Willekeurige shutdown - power off

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LexIsLang
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 18:30
Mijn PC wordt steeds misterieuzer ...

Heb een systeem al maanden goed draaien, heb ik ineens te maken met plotselinge power downs. PC gaat gewoon uit, in een keer, geen waarschuwing.

Systeem:

MB: Asus P5D1-X
BIOS:
Processor: Penthium D 2.8ghz Dual Core
PSU: Qtec 400W (20 pins met verloop naar 24 pins)
Video: VGA Asus V9520-X nVidea - driver 6.2.1.1
RAM: Kingston 2x512 DDR in Dual Channel mode
HD: Quantum Fireball 13 gb (Boot disk)
RAID: Promise Fasttrack 100 2x IBM Deskstar 40 GB (PCI)
Video capture: Pinnacle DV-500 (PCI)
DVD-ROM: Hitachi
CD-RW: Philips
DVD-RW: USB 2.0 extern (Samsung)

RAM gestest met Memtest, 20 pins aansluiting naar 24 geconverd
Bios upgrade gedaan
Gestest met minimum aan uitbreidingskaarten, alleen VGA er nog in en 1 RAM module
Power down voornamelijk bij zwaar programma gebruik, maar niet altijd.

Wie o wie heeft er een idee? Asus support zegt dat het een RAM probleem is, maar geloof dat niet aangezien geheugen goed is bevonden door memtest programma.

Zelf denk ik aan defecte PSU of moederboard. Kan het ook de processor zijn? Wattage voldoende voor MB/Processor en randapparatuur?

Ik weet het niet meer... heb volgens mij alles geprobeerd behalve testen van MB, zou niet weten hoe.

Wie o wie heeft er advies!

Groet
Lex

Alex

Verwijderd

Zit er heel misschien soms stoff in de weg, want daarvan kunnen systemen soms ook uitvallen.

• LexIsLang
Ik heb hem vorige week helemaal schoon gemaakt, zie in elk geval geen stofwolken in de pc. Bedoel je anders in de PSU? Of in het algemeen in de behuizing?' De PSU heb ik niet opngehad verder.

Alex

Verwijderd

ajwkappe schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 23:55:
Ik heb hem vorige week helemaal schoon gemaakt, zie in elk geval geen stofwolken in de pc. Bedoel je anders in de PSU? Of in het algemeen in de behuizing?' De PSU heb ik niet opngehad verder.
Ik bedoelde algemeen ja, maar dat is het dus niet. Zijn er misschien nog andere dingen die veranderd zijn?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:25

_Ernst_

Mark It Zero!

Koop allereerst eens een andere voeding, die 400watt qtec is gewoon ronduit bagger namelijk ;) Grote kans dat het daar aan ligt...

Last.fm

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 14:31

Jimbolino

troep.com

uitval van je systeem is meestal het gevolg van je voeding, of van een kapot moederboard.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Kijk ook voor de zekerheid de tempraturen van je spullen als je bezig bent met een zwaar programma ofzo.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-05 20:18
Ik heb hetzelfde wel eens meegemaakt. De meest voor de hand liggende redenen:

1. Voeding heeft storing (defect). Bij mij ging het om een productiefout.
2. Voeding is niet krachtig genoeg om het systeem draaiende te houden onder zware last.
3. Er is iets mis met het moederbord.
4. Veel stof in de systeemkast.
5. Oververhitting. Meestal volgt dan eerder een automatische reboot dan een power-off geloof ik.

Andere redenen zijn er misschien wel, maar dit zijn de meest logische. Als je de kans hebt zou je een voeding uit een andere pc kunnen lenen, dan kun je vaststellen of dat het probleem is. Controleer ook even of alle interne bekabeling goed ingeplugd is, druk ze desnoods even goed aan. Wie weet helpt het. Succes!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
ajwkappe schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 23:46:
PSU: Qtec 400W (20 pins met verloop naar 24 pins)
Ik verdenk meteen deze en wel vanwege dat verloopstukje. Ik begrijp dus dat het een oudere ATX1.3 voeding is? Nieuwe hardware maakt vooral gebruik van de +12V lijnen (ATX 2.01), oudere hardware vooral van de +5V lijn (ATX 1.3). Het zou dus best kunnen dat jouw voeding wat te weinig vermogen kan leveren op de +12V lijn. Zie ook de FAQ.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-05 20:07
geert1 schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 09:42:
Ik heb hetzelfde wel eens meegemaakt. De meest voor de hand liggende redenen:

1. Voeding heeft storing (defect). Bij mij ging het om een productiefout.
2. Voeding is niet krachtig genoeg om het systeem draaiende te houden onder zware last.
3. Er is iets mis met het moederbord.
4. Veel stof in de systeemkast.
5. Oververhitting. Meestal volgt dan eerder een automatische reboot dan een power-off geloof ik.

Andere redenen zijn er misschien wel, maar dit zijn de meest logische. Als je de kans hebt zou je een voeding uit een andere pc kunnen lenen, dan kun je vaststellen of dat het probleem is. Controleer ook even of alle interne bekabeling goed ingeplugd is, druk ze desnoods even goed aan. Wie weet helpt het. Succes!
Ik heb precies hetzelfde probleem!

echter geen Qtec maar een OCZ 520w voeding. Het gebeurd alleen als ik flink overclock, geen idee waar het precies aan ligt (kan namelijk wel gewoon Orthos (StressCPU) draaien tot de tijd dat mijn pc poef zegt (zonder fouten!) , maar irritant is het wel..

Dus niet gelijk met het vingertje naar Q-tec wijzen zou ik zeggen. Mijn voeding is
1) krachtig genoeg
2) Werkt goed wanneer ik mijn cpu niet te ver overclock
3) zou kunnen, me floppy drive werkt niet
4) Zeer weinig stof aanwezig
5) Goede temps

Maar goed, dit is een schaamteloze hijack O-) Maar wat ik wel kan opmerken, is dat ik continue Boinc draai (lees 100% cpu belasting)

[s]Wat wij wel gemeen hebben, is de 20/24 pins structuur. Echter gebruik ik geen verloopje, en heb ik enkel de 20 pins stekker ingeplugd :) Voor de rest hebben wij weinig gemeen.Zag net dat ik wel een 24 pin structuur heb (mijn voeding heeft een apart 4 stekker ding dat hiervoor dient) Ik heb een AMD Dualcore 4400+ met Mushkin DDR 550 geheugen.

Net even alles opnieuw erin gezet, hopen dat dat helpt :*)

[ Voor 15% gewijzigd door mrFoce op 02-09-2006 11:46 ]

• chrisstructor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02-2020

chrisstructor

Employ your more evil being

Als de pc aanstaat, probeer dan eens de electriciteitskabel van de voeding naar stopcontact flink te verbuigen.
Mimiem kansje dat er een kabelbreuk is in dit stukje kabel, waardoor je die vage shutdowns hebt.
Maar waarschijnlijk is er gewoon wat mis met je q-tec.
M8 van me had ook een q - tec en kreeg na een maand dezelfde soort problemen.
Voeding vervangen en alle probs waren opgelost.
Test alleen wel eerst even een vervangende goede voeding voordat je 80 euro uitgeeft :> .

There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

• LexIsLang
Jullie bevestigen mijn vermoeden in elk geval dat de voeding wellicht toch slecht/defect/te zwak is. Ik ga een en ander uit testen, wordt vervolgd.

Alex

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik denk ook een kapotte voeding of een rot moederbord. Te licht zal die voeding niet zijn als ie ook kuren heeft met een minimale hardware setup. Een power-off komt niet door rot RAM, dan zou 't alleen een reboot zijn. Misschien wordt je moederbord te warm of heb je rotte elco's ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Idd waarschijnlijk voeding.
Bekijk ook eens je condensatoren aan je CPU. Had in het verleden ook eens PC'tje binnen dat ook geregeld rebootte. Bleek dat condensatoren bolstonden.

• LexIsLang
Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 18:09:
Idd waarschijnlijk voeding.
Bekijk ook eens je condensatoren aan je CPU. Had in het verleden ook eens PC'tje binnen dat ook geregeld rebootte. Bleek dat condensatoren bolstonden.
INmiddels voeding vervangen door coolermaster greenpower van 430w met 2 aparte 12v rails. Probleem opgelost. Ik koop dus nooit meer een bagger voeding van Qtec :-)

Alex

Verwijderd

Ik zou zeggen dat je voeding de boosdoener is, een nieuwe of die van een andere computer (eentje die meer dan 400W geeft en als het even kan van een A-merk is) proberen en testen. Anders zou ik nog zeggen dat je hardeschijf een van de boosdoeners is..

Toevallig dat zware programma op een bepaalde hardeschijf staan die al wat ouder is?

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-05 07:47

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik durf met bijna 100% zekerheid te zeggen dat het je voeding is. Qtec staat bekend als rommel... Heb zelf ook een paar Qtec's afgedankt binnen no-time. Zelfs 2 stuks gehad die het out of the box niet eens deden....

Gewoon andere voeding erin en je kunt weer stabiel verder

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:25

_Ernst_

Mark It Zero!

Zoals jullie in de post boven je kunnen lezen, heeft de topic starter zijn probleem al opgelost :P Het was idd de voeding...

Last.fm

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 23:50
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 09:20:
Ik zou zeggen dat je voeding de boosdoener is, een nieuwe of die van een andere computer (eentje die meer dan 400W geeft en als het even kan van een A-merk is) proberen en testen. Anders zou ik nog zeggen dat je hardeschijf een van de boosdoeners is..

Toevallig dat zware programma op een bepaalde hardeschijf staan die al wat ouder is?
Mystic Spirit schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 09:25:
Ik durf met bijna 100% zekerheid te zeggen dat het je voeding is. Qtec staat bekend als rommel... Heb zelf ook een paar Qtec's afgedankt binnen no-time. Zelfs 2 stuks gehad die het out of the box niet eens deden....

Gewoon andere voeding erin en je kunt weer stabiel verder
Als je even leest :X
ajwkappe schreef op maandag 18 september 2006 @ 21:56:
[...]

INmiddels voeding vervangen door coolermaster greenpower van 430w met 2 aparte 12v rails. Probleem opgelost. Ik koop dus nooit meer een bagger voeding van Qtec :-)

Verwijderd

Oh, sorry :P. Veels te enthousiast :).

Goed bezig.
Pagina: 1