Fles drank gaat open in vliegtuig, drukcabine ?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.687 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-12 13:58
Ik ga maandag naar Zakynthos, twee weekjes vakantie. Nou ben ik van plan om op de terugweg een paar flessen drank mee te nemen vanaf de luchthaven, scheelt toch weer een hoop geld.
Maar ik heb wisselende ervaringen hiermee, twee jaar geleden naar Corfu geweest, op de terugvlucht waren twee van de drie flessen sterke drank een beetje leeg gelopen, ongeveer 20% was er uit (geperst ?) De flessen zaten verder nog helemaal dicht, vorig jaar juni naar Turkije geweest, toen geen probleem, alles mooi dicht/vol gebleven. Vorig jaar September weer naar Corfu geweest, één fles waar weer een beetje uit was.
Mijn vraag is nu, hoe voorkom ik dat, heeft volgens mij te maken met druk in de cabine en druk in de fles o.i.d.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Verwijderd

De druk in de cabine wordt in stand gehouden voor mensen. Mensen kunnen niet leven in de lage luchtdruk die heerst op de kruishoogte van een groot passagierstoestel, dus moet de cabine onder druk worden gehouden. Lijkt me sterk dat daardoor die flessen open'geperst' worden. Daar komt bij dat als dat het geval was je het ook op reis naar Turkije gehad zou hebben, ik neem aan dat vluchten naar Turkije niet allemaal zonder drukcabine plaatsvinden ;)

Ik denk eerder dat ze je in Griekenland gewoon minder goede flessen verkopen :P

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 10:39 ]

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12 12:11
Plastik zak er omheen zodat die voldoende ruimte heeft om evt. uit te zetten bij lekkende drank...

Heb je als het gebeurd tenminste geen zooi

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

De druk is echter lager dan op de grond. De druk in de cabine is vergelijkbaar met de druk op 2,5km hoogte.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-12 17:50

MeNTaL_TO

The future is not set

kenneth schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 10:51:
De druk is echter lager dan op de grond. De druk in de cabine is vergelijkbaar met de druk op 2,5km hoogte.
Dan heerst er waarschijnlijk een grotere druk in de flessen dan buiten, dan lijkt het te kunnen.

Tijd voor Mythbusters?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-12 22:54

Sharky

Skamn Dippy!

moet je voor de gein een flesje drinken meenemen in het vliegtuig, een gedeeltje of alles opdrinken en op kruishoogte weer goed dichtdraaien. Als je dan weer landt deukt het flesje helemaal in. Oftewel, er heerst wel degelijk een drukverschril in het vliegtuig.

This too shall pass

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Dat zeg ik B) :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ligt er een beetje aan waar je naar toe vliegt maar het is sinds kort niet meer toegestaan om vloeistoffen mee te nemen in je handbage. Wellicht is dat alleen als je via heathrow vliegt maar just in case. Je wordt er keihard tussenuit gepakt. Zelfs het flesje wijn dat je in het vliegtuig krijgt wordt afgenomen.

Dus geen wijn, deo, neusdruppels, cola, aftershave, zonnebrand, parfum....

en laten ze op die vluchten wel gewoon parfum verkopen in het vliegtuig.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:02

Super_ik

haklust!

Pixal schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 12:06:
Ligt er een beetje aan waar je naar toe vliegt maar het is sinds kort niet meer toegestaan om vloeistoffen mee te nemen in je handbage.
dat is alleen naar op vluchten naar amerika

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Daar heb je geen last van als je naar griekenland gaat, tenzij je inderdaad omvliegt via het VK of de VS.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-12 23:08

DinX

Motormuis

MeNTaL_TO schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 10:54:
[...]

Dan heerst er waarschijnlijk een grotere druk in de flessen dan buiten, dan lijkt het te kunnen.

Tijd voor Mythbusters?
Dat is al eens op Mythbusters geweest, maar dan met borstimplantaten. Maar ze hebben toen ook andere zaken getest waaronder flessen. Zoals hierboven reeds gezegd wordt de druk gelijk gehouden op die van 2500 meter boven zeeniveau.
Die flessen in een (onder)druk cabine zetten gewoon een tikkeltje uit, meer niet. En dat was dan nog op 10k hoogte druk. Op 2.5k hoogte was er weinig aan te zien.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:46
Super_ik schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 12:08:
[...]

dat is alleen naar op vluchten naar amerika
Dan heb ik nieuws voor jullie:

Drank uit Schiphol-winkels in handbagage toegestaan

[ Voor 11% gewijzigd door kwiebus op 02-09-2006 12:14 ]

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-12 11:24

Brons

Fail!

--- Laat ook maar ---

[ Voor 97% gewijzigd door Brons op 02-09-2006 12:24 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat voor flessen had je gekocht ??
Denk niet dat een glazen fles zomaar even uitzet (gaat toch om sterke drank ?)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Wobcat
Waren glazen flessen, één fles met een likeur (kumquat), één literfles ouzo en een fles Ardbeg (whiskey).
Alleen de fles Ardbeg was 'vol' gebleven, de andere twee waren zo'n 15~20% v/d inhoud kwijt, enige verschil tussen de flessen was de kurk in de fles whiskey, schroefdop op beide anderen.
Maar vorig jaar hadden alle flessen een schroefdop, 3 flessen Stolichnaya vodka, twee 'vol' gebleven, eentje weer iets uit.....
Heb het ook wel gehad met aftershave in de gewone bagage (vrachtruim), was ook een gedeelte uitgegaan maar is denk ik verklaarbaar omdat vrachtruim niet onder druk gebracht wordt (denk ik?)

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:19
Had je die flessen rechtopstaand meegenomen, of liggend?
Ik kan mij zo voorstellen dat als ze rechtop staan, er alleen maar lucht uit zal verdwijnen.

Verwijderd

Ik vind het maar een vaag verhaal, nog nooit van gehoord. Ik neem zelf regelmatig whisky mee en nog nooit problemen gehad. Weet je wel zeker dat de flessen goed dicht zaten??

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ik vind het toch maar raar over die druk. Wij kunnen niet tegen de lage druk die heerscht op 5+ KM hoogte, wat ze daaraan doen is de druk hierop aarde evenaren in de drukcabine daar. Dan is de druk in die cabine toch evenveel als hier op aarde? Oftewel: waarom zou er dan iets gaan lekken als die druk hetzelfde wordt gehouden? :?

Wie verlost me van deze dringen vraag :+

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

De druk in de drukcabine is vergelijkbaar met de druk op 2,5km hoogte.

Voor de vierde keer ofzo :O

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:32
Is er niet gewoon iemand die je fles openmaakt daar bij het vervoeren van je bagage :)

• Tourniquet
  • Laatst online: 03:08

Tourniquet

Hiya, fellas!

kenneth schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 14:14:
De druk in de drukcabine is vergelijkbaar met de druk op 2,5km hoogte.

Voor de vierde keer ofzo :O
Hehe, inderdaad. 8)7

Wikipedia:
Pressurized flight

Aircraft that routinely fly above 10,000 feet are generally equipped with an oxygen system fed through masks or canulas (typically for smaller aircraft), or are pressurized by an Environmental Control System (ECS) using air provided by compressors or bleed air. These systems maintain air pressure equivalent to 8000 ft or less, even during flight at altitudes above 43,000 ft.

As the airplane pressurizes and decompresses, some passengers will experience discomfort as trapped gasses within their bodies expand or contract in response to the changing cabin pressure. The most common problems occur with gas trapped in the gastrointestinal tract, the middle ear and the paranasal sinuses. Note that in a pressurized aircraft, these effects are not due directly to climb and descent, but to changes in the pressure maintained inside the aircraft.

It is always an emergency if a pressurized aircraft suffers a pressurisation failure above 10,000 feet. If this occurs the pilot must immediately place the plane in an emergency descent and activate emergency oxygen for everyone aboard.
Tijdens het stijgen van het vliegtuig wordt de luchtdruk dus wel degelijk omlaag gebracht, maar minder snel dan de buitenluchtdruk. Hier zorgt het Environmental Control System (ECS) dus voor.

[ Voor 7% gewijzigd door Tourniquet op 02-09-2006 14:25 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Verwijderd

Ik vind je verhaal een beetje ongeloofwaardig tbh. Ik heb laatst in het vliegtuig ook twee flessen sterk meegenomen (Bacardi, Malibu) en hier is echt niks mee gebeurd. Het luchtdrukverschil is echt te klein om iets met het glas te doen, en volgens mij is zo'n dop ook stevig genoeg om het luchtdrukverschil om te gaan.

@webfreakz: Jezus, anders lees je het topic even.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 24-12 20:19

steveman

Comfortabel ten onder

Drukverschil te klein + te weinig lucht in de fles dat kan uitzetten (er zit immers drank in!)

Lijkt me niet de oorzaak dus. Als het nou ging om een heeeel dunne fles waar alleen lucht in zat...

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Wobcat
Flessen zaten, zoals gewoonlijk, in een plastic 'taxfreeshop' tasje, voorzichtig in het bagegevak boven de stoelen gelegd, beetje ingeklemd tussen bagage van anderen opdat ze niet gaan rollen tijdens landen/stijgen.
Vind het zelf ook vreemd hoor, helemaal omdat het niet elke keer gebeurt, maar als je het niet gelooft (Emiel), dan niet joh....

• hessel
  • Laatst online: 05-11-2024
gewoon de dop naar boven houden... dan is het alleen lucht die uit / in fles gaat en geen produkt

Grutte Pier fansels

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12 00:45

SmartDoDo

Woeptiedoe

-> WL

• Wobcat
Goeie tip, hessel, zal het proberen, alleen bij 't stijgen/landen kan het misgaan, hoor weleens het één en ander aan bagage naar voor of achter rollen dan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 10:38:
De druk in de cabine wordt in stand gehouden voor mensen. Mensen kunnen niet leven in de lage luchtdruk die heerst op de kruishoogte van een groot passagierstoestel, dus moet de cabine onder druk worden gehouden.
Ik weet niet of je onrechtstreeks dit bedoelt: In een gebied met lage druk kan minder zuurstof vastgehouden worden, daarom wordt de druk kunstmatig hoger gehouden. In de cockpit van gevechtsvliegtuigen is er geen compressie, maar de piloten dragen wel een zuurstofmasker: http://en.wikipedia.org/wiki/Cabin_pressurization

In de ruimte ligt het nog iets complexer, heel interessant stukje: http://en.wikipedia.org/wiki/Human_adaptation_to_space

• ShadowLord
  • Laatst online: 24-12 00:26
Wobcat: Omdat het glazen flessen zijn met een draaidop van (waarschijnlijk) dubieuze kwaliteit zal de overdruk in de flessen (drukverschil tussen cabine en de lucht in de fles) dermate zijn dat deze een beetje gaan lekken. Zoals hierboven al gezegd wordt is rechtop zetten dan de enige oplossing.

Overigens: hoe meer lucht er in de fles zit hoe erger het lekeffect zal zijn. Als er (bijna) geen lucht in de fles zit zal deze ook niet/zeer gering lekken.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Vince Dexa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-12 13:33
Wobcat schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 13:06:
Waren glazen flessen, één fles met een likeur (kumquat), één literfles ouzo en een fles Ardbeg (whiskey).
*knip*
slightly offtopic: Wil je Ardbeg, of elke andere Schotse whisky nooit meer whiskey noemen!? :'( das heel wat anders...

Now go away or I shall taunt you a second time!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Als je dan toch zo principieel bent, vraag hem dan gelijk om voortaan erbij te zeggen dat het om een single malt gaat :z

• Vince Dexa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-12 13:33
omdat ik toch zo principieel ben bij deze het verzoek Ardbeg voortaan te omschrijven als:
de Islay single malt Scotch Whisky met de meeste turf. _/-\o_
dan is dat gewoon gelijk duidelijk. ;)

Sorry wel erg offtopic...

Now go away or I shall taunt you a second time!

• Wobcat
Nou, net terug van vakantie.
Op de heenweg even aan een stewardes gevraagd of zij dit vaker had gehoord. Ze had het wel eens mee gemaakt, volgens haar gebeurde het als een fles plat kwam te liggen, vloeistof tegen dop aan, lucht er achter. Door drukverschil in cabine en fles kon er een kleine hoeveelheid uit de fles 'geperst' worden, totdat druk in fles weer gelijk was aan druk in cabine.
Op de terugweg twee flessen drank in m'n rugzak (handbagage) gewoon tussen mijn voeten gehouden (rechtop), op de vloer, geen problemen gehad.

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-12 00:35
Glas en dan bedoel ik isolatieruiten worden ook niet per vliegtuig vervoerd, hoewel dat qua kosten en tijd veel efficienter zou wezen.

Maar ja, als vliegtuig hoog gaat, is de luchtdruk in de spouw van de glasruit toch hoger dan in de vrachtcabine en zeggen veel ruiten echt wel, PETS.

De glasruiten worden dus per schip vervoerd.

Dus ja, kan me voorstellen dat met flessen het wel kan gebeuren, als het in de vrachtcabine zit.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-12 16:25

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik mis nog steeds 1 vraag.
Toen die flessen lekte, zaten ze in je hand bagage of in het bagage ruim?
De pasagierscabine staat wel onder druk, maar het bagageruim vaak niet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Vreemd, want volgens mij nemen ze in het vliegtuig ook gewoon drank mee aan boord voor de pasagiers, al dan wel of niet met alcohol ;).. Dat zit ook in flessen en die gaan ook niet kapot :P

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
Die zullen dan wel rechtop staan.

Zoals al is aangehaald in het topic zal het wel fout gaan als de flessen liggen, zodat de vloeistof tegen de afsluiting aanzit en de lucht erachter. Als de lucht dan uitzet vanwege het drukverschil zal het de vloeistof naar buiten persen (als de afdichting niet goed genoeg is). Als je de flessen rechtop houdt is er dus niets aan de hand.

Edit: en ook de vloeistof zelf zal wel uitzetten, maar dat is doorgaans minder merkbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Punksmurf op 20-09-2006 21:22 ]

met een hamer past alles

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:49

Dennahz

Life feels like hell should.

Toen we terug kwamen van Portugal "knalde" de zak chips wel open van de druk. Hij was helemaal opgeblazen :+ maar een glazen fles moet daar normaal geen last van hebben lijkt me :)

Twitter

• Universal Creations
  • Laatst online: 24-12 13:08
bangkirai schreef op woensdag 20 september 2006 @ 01:19:
Glas en dan bedoel ik isolatieruiten worden ook niet per vliegtuig vervoerd, hoewel dat qua kosten en tijd veel efficienter zou wezen.

Maar ja, als vliegtuig hoog gaat, is de luchtdruk in de spouw van de glasruit toch hoger dan in de vrachtcabine en zeggen veel ruiten echt wel, PETS.
Daar is ook een simpele verklaring voor: oppervlakte. De oppervlakte van een flesje is veel kleiner dan die van een ruit. Dus is de kracht op de buitenkant van een flesje veel kleiner dan op de ruit.

Voorbeeldje: stel je hebt een ruit van 3m x 2m, dan heb je een oppervlak van 6m2 per ruit (2 zijden). Stel dat er een onderdruk in het vrachtruim ontstaat van 0,5 bar, dan ontstaat er een kracht van 0,5kg per cm2 of 300.000 N totaal op iedere ruit. Bij een flesje heb je hooguit een kracht van tientallen Newton totaal.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12 17:07
deepbass909 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 09:05:
Ik mis nog steeds 1 vraag.
Toen die flessen lekte, zaten ze in je hand bagage of in het bagage ruim?
De pasagierscabine staat wel onder druk, maar het bagageruim vaak niet.
Is dat zo? En als er dan dieren mee aan boord gaan?
En geeft dat niet sowieso veel rommel, als het bagageruim niet onder druk staat? Ik neem aan dat er veel mensen allerlei flesjes (shampoo, deo, zonnebrand, etc.) in het bagageruim hebben.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik denk dat de griekse luchthavenmedewerkers gewoon wat dorstiger zijn.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Wobcat
Alle keren werden de flessen door mij als handbagage meegenomen. De keren dat er iets uit de fles(sen) was, stonden/lagen ze in het bagagevak (boven je hoofd in de cabine).

Spullen zoals tubes, shampoo, plastic flessen etc. gaan bij mij in de koffer altijd in zo'n zip-bag, en soms is er een klein beetje uitgelopen ja.

Geloof trouwens dat ze voor huisdieren een apart compartiment in de bagageruimte hebben.

Pagina: 1