedingtje voor dat hele geheel, FSP/Fortron is wel een A merk maar 350W is wel een minimum.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Samjung
Denk niet dat het aan de voeding ligt, neem aan dat fujitsu er wel een voeding instopt die het geheel aankan. Die pc loopt al bijna 2 jaar stabiel..zelfs mt overklok op vga kaart. Ik weet haast zeker dat het iets met een driver is. PCI kaartje heb ik niet, kan mischien eventueel bij een vriend testen..die heb een x850xt..Maar zou het liever eerst andere dingen willen uitsluiten.

Verwijderd

Dit is inderdaad niet een voedings-probleem! Je zou ff t moederbord kunnen resetten. Mischien dat die t dan doet ;)

Welke forceware-drivers heb je trouwens geinstalleerd?

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 17:07:
Dit is inderdaad niet een voedings-probleem! Je zou ff t moederbord kunnen resetten. Mischien dat die t dan doet ;)

bios kan je wel resetten maar het moederbord :?
en hij heeft een ati waarom zou hij dan forceware drivers installeren :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 17:07:

forceware??
ati zooi toch? :P

chucky666 was me voor:P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 17:15 ]

• Samjung
denk niet dat dit een bios probleem is..al zeg ik het zelf.

Edit: Ik had NGO 1.6.6. , deze is gebaseerd op Catalyst 6.6

Maar toen nu heb ik eigelijk geen drivers..want na de reboot voor het uninstalle liep hij vast. Daarna ben ik nooit meer verder gekomen

[ Voor 63% gewijzigd door Samjung op 02-09-2006 17:27 ]

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:46
heb je de temperatuur van de videokaart al gevoeld en de koeler van de videokaart?

tis iets wat langzaam is opgebouwd dus mischien een langzaam falende ventilator? of als de kaart heet is maar de koeler relatief koud dan is de verbinding gpu koelblok slecht.
Stof hoef ik waarschijnlijk niet over te beginnne ;)

en als laatste ik heb eens een keer een vga kaart zien falen door slecht gesoldeerde geheugen chips waren zwaar gecorodeerd, nee niet mijn pc maar ik weet ok dat er geen vocht in de buurt is geweest...
je kan dus kijken of je iets van beschadegingen op de pcb ziet overigens gemorste koelpasta moet je ook niet hebben.

Ook kan slecht contact in de pci-e slot voor problemen zorgen.

Succes ermee

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-07 11:58
Als je moederbord begint te piepen is het zeker geen windows of driverprobleem. Wat heb je er allemaal aan zitten overklokken? Zet alles weer op stock speeds. Als je niet in het bios kan, doe dan een bios reset, dan is alles weer default :). Als hij dan nog niet wil starten, zou ik een andere videokaart (PCI of PCI-E) proberen :).

• Samjung
Heb die VF700 er ongeveer 2 weken geleden opgezet. De overklok heb ik gedaan toen hij al tijdens spellen vast liep. Heb hem ook uit het slot gehaald en weer terug gedaan. Ik hoor nu ook geen piepjes meer. Verder is alles @ stock, en heb de Zalman nog verder proberen aan te draaien, maar dat ding zit er gewoon goed strak op. Ik kan wel in de bios komen, maar dan kan verder niet mee overklokken. Het is een phoenix bios, en omdat het zon Fujitsu mobo is kan je toch niks overklokken.

Verwijderd

Heb je ook geen onboard videokaart? Want naar mijn ervaringen hebben zo'n kant en klaare pc's meestal onboard videokaarten. Als je die wel uberhaupt hebt mischien daar je probleem kan oplossen?"

groeten

• stefan001
Samjung schreef op zondag 03 september 2006 @ 12:24:
De overklok heb ik gedaan toen hij al tijdens spellen vast liep.
Je bent een vastlopende kaart aan het overklokken :?

• Samjung
Nee die x600 zat er standaard in. Ook al zal die er wl inzitten. Ik kan in de bios alleen op PEG of PCI instellen.

@Mafketel

De geheugenstrips werden wel warms..de koeler eigelijk niet echt. Maar de kaart zelf was ook niet heel heet. Misschien moet ik eerst die koeler opnieuw erop zetten... Maar dan is het wel vreemd dat hij eerst wel gewoon kon opstarten..

Edit:

@Stefan001

Ik had een nieuwe cooler,dus ik vond dat het wel kon proberen, Toen die games vastliepen was het niet gelijk duidelijk at het aan de videokaart lag.er waren natuurlijk meerdere mogelijkheden.

Edit 2:
Cooler opnieuw geplaatst, Kaart er weer in. Reboot: geen beeld. Kaart eruit..goed aanduwen. PC aan, weer piepjes: Lang,pauze, 2x kort (als pieeeeeeep, ,piep piep)

Edit 3:
Vriend heeft geen PCI kaart..ik ook nie dus dat wordt lastig. Mischien is die kaart wel helemaal dood...

[ Voor 42% gewijzigd door Samjung op 03-09-2006 15:38 ]

• Samjung
*schopje

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-07 20:20
de piepjes staan verklaard in het boekje van je mobo, zoek het eens op xD

you had me at EHLO

• stefan001
Kijk of je ergens verbrande chips ziet, of bolle condensators (zowel op mobo als op graka). Verder kan ik geen ander advies geven dan eerst een andere videokaart te proberen. Ga desnoods naar de winkel. Als je zegt dat je een kaart koopt als hij werkt in je systeem, willen ze dat meestal wel voor je uitproberen.

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb het topic globaal doorgelezen (ik kan dus wat over het hoofd gezien hebben) en kan je de volgende tips geven:

-Stop er eens een andere videokaart in
-Probeer eens een andere voeding
-En installeer Windows eens opnieuw als je denkt dat het probleem softwarematig is.
-Heb je memtest al gedraaid?
-Zit je op een ge-aard stopcontact? In sommige woningen kan een pc instabiel zijn als hij op een ongeaard stopcontact zit aangesloten.
-Haal alle onderdelen die je niet nodig hebt om windows te starten eens uit je pc. (denk aan tv kaart, extra harde schijven en optische drives, geluidskaart, overbodige usb-apparatuur enz... )
-Draai memtest eens.
-En de kans dat je moederbord kapot is is natuurlijk ook niet klein.

Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Laurens op 04-09-2006 13:42 ]

• Samjung
@TheNymf

Heb geen boekjes van het mobo..er zat een digitale documentatie bij die op de pc staat :/ . Misschien kan ik deze op internet vinden :)

@stefan001

Geen bolle condensators of aangebrande chips. Andere kaart heb ik niet, vanavond misschien goedkoop PCI kaartje halen ( hoe duur is zoiets??)

• stefan001
Samjung schreef op maandag 04 september 2006 @ 13:49:@stefan001

Geen bolle condensators of aangebrande chips. Andere kaart heb ik niet, vanavond misschien goedkoop PCI kaartje halen ( hoe duur is zoiets??)
2e hands misschien wel gratis :). Kijk eens in het oude hardware ruiltopic :).

• Samjung
Het is sneller als ik vanavond ff naar pc boer van de wijk ga. Overigens heb alleen een VGA kabel en DVI --> VGA tussenstuk. Moet dus een PCI kaart met liefst VGA aansluiting en anders DVI. Aanbevelingen aan jullie kant? (Moet er dus windows Xp home mee kunnen opstarten)

• stefan001
Elke pci kaart voldoet, ik heb hier een pc op xp met een 2mb pci kaartje (rest van de pc p3-like O-) ). Als ik jou was, zou ik de pc meenemen en vragen of ze ff willen testen met een kaartje, met de belofte dat je hem koopt als het werkt :).

[ Voor 6% gewijzigd door stefan001 op 04-09-2006 18:07 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je er dan toch bent zou ik gelijk proberen om je eigen kaart te laten testen in een andere bak.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Samjung
Ok ben net bij pc boer geweest..die had alleen een radeon 9250 pci..40 euri |:(
Volgens hem als k niet bij windows scherm kon kome ligt het aan de harde schijf ( 8)7 ) of wel de videokaart..en had het volgens hem geen zin om PCI te kope, maar gewoon een nieuwe game-kaart. Me vriend met de x850xt blijkt AGP systeem te zijn }:O . Heb nu nog andere bekende om advies gemailed...wachten wat hij zegt. Als ik eerlijk moet zijn gok ik ook dat de kaart in de hemel is :|

Edit: Als ik dan een nieuwe kaart wil kope..ik zit nu beetje naaar x1900gt te kijken..deze vormt hopelijk geen bottlneck (cpu)? Voor 199 euro zeer leuke kaart lijkt me. Bekende zijn iig dat een x1800xt geen bottlneck zou vormen.....

[ Voor 20% gewijzigd door Samjung op 04-09-2006 21:15 ]

• stefan001
Hij had alleen een radeon 9250 pci? In welk gehucht woon jij? :P
Iig heeft het idd geen zin om een pci kaart te kopen voor je systeem, pci is alleen om te testen of je mobo nog goed werkt. Kon je bij de pcboer niet meteen een pci-e kaart proberen dan?

• Samjung
Das zon iemand die dat niet doet..Tis zon winkel die alleen savonds open is..je kan dur wel eens langs om ff handig een onderdeeltje te halen enzo.. Maar is er mogelijkheid dat mobo kapot is dan..denk zelf van niet..

Overigens wil graag weten of die 1900gt bottleneck zou vormen

Edit: heb net de x600 eruit gehaald en dan booten, om te kijken of hij dezelfde piepjes code zou geven. En dat deed hij dus. Mag ik ervan uit gaan dat de kaart kapot is of het slot?? (k hoor de piepjes niet altijd als ik de pc boot)

[ Voor 29% gewijzigd door Samjung op 05-09-2006 15:55 ]

• stefan001
Gezien je verhaal lijkt het me idd dat het slot of de kaart kapot is. Uit deze info kan ik niet opmaken welke van de twee.
Verder weet ik niet welke kaart je nou precies nodig hebt, en wat de bottleneck is. Ik heb een a64 3000 met een geforce fx5200, ik speel nl geen spellen B) :P

• Samjung
Ik daarentegen wel :P. Maar wat is de beste (en goedkoopste :P) manier om te testen of slot of kaart kapot is. Ken niemand met PCI-E systeem..dus kaart in hun systeem of hun kaart mijn systeem gaat lastig worden. Scheelt dat ik eigelijk al een nieuwe kaart wilde kopen (vakantiegeld he :)) maar ja..Suggesties?

• stefan001
Als je toch al een andere kaart wilde kopen, doe dat dan. Als achteraf blijkt dat je mobo stuk is, moet je die gewoon alsnog vervangen. Er IS gewoon geen andere oplossing dan UITPROBEREN.

• Samjung
Goed punt. Maar waren die caps echt nodig }:O . Zou graag alleen zekerheid hebben. Als ik er een PCI kaartje in druk en hij boot dan ook niet..Dan neem ik aan dat slot kapot is en dus mobo. Als hij wel boot is dus de kaart kapot. Dan gaat ik een ff een pci kaaartje probere te fixen.

• stefan001
Waarom niet meteen de pci-e kaart die je wou? Dat bedoelde ik de vorige post (leek me opzich duidelijk). Maak ff goed onderscheid tussen pci en pci-e graag.

• Samjung
Ik bedoelde dat ik dan dus een PCI kaart ga halen, en als windows wel opstart, er va uit kan gaan dat de PCI-E kaart kapot is en dus een nieuwe PCI-E kaart koop.

Edit: staat een PCI kaartje op marktplaats, uit me eigen plaats. Het is een 3DFX VooDoo Dragon. Maar op Trust site staat dat het een link kaart is ofzo, die je aan je huidige kaart moet koppelen :/. Zou je hiermee ook gewoon kunnen opstarten?

[ Voor 43% gewijzigd door Samjung op 05-09-2006 17:55 ]

• stefan001
Nee, dat kun je niet.

• Samjung
He Bagger. :(

Dan toch maar aan die gast vragen of hij hem daar in een systeem kan drukke daar.

Edit: Kaart wordt getest..Kan hem donderdagavond ophalen. Hiermee kan ik dus kijken of de kaart of het slot kapot is. Iemand nog mening/advies over die 1900gt?

[ Voor 45% gewijzigd door Samjung op 05-09-2006 22:24 ]

• Samjung
*schopje @ vraag vorige post (x1900gt)

• ajmwegman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06-2023
Ik heb hetzelfde probleem ondervonden met mijn scaleo.

De Coolermaster Cooler was al standaard (voor een van de eerste replies)

Nieuwe videokaart erin en probleem was opgelost.

Mijn oude Ati X300s werd behoorlijk heet (passief gekoeld)

Verder heb ik meer pasta tussen de koeler en de processor gedaan.
Dat druppeltje wat er zat had net zo goed achterwege gelaten kunnen worden. :S

Verwijderd

Voor minder dan 199 kan je zelfs een 7900gs of x1950pro kopen, en die zijn zelfs sneller !

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-07 11:23
Dan zou ik toch voor een nVidia 8-Serie gaan..

Maargoed, dat is jouw mening. Ik denk dat de cpu wel de bottleneck gaat vormen, maar je hebt dan wel een heel goed systeem. IETS moet toch de bottleneck zijn :P . Het komt zelden voor dat er systemen zijn zonder een bottleneck denk ik. @__@

PHILIPS Motional Feedback 544

Pagina: 1