Toon posts:

AMD Athlon 1000+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit vind ik zelf een beetje raar maar het is waar:
Ik heb een AMD Athlon 1000+ processor draaien in mijn PC (jah ik weet dat dat ding stamt uit de middeleewen maar hij werkt nog perfect).
Nou heeft hij aaltijd gedraaid op 999MHz, maar nu draait hij in eenkeer op 1388MHz.....
Ik heb aan het begin ongeveer van de vakantie mijn moederbord kapot gehad, ik heb daar ongeveer het zelfde typen in terug gezet ( i.p.v. een MSI K7t Pro 2 een MSI K7t turbo). En ik heb een week voor dat het moederbord kapot ging 512Mb RAM geheugen erbij gezet, maar toen bleef de klok snelheid gewoon 999MHz....

Ik heb wel gemerkt dat ik sins ik dit nieuwe moederbord heb de processor warmte aanzienlijk is gestegen met ongeveer 20 graden!!! (i.p.v. 50 graden nu ongeveer 70 graden!!!).
En nee ik heb mijn pc niet overklokt!!!!

Weet iemand wat dat kan zijn? Misschien toch het RAM geheugen?

P.S.
Ik hoop dat deze vraag niet zo afgekraakt word als mijn vorige (tevens eerste topic dus een hartelijk welkom!) topic!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat het nieuwe moederbord je processor verkeerdelijk op een te hoge FSB laat draaien. Namelijk 133MHz ipv 100MHz. Het kan zijn dat je dit via een jumper of anders in het BIOS kan regelen.

Overigens betekent dit wel dat je je processor overklokt ;) Ook al wil je het niet. Dat verklaart gelijk de hitte.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Allereerst, een 1000+ cpu bestaat niet, AMD begon pas met die ratings vanaf de 1500+. Je hebt dus gewoon een AMD Athlon 1GHz.

Als die ineens op 1388MHz draait betekent dat dus dat je systeem gewoon overclockt loopt (waarschijnlijk staat je FSB op iets van 139 ofzo). En een geoverclockte cpu vreet gewoon meer stroom en wordt daardoor dus ook warmer.

Zet de FSB dus gewoon naar 100 en hij draait weer netjes op 1GHz

Verwijderd

Topicstarter
Oke srry, ik dacht dat gezien te hebben bij het opstarten van de pc (bios), maar de AMD Athlon 1000 bestaat wel zie hier:
http://www.cpu-world.com/...000%20-%20A1000AMT3B.html
Die zal ik dan wel hebben :o.
Maar is dat heel er dat dat gebeurd of mag hij dat wel hebben, als het erg is dan verzet ik die jumper wel (ik hoop dat ik m kan vinden 7(8)7).

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:41

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 23:41:
Oke srry, ik dacht dat gezien te hebben bij het opstarten van de pc (bios), maar de AMD Athlon 1000 bestaat wel zie hier:
http://www.cpu-world.com/...000%20-%20A1000AMT3B.html
Die zal ik dan wel hebben :o.
Maar is dat heel er dat dat gebeurd of mag hij dat wel hebben, als het erg is dan verzet ik die jumper wel (ik hoop dat ik m kan vinden 7(8)7).
een Amd Athlon 1000. Is geen Amd Athlon 1000+. Maar een Amd Athlon op 1000mhz ook wel 1Ghz.
als het erg is dan merk je het toch wel?

• Xcist
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:49
neem gewoon even netjes de handleiding door en je zult het zeker weten vinden ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De Athlon 1000 (zonder +!) bestaat wel, de Athlon 1000+ dus niet :z

Verder is het vrij gewoon dat enige mate van overclocken goed gaat, dat is waarom zoveel tweakers zich ermee bezig houden. Er is geen technisch verschil tussen een Athlon 1000 en 1400 behalve het feit dat de 1400 gegarandeerd werkt op die snelheid. Van de 1000 wordt enkel gegarandeerd dat het op 1000MHz werkt. Misschien trekt hij niet hoger dan 1001MHz, misschien haalt hij de 1500MHz wel. Garantie heb je niet, maar proberen kan altijd. Zolang de temperatuur niet kritiek wordt (tip: zoek op wat een kritieke temperatuur is en welke marge je ivm meetfouten sensor aan moet houden) is er niets mis, de levensduur kan verkort worden, maar aangezien de technische levensduur van CPUs vele malen langer is dan de economische levensduur is maar de vraag hoe relevant dat is :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik merk het wel ja dat hij sneller is en hij aanzienlijker heeter word 0.o, ik heb er nu 3 extra fan's in mijn kast gezet met fan regelaar voor de kast cooling :p.
Verder loopt hij dus al een hele tijd op die snelheid, ik heb nog niet veel gemerkt, maar ik weet niet of het op langer termijn kwaat kan (ik heb net (1 uur geleden) wel iets gehad dat de beeld frequentie weg viel, en dat volgensmij de videocard driver er niet zo veel zin meer in had, maar dat zal daar niet aan liggen :) .
Tja de maximaale warmte die deze processor mag hebben is 90 graden, en soms (niet zo heel vaak) kom hij wel even aan de 80 graden en bij heet weer dan wil hij wel de 87 graden halen, maar nu met die nieuwe cooling zal dat wel weer wat meevallen :).

//EDIT,,
dion_b schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 23:49:
Verder is het vrij gewoon dat enige mate van overclocken goed gaat, dat is waarom zoveel tweakers zich ermee bezig houden. Er is geen technisch verschil tussen een Athlon 1000 en 1400 behalve het feit dat de 1400 gegarandeerd werkt op die snelheid. Van de 1000 wordt enkel gegarandeerd dat het op 1000MHz werkt. Misschien trekt hij niet hoger dan 1001MHz, misschien haalt hij de 1500MHz wel. Garantie heb je niet, maar proberen kan altijd. Zolang de temperatuur niet kritiek wordt (tip: zoek op wat een kritieke temperatuur is en welke marge je ivm meetfouten sensor aan moet houden) is er niets mis, de levensduur kan verkort worden, maar aangezien de technische levensduur van CPUs vele malen langer is dan de economische levensduur is maar de vraag hoe relevant dat is :z
Tja als deze pc nog ongeveer 1-2 jaar mee gaat vind ik het goed na die tijd koop ik toch waarschijnlijk een nieuwe, of hij moet echt al eerder kapot gaan....

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 23:56 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
de K7T turbo had wel bekende problemen met het weergeven van de cpu temperatuur. Dat wijkt vaak erg af van andere moederborden. MSI's verklaring was dat de sensor dichter bij de kern zit waardoor die realistischere waardes geeft.

Heb je verder zeker weten de koeler correct gemonteerd? Niet teveel of juist geen koelpasta? En wat voor koeler gebruik je? Als er geen bijzondere opzit kan het geen kwaad om even een nieuwe te halen voor 10 euro oid. Nieuwere socket A koelers koelen vaak veel beter dan de kleine koelertjes welke destijds standaard gemonteerd werden (van die krengen met 60mm fans). Dat maakte bij mij destijds iig wel een groot verschil.

Over de cpu speed. Op de K7T turbo zit een jumpertje waarmee je de FSB geschikt maakt voor 100MHz of 133MHz cpu's. Waarschijnlijk staat die verkeerd (nog van de vorige eigenaar?).

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 07:00
Oh, ik zou blij zijn moest mijn athlon 1800+ ineens 400 mhz sneller kunnen lopen, maar mijn mobo kan dat niet :( Een koeler voor een socket A kost je niets en je krijgt er enorm veel snelheid voor terug, ik zou het wel weten...

http://specs.tweak.to/16567

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik zou zeggen : laat het zo. De AMD Athlons uit die tijd zijn überhaupt heethoofdjes, dus zolang je geen noemenswaardige problemen opmerkt, leave it. Mijn Athlons (1000, 1100, 1200 en 1400) werden stuk voor stuk 50 graden, en mijn 1400 zelfs 70 (net als die van jou). De performancewinst is het wel waard dunkt mij.

Verwijderd

en scheelt je ook weer stookkosten van de winter 8)7

Verwijderd

Topicstarter
het nieuwe moederbord kwam regelrecht uit de nieuwe doos :), maar ik meende dat alles goed zit, ik heb zelfs nog wat extra pasta en de pasta voor de zekerheid nog wat verspreid maar dat maakte niks uit, de cooler draait ook goed (en lekker stil :p), hij draait nou al een tijdje zo en ik heb nog geen ernstige problemen gehad, in tegendeel hij draait een stuk beeter :) eerst had ik meer probleemen, maar met mijn 3 extra fans op een fancontroler (die ik zelf heb gemaakt) draait hij goed, en word hij gemiddeld 71 graden.... (gemeten met SpeedFan).
Zoals ik hier al zie is het niet zo heel erg dus laat ik het gewoon zo.

@DragonM,
idd, mijn kamer word er wel lekker warm van :p

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 01:13:
Over de cpu speed. Op de K7T turbo zit een jumpertje waarmee je de FSB geschikt maakt voor 100MHz of 133MHz cpu's. Waarschijnlijk staat die verkeerd (nog van de vorige eigenaar?).
Nadat ik vanmorgen flink opgewarmt uit mijn bed kwam (pc heeft een tijdje aangestaan die dag...) dacht ik "ik zal eens die manual bekijken", het was even doorzoeken, maar ik heb hem gevonden, ik denk idd dat J17 niet zit aangesloten en dus de pc op de FSB van 133MHz loopt...
Ik ga hem vandaag denk ik toch maar eens terug zetten op 100MHz......

Verwijderd

gewoon prime draaien, als dat geen errors geeft gewoon zo laten, geeft je toch een lekkere snelheidswinst (37% theoretisch).

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 19:30:
[...]
Nadat ik vanmorgen flink opgewarmt uit mijn bed kwam (pc heeft een tijdje aangestaan die dag...) dacht ik "ik zal eens die manual bekijken", het was even doorzoeken, maar ik heb hem gevonden, ik denk idd dat J17 niet zit aangesloten en dus de pc op de FSB van 133MHz loopt...
Ik ga hem vandaag denk ik toch maar eens terug zetten op 100MHz......
Dat zou kunnen. Alleen als de PC nu ook werkt val je wel kwa performence een stuk terug.
En wat heb jij lang geslapen zeg :o

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
cybersteef schreef op donderdag 14 september 2006 @ 19:39:
[...]

Dat zou kunnen. Alleen als de PC nu ook werkt val je wel kwa performence een stuk terug.
En wat heb jij lang geslapen zeg :o
idd, als hij nu toch draait, al een nacht lang, laat hem dan gewoon zo staan ;). Gratis extra performance, zonder dat je instabiliteit merkt tot nu toe. 70 graden valt voor zo'n oude athlon ook wel mee. ;)

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-05 11:10

NBK

Weercam-Avatar

Grote kans dat je PC nu nog redelijk idle draait. Als je hem gaat belasten zal de temperatuur waarschijnlijk nog verder toenemen en wordt de kans op een crash groter. Alleen zit je er dan waarschijnlijk precies net niet op te wachten. Bovendien is er ook nog altijd de kans dat je windows installatie beschadigt raakt.
Athlons uit die tijd horen bovendien gewoon 50 graden te worden en niet 70. Dat geldt pas voor de palomino's 1500+ tot 2000+. Dat waren heethoofden die zomers best wel eens warmer dan 60 graden konden worden. Met afdoende koeling was hier echter ook geen sprake van.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Pagina: 1