Toon posts:

Overclock beperkt door PCI-e bus?

Pagina: 1
Acties:
  • 626 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nadat de laatste onderdelen van mijn nieuwe systeem vorige week zaterdag waren binnengekomen natuurlijk meteen aan de slag gegaan om alles in elkaar te zetten.
Zowel het bouwen, configureren als installeren (windows xp) ging vlekkeloos en ik was dan ook enorm blij met mijn nieuwe machientje:
ASUS P5LD2-VM DH (R2.0, ondersteunt C2D)
Intel C2D E6300, boxed koeler
Corsair TWIN2X 1024A-6400
Sparkle GeForce 7600GT, Zalman VF700 AlCu
Tagan 'Easycon' 430 W
Verder de obvious dingen: 2 x HDD, DVD-RW, Wlan kaartje...
Het geheel zit in een Silverstone SG01B :9 :
Afbeeldingslocatie: http://www.scan.co.uk/images/products/244420-A.jpg
Alles werkte perfect. Toen eenmaal alles was geïnstalleerd en ik tijd had (begin deze week) begon ik met wat overklokken. Geen probleem tot aan de 299 FSB, bij 300 FSB trad het 'CPU Parameter Recall' van ASUS in werking: pc reboot niet na opslaan van BIOS-instellingen, en na een reset zijn de 'stock' waarden ingesteld.
Wat met de voltages en PCI & PCI-e locks zitten spelen, niets hielp.
Via Google vond ik een forum waar hetzelfde probleem werd besproken, maar dan met een P-D805 en de FSB-wall op 150 FSB ('logisch', de FSB is 2 x zo hoog, dus de wall ook ;) ).
De oplossing kwam door de PCI-e bus op 118 MHz te locken.
Meteen geprobeerd, en ja hoor: geen probleem tot aan +- 350 FSB. Daarboven treedt (schijnbaar) at random de CPR weer in werking. Momenteel draai ik op 356 FSB.
Op alle waarden is de PC zo stabiel als je maar kunt bedenken. Na nog een kleine zoektocht op internet las ik dat bij de P5LD2-serie een verhoging van de PCI-e bus noodzakelijk is voor verder overklokken van de FSB.
Dus ik weer meteen geprobeerd: PCI-e op 122 MHz, en ja hoor: 360 FSB was geen probleem.
Alleen... bij die frequentie worden mijn SATA schijven niet meer herkend. 119 is de hoogste frequentie die ik kan kiezen waarbij mijn schijven werken. Zodoende is 356 zo'n beetje de max FSB op dit moment.
Nu weet ik wel dat dit geen oc-bordje is, maar toch doe ik m'n best :)
Daarom ook mijn vraag:
Is er iemand die hier ervaring mee heeft, of een mogelijke oplossing kent?
En, is dat gedoe met een benodigde verhoging van de PCI-e frequentie normaal? 8)7

Elke vorm van hulp is welkom!

PS Bios is geflasht naar nieuwste versie, helpt niets.
Temps en voltages zijn in orde.
Geheugen is ook geen punt; onderclocken van RAM geeft geen verbetering.
Verhogen van RAM/chipset/CPU voltages geeft ook geen verbetering.
Alles duidt op het gedoe met de PCI-e bus, die blijkbaar niet normaal 'gelockt' kan worden... :'(

Edit: het lijkt erop dat de FSB wall op 3x de PCI-e frequentie ligt:
Standaard = 100 MHz
100 MHz x 3 = 300
Max FSB = 299, FSB wall = 300

Nu (max PCI-e ivm SATA) = 119
119 x 3 = 357
Max FSB = 356, FSB wall = 357
:'(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 15:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand enig idee? :/

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het zal helaas je PCIe bus zijn, zoals je al vertelde. Je kunt nu nog wel wat extra snelheid halen door je geheugen zo ver mogelijk over te klokken, en je timings daarna aan te strakken. Ook kun je het beestje zo zuinig/koel mogelijk houden door de vcore van je CPU omlaag te halen. Overklokken zal er alleen, helaas niet meer inzitten met dit bord. Heb je wel alles goed getest op deze settings? Ook je schijven?

Ach.. gelukkig heb je nog een videokaart.. :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Mm, daar was ik dus al bang voor...
Het geheugen draait al op een procent of 11 overgeklokt :) (890 MHz) Toch aardig voor een moederbord dat offiecieel slechts 667 MHz ondersteunt >:)
Timings kunnen inderdaad misschien beter, maar dat heeft niet zoveel invloed.
Dan maar in de gaten houden wat de G965 mATX bordjes doen qua overclocken :>

• TheZeroorez
  • Niet online
Timings kunnen inderdaad misschien beter, maar dat heeft niet zoveel invloed.
Beter iets dan niets ;)
Dan maar in de gaten houden wat de G965 mATX bordjes doen qua overclocken :>
Als het je dat geld waard is zeker :)

Heb je ook al geprobeerd alle voltages iets omlaag te gooien? Zou ook leuk zijn. En natuurlijk je videokaart overklokken :+

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-12 21:39
Bij de oude i915G bordjes helpte het verhogen van chipset voltage (dus van die i915G northbridge) om de PCI-e frequentie beter in toom te houden. Probeer dus als het mogelijk is je chipset voltage eens te verhogen en probeer dan nog eens op die snelheden.

edit: weet je wel zeker dat het verhogen van chipset voltage geen effect heeft? Wat voor errors krijg je? Want je geheugen loopt ook behoorlijk buiten specificatie.

[ Voor 25% gewijzigd door -ErikE- op 03-09-2006 11:01 ]

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 18:27
kan je niet gewoon de pci-e bus lock aanzetten in je bios?

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 05:41
Heb je 3dmark al gedraait? Want het verhogen van PCIe bus is schadelijk voor het graka.

• TheZeroorez
  • Niet online
geitema schreef op zondag 03 september 2006 @ 13:31:
Lezen is een kunst.
Kakulukia schreef op zondag 03 september 2006 @ 14:02:
Heb je 3dmark al gedraait? Want het verhogen van PCIe bus is schadelijk voor het graka.
Het zou schadelijk kunnen zijn ja. Je overklokt je graka op een manier die weinig nut heeft, maar wel schadelijk kan zijn. Ook je harde schijven kunnen er soms niet zo goed tegen. Ik raad de TS dan ook aan om zeer goed zijn schijven + graka te testen.

Verwijderd

Topicstarter
TheZeroorez schreef op zondag 03 september 2006 @ 10:21:
Heb je ook al geprobeerd alle voltages iets omlaag te gooien? Zou ook leuk zijn. En natuurlijk je videokaart overklokken :+
De voltages staan nu op auto, en het CPU voltage kan enkel hoger dan standaard :(
Inderdaad, de GPU is mijn volgende slachtoffer ;)
p43000 schreef op zondag 03 september 2006 @ 11:00:
Bij de oude i915G bordjes helpte het verhogen van chipset voltage (dus van die i915G northbridge) om de PCI-e frequentie beter in toom te houden. Probeer dus als het mogelijk is je chipset voltage eens te verhogen en probeer dan nog eens op die snelheden.

edit: weet je wel zeker dat het verhogen van chipset voltage geen effect heeft? Wat voor errors krijg je? Want je geheugen loopt ook behoorlijk buiten specificatie.
Chipset voltage verhogen helpt niet; het probleem is meer dat de (SATA) harde schijven een hogere PCI-e frequentie niet meer trekken, en dat deze frequentie de FSB beperkt...

Het geheugen is het probleem niet; ook wanneer dit ruim ondergeklokt wordt krijg ik dezelfde error, namelijk:
'Overclocking failed! Overvoltage failed!' (Of die twee andersom :P )
Vervolgens start het systeem op met de standaardinstellingen.
Dit heeft echter niets te maken met overvoltage, blijkt uit wat simpele testjes van mij, en uit ervaringen van anderen op enkele fora.
geitema schreef op zondag 03 september 2006 @ 13:31:
Zie TS; de PCI-e frequentie beperkt de FSB (met schijnbaar een verhouding 1:3). Het lijkt erop dat een fatsoenlijke lock ontbreekt, en dat dat nu juist het probleem is.
Kakulukia schreef op zondag 03 september 2006 @ 14:02:
Damn, nu je het zegt...
Ik had een paar dagen geleden mijn videokaart (GPU + geheugen) een klein beetje overgeklokt, een kleine 10%. Vervolgens 3DMark (03) gedraaid. Nadat alle tests succesvol waren afgerond (geen haperingen, hoge temperaturen, artifacts of crash) bleef het scherm zwart ipv terug te keren naar de desktop en het laten zien van de score. Wel stond de muiscursor op het scherm, en die bewoog gewoon normaal. Na een harde reset (kon niet anders :'( ) de instellingen op standaard gezet, maar niet nog een keer getest. Zodra ik de gelegenheid heb (ik denk vanavond) zal ik testen op de volgende manier:
PCI-e 119 MHz; VGA overgeklokt
PCI-e 119 MHz; VGA niet overgeklokt
PCI-e 100 MHz; VGA overgeklokt
PCI-e 100 MHz; VGA niet overgeklokt
Dan kan ik uitsluiten waar het aan ligt :*)
Bij een kleinere CPU overclock (dus lagere PCI-e frequentie, volgens mij 118 MHz) had ik geen last van deze 'crash'.
TheZeroorez schreef op zondag 03 september 2006 @ 14:03:
Het zou schadelijk kunnen zijn ja. Je overklokt je graka op een manier die weinig nut heeft, maar wel schadelijk kan zijn. Ook je harde schijven kunnen er soms niet zo goed tegen. Ik raad de TS dan ook aan om zeer goed zijn schijven + graka te testen.
Zie hierboven. Wat is een goede manier om een harde schijf te testen op deze vorm van stabiliteit?
Trouwens, zou het helpen om de PCI frequentie iets te verhogen?
Ik ga het gewoon proberen :+ Resultaten van mijn tests worden uiteraard asap hier gepost :)
iig dank voor alle reacties tot nu toe :>

• TheZeroorez
  • Niet online
Je harde schijf kun je wel lekker testen + stressen met HDTune, ook SMART-gegevens kan hij uitlezen, maar SpeedFan is daar beter in.

Het lijkt me trouwens sterk dat de PCI verhogen effect zal hebben, je hebt toch geen problemen met je PCI-kaartjes?

Verwijderd

Topicstarter
Mm, goed...
Nogal laat, maarja, begin van m'n studie, druk dus 8)7
Vanalles getest. Resultaat: bij een PCI-e freq. van 119 MHz en hoger gaan m'n videokaart en/of harde schijven het niet meer trekken.
Conclusie: de PCI-e lock op dit plankje is zodanig brak, dat ik op de max zit, zo rond de 350 MHz FSB dus. -O-
Nu is dit natuurlijk niet een onaardige overclock, maar de processor vraagt om meer })
Dus vroeg ik me af: zou de PCI-e lock functie hardwarematig zijn, of deel uitmaken van het BIOS?
Oftewel: kan ik nog hoop houden op een nieuw (dan wel 'onofficieel' :7 ) BIOS, waarmee deze problemen worden verholpen, of moet ik de moed opgeven?

Verwijderd

Topicstarter
Nou, weer een nieuw BIOS (0501 -> 0505) en nog steeds hetzelfde probleem. Moet ik concluderen dat het aan de hardware ligt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 14:10:
Nou, weer een nieuw BIOS (0501 -> 0505) en nog steeds hetzelfde probleem. Moet ik concluderen dat het aan de hardware ligt?
Denk dat je een ongelukkig huwelijk hebt tussen je hardware waardoor je weinig kan doen. Een simpele Google search zal denk ik wat meer antwoorden geven op je vragen :

http://www.google.nl/sear...LG:nl&q=e6300+overclocked

De eerste hit van X-bit labs zegt al veel. Overigens is het zo dat je moederbord misschien wel deze core ondersteunt, het is denk ik niet het geval dat dit moederbord speciaal voor de E6300 gebouwd is. Afijn, lees maar een aantal threads in de search, de eerste gaf al genoeg uitkomsten aan :)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn bordje (dus zonder 'C2D-chipset') lijkt het best over te klokken van alle mATX bordjes. De meeste (ook met bijv P5B-VM) komen niet hoger dan zo'n 300 à 320 MHz FSB, lees ik op diverse fora. Het lijkt er dus op dat ik al erg blij mag zijn met 350. Dus ik moet het met dit bordje maar opgeven, tenzij een nieuw BIOS wel een fatsoenlijke PCIe lock heeft...
Pagina: 1