[9X/ME] w2k Domein en router

Pagina: 1
Acties:

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-01-2022
Ik heb de volgende situatie met dus een probleem:

Ik heb een 40 tal Windows 98/ME systemen en een w2k domein.
de werkstations zijn nog 9x/ME omdat deze eigenlijk alleen maar een citrix sessie(s) hoeven op te zetten.
Nu zijn er een aantal systemen die nog rechtstreeks op de file server werken/printen (dus zonder citrix).
De Windows 9x/ME machines melden dus aan op het W2k Domein.

Nu is het volgende aan de hand:
vanwege een bepaalde reden (niet relevant voor dit verhaal) moest er tussen de server en de werkstation een router geplaatst worden. De servers hebben nog steeds dezelfde IP instellingen. De werkstations hebben een nieuwe IP adres toegekend gekregen.
IP technisch zit het allemaal goed aan elkaar, maw de servers kunnen de werkstations nog bereiken en visa versa en er kan nog ge-internet worden.

De router die hiervoor gebruikt wordt maakt geen gebruik van NAT.

En nu het probleem:
Ik kan alles nog op de Windows 9x/ME machines behalve aanmelden op het W2K domein.
Ik krijg tijdens het opstarten de melding: Er kan geen domeincontroller gevonden worden om uw wachtwoord te valideren.

Ik heb het volgende al gecontroleerd/zelf gedaan:
Ik heb als eerste de DNS instellingen gecontroleerd .. ik kan de DC en het domein gewoon op naam pingen!
Ik heb de DSClient voor Windows 9X geinstalleerd ... dit was geen oplossing
Ik ben ook al aan de gang geweest met de LMHOST file .. mocht DNS nou echt het probleem zijn, dit mocht ook niet baten.

PS het omnummeren van de servers en/of werkstations, het weghalen van de router is geen optie.

Heeft iemand nog een idee ?

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Windows 95 gebruikt voornamelijk Netbios voor name-resolving (Eerst resolving via WINS, daarna broadcasts). Aangezien je nu gescheiden subnetten en ip-ranges geintroduceerd hebt, werkt een broadcast niet meer. Meest nette manier is het implementeren van een Wins-server en deze meegeven aan de ip-settings van de clients en de server.

Stukje leesvoer: Windows Internet Name Service (WINS)

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 01-09-2006 14:58 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B