TV tuner van Daewoo dth 2881-100 vervangen. Kan ik dat zelf?

Pagina: 1
Acties:

• ronnie100
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-08-2022
Hallo,
Ik ben in het bezit van de mooie breedbeeld tv Daewoo DTH 2881-100. Jammer genoeg is nu - volgens de CASEMA-monteur die aan huis kwam - de tuner stuk. Via de video geschakeld heb ik wel mooi beeld.
Kan ik zelf die tuner vervangen in de tv? Ik ben een leek op tv gebied, maar kan hem wel openschroeven en mijn verstand gebruiken. Lijkt het op het vervangen van een insteekkaart in een pc?
Wat voor tuner moet ik dan kopen?

groet Ron

:)

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ehhh, ik weet bijna vrijwel zeker dat je dit zelf niet zelf kan vervangen. Het is geen normale computer waar je een videokaart/processor oid zo kan vervangen met een andere.
Dit zijn meestal wel redelijk customized spul. Misschien dat je via de fabrikant aan een 'tuner' kan komen. Die dus in de tv moet. Maar ik ben bang dat je gewoon of de tv moet laten repareren, zo gebruiken, of een andere tv nemen.

C:\>_

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:11
Je zit of op reparatie of besluit om maar via de video te blijven kijken....

Verwijderd

Ben ik niet helemaal met je eens,

Tuners zijn niet echt makkelijk te krijgen maar het los solderen en een nieuwe plaatsen is echt geen onmogelijke taak, al is wat soldeer ervaring een pre.

je hebt nodig,

-1 kilo geduld
-1 soldeerbout min 45 watt max 80 watt
-soldeer tin
- Wick ( tin zuigend koperdraad)
-nieuwe Tuner!
Kruiskop schroevendraaier

allereerst moet je de tuner kopen, ik ken een bedrijf die hem waarschijnlijk wel heeft maar je kan daar alleen kopen met KVK nummer, het bedrijf heet Nedis BV (www.nedis.nl)
de meeste reparatie bedrijven hebben er geen zin in om componenten te verkopen

okay lets get started!
<<<STEKKER ER UIT HALEN SPV>>>>H

DISCLAIMER:
[i]Wees er van bewust dat condensatoren in het voedings gedeelde heel vaak nog lekker 400 volt hebben staan ! ( ook als de stekker er al uit is ! )
Wees er van bewust dat op je beeldbuis gerust nog 5 a 10 duizend volt kan staan!! ( ook als de stekker er al uit is ! )[/i]

( dus, mocht je nog geintreseerd zijn zo zou je het kunnen vervangen)

-Schroef de kap van je TV los en haal hem er af
-haal de draden een beetje los ( zitten meestal met clipjes of ti's vast )
-leg een dekentje of kussntje op je buro en kantel je TV en leg hem op de beeldbuis
-Je Tuner is een blikken kastje waar normaalgesproken de antennekabel rechtstreeks ingaat, op het tuner circuit staat nooit meer dan 30 volt ( tuning spanning max 30 volt)
Nou hoop ik dat je met de soldeerbout bij de tuner kan, soms zit er een plastik balkje of plaatje voor zelf knip ik die er meestal uit, dat kan geen kwaad en voorkomt dat je het hele bord los moet schroeven.
-De-soldeer nu je tuner, eerst alle kleine solderingen door met je hete soldeerbout de eilandjes op te warmen en met de wick het soldeer op te zuigen. als je het pootje ziet zonder soldeer er aan dan is het goed je kan dan het pootje een beetje bewegen in het gaatje. Het moeilijkste is het los solderen van de twee of drie blikken pootjes, de beste methode is om er wat extra soldeer tin op je bout te doen om de hitte geleiding te optimalizeren vervogens ook gewoon met wick alle soldeertin opzuigen en je tunner een beetje los wrikken ( wel met beleid om los zittende eilandjes te voorkomen)

-je kan nu je tuner er uit halen en de nieuwe er in zetten, een fluitje van een cent vergeleken met het los solderen zorg voor mooie glanzende solderingen en geef het eventjes de tijd om op temperatuur te komen ( een soldeerbout is ongeveer 320/360 graden)

alles weer netjes terug zetten, je mainbord terug schuiven in het slot ( meestal zijn er 2 geleiders waar hij in valt )

kasje weer dicht schroeven

stekker er in en.........antenne kabel

en jah! jah JAH ! Hijdoetum!

dus ik hoop dat je nu ongeveer begrijpt hoe het moet!

groeten van een Electronica monteur in China.