Ander moederbord zonder re-install ?

Pagina: 1
Acties:

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:48
Beste mensen,

Ik heb een vraagje ik weet niet echt of dit nou een echt onderwerp is voor GoT maar ik post het maar, mocht het niet in orde zijn dat ik deze vraag stel, verwijder dan dit onderwerp :)

Hier is mijn vraag:

Ik heb op het moment een Gigabyte K8NF-9 maar ik wil graag overstappen naar een SLI moederbord en dus ook een 2e grafische kaart kopen. Maar kan ik dit doen zonder een re-install ? Ik werk zelf bij de lokale computerboer en meestal als ik moederborden vervang dan is een re-install meestal wel nodig. (dan verander ik een compleet moederbord door een ander, wel zelfde socket, geheugen etc.)

Mijn plan:

Van een Gigabyte K8NF-9 naar een GA-K8NP-SLI Het moederbord lijkt precies het zelfde als mijn huidige moederbord. De fabrikant is ook het zelfde en tja eigenlijk is het identiek alleen er zit een 2e PCI-E slot op.

Moet ik gewoon accepteren dat ik opnieuw moet installeren of zijn er oplossingen?

Mvg,

Hamersma

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Verwijderd

Probeer het en laat ons weten of het kan :P

• Renumeration
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-05 07:32
je kan instabiele dingen krijgen omdat er toevallig wel andere chips opzitten die hij extra installeerd... en sommige chips missen waar wel wat voor geinstalleerd is.

Vaak met zelfde chipset en socket gaat het wel goed maar kan instabiel zijn... maar reinstall is altijd beter....

Specs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De chipset is hetzelfde en de hele HAL kan gewoon blijven staan zoals hij nu is, dus wat dat betreft zal het geen probleem gaan vormen in apparaten die ineens werken. Enige dat problemen kan geven is als voor dingen als onboard audio, lan, raid etc andere chips gebruikt worden, maar dat is dan een kwestie van even uitzoeken.

• Yves_nl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-11-2025
Een oplossing kan zijn:
Acronis true image 9 met universal restore of symantec livestate recovery met restore anywhere.
De laatste is wat aan de prijs.

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dit heb ik een tijdje geleden geprobeerd, en het werkte niet. Hij liep hopeloos vast bij het opstarten. Maar de mijne leken niet op elkaar, waren van een ander merk en de één had VIA en de ander Intel chips :)

==
hoi

• ctrlaltdelbe
  • Laatst online: 26-05 17:33
Eusebius schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 20:59:
Dit heb ik een tijdje geleden geprobeerd, en het werkte niet. Hij liep hopeloos vast bij het opstarten. Maar de mijne leken niet op elkaar, waren van een ander merk en de één had VIA en de ander Intel chips :)
Daar ligt hem juist het verschil, bij jouw was de chipset niet dezelfde en dat is eigenlijk wat telt :)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:13

Theo

moederbord

Wat dkroese ook zegt, probeer het gewoon. Wij kunnen niet met zekerheid zeggen of het werkt. De enige manier om er achter te komen is door het gewoon te testen ,en je resultaten hier te posten :)

Nu met WP, PV, EV en PC

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-04 19:11
Deploy kit downloaden van MS site, syspreppen met -bmsd optie voor je HD herkenning en viola! Hij installeert netjes al je mainboard drivers die WXP al kent en flikkert de oude eruit zonder dat je instellingen en/of programma's aangetast worden. Als je klaar bent moet je alleen nog even drivers installeren die XP niet kent, maar ja dat is altijd het geval natuurlijk . Als je XP install voor de rest klopt werkt dit gegarandeerd!!

[ Voor 17% gewijzigd door Koldur op 01-09-2006 22:39 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:56
Ter info.
Ik ging van een MSI K8N Neo2 Platinum naar een ASUS A8N-E en had TOtaal geen problemen.
Het kan dus wel :9

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Zolang de chipset op beide moederbord hetzelfde is moet het geen problemen geven

GA-K8NF-9 = Nvidia nForce4
GA-K8NP-SLI = NVIDIA nForce4 SLI

Denk niet dat die SLI uit zo mogen maken..

• Goldman
  • Laatst online: 21:48
Woohooo schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 10:38:
Zolang de chipset op beide moederbord hetzelfde is moet het geen problemen geven

GA-K8NF-9 = Nvidia nForce4
GA-K8NP-SLI = NVIDIA nForce4 SLI

Denk niet dat die SLI uit zo mogen maken..
Dit was dus ook mijn idee. De chipsets zijn bijna identiek, maar iedereen toch bedankt voor de repley's, ik zal het laten weten als ik meer weet :)

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-05 07:56

SeatRider

Hips don't lie

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Probeer het, het kan soms wel.

Ikzelf verbaas me er nu nog over dat mijn switch van een Epox 8RDAE (Nforce 2, AMD Athlon XP) naar een Asus P4P800-SE (I865PE, P4) zonder problemen ging. Even andere drivers installeren en klaar.

Of het aan te raden is is wat anders, maar als t werkt werkt t hé :D

• Chillem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:14
9 van de 10x kan het gewoon met de zelfde chipsets en is dat allemaal geen probleem.
hetgeen waar ja dan wel problemen mee zou kunnen krijgen zijn de juiste drivers. die windows soms voor andere aan ziet. maar dat is meestal met een reinstal van de juiste drivers ook verholpen.

Wel moet je rekening houden met dat je systeem instabiel zou kunnen worden.
Ik zelf zou het namelijk nooit doen zonder nieuwe install.

het lukt in een zeer enkel geval ook met een ander type chipset. maar dit is meer geluk dan regelmaat.

Verwijderd

Een ander probleem waar je eventueel kan tegenaan lopen is dat je in je bestaande config geen drivers hebt om in je nieuwe config je boot disk aan te spreken. Wat je best kan doen net voor je de image neemt is je ide controller op "Standard Dual Channel PCI Ide Controller" zetten. En dat is maar als je van Pata naar Pata gaat. Als je van Pata naar Sata of Scsi gaat installeer je best eerst de drivers voor die nieuwe controller. Kans is groot dat het werkt. Dat zal hier allemaal wel geen probleem zijn maar ik geef het maar mee.
Pagina: 1