Arctic Freezer 7 Pro zeer luidruchtig

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wou T
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Ik heb net een nieuw systeem samengesteld met een Conroe E6600. Daarbij zat een boxed Intel koeler en die had ik geinstalleerd. Ik vond de koelingperformance van die koeler niet goed genoeg. Als ik de computer opstartte en in de bios keek ging de cpu al naar 60 graden. Daarom had ik besloten een nieuwe koeler te kopen. Nu heb ik de Arctic Freezer 7 Pro gekocht na wat research. Dit zou een zeer goede koeler moeten zijn die ook erg stil is (volgens de verpakking zou hij beter moeten koelen dan de boxed Intel koeler en ook stiller moeten zijn).

Nou, koelen doet hij erg goed. Mijn CPU is nu idle 32 graden. Alleen dat ding maakt een herrie, daar wordt je bang van. De boxed Intel koeler was redelijk stil, en ik had verwacht dat deze alleen maar stiller zou zijn. Nu blijkt dus dat deze koeler super veel geluid maakt en dat vind ik wel zonde met mijn Antec Sonata II en passief gekoelde Geforce 7600GT.

Nu had ik er aan zitten denken om de Target Fan Speed in de bios aan te passen (staat nu op fast, 2800rpm), maar dit is toch eigenlijk niet de bedoeling? Als ik al die topics lees over de Freezer 7 Pro en Freezer 64 Pro, dan zou deze koeler juist heel stil moeten zijn.

Wat kan er mis zijn?

Intel Core 2 Duo E6600 2.4ghz, Asrock Conroexfire-eSata2, Antec Lifestyle Sonata II, Kingston 4gb DDR2-533, Jetway 8800GT 512mb, Seagate Barracuda 7200.10 250gb Sata2, NEC 16x Dual-layer, Samsung TFT 730BF, Logitech X-540 5.1, Creative Audigy SE 7.1

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-02 21:50
Zal denk ik toch een snelheids instelling zijn...
Zit er niet een soort Q-Fan instelling op je moederbord (Zoals bij Asus moederborden het geval is). De functie zal er denk ik wel zijn alleen anders heetten. (Aangezien Asrock bij Asustec hoort)

Want bijna alle fans zijn luid als ze voluit draaien. Dus probeer eens zoiets te vinden, of ga eens spelen met dat Target Fan Speed wat je zei.

Omdat de nieuwe fan op zelfde instellingen luider is wil niet zeggen dat dat op elke snelheid zo is. En omdat je zegt dat de temperatuur nu al bijna de helft is van wat hij was kan de snelheid van de fan ook een stuk lager (En dus stiller).

Want als je het zo berekend, koelt de nieuwe koeler een keer zo goed als de oude.
Dan kan de snelheid in princiepe al door de helft om ongeveer de zelfde koelresultaten te halen als de oude koeler. Om toch iets koeler te zijn doe je de snelheid iets hoger dan de helft. Ik denk dan zelf dat je dan niet veel meer merkt van je koeler...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:03

OcGuru

Giulietta Qv

Ik heb ook een Freezer 7 pro. Hij koelt wel goed alleen die fan 'tikt' als die gewoon op 12v draait 8)7

Nogal irritand. Ik schroef er gewoon een andere 92MM fan op :)

Bl44t

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Heb nu de Fan Speed op low gezet en nu maakt hij al een hoop minder herrie (2200rpm). Idle blijft hij nu op 35 graden (in de Bios).

Zit er nu over te denken een Nexus Real Silent DF1209SL-3 (92mm, 19,2dB, 3/4p) te kopen met een Zalman Fanmate 2 (5-12 V fan controller). Die Nexus fan loopt op 1500rpm en zou met de Fanmate nog aangepast kunnen worden.

Weet iemand of een Nexus 92mm fan past op een Arctic Freezer 7 Pro en hoe je die moet monteren?

[ Voor 69% gewijzigd door Wou T op 01-09-2006 15:41 ]

Intel Core 2 Duo E6600 2.4ghz, Asrock Conroexfire-eSata2, Antec Lifestyle Sonata II, Kingston 4gb DDR2-533, Jetway 8800GT 512mb, Seagate Barracuda 7200.10 250gb Sata2, NEC 16x Dual-layer, Samsung TFT 730BF, Logitech X-540 5.1, Creative Audigy SE 7.1

• Saeverix
Maar hij maakt nog steeds te veel lawaai in vergelijking met de oude koeler?

En wat betreft de nieuwe fan, als de afmetingen het zelfde zijn is het een kwestie van schroeven...
Maar wel zonde...

De Q-Fan optie zoals ik hierboven zei werkt door middel van de temp sensor. Als de CPU onder een bepaalde temperatuur zit gaat de koeler heel langzaam draaien. Zodra hij er iets boven komt gaat hij langzaam weer wat sneller... Lijkt me sterk dat zo'n soort optie niet op jou redelijk nieuwe moederbord zit...

(En nog ff een vraag die misschien dom overkomt, maar vaak gebeurt... Heb je de CPU fan wel aangesloten op de CPU FAN verbinding op het moederbord, en niet op een casefan aansluiting?)

• Saeverix
Als ik de specificaties van je moederbord bekijk kom ik het volgende tegen...

Hardware Monitor:
- CPU Temperature Sensing
- Chassis Temperature Sensing
- CPU Overheat Shutdown to Protect CPU Life
- CPU Fan Tachometer
- Chassis Fan Tachometer
- CPU Quiet Fan
- Voltage Monitoring: +12V, +5V, +3.3V, CPU Vcore

En het eerste wat me daarbij opvalt en wat denk ik een andere naam is voor Q-FAN, zou je eens moeten bekijken in het boekje van je moederbord. Want zo te zien valt er aardig wat te regelen en aan te passen... En is een nieuwe fan misschien niet eens nodig.

(Ik had ook wel even kunnen "editen" zie ik...)

[ Voor 4% gewijzigd door Saeverix op 01-09-2006 15:55 ]

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Saeverix schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 15:50:
Maar hij maakt nog steeds te veel lawaai in vergelijking met de oude koeler?
Ja. Als ik de fan nu even tegenhoud, dan is de computer ineens fluisterstil, zodra ik hem loslaat stijgt er weer een vliegtuig op.
En wat betreft de nieuwe fan, als de afmetingen het zelfde zijn is het een kwestie van schroeven...
Maar wel zonde...
Is dat wel zo? Want de fan die er nou op zit wordt bevestigd met een of ander kliksysteem.
De Q-Fan optie zoals ik hierboven zei werkt door middel van de temp sensor. Als de CPU onder een bepaalde temperatuur zit gaat de koeler heel langzaam draaien. Zodra hij er iets boven komt gaat hij langzaam weer wat sneller... Lijkt me sterk dat zo'n soort optie niet op jou redelijk nieuwe moederbord zit...
Q-Fan optie zit niet op dit moederbord. Misschien alleen op Asus moederborden?!?
(En nog ff een vraag die misschien dom overkomt, maar vaak gebeurt... Heb je de CPU fan wel aangesloten op de CPU FAN verbinding op het moederbord, en niet op een casefan aansluiting?)
CPU fan is netjes aangesloten op de CPU Fan connector.

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Saeverix schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 15:55:
Als ik de specificaties van je moederbord bekijk kom ik het volgende tegen...

Hardware Monitor:
- CPU Temperature Sensing
- Chassis Temperature Sensing
- CPU Overheat Shutdown to Protect CPU Life
- CPU Fan Tachometer
- Chassis Fan Tachometer
- CPU Quiet Fan
- Voltage Monitoring: +12V, +5V, +3.3V, CPU Vcore

En het eerste wat me daarbij opvalt en wat denk ik een andere naam is voor Q-FAN, zou je eens moeten bekijken in het boekje van je moederbord. Want zo te zien valt er aardig wat te regelen en aan te passen... En is een nieuwe fan misschien niet eens nodig.

(Ik had ook wel even kunnen "editen" zie ik...)
Heb even in de manual van het moederbord gekeken. Maar het komt er op neer dat de eerste twee temperatuursensoren zijn. 3 spreekt voor zich. 4 en 5 zijn meters die kijken hoeveel toeren de fan draait. En CPU Quiet Fan betekent dat je de CPU op hard, middel, of zacht kan zetten, of een target CPU temperatuur tussen de 45 en 60 aan kan geven.

Edit: maar hoe zit dat nou, kan ik een 92mm Nexus fan op dit koelblok plaatsen of wordt dat lastig (kliksysteem)?

[ Voor 5% gewijzigd door Wou T op 01-09-2006 16:18 ]

• Dragonslaughter
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-02-2025
2500 rpm is de maximum voor de freezer 7 pro. Dus draait hij altijd op vol vermogen als je hem op 2800 rpm instelt.

Maar kan je hem niet gewoon variabel instellen? Gewoon zodat hij hem onder de 45 graden houd ofzo. Dan zal je het heerlijk rustig hebben als je normaal bezig bent. Als je extreme dingen gaat doen dan gaat hij harder draaien maar dat maakt dan ook niet uit aangezien je bij een game toch geluid hebt wat het overstemt e.d.

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Dragonslaughter schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 16:24:
2500 rpm is de maximum voor de freezer 7 pro. Dus draait hij altijd op vol vermogen als je hem op 2800 rpm instelt.

Maar kan je hem niet gewoon variabel instellen? Gewoon zodat hij hem onder de 45 graden houd ofzo. Dan zal je het heerlijk rustig hebben als je normaal bezig bent. Als je extreme dingen gaat doen dan gaat hij harder draaien maar dat maakt dan ook niet uit aangezien je bij een game toch geluid hebt wat het overstemt e.d.
Ja dat kan dus niet, je kan hem wel variabel instellen, maar het minimum is 45 graden. Bovendien vind ik de fan niet eens stil als hij op het laagst mogelijke toerental draait (2200rpm).

Verwijderd

Met een fancontroller dat ding op 5V laten draaien, je hoort dan bijna niks meer maar koelt nog steeds geweldig.

Standaard is hij inderdaad wat luidruchtig. Maar dat is uiteraard persoonlijk. Ik vind hem in ieder geval op normale maximale snelheid toch wel wat lawaaierig.

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 16:30:
Met een fancontroller dat ding op 5V laten draaien, je hoort dan bijna niks meer maar koelt nog steeds geweldig.

Standaard is hij inderdaad wat luidruchtig. Maar dat is uiteraard persoonlijk. Ik vind hem in ieder geval op normale maximale snelheid toch wel wat lawaaierig.
Ja zoiets zat ik dus ook aan te denken en dan misschien in samenwerking met een Nexus 92mm fan.

Maar weet iemand of het mogelijk is een Nexus 92mm fan te monteren op de koeler???

• Saeverix
Ja daar zat ik ook aan te denken, maar dacht eerst zo eens proberen op te lossen. Want je waar je geld kunt besparen is altijd meegenomen natuurlijk.

Ik zou dan gewoon eerst (zoals hierboven gezegt) een Fancontroller aanschaffen (Kan trouwens sowiezo geen kwaad voor de rest van je casefans etc...) en het daar eens mee proberen. Die kan de fan waarschijnlijk een stuk langzamer laten draaien. Dan moet je dan gewoon met behulp van een temp monitor programma even de ideale snelheid instellen zodat hij acceptabel koelt en lekker stil blijft.

Mocht het dan nog niet stil genoeg zijn, dan kun je dan altijd nog naar een alternatieve fan zoeken...

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Saeverix schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 16:43:
Ja daar zat ik ook aan te denken, maar dacht eerst zo eens proberen op te lossen. Want je waar je geld kunt besparen is altijd meegenomen natuurlijk.

Ik zou dan gewoon eerst (zoals hierboven gezegt) een Fancontroller aanschaffen (Kan trouwens sowiezo geen kwaad voor de rest van je casefans etc...) en het daar eens mee proberen. Die kan de fan waarschijnlijk een stuk langzamer laten draaien. Dan moet je dan gewoon met behulp van een temp monitor programma even de ideale snelheid instellen zodat hij acceptabel koelt en lekker stil blijft.

Mocht het dan nog niet stil genoeg zijn, dan kun je dan altijd nog naar een alternatieve fan zoeken...
Ik heb toch de Nexus Real Silent DF1209SL-3 (92mm, 19,2dB, 3/4p) gekocht samen met een Zalman Fanmate 2 (5-12 V fan controller). Ik verwacht dat ik het daar een heel stuk rustiger mee krijg :)

[ Voor 14% gewijzigd door Wou T op 01-09-2006 17:12 ]

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:05

silitek

Tubes Only

Artic Freezer 7 pro is een prima koeler....Q-fan op 40% hoor je hem nauwlijks. Idle 28c load 37c
;)

Tubes....It's what make music music!

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
silitek schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 19:14:
Artic Freezer 7 pro is een prima koeler....Q-fan op 40% hoor je hem nauwlijks. Idle 28c load 37c
;)
Nou dat haal ik dus never, idle 28 graden, zelfs niet als ik hem 2500rpm laat blazen. Ook al heb ik dan zo'n energiezuinige Conroe. Morgen die Nexus fan en Zalman Fanmate maar eens halen, ben benieuwd wat dat wordt.

• fictorie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:39
Ik heb ook de ConroeXFire-eSataII, samen met een E6300 en een Arctic Freezer 7 Pro, dit alles in een Antec Sonata. Als ik de BIOS de temp liet controleren, dat bleef de fan draaien op ca. 2200 rpm. Dat maakte een hoorbaar geluid, zeker geen herrie, maar wel zoveel dat ik wat anders gedaan heb.
Ik heb in de BIOS de temperature/fan control uitgeschakeld en gebruik speedfan om het in Windows te regelen. Als de computer idle is, draait de CPU fan nu helemaal niet meer. De CPU temperatuur stijgt dan tot ca. 45C, de case temperatuur is dan 36C

• _TP_
  • Niet online
Heb hier een Arctic Freezer 7 (geen pro) en die is toch ook behoorlijk stil met temperatuur regeling van het moederbord. Lijkt mij dat de pro versie stiller zal zijn.

Verwijderd

@ ts:
Heb je speedfan al geprobeerd? is een progje waarmee je de fan speeds in windows kan aanpassen en ook een target temp in kan stellen etc. zodat de fan speed automatisch geregeld wordt.

Ik heb ook zo'n arctic freezer 7 pro en voluit maakt dat ding idd nogal herrie.. ik heb speedfan gewoon ingesteld dat ie automatisch de fan speed aanpast en hij draait meestal zo'n 800-1000 toeren, en dan hoor je hem gewoon niet. Houd mijn 3.6Ghz prescott dan rond de 45graden idle :)

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Ik heb dus vandaag die Nexus 92 Real Silent Fan gekocht. Maar nu vraag ik me af hoe ik die het beste op die Freezer 7 Pro kan monteren. Zie plaatje. Ik moet de fan rechtstreeks op dat ijzer monteren, anders gaat niet. Hebben jullie een idee?

Verwijderd

Misschien met elastiek of tape.
Ok het is misschien niet de meest professionele manier maar het lijkt me wel werken en makkelijk.

• ZeroCode
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-01 13:42

ZeroCode

Woopie

2600 rpm is de max, vind je het raar dat hij kabaal maakt.. Ik draai hem op 1035 rpm en idle is me E6400 26 graden, stressed 38 op zijn hoogst dacht ik. Volgens mij heb je echt iets verkeerd gedaan. Ik weet dat je bij de assrock mobo's de fan speed niet kan regelen en dat is gelijk een groot nadeel. Hij ramt dus gewoon lekker 2600rpm constant... Geen aanrader dus...

Oplossing, koop een betere mobo geen betere fan. Die Artic is goed...

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Ik heb het al opgelost. Ik heb die Nexus 92mm Silent Fan op het plastic (waar normaal de Arctic fan op zit) gelijmd. Dit is natuurlijk wel vrij onprofessioneel, maar het werkt wel. Nexus fan draait gewoon op volle toeren en die hoor je vrijwel niet. Had er nog een Zalman Fanmate 2 bijgekocht maar aangezien die Nexus fan op volle toeren zelfs bijna geen geluid maakt heb ik die ook niet nodig.

Pagina: 1