Toon posts:

Windows installeren op raid drive

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje waar ik niet helemaal uit kom. Ik heb namelijk 2 schijven van 160GB elk in raid-0 staan en nog een gewone harddisk van 80GB waar windows op staat. Nu wil ik windows eigenlijk op de raid drive installeren.

Dus zo gezegd zo gedaan, windows installeren op de raiddrive, maar als hij windows helemaal geinstalleerd heeft en automatisch gaat rebooten krijg ik een blauw scherm. Nog een keer windows geinstalleerd en weer hetzelfde probleem. Hij installeert wel helemaal windows maar bij het automatisch rebooten weer een blauw scherm. Als ik de pc opnieuw opstart en de windows wilt opstarten van de raid drive alleen maar een blauw scherm.

Heeft dit nou te maken met een driver issue ? Ik zou dat wel vreemd vinden want windows wordt wel helemaal geinstalleerd. Of heeft dit met een ander probleem te maken. Het zoeken op google en tweakers heeft me weinig opgeleverd omdat ik niet precies weet waar de fout zit. Ook de raid faq staat volgens mij niet het probleem omschreven waar ik mee zit.

Is er iemand met hetzelfde probleem die een oplossing weet ?

Mijn hardware is :

Asus A8V Deluxe moederbord
2 x Maxtor 160 GB Raid-0
1 x 80 GB ide

Ik gebruikt dus de controller die op het moederbord zit.

• stefanmarchal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-02 20:38
krijg je geen fout melding in het blauwe scherm, iets in de trant van x00000EDA7 ofzo

||

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Hoe heb je de schijven in RAID gezet? Via Windows, via hardware?

LinkedIn WoT Cash Converter

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:05

momania

iPhone 30! Bam!

gebruik je tijdens de installatie wel de driver die bij je moederbord zit (op een floppy meestal) :?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Als je op die F6 knop drukt om een andere driver te laden moet je eens wachten met de floppy er stoppen. Dan als ie een driver zoekt dan stop je de floppy er pas in. Zo heb ik het ook een keer gehad er bleken namelijk meerdere drivers op de diskette te staan en bij mij pakte die automatisch de verkeerde, toen ik WinXP had geselecteerd deed ie het wel namelijk.

There is no knowledge, that is not Power!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-02 23:09
Je weet ook zeker dat je pc boot vanaf de RAID schijven?
Ik had vroeger namelijk ook een probleem dat ik de boot-opstelling moest veranderen voordat de pc vanaf de goede schijven bootte

PS5 PSN: UnrealKazu

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb volgens mij alleen een cd-rom gehad bij m'n moederbord en ik heb dus niet bij het installeren een floppy geselecteerd d.m.v. F6.

Ik (ging) ga er vanuit dat het met de drivers in orde zit als hij windows wel helemaal installeerd.

En als ik op google zoek vind ik alleen intel drivers die via F6 geinstalleerd kunnen worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 16:48 ]

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 21:59
Hi, wat je moet doen.
1 maak een xp setup met NLITE ( www.nliteos.com )
zet alle opties aan, behalve het maken van de iso.
2 download driverpack.
zet de http://www.driverpacks.net/
download the base http://www.driverpacks.net/DriverPacks/download.php?pag=b
en download ook de Chipset drivers / CPU drivers / LAN drivers / Massstorage drivers

Start nu driverpack op en slipstream de NLite getrimmde XP.

Start Nlite weer op, en selecteer alleen MAAK ISO.

Met de cd die je dan heb worden ALLE Massstorage controllers herkend.
Let wel dat je bij de Driverpack integratie ook het vinkje bij TEXTMODE drivers aanzet.

Zo installeer ik een nieuwe pc in ongeveer 15-20 minuten.
1 keer cdtje maken en je hebt er veel plezier van.
suc6

ehhh.. noppes

Verwijderd

Op de CD-Rom van Asus moet een programma staan: Makedisk.exe . Hiermee kan je drivers op een floppy zetten. En meestal staat het ook wel bij de autostart van de CD-Rom.

Succes ;)

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 21:59
Ow en wat ik vergeet, er zit in een paar biossen een bug dit betrekking heeft op de Silicon SATA controller, jou xp lijkt daar ook last van te hebben. Zet de SILXXXX controler even uit in de bios en
kijk wat er gebeurd als je nu gaat installeren.

Mijn oplossing was uiteindelijk Of terug naar een oudere bios of naar een BETA bios.
Ik heb de beta gekozen en dit probleem was gelijk opgelost.

Suc6

ehhh.. noppes

Verwijderd

Topicstarter
Er zit een Promise controller op het moederbord. Heeft dit iets te maken met bovenstaand probleem met de Silicon sata controller ?

Verwijderd

Topicstarter
Kazu schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 16:42:
Je weet ook zeker dat je pc boot vanaf de RAID schijven?
Ik had vroeger namelijk ook een probleem dat ik de boot-opstelling moest veranderen voordat de pc vanaf de goede schijven bootte
Ik heb windows ook nog normaal geinstalleerd op een niet raid-drive waardoor ik nu nog m'n systeem kan opstarten. Ik heb dus een multiboot keuze.

Het volgende heb ik nu gedaan :

Ik heb de makedisk.exe gevonden op de cd-rom van het moederbord. Floppy gemaakt en op F6 gedrukt bij het installeren van windows. Promise controller geselecteerd waarna windows doodleuk zei dat deze drivers ouder zijn dan de standaard windows driver. Toch de drivers van de floppy geselecteerd en windows weer opnieuw geinstalleerd.

En weer hetzelfde probleem.. Windows helemaal geinstalleerd en bij de reboot als hij helemaal klaar is weer het welbekende blauwe scherm met de volgende foutcode 0x000000713 (0xF7A0A528,0XC0000034,0X00000000,0x00000000) waar ik ook niet echt wijs uit wordt.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:05

momania

iPhone 30! Bam!

download eens een laatste versie van de driver disk van de site van je moederbord fabrikant :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
Als de drivers niet zouden werken zou ik toch ook windows er niet op kunnen installeren ?

Het blauwe scherm krijg ik pas als ik windows helemaal hebt geinstalleerd en hij wilt booten
vanaf de raid drive. Als ik gewoon opstart vanaf m'n windows versie die niet op de raiddrive staat
geinstalleerd start windows gewoon en wordt de raiddrive gewoon herkend en kan ik hem gebruiken.

Het probleem is pas bij het laatste rebooten na het installeren van windows.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:22
Thc_Nbl schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 16:49:
Met de cd die je dan heb worden ALLE Massstorage controllers herkend.
Let wel dat je bij de Driverpack integratie ook het vinkje bij TEXTMODE drivers aanzet.
Das leuk, alleen ik heb ook een promise (kaart) en windows selecteerde met Nlitepacks mooi de verkeerde.
Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 00:49:
Als de drivers niet zouden werken zou ik toch ook windows er niet op kunnen installeren ?

Het blauwe scherm krijg ik pas als ik windows helemaal hebt geinstalleerd en hij wilt booten
vanaf de raid drive. Als ik gewoon opstart vanaf m'n windows versie die niet op de raiddrive staat
geinstalleerd start windows gewoon en wordt de raiddrive gewoon herkend en kan ik hem gebruiken.

Het probleem is pas bij het laatste rebooten na het installeren van windows.
Dat heeft meestal te maken met een probleem in de aansturing. Bij mij hetzelfde geval. Snapt je computer wel waarvan die moet booten? (denk aan bios)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik dacht laat ik nog eens gek doen en nog een keer windows installeren.

In de bios heb ik

1e boot : cd-rom (want hij moet windows nog installeren)
2e boot : raid drive

vervolgens eerst dus geboot van CD om windows te kunnen installeren en vervolgens een 20 minuten gewacht totdat windows is geinstalleerd op de raid drive en wilt rebooten om windows voor de eerste keer op te starten en weer een blauw scherm bij het opstarten van windows.

Het vreemde vind ik nog dat een maat van mij precies hetzelfde probleem heeft maar met een pentium systeem i.p.v. een amd systeem en dus een ander moederbord heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand die misschien een oplossing weet ?

Jullie zijn m'n laatste hoop en anders geef ik het op.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Misschien wil je antwoord geven op mijn vraag?

Ik heb zelf 4x9GB SCSI schijven in RAID-5 staan en daarop Windows Server 2003 gezet zonder problemen. Eerlijkheidshalve dien ik wel te zeggen dat de RAID-controller een oud beestje is.

[ Voor 67% gewijzigd door PcDealer op 03-09-2006 18:22 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1