Nadat de laatste onderdelen van mijn nieuwe systeem vorige week zaterdag waren binnengekomen natuurlijk meteen aan de slag gegaan om alles in elkaar te zetten.
Zowel het bouwen, configureren als installeren (windows xp) ging vlekkeloos en ik was dan ook enorm blij met mijn nieuwe machientje:
ASUS P5LD2-VM DH (R2.0, ondersteunt C2D)
Intel C2D E6300, boxed koeler
Corsair TWIN2X 1024A-6400
Sparkle GeForce 7600GT, Zalman VF700 AlCu
Tagan 'Easycon' 430 W
Verder de obvious dingen: 2 x HDD, DVD-RW, Wlan kaartje...
Het geheel zit in een Silverstone SG01B
:

Alles werkte perfect. Toen eenmaal alles was geïnstalleerd en ik tijd had (begin deze week) begon ik met wat overklokken. Geen probleem tot aan de 299 FSB, bij 300 FSB trad het 'CPU Parameter Recall' van ASUS in werking: pc reboot niet na opslaan van BIOS-instellingen, en na een reset zijn de 'stock' waarden ingesteld.
Wat met de voltages en PCI & PCI-e locks zitten spelen, niets hielp.
Via Google vond ik een forum waar hetzelfde probleem werd besproken, maar dan met een P-D805 en de FSB-wall op 150 FSB ('logisch', de FSB is 2 x zo hoog, dus de wall ook
).
De oplossing kwam door de PCI-e bus op 118 MHz te locken.
Meteen geprobeerd, en ja hoor: geen probleem tot aan +- 350 FSB. Daarboven treedt (schijnbaar) at random de CPR weer in werking. Momenteel draai ik op 356 FSB.
Op alle waarden is de PC zo stabiel als je maar kunt bedenken. Na nog een kleine zoektocht op internet las ik dat bij de P5LD2-serie een verhoging van de PCI-e bus noodzakelijk is voor verder overklokken van de FSB.
Dus ik weer meteen geprobeerd: PCI-e op 122 MHz, en ja hoor: 360 FSB was geen probleem.
Alleen... bij die frequentie worden mijn SATA schijven niet meer herkend. 119 is de hoogste frequentie die ik kan kiezen waarbij mijn schijven werken. Zodoende is 356 zo'n beetje de max FSB op dit moment.
Nu weet ik wel dat dit geen oc-bordje is, maar toch doe ik m'n best
Daarom ook mijn vraag:
Is er iemand die hier ervaring mee heeft, of een mogelijke oplossing kent?
En, is dat gedoe met een benodigde verhoging van de PCI-e frequentie normaal?
Elke vorm van hulp is welkom!
PS Bios is geflasht naar nieuwste versie, helpt niets.
Temps en voltages zijn in orde.
Geheugen is ook geen punt; onderclocken van RAM geeft geen verbetering.
Verhogen van RAM/chipset/CPU voltages geeft ook geen verbetering.
Alles duidt op het gedoe met de PCI-e bus, die blijkbaar niet normaal 'gelockt' kan worden...
Edit: het lijkt erop dat de FSB wall op 3x de PCI-e frequentie ligt:
Standaard = 100 MHz
100 MHz x 3 = 300
Max FSB = 299, FSB wall = 300
Nu (max PCI-e ivm SATA) = 119
119 x 3 = 357
Max FSB = 356, FSB wall = 357
Zowel het bouwen, configureren als installeren (windows xp) ging vlekkeloos en ik was dan ook enorm blij met mijn nieuwe machientje:
ASUS P5LD2-VM DH (R2.0, ondersteunt C2D)
Intel C2D E6300, boxed koeler
Corsair TWIN2X 1024A-6400
Sparkle GeForce 7600GT, Zalman VF700 AlCu
Tagan 'Easycon' 430 W
Verder de obvious dingen: 2 x HDD, DVD-RW, Wlan kaartje...
Het geheel zit in een Silverstone SG01B

Alles werkte perfect. Toen eenmaal alles was geïnstalleerd en ik tijd had (begin deze week) begon ik met wat overklokken. Geen probleem tot aan de 299 FSB, bij 300 FSB trad het 'CPU Parameter Recall' van ASUS in werking: pc reboot niet na opslaan van BIOS-instellingen, en na een reset zijn de 'stock' waarden ingesteld.
Wat met de voltages en PCI & PCI-e locks zitten spelen, niets hielp.
Via Google vond ik een forum waar hetzelfde probleem werd besproken, maar dan met een P-D805 en de FSB-wall op 150 FSB ('logisch', de FSB is 2 x zo hoog, dus de wall ook
De oplossing kwam door de PCI-e bus op 118 MHz te locken.
Meteen geprobeerd, en ja hoor: geen probleem tot aan +- 350 FSB. Daarboven treedt (schijnbaar) at random de CPR weer in werking. Momenteel draai ik op 356 FSB.
Op alle waarden is de PC zo stabiel als je maar kunt bedenken. Na nog een kleine zoektocht op internet las ik dat bij de P5LD2-serie een verhoging van de PCI-e bus noodzakelijk is voor verder overklokken van de FSB.
Dus ik weer meteen geprobeerd: PCI-e op 122 MHz, en ja hoor: 360 FSB was geen probleem.
Alleen... bij die frequentie worden mijn SATA schijven niet meer herkend. 119 is de hoogste frequentie die ik kan kiezen waarbij mijn schijven werken. Zodoende is 356 zo'n beetje de max FSB op dit moment.
Nu weet ik wel dat dit geen oc-bordje is, maar toch doe ik m'n best
Daarom ook mijn vraag:
Is er iemand die hier ervaring mee heeft, of een mogelijke oplossing kent?
En, is dat gedoe met een benodigde verhoging van de PCI-e frequentie normaal?
Elke vorm van hulp is welkom!
PS Bios is geflasht naar nieuwste versie, helpt niets.
Temps en voltages zijn in orde.
Geheugen is ook geen punt; onderclocken van RAM geeft geen verbetering.
Verhogen van RAM/chipset/CPU voltages geeft ook geen verbetering.
Alles duidt op het gedoe met de PCI-e bus, die blijkbaar niet normaal 'gelockt' kan worden...
Edit: het lijkt erop dat de FSB wall op 3x de PCI-e frequentie ligt:
Standaard = 100 MHz
100 MHz x 3 = 300
Max FSB = 299, FSB wall = 300
Nu (max PCI-e ivm SATA) = 119
119 x 3 = 357
Max FSB = 356, FSB wall = 357
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 15:14 ]