[XP] Booten van de XP home CD lukt niet*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182631

Topicstarter
Ik heb een vreemd probleem met mijn oude PC. Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe, dus de oude stond te verstoffen. Ik dacht : ik verkoop hem aan mijn moeder. ( je dacht toch niet dat ik hem weg zou geven he ? ).

Even formateren en windows opnieuw instaleren... nou niet dus.

Hij boot niet meer, en vanaf de windows cd lukt ook niet. Ik heb nog een andere windows cd geprobeerd, maar : no worky. Ik heb de f8 toets vastgehouden, een paar keer op gedrukt, en uiteindelijk gefrustreerd bijna door het toetsenbord heen gedrukt.Ik heb in de bios gekeken, en de bootpriority stond gewoon zoals altijd. Uiteindelijk heb ik de bios naar default settings terug gezet. IDE kabels gechecked...

Het enige dat er is veranderd aan die pc is het feit dat ik een betere koeling op mijn videokaart gezet heb, maar ik kan me niet voorstellen dat ie daarom niet meer boot. Aangezien ik gewoon beeld krijg.Een bootfloppy gaat lastig worden want ik heb geen floppydrive.

Wat kan er aan de hand zijn ?

Ik hoop dat ik dit op het goeie forum gepost heb, normaal kom ik namelijk alleen in de games sectie. Bijvoorbaat mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:49
Probeer eens of je van een diskette kan opstarten (gewoon simpele Win98 bootdisk, www.bootdisk.com).
Dan start je de setup van XP zo:
X:
cd i386
winnt.exe

(waar X staat voor je CD-speler, uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik had alleen al gezegd da ik geen floppydrive heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Dan kun je een USB stick gebruiken. En anders even gauw een floppy drive aansluiten, is zo gedaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
USB stick !! Goed idee. Ga ik proberen ! Bedankt man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi , ik heb het probleem nog niet kunnen oplossen. Ik heb nu eindelijk zo'n windows 98 boot floppy kunnen maken, maar hij start nog steeds niet op. Ik heb in de bios wel enabled dat hij zoekt naar bootfloppy's. Er gebeurd dus helemaal niks.

Moet ik nog een toets ingedrukt houden ? Ik heb de f8 al geprobeerd, doet het niet. Ik heb een ak77-333 moederbord.

EDIT : is mijn mobo misschien naar de #&)(! gegaan ?

[ Voor 180% gewijzigd door Anoniem: 182631 op 19-09-2006 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry, ik moet em even bumpen omdat ik de haren uit mijn kop trek van frustratie. Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Ik zou toch graag willen weten wat er gebeurt als hij boot ????
krijg je je bios te zien of zit daar al een probleem. Krijg je misschien een melding als hij geen bootcd kan vinden.

en de bios stond zoals altijd maar wat is dat dan???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161123

En hoezo op f8 ?

Als in je bios opstarten van CD op 1 staat dan gaat de bios vanzelf zoeken naar een bootable cd.
Toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik vraag me ook af wat hij precies niet doet.
Heb je de schijf al geformatteerd? Of dat nog niet. :?

Heb je misschien een wat 'goedkopere' (lees illegale) cd gemaakt en boot hij niet zelf?

[ Voor 31% gewijzigd door Gonadan op 19-09-2006 11:17 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dnytje :

Dat dacht ik dus ook. Maar wat ik ook doe, hij boot niet. Niet van de windows cd, niet van de win98 boot floppy, niks.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 182631 op 19-09-2006 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Anoniem: 182631 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:18:
Dnytje :

Dat dacht ik dus ook. Maar wat ik ook doe, hij boot niet. Niet van de windows cd, niet van de win98 boot floppy, niks.
Waar blijft hij precies hangen?
Welke stappen lukken wel?
Wat staat er in beeld als hij niet verder komt?

Meer info is gewenst ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gonadan schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:17:
Ik vraag me ook af wat hij precies niet doet.
Heb je de schijf al geformatteerd? Of dat nog niet. :?

Heb je misschien een wat 'goedkopere' (lees illegale) cd gemaakt en boot hij niet zelf?
Ik heb idd zo'n goedkope, maar daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Ik heb voor de zekerheid een verse gebrand, maar dat werkt ook niet.

Kan ik formateren zonder eerst in een OS te zijn ? Of lukt dat vanuit de bios ook ?

Hoe dan ook kom ik niet voorbij het eerste scherm waar je een lijstje krijgt met RAM enzo. Er wordt niets geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26653

Probeer eens een andere cdrom speler. Kan best zijn dat deze defect is.
Met mijn overleden pioneer dvr 106 wou mijn pc ook niet meer opstarten.
Bleef gewoon hangen na het bios scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39586

Wat laat het opstarten wel zien ?
Vind de BIOS de hardddisk ?
Gaat het lampje op de floppydrive even branden als er geboot wordt?
Hoe heb je je hardddisk en CD geconfigureerd in de BIOS ?
Wat gebeurd er als je alle IDE configuratie op NONE zet?

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 39586 op 19-09-2006 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gonadan schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:19:
[...]

Waar blijft hij precies hangen?
Welke stappen lukken wel?
Wat staat er in beeld als hij niet verder komt?

Meer info is gewenst ;)
Er verschijnt niets in beeld, ook geen foutmelding. Hij hangt ook niet, maar hij maakt ook geen enkele aanstalte om tot wat voor actie dan ook over te gaan :)

Hij boot dus gewoon niet. Wat voor info kan je nog meer gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:51
heb je in je BIOS First Boot Device op CD gezet en daarna geprobeerd op te starten met die windows cd erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182631 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:22:
[...]

Er verschijnt niets in beeld, ook geen foutmelding. Hij hangt ook niet, maar hij maakt ook geen enkele aanstalte om tot wat voor actie dan ook over te gaan :)

Hij boot dus gewoon niet. Wat voor info kan je nog meer gebruiken ?
Aha , er verschijnt helemaal niets in beeld ! Ook geen versienummer / memorytest? Hoe kun je dan in de biossettings komen ?

Wat gebeurd er als je alle IDE configuratie op NONE zet

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39586 op 19-09-2006 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 26653 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:21:
Probeer eens een andere cdrom speler. Kan best zijn dat deze defect is.
Met mijn overleden pioneer dvr 106 wou mijn pc ook niet meer opstarten.
Bleef gewoon hangen na het bios scherm.
Jammer genoeg moet ik nu naar school, maar als ik terugkom zal ik eens alle IDE kabels los maken en alleen mijn floppydrive aansluiten om te zien of hij het dan doet. Dan zal ik ook even opletten of het lampje van de floppydrive wel gaat branden. Hardstikke bedankt jongens, ik hoop dat jullie vanavond even willen lezen wat de resultaten zijn en wat ik verder nog kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

(jarig!)
Ik zou je BIOS van je moederbord eens resetten als ik jou was, zit ergens een jumpertje bij de battery op je moederbord ;). zit nu op 1-2 haal er af, zet m ff op 2-3, daarna weer terug op 1-2 en je PC weer aanzetten. Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 39586 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:24:
[...]

Aha , er verschijnt helemaal niets in beeld ! Ook geen versienummer / memorytest? Hoe kun je dan in de biossettings komen ?

Wat gebeurd er als je alle IDE configuratie op NONE zet
Er komt wel een memory test en serienummer hoor, maar daarnaa gebeurd er niets.

Ik heb geen idee hoe ik mijn harddisk en cd heb geconfigureerd in de bios. Misschien wel niet goed... Maar ik heb ookal een keer naar default settings terug gezet, en dat deed verder niets. Wat is een IDE configuratie eigenlijk ? Master/slave enzo ? Ik zal proberen om alle IDE configs op none te zetten en ik zal de uitslageven rapporteren :) jullie zijn fantastisch.

En dat jumpertje probeer ik dan mischien maar even eerst. Kijk zo leer ik nog wat.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 182631 op 19-09-2006 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-04 17:53

DeMoN

Pastafari

Als het resetten met jumper niet lukt:

- PC uit
- Stekker er uit halen
- BIOS batterij eruit
- Aan/uitknop even paar keer indrukken / ingedrukt houden (definitief de spanning van je mobo halen dus)
- PC'tje even een half uur zo laten staan
- PC aan
- BEEEP!! CMOS ERROR blablabla.. mooi zo :)
- PC uit, batterij terug, PC aan en settings in je BIOS zijn default :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DeMoN schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:34:
Als het resetten met jumper niet lukt:

- PC uit
- Stekker er uit halen
- BIOS batterij eruit
- Aan/uitknop even paar keer indrukken / ingedrukt houden (definitief de spanning van je mobo halen dus)
- PC'tje even een half uur zo laten staan
- PC aan
- BEEEP!! CMOS ERROR blablabla.. mooi zo :)
- PC uit, batterij terug, PC aan en settings in je BIOS zijn default :)
Nou ik kom nu toch te laat voor school dus kan ik net zo goed nog even antwoorden. Jij zegt dus batterijtje er uit in plaatst van alleen even de jumper veranderen ?

De stekker zit niet in die bak omdat ik maar 1 power kabel heb :) en die is in gebruik op dze pc. Die kapotte pc heeft een halfjaar uitgestaan onder mijn bed, kan dat nog ergens invloed op hebben ?
Dat hij niks doet kan dus ook liggen aan teveel spanning op het mobo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61204

Zet je pc uit
Stroomkabel aan de achterkant eruit
10 seconden op de stroomknop drukken (om reststroom weg te laten vloeien)
battery eruit en er omgekeerd in doen.ongeveer 30 seconden zo houden
dan die batterij weer omdraaien en al het geheugen eruit en dan er weer in zetten.
vervolgens de pc weer aan doen
dan hoor je idd die beeps enzo en dan weer effe de boot sequence/order/volgorde juist instellen.
cd erin en klaar.
(als dit niet lukt moet je misschien toch effe een kopie van die cd maken op een ander merk bijv verbatim ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou de batterij er nooit omgekeerd indoen !

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39586 op 19-09-2006 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-04 17:53

DeMoN

Pastafari

Anoniem: 39586 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:50:
Idd, gewoon eruit halen is genoeg.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben weer even een tijdje bezig geweest met al jullie suggesties. Er gebeurd nog steeds niets na de memory check. Ook geen cmos error ! Terwijl je die wel zou verwachten.

dingen die ik gedaan heb :

-alle kabels gechecked
-bios batterij eruit gehaald en weer terug gestopt
-jumpertje van de bios in de andere stand gezet en weer terug
-ram eruitgehaald en weer terug gestopt
-floppydrive gechecked. er brand geen lichtje, ook niet als ik er een floppy in stop. Zou het kunnen dat die pas brand als er contact word gemaakt met het mobo, of betekdn dat dat hij het niet doet ?

- geprobeerd alle IDE settings op none te zetten maar ik kwam er niet achter hoe dat moet...

Er schoot me te binnen dat ik wel wat gedaan heb waar het probleem vandaan zou kunnen (?) komen. Ik heb een harde schijf verwijderd. Er zit er nu nog maar 1 in. Die stond op slave ( het jumpertje ) en die heb ik toen ik het opmerkte op master gezet. Ik hoopte dat dat zou helpen maar nee. Wat kan er fout gaan als je een harde schijf eruithaald ? Zijn er settings die daarvan in de war raken ?

Heeft iemand nog andere ideeen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-04 14:18
heb je niet misschien windows op 'n DVD gebrand en 'm nou in 'n cdrom speler gedaan :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26653

Anoniem: 182631 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 20:20:
Ik heb een harde schijf verwijderd. Er zit er nu nog maar 1 in. Die stond op slave ( het jumpertje ) en die heb ik toen ik het opmerkte op master gezet. Ik hoopte dat dat zou helpen maar nee. Wat kan er fout gaan als je een harde schijf eruithaald ? Zijn er settings die daarvan in de war raken ?

Heeft iemand nog andere ideeen ?
Ja, dat kan.
Je hebt weleens een setting: Master with slave present.
Zit die Slave er niet meer dan kan dat weleens problemen geven.
Dus loop de jumpers even na van de ide devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Misschien eerst handig om te kijken of niet gewoon het bordje dood is. Je krijgt beeld en de memory check, dus videokaart, cpu en geheugen zijn (voldoende iig) in orde. Trek gewoon eens alle IDE kabels los, op één na. Probeer telkens een ander apparaat. Dan merk je gauw genoeg of het echt een mobodefect is of dat er een speler kapot is of niet goed staat gejumperd :).

Anoniem: 61204

Anoniem: 39586 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:50:
De batterij heeft bijna geen stroom en versnelt het proces van stroomontvloeing van het moederbord welke ervoor zorgt dat de instellingen worden gereset en stroomstoringen zonodig weggenomen kunnen worden.
Pagina: 1