Toon posts:

Keuze tussen olympus sp-500 of kodak z740

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een fotocamera voor het maken van foto's tijdens voetbalwedstrijden. Nou heb ik totaal geen verstand van die dingen, alleen het huistuin en keukengebruik. Ik ben dus maar eens op onderzoek uitgegaan en de volgende toestellen leken mij wel wat

Olympus sp-500 http://www.fotocentraal.nl/review.php?id=192

10x optische zoom (vgl. 38-380 mm bij een 35-mm camera), 1:2,8-3,7
6,0 miljoen pixels
Grote LCD van 6,4 cm
Super Macro tot op 3 cm
Predictive AF (AF wordt automatisch aangepast voor voorwerpen die in de richting van of naar de camera bewegen)
Filmopnamefunctie (30 fps, VGA - kwaliteit) met geluid

kodak z740 http://www.kieskeurig.nl/...7C495C1256F9600633E9B.htm

Megapixel 5 megapixel
Maximale resolutie 2576 x 1932 pixels
Formaat beeldsensor 0,27 inch
Beeldverhouding 3:2, 4:3
Sluitervertraging 0,42 sec.
Geheugen (standaard) 32 MB
Opslagmedium Intern geheugen, MultiMediaCard, SD Memory Card
Bestandsformaten Jpeg

Ik zelf zat te denken aan de olympus, dit alleen omdat deze 6 megapixels heeft, en dit waarschijnlijk betere foto's opleverd? Het enige nadeel is de Xd kaart deze zijn prijziger als een SD dit is weer het voordeel van de kodak maar ik ben echt geen kenner op dit gebied, dus ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen

Verwijderd

DPReview heeft van beide camera's een uitgebreide review op de site staan:
http://www.dpreview.com/reviews/OlympusSP500UZ/
http://www.dpreview.com/reviews/kodakz740/

Overigens is er sinds kort een opvolger van de SP-500 aangekondigd, de SP-510 UZ.

Ik heb geen ervaring met beide toestellen, maar als ik zie dat die Olympus shake reduction heeft (handig wanneer je uit de hand fotografeert en ver ingezoomd hebt) en die Kodak een shutter lag van bijna een halve seconde heeft (hoe snel de Olympus is weet ik niet, maar dat kan nauwelijks beroerder zijn), zou ik 't wel weten.
Voor sportfoto's zou ik voor die Olympus gaan, ook al is xD een nadeel.

Het verschil tussen 5 en 6 megapixels ga je op je foto's overigens niet merken. 5MP is voldoende om haarscherp op 18x24cm of A4 af te drukken, en alles daarboven is bij dit soort camera's m.i. overkill en zorgt meestal alleen maar voor meer ruis in slecht-licht omstandigheden...

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat vooral om sportfoto's zit vaak in een voetbalstadion en wil dan graag goeie foto's maken, dus dan raad je mij de olympus aan? En ja die xd kaart zo'n nadeel lijkt mij het niet, behalve dan dat weinig tot geen standaard kaartlezer het ondersteund :'( , en dat van shake reduction is mij nog niet opgevallen lijkt mij idd erg handig. Verder heb je het over een shuter lag? geen idee wat dat is, zal dat eens gaan uitzoeken

Verwijderd

Uit je openingspost: Sluitervertraging 0,42 sec. (oftewel shutter lag in 't engels, sorry dat ik 't niet in het nederlands hield).
Dat betekent dat de echte foto 0.42 sec. gemaakt wordt nadat je zelf de foto wou maken. Oftewel, bij snelle sporten zit je dus steeds net achter het moment dat je had willen hebben.
Shutter lag hebben alle camera's, maar voor sportfoto's wil je die lag zo klein mogelijk hebben.

Verwijderd

Waarom geen fujifilm finepix s5600? heeft ook 10x zoom en 5 mp. En haast geen shutter lag, maar 0,01 seconde! Ik heb hem zelf ook en het is een prima camera. Hij heeft trouwens geen anti-shake.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 16:31:
Het gaat vooral om sportfoto's zit vaak in een voetbalstadion en wil dan graag goeie foto's maken, dus dan raad je mij de olympus aan? En ja die xd kaart zo'n nadeel lijkt mij het niet, behalve dan dat weinig tot geen standaard kaartlezer het ondersteund :'( , en dat van shake reduction is mij nog niet opgevallen lijkt mij idd erg handig. Verder heb je het over een shuter lag? geen idee wat dat is, zal dat eens gaan uitzoeken
Mooie sportfoto's maken vanaf de tribune wordt wel behoorlijk lastig ;)

Je zit ver weg, waardoor je een aardige telelens moet hebben om details te kunnen fotograferen. De profi fotografen die vlak langs de lijn zitten hebben al enorme telelensen, laat staan als je op de tribune zit.

Verder vraag ik me af of er in een voetbalstadion wel genoeg licht is voor dergelijke "simpele" camera's, maar dat zou ik eigenlijk niet precies weten. Flitsen heeft van zo'n afstand in elk geval geen zin.

En dan als derde en misschien wel belangrijkste punt: actiefoto's die van bovenaf genomen worden zijn vaak niet heel erg boeiend. Daarvoor moet je echt op dezelfde hoogte zitten als waar de actie plaats vind.

Kortom, voordat je flink investeert in een leuke camera, is het misschien een idee om eens een camera van iemand te lenen, of te huren, om te kijken of je uberhaubt wel plezier zult hebben aan het schieten vanaf de tribune.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Het licht lijkt mij niet zo'n probleem zeker overdag niet, een man naast me in het stadion had geloof ik zoiets als de kodak, en die maakte mooie foto's, hij heeft me ze gemaild en ze zijn goed duidelijk. vandaar dat ik ook zoiets zoek.
Pagina: 1