Toon posts:

[Excel 2003] Datum scheiden en leeftijd berekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.791 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een lijst met 2130 geboorte data's vanuit een programma geexporteerd naar Excel.

Nu is mijn eerste vraag: hoe krijg ik deze notatie: (20060811) in een juiste notatie: (11 augustus 2006) ?

Mijn 2e vraag is: Hoe reken ik dan met die geboorte datums uit wat de leeftijd is?

Zijn hiervoor in Excel uberhaupt functie's voor?

Wanneer ik de leeftijden heb kan ik vervolgens de gemiddelde leeftijd berekenen..

Mijn kennis van Excel gaat niet veel verder dan mijn ECDL :D
Daarm hoop ik dat iemand mij hierbij kan helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 17:49 ]

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04 07:38
Als het goed is kun je tekst (data) converteren naar meerdere kolommen. ik weet helaas niet uit mijn hoofd onder welk kopje die zit. Op die manier kun je de opmaak wijzigen in een kolom voor de dag/ maand en jaar. Let er wel op dat je voldoende lege kolommen neerzet achter de data, anders heb je een kans dat de aangemaakte kolommen gegevens gaan overschrijven.
Die kun je vervolgens samenvoegen met de functie =DATUM

Succes!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 06:26
Als 20060811 in cell A1 staat:

=datum(deel(A1, 1, 4);deel(A1, 5, 2);deel(A1, 7, 2))

Leeftijd uitrekenen moet toch simpel zijn! Gewoon 2006 - jaartal v/d datum, en dan ff kijken of die persoon al jarig is geweest dit jaar.

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04 07:38
Fanta Rulez _/-\o_

Die kende ik namelijk nog niet :o .

Het uitrekenen van de geboortedatum kan ook met de functie DATUMVERSCHIL:

Voorbeeld wanneer de geboortedatum in cel A1 staat:
=DATUMVERSCHIL(A1;VANDAAG();"y")

Het kan zijn dat je "A1" en "VANDAAG()" om moet draaien (sorry, heb de formules niet helemaal meer paraat).

De "y" moet tussen hoge dubbele komma's, en staat voor jaar. (m = maanden, d = dagen). Je kunt dus zelf de ouderdom in dagen uitdrukken (als je dat handig vindt :P)