PC loopt vast zodra ik een UTP-kabel aansluit

Pagina: 1
Acties:
  • 985 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wolf3D
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-12 17:37
Na 8 maanden in USA geweest te zijn ben ik weer terug en .. hoe kan het ook anders .. de pc werkt niet meer goed.

De feiten:

Als ik de pc opstart met een UTP-kabel aangesloten, hangt de PC tijdens het opstarten nadat windows is geladen. Ook in safe-mode zonder netwerkondersteuning.
Als ik opstart zonder een kabel erin werkt alles prima. Zodra ik hem er weer inprik hangt de pc weer.

Ik heb een ASUS A7V600 moederbord met geintegreerde 3Com. Hiervan heb ik de nieuwste drivers geinstalleerd. Ik heb een extra netwerkkaart (Realtek) in mijn PC gezet, maar ook met deze kaart heb ik dezelfde problemen.

Verder draai ik Windows XP met SP2.

Leuk om te weten is dat er hier in de buurt een blikseminslag is geweest. Op hetzelfde moment is het oude COAX-netwerk dat hier lag plat gegaan. De COAX-kabel is vervangen door een UTP-kabel en de oude netwerkkaart is verwijderd.

Het netwerk hier verbindt overigens mijn PC met die van mijn vader die is aangesloten op ADSL.

De UTP-kabel zelf is prima, aangezien ik diezelfde kabel gebruik om via mijn laptop dit bericht op internet te plaatsen. Zelf heb ik geprobeerd om de netwerkkaarten opnieuw te installeren. De realtek levert geen problemen op. De 3Com werkte de eerste keer prima, maar bij de 2e reinstall kreeg ik een blauwscherm en moest ik mijn PC opnieuw opstarten. Ook heb ik een Wireless-USB-ding welke ik zojuist heb ingeprikt. Nadat ik een verbinding probeerde te maken met een van de draadloze netwerken in de omgeving en hij een IP-adres probeerde te verkijgen hing mijn pc weer.

Dus .. even een hoop ongestructureerde informatie .. maar hopelijk compleet en duidelijk genoeg om uit op te maken waar het probleem kan zitten. Ik zat te denken aan een fout in het hele netwerkgebeuren van WinXP en vraag me af of ik dit ergens kan verwijderen en opnieuw kan installeren!? Iemand een idee wat deze problemen kan veroorzaken?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Aangezien het met alle netwerk-aansluitingen op je PC gebeurt ligt het probleem bij software.

Download Winsock fixer eens, en probeer alles van TCP/IP en andere protocols bij je netwerkeigenschappen even opnieuw te installeren.

[ Voor 24% gewijzigd door CodeCaster op 01-09-2006 16:04 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-12 07:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@CodeCaster: Hij loopt ook vast als hij zonder netwerkondersteuning opstart.

Toen ik begon te lezen dacht ik inderdaad ook aan blikseminslag. het kan natuurlijk best dat andere apparatuur een klap gekregen heeft. Denk hierbij aan routers of modems. Misschien wordet er wel net ietsje meer spanning gezet op de kabels.

Probeer je computer eens ergens anders aan te sluiten (als in ander netwerk bij iemand anders) om op die manier uit te kunnen sluiten dat het enkel aan de PC ligt. (Dat je laptop het wel doet kan ook betekenen dat deze er minder gevoelig voor is)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Wolf3D
Bedankt voor het meedenken!
Aan die klap zat ik ook te denken, maar na onderstaande test kan ik dit toch uitsluiten denk ik:

Ik heb 2 UTP-kabels:
Kabel 1: Die rechtstreeks (in netwerkkaart) in verbinding zit met pc van mijn vader (geen routers of modems ertussen).
Kabel 2: Een kabel van een paar meter die ik in mijn laptop prik.

Ik heb 2 netwerkkaarten:
Device 1: 3Com (geintegreerd in moederbord en heeft eventueel een klap gehad)
Device 2: Realtek (niet aangesloten ten tijde van blikseminslag)

Zodra ik kabel 1 in een van de netwerkkaarten klik hangt mijn PC direct.
Zodra ik kabel 2 aansluit op de Realtek werkt het goed en heb ik een netwerk tussen mijn laptop en mijn pc.
Zodra ik kabel 2 aansluit op de 3Com hangt mijn PC weer.

Op kabel 2 kan niet teveel spanning oid zitten aangezien deze aan mijn laptop is vastgekoppeld, maar pc staat wel helemaal vast.

• Wolf3D
Weet iemand of het mogelijk is om het hele netwerkgedeelte van WindowsXP te verwijderen en opnieuw te installeren?

En hoe kan ik het beste mijn 3Com drivers helemaal weghalen? Nu is het namelijk zo dat zodra ik de drivers van 3com uninstall mijn pc crashed. Dit heb ik geprobeerd vanuit de veilige modus zonder netwerkondersteuning, maar lukt dus niet. Hoewel als ik na deze crash de computer opnieuw opstart wel de "Found New Hardware Wizard" krijg waarmee ik de kaart opnieuw kan installeren. Dit installeren lukt goed en daarna werkt de netwerkkaart 'goed' .. maar het probleem is er nog steeds.

Nog iets meer info over de crash; ik heb namelijk zojuist de kabel ingeprikt alleen in mijn pc. Dan gebeurt er niets, maar zodra ik het andere uiteinde in mijn laptop prik probeert windows een IP-adres te verkrijgen, wat ik rechtsonderin aan zo'n zoekend icoontje kan zien. Na ongeveer 8 seconden zoeken crasht hij weer.

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 15:11

gjs

Scoobydoobydoo

Wolf3D schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 00:09:
Weet iemand of het mogelijk is om het hele netwerkgedeelte van WindowsXP te verwijderen en opnieuw te installeren?
Dat doet die winsock fix dus deels, zoals hierboven al is vermeld.
Even een system variabele zetten devmgr_show-nonpresent_devices=1, en dan in device manager show hidden devices aanzetten, dan kan je de drivers uninstallen van de netwerkkaarten die er niet meer in zitten.

[ Voor 28% gewijzigd door gjs op 02-09-2006 00:18 ]

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• Wolf3D
Ja, sorry .. was ik vergeten te melden. Dit programmaatje heb ik inderdaad uitgevoerd, gerestart, maar .. nog steeds hetzelfde probleem. :?

Die hidden devices laten zien en verwijderen ga ik ook nog ff proberen...

[ Voor 21% gewijzigd door Wolf3D op 02-09-2006 00:19 ]

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

Hij lijkt dus vast te lopen bij het verkrijgen van een dhcp adres. probeer het eens met een static adres.
En patch je machine dan, en scan hem op virussen / spyware

[ Voor 22% gewijzigd door gjs op 02-09-2006 00:21 ]

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

Wolf3D schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 00:17:
Ja, sorry .. was ik vergeten te melden. Dit programmaatje heb ik inderdaad uitgevoerd, gerestart, maar .. nog steeds hetzelfde probleem. :?

Die hidden devices laten zien en verwijderen ga ik ook nog ff proberen...
Ik denk eigenlijk dat je het tcpip protocol ook zou moeten kunnen uninstallen, en vervolgens weer installen, maar of dit zinnig is betwijfel ik...

• Wolf3D
Het zag er even naar uit dat je de juiste oplossing gegeven had. Ik heb het DHCP omgezet naar statische IP-adressen. Na beide netwerkkaarten een eigen IP-adres gegeven te hebben, prikte ik de kabel van laptop naar mijn PC erin. Geen probleem. Vervolgens prikte ik de kabel van mijn vaders pc naar mijn pc erin en .. geen probleem. Meteen internet opgegaan, en alles werkte ..... 2 minuten ... en toen stond alles weer vast. Ik snap er helemaal niets van ...... :(

• Wolf3D
Inmiddels heb ik mijn PC redelijk draaiend. Na het de-installeren van Netlimiter (!?) werd de PC een stuk stabieler en kan ik via de Realtek-netwerkkaart alles doen.
Met de geintegreerde 3Com-netwerkkaart ligt het nog steeds anders. Zodra ik daar iets insteek loopt de hele PC vast, dus deze mijd ik voorlopig maar even. Maar heeft iemand tips waardoor ik hem toch weer kan gebruiken?

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-12 19:51

Edgarz

Tweako-active since1986

Even de netwerkkaart in een ander PCI slot steken kan wel eens helpen. Met de onboard gaat dat moeilijker.

Ook de OHCI controller (handover) kan i.c.m. je besturingssysteem een probleem geven. Op mijn Asus + server 2003 moet ik deze instelling uitzetten in de BIOS omdat anders de PC continu reboot als de netwerkkaart wordt aangesproken.

[ Voor 5% gewijzigd door Edgarz op 06-09-2006 17:48 ]

• Wolf3D
OHCI-controller? Nooit van gehoord... Ik kan me ook niet herinneren dat ik zoiets kan uit- of inschakelen in de bios. Ik kan wel de hele 3Com netwerkkaart uit- en inschakelen.

Het rare is dat het altijd gewerkt heeft. Inmiddels al een paar jaar lang dus. Er zijn gedurende mijn afwezigheid geen nieuwe drivers of nieuwe software geinstalleerd.

Ik heb ook gezocht naar software om alles wat met 3com te maken heeft te verwijderen, maar .. niet gevonden. Iemand een tip waar ik dat kan vinden?

• Wolf3D
Om dit topic weer ff nieuw leven in te blazen, nog ff een update. M'n pc liep al een tijdje wat stabieler, door het uitschakelen van m'n 3Com. Maar sinds 2 weken ging het weer achteruit en crashte mijn pc een aantal keer per dag.

Ik had na een tijdje het gevoel dat er misschien iets mis was met een van m'n USB-apparaten en heb vervolgens alles losgekoppeld. Vervolgens draaide m'n systeem 3 dagen zonder problemen, dus ik was blij dat ik eindelijk het (nieuwe!?) probleem gevonden had. Wel waren er intussen nog meer andere rare problemen bijgekomen. Zoals het spontaan uitvallen van 1 van mijn HD's. En onlangs kreeg ik een read/write-error van Windows naar een van mijn andere HD's (200GB en relatief nieuw). Op dat moment was ook een van mijn fan's er spontaan mee gestopt, en was de temperatuur in mijn pc ongeveer 20 graden hoger dan normaal. Enkele tests wezen uit dat er niets met de schijven aan de hand was en na een restart deed ook mijn fan het gewoon weer.
Ook krijg ik tegenwoordig bij het opstarten een Hardware Monitor foutmelding. Zodra ik echter de bios in ga en de temperaturen en voltages bekijk is er niets aan de hand.

De afgelopen week begon het crashen van WindowsXP weer, terwijl er geen USB-apparaat aangesloten was. Toen was ik weer terug bij af .. heb ik mijn UTP-kabel eruitgetrokken .. en .. het lijkt erop dat het nu weer werkt. Maar ... ik wil internet op mijn pc!

Oké, het spookt dus in mijn pc, maar .. ik heb absoluut geen idee waar ik het moet zoeken. Het enige waar ik voorlopig aan kan denken is een clean install van Windows XP, maar gezien het feit dat deze inmiddels 3 jaar heeft gedraaid, heb ik geen zin om alllles weer opnieuw te installeren en in te stellen. Ook een defect moederbord acht ik niet geheel onwaarschijnlijk. Geheugen werkt volgens mij prima.

HELP! Wat kan ik het beste doen??

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-12 20:33
Zou het dan niet kunnen dat je moederbord door de blikseminslag een klap heeft verkregen, waardoor deze deels nog wel werkt, maar bij bepaalde activiteiten toch niet doet wat ie moet doen? Deze conclusie trek ik dan in ieder geval..

Kun je je hardware op een ander moederbord proberen? Heb je nog garantie op je moederbord (als je zeker weet dat dit de boosdoener is)? Zo ja » terug naar de winkel!

• Wolf3D
Mijn pc is aangesloten via zo'n beveiligd stopcontact met een lampje. Nou heb ik begrepen dat bij een extreme piek in spanning dat lampje uitgaat. (Niet zo heel veel verstand van ...). Maar het lampje brandt nog, dus .. vraag ik me af of de blikseminslag mijn pc geraakt heeft.

Ik bedenk me nu tijdens het typen wel opeens ... dat mijn muis via een andere niet beveiligde stekkerdoos was aangesloten. Dit is een Logitch MX900, waarbij het 'stroomkabeltje' rechtstreeks in de USB-plug wordt aangesloten. Als de inslag dus tot hier is gekomen, dan zou de klap dus rechtstreeks in mijn USB-poort gegaan zijn.

Aan de andere kant zou dan ook het lampje van mijn beveiligde stekkerdoos moeten uitgaan.

Wat betreft moederbord: Deze is helaas niet niet, maar 2,5 jaar oud. (Asus A7V600). Een ander test moederbord heb ik helaas niet tot mijn beschikking.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 17:41
Ik zou zelf ook al snel aan je moederbord, of misschien wel voeding denken. Mocht je wel een ander voedinkje hebben kan je die proberen. (Hoewel dit probleem toch echt klinkt als een verplopt moederbordje)
In dat geval is het niet verkeerd om toch een ander moederbord te nemen, aangezien gare moederbordjes er om bekend staan dat ze ook wel eens andere hardware kunnen meenemen.

• Tybo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-08 11:34

Tybo

010101011110010101??

Er zit volgens mij ergens een lus in je netwerk, dit geeft dezelfde symptonen zoals je hierboven beschrijft. Daar al eens naar gezocht? :)

SvennieG

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Dit laatste lijkt me ook het meest waarschijnlijk.
Mischien iets van Broadcast-storm ofzo?
Maar als ik het goed begrijp gaat het hier om een huis tuin en keuken netwerk,
een overzicht daarvan met de bekabeling etc. is tog niet heel erg moeilijk.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:43

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Wolf3D schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 23:01:

Ik had na een tijdje het gevoel dat er misschien iets mis was met een van m'n USB-apparaten en heb vervolgens alles losgekoppeld.
..
Oké, het spookt dus in mijn pc, maar .. ik heb absoluut geen idee waar ik het moet zoeken. Het enige waar ik voorlopig aan kan denken is een clean install van Windows XP, maar gezien het feit dat deze inmiddels 3 jaar heeft gedraaid, heb ik geen zin om alllles weer opnieuw te installeren en in te stellen. Ook een defect moederbord acht ik niet geheel onwaarschijnlijk. Geheugen werkt volgens mij prima.
Eerst kijken of je nog wat hardware diagnostieken kunt vaststellen. In PMG de faq eens doornemen. o.a. eens memtest draaien. Dat verteld meer dan raden. (en kijk ook naar bolle condensatoren)

Verder lijkt het me de moeite waard een uitgebreide viruschecke & hijack_this (sie faq B&V) erover te draaien. Het feit dat hij vastloopt op het moment dat hij een ip adres moet krijgen kan ook betekenen dat dan een stukje spyware de pc probeert over te nemen. Het feit dat netlimiter hem stabieler leek te maken bevestigd dit.

Uiteraard kan ook elk stukje hardware gammel zijn (onafhankelijk van de bliksem inslag) en helpt niks. Al de settings die helpen hardware stabiel te maken (terugklokken enzo) kun je proberen, maar het wordt er nooit meer perfect op.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Als ik de storingen lees die je PC heeft lijkt het mij alsof het moederbord een tik heeft gekregen.

Koop een nieuwe, wellicht kun je eenzelfde mobo nog voor een prikkie ergens krijgen!

• Wolf3D
Ik ben bang dat idd mijn moederbord niet geheel meer in orde is. Heb geen bolle condensatoren of andere rare symptonen kunnen waarnemen. Ik moet helaas nog een paar maandjes door met mijn hardware. Aan het einde van dit jaar staat een upgrade gepland, heb nu helaas nog absoluut geen geld. Hopelijk gaat er dus geen andere hardware onderuit .... :(

Inmiddels heb ik dus WinXP opnieuw geinstalleerd. Na weer een crash leek me dit nog de laatste optie om uit te proberen. Helaas....
Na een schone reinstall sloot ik de UTP-kabel weer aan op mijn weer ingeschakelde 3Com .. en .. meteen weer vast. Vervolgens heb ik 3Com weer uitgeschakeld en de UTP-kabel in mijn insteeknetwerkkaart geprikt .. en .. geen problemen. Wat betreft het netwerk hier .. is idd een erg simpel netwerk: 1 op 1 via cross-cable.
Rustig aan ben ik weer aan het installeren gegaan, en .. alles loopt nu al anderhalve dag goed zonder vastloper. Ziet er dus goed uit ...

Maar nu komt er weer een nieuw probleem. Ik had het ook al voor de reinstall van XP, maar dacht dat dit probleem nu ook opgelost zou zijn ... niet dus. Als ik bepaalde bestanden (vaak grotere bestanden (>20MB) probeer uit te pakken/kopieren of uit te voeren .. dan krijg ik de melding: 'windows "delayed write failed"'. Vervolgens is de HD (een 200GB SATA-schijf) niet meer bereikbaar. Als ik in de Event Viewer kijk zie ik: "The device, \Device\Harddisk2\D, has a bad block.".
Wat is dit nu weer???? Als ik schrijf controle draai, zelfs met bad sector test, dan is er niets aan de hand. Zodra ik opnieuw opstart is de schijf weer bereikbaar. Het is ook niet altijd maar alleen bij bepaalde bestanden.

Ik heb zin om de hele meuk weg te gooien en opnieuw te beginnen.... maar ... geld is op! Dus moet nog minstens 2 maanden door met deze meuk. :(
Kan ik bovenstaand probleem ook linken aan een defect moederbord of defecte voeding? Of moet ik dit probleem weer heel ergens anders zoeken? Iets met drivers die nog niet geinstalleerd zijn?

Het systeem draait iig een stuk stabieler en crasht niet meer. Op het HD-probleem na....

Edit:
Wat betreft de andere dingen nog:

- Geheugen werkt correct
- Eventuele virussen of spyware zijn bij reinstall als het goed is ook verdwenen
- Niets is overclocked

[ Voor 4% gewijzigd door Wolf3D op 19-10-2006 00:37 ]

• jelvank
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-03 22:49
Tsja, het heeft intussen nog maar weinig met netwerken te maken. Ik zou er van uit gaan dat de oorzaak die blikseminslag is geweest. Zo'n inslag kan via elke verbinding je computer binnenkomen. Je had je stopcontact beveiligd, maar je netwerkverbinding en je muis niet. Ik heb meegemaakt dat een inslag in 1 netwerkkabel via een switch de rest van het netwerk een klap gaf, alle (onboard) netwerkkaarten stuk...

Wat er precies stuk is op je moederbord zul je moeten ontdekken, maar die 3com lijkt in elk geval dood. Ik zou hem uitzetten in je bios en gewoon afblijven. Het is niet uit te sluiten dat "toch even proberen" je install verkloot. Verder klinkt het toch een beetje alsof er met de rest van je moederbord ook wat mis is. Je moet er mee door, maar even flink testen (ook je schijven) kan in elk geval zorgen dat je afblijft van de dingen die voor crashes zorgen. (Mogelijk is je USB controller bijvoorbeeld ook dood) En verder moet je rekening blijven houden met vreemde capriolen. Zorg voor goede backups!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

http://computer-hardware....6g6NLLR3x9krSvC&df=1&fta=

Heb niet gekeken naar status, maar kost €35

• Wolf3D
Bedankt voor al jullie reacties!
Ik ben inderdaad inmiddels zover dat ik ga kijken naar een (tijdelijke) vervanging voor mijn A7V600. Mijn systeem begint weer met enige regelmaat te crashen, met de nieuwe installatie van XP.

Op die advertentie op marktplaats heb ik gisternacht gereageerd, maar nog geen reactie. Ondertussen kijk ik een beetje verder en kom ik heel vaak de A7V600-X tegen. Op asus.com kan ik nergens meer informatie vinden over de normale A7V600. Dus, wat is het verschil? Is er verschil? Of kan ik mijn oude moederbord gewoon probleemloos vervangen door een -X model? (Als het even kan zonder weer een reinstall van WinXP.

En is een (biedt) prijs van 25 euro goed voor dit bordje. Ik kom namelijk prijzen tegen tot 90 euro, maar .. de nieuwprijs van een nieuwe A7V600 moet volgens mij rond de 45 euro liggen....

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 17:41
Die 25 euro lijkt me opzich niet slecht om te bieden.

je kan trouwens proberen als je nog op die oude zooi werkt om de snelheid waarop je harde schijfjes enzo werken wat omlaag te zetten. Misschien dat je dan van die delayed write meldingen afkomt als je die nog hebt. Dit is in te stellen in je bios. Misschien dat het niets uitmaakt hoor, maar wie weet kun je er dan nog heel eventjes op doorwerken tot je een nieuw mobo hebt.

• Wolf3D
Het was een tijdje stil .. maar .. ik ben weer iets opgeschoten. Tenminste ik kan weer wat dingen uitsluiten.

Ik heb inmiddels mijn Asus A7V600 moederbord vervangen door een andere A7V600. De videokaart (Radeon 9800 Pro) is vervangen door exact hetzelfde model. En ook mijn Audigy geluidskaart is vervangen door dezelfde kaart. CPU is vervangen door een AMD XP3000+. Er zat een AMD XP2600+ in.

Na eerst een tijdje aanrommelen met een oude XP-installatie heb ik besloten de boel nog eenmaal helemaal opnieuw te installeren.

Alles werkte prima .. totdat ik de UTP-kabel in de pc prik. Dan staat heel windows weer vast. Soms na 10 seconden, soms na een paar minuten. Soms kan ik nog even op internet wat dan ook werkt.

Aangezien de PC van mijn vader (aan de andere kant van de UTP-kabel) ook de laatste tijd raar doet, heb ik besloten de netwerkkaart in zijn PC ook te vervangen. Ook dit heeft het probleem niet verholpen.

Inmiddels laat ik mijn pc draaien zonder UTP-kabel erin .. en .. nu gaat het helemaal mis en krijg ik na een tijdje een BSOD. Soms eentje met een win32k.sys fout. (win32k.sys STOP: 0x00000050) en nu weer eentje met : IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. (STOP: 0x0000000A).

Er zitten verder 2 reepjes geheugen in. Deze heb ik beide 1 voor een eruitgehaald. En het probleem met de UTP-kabel treedt bij beide reepjes op. Het blauwe scherm is nu weer iets nieuws.

Ik weet het niet meer .... en heb het helemaal gehad. Ik heb er al zoveel tijd en geld ingestopt .. en nog steeds geen oplossing.

Iemand 2 A7V600's , 2 Audigy's, 2 Radeon 9800Pro, een XP2600 en XP3000 kopen?
:( :( :(

• mellie2000
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-07-2023
Sorry zat te posten in het verkeerde topic O-)

[ Voor 86% gewijzigd door mellie2000 op 07-11-2006 21:21 ]

Pagina: 1