Over reistijd naar klanten toe en de vergoeding hiervoor

Pagina: 1
Acties:
  • 555 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18437

Topicstarter
Hallo :)

Ik heb wat andere threads over het topic gelezen alleen nog niet een antwoord kunnen vinden op specifiek mijn vraag.

Op dit moment woon ik in de omgeving van Eindhoven, en werk ik in de omgeving van Breda. Normaal gesproken ben ik als ik naar kantoor toe moet 1.25 uur kwijt om op kantoor te komen. Wanneer ik naar klanten toe ga (wat bijna iedere dag zo is), bijvoorbeeld een klant in zuid belgie of noord-amsterdam, dan ben ik soms wel eens 2 tot 3 uur kwijt met alle file's tegenwoordig. Mijn baas zegt dat deze uren altijd voor jezelf zijn. Ik vraag me af of dit ook wettelijk te verantwoorden is. Ik moet namelijk wel gewoon om half 9 bij de klant zijn totdat ik mijn 8 dagelijkse uren af heb. In totaal ben ik dan ook wel eens 8+3 uur heen rijden + 3 uur terug rijden = 14 uur bezig met mijn werk. Hiervoor wordt geen vergoeding uitbetaald, reistijd is altijd voor jezelf waar het dan ook mag zijn. Ik wil niet zozeer weten hoe dit bij jou is geregeld omdat ik dat in andere topics teruglees, maar ik wil graag weten of het wettelijk zo mag zijn dat dit soort bizarre reistijden niet vergoed worden. Overigens heb ik wel een auto van de zaak met tankpas dus op dat gebied verwacht ik geen vergoeding, het gaat me echt om de tijd die ik dagelijks kwijt ben aan het in de file staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 13:17

TrailBlazer

Karnemelk FTW

bij mijn werk is de regel de eerste 5 kwartier zijn voor jezelf de rest voor de baas. Zal wel ergens in de CAO staan nooit opgezocht omdat ik op 45 minuten woon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wij hebben geen CAO :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52352

Hier ook geen CAO.
Voor mij geldt 's ochtends drie kwartier en 's avonds drie kwartier, plus de lunch van een half uur. Is een werkdag van 10 uur voordat er overuren gaan lopen.
Baas wil wel graag dat we tussen 8:30 en 9:00 bij klant zijn, ook als het driehonderd km rijden in de file is.

Ow sorry je wou niet weten hoe het bij mij was......
Wettelijk gelden denk de afspraken gemaakt in contract en personeelshandboek. Tevens denk ik dat je niet meer dan X uur per week mag overwerken.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 52352 op 01-09-2006 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-07 07:43
Een jaar of twee, drie geleden is er een uitspraak gedaan in een zaak tegen een detacheerder. Toen heeft de rechter geoordeeld dat *in dat specifieke geval* alle reistijd van meer dan 1,5 uur per dag als werktijd had te gelden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is natuurlijk je eigen keuze dat je in een andere plaats woont dan je werk, maar het lijkt me wel redelijk dat je de reistijd vanaf je werk tot de klant vergoed krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-07 14:50
StevenK schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 16:56:
Een jaar of twee, drie geleden is er een uitspraak gedaan in een zaak tegen een detacheerder. Toen heeft de rechter geoordeeld dat *in dat specifieke geval* alle reistijd van meer dan 1,5 uur per dag als werktijd had te gelden.
hmmm, zou je hier misschien meer over kunnen vertellen/vinden. Ik heb binnenkort (woensdag) hier een praatje over met mijn baas. Ik zit nu namelijk per dag bijna 3 uur per dag in de auto, en dat is eigen tijd. Nu wil ik weg op deze gedetacheerde plek omdat ik reizen gewoon zat ben.

Mijn baas vind het flauwkul dat ik daarom weg wil. Ik sta nu elke dag om 05.00 op omdat ik anders nog veel langer moet reizen door al die files.

Ik zou best op die plek willen blijven als ik bijvoorbeeld 1.5 uur als werktijd mag schrijven. Ook heb ik wel eens iets gehoord van bedrijven die een kilometerlijstje hanteren. Hoe verder de afstand, hoe meer extra loon je krijgt. Al gaat laatste ook niet helemaal op. Naar het Noorden reizen is voor mij een stuk makkelijker dan richting Utrecht en Amsterdam. In deze vergelijking zou ik er evenlang overdoen als ik 200km naar het noorden zou moeten of 75 kilometer richting Utrecht.

Hopelijk kun je iets wettelijks vinden op dit punt.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Stel dat je naar een klant in Rennes moet? 't lijkt me redelijk dat je een bepaalde reistijd vanaf je "werkplaats" vergoed zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Op usenet heb ik er ooit iets over geschreven. Is wel erg oud en de URLs aldaar doen het niet meer.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Maar dit is wel weer een goede richting om te zoeken naar de uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-07 15:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

StevenK schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 16:56:
Ik kan me hier inderdaad ook iets van herinneren, maar was het niet 1,5 uur per enkele rit. Dus dat 1,5 uur heen en 1,5 uur terug nog als acceptabel beschouwd wordt?

Overigens is dat ook de regel die mijn werkgever hanteerd.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Uitspraak lijkt niet op internet gepubliceerd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Laatst online: 10-07 00:33
Zelfde probleem hier
Maar de bond (cnv) heeft er niks aan kunnen doen
Ze zeggen dat er op dit vlak niet genoeg geregeld is wettelijk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52352

tafmaf schreef op zondag 03 september 2006 @ 11:00:

Dat is er nou eentje voor de tweede kamer, je helpt het milieu behoorlijk als je regelt dat er bij 2 of meer uur resitijd per dag, overuren uitbetaald moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-07 12:41
Woon-werkverkeer lijkt mij logisch dat dat in je eigen tijd is.
Je kiest er zelf voor om of in Eindhoven te wonen, of bij Breda te werken.

Maar als jij naar Amsterdam oid moet voor je werk, dan ben je een beetje het bokje.
Mij zou het redelijk lijken om de extra reistijd die bovenop je woon-werkverkeer komt dan ook op de één of andere manier te compenseren.

Hoe zou ik ook niet direct weten.
Financieel is een optie, maar tijd voor tijd kan ook een optie zijn.

Wat wel van belang is, lijkt mij, is of je een baan hebt waarbij je van te voren al wist wat het werkgebied en soort werkzaamheden waren, of dat het zo gegroeid is.

En wat de klant betreft, die kan natuurlijk ook een bedrijf in de buurt van Amsterdam zoeken, net zoals je baas die klus niet had hoeven aan te nemen.

Hoe dan ook, dagelijks zo veel reizen kun je best een tijdje doen, maar is een grotere belasting voor de werknemer dan het bedrijf vaak inziet.

offtopic:
Ik had destijds bij een werkgever in Tilburg, die een prestigieuze klus in Amsterdam kreeg, een vergelijkbare situatie.
Mij werd keurig gevraagd of ik dat wilde doen, en ik heb toen aangegeven dat, omdat ik op vijf minuten afstand van mijn werk woonde, ik dan om negen uur in de auto zou stappen en zo mooi na de file's onderweg was. Dat ging prima. Maar dat ging wel om een project, waarbij ik een halve dag per maand maar naar Amsterdam hoefde, acute problemen uitgesloten.

[ Voor 21% gewijzigd door aZuL2001 op 03-09-2006 11:15 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
tafmaf schreef op zondag 03 september 2006 @ 11:00:
Zelfde probleem hier
Maar de bond (cnv) heeft er niks aan kunnen doen
Veel dingen die juridisch geregeld zijn zouden ook nog redelijk en billik moeten zijn.
Dat lijkt me zeker op arbeidsrecht van toepassing. Helaas is arbeidsrecht vaak een lastig gebied, waarbij erg veel zaken geschikt worden ipv door een rechter beslist.

Maar het staat je altijd vrij om een andere baan te zoeken })

[ Voor 6% gewijzigd door aZuL2001 op 03-09-2006 11:10 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
aZuL2001 schreef op zondag 03 september 2006 @ 11:07:
Woon-werkverkeer lijkt mij logisch dat dat in je eigen tijd is.
Je kiest er zelf voor om of in Eindhoven te wonen, of bij Breda te werken.

Maar als jij naar Amsterdam oid moet voor je werk, dan ben je een beetje het bokje.
Mij zou het redelijk lijken om de extra reistijd die bovenop je woon-werkverkeer komt dan ook op de één of andere manier te compenseren.

Hoe zou ik ook niet direct weten.
Financieel is een optie, maar tijd voor tijd kan ook een optie zijn.

Wat wel van belang is, lijkt mij, is of je een baan hebt waarbij je van te voren al wist wat het werkgebied en soort werkzaamheden waren, of dat het zo gegroeid is.

En wat de klant betreft, die kan natuurlijk ook een bedrijf in de buurt van Amsterdam zoeken, net zoals je baas die klus niet had hoeven aan te nemen.

Hoe dan ook, dagelijks zo veel reizen kun je best een tijdje doen, maar is een grotere belasting voor de werknemer dan het bedrijf vaak inziet.
Niet altijd waar
Ik ben ooit aangenomen voor werk in mij eigenregio
Nu hebben ze die opdrachtgever laten schieten voor een paar euro en ik ben de pineut
Want de eerst volgende opdrachtgever zit vele km verder
Tja wat heb ik geleerd neem nooit een baas zonder cao ;)
Praten heeft ook nooit geholpen want dan krijg je te horen je moet blij zijn dat je een baan hebt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
aZuL2001 schreef op zondag 03 september 2006 @ 11:10:
[...]

Maar het staat je altijd vrij om een andere baan te zoeken })
Tja maar je moet nooit een oude schoen weggooien voor je een nieuwe hebt
En als je al op leeftijd bent valt een andere baan vinden niet echt mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ids Lupo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09-2022

Ids Lupo

ABC..... DEF

Wat me verbaast is dat er blijkbaar toch nog veel bazen zijn die zich niet zo om het welzijn van medewerkers bekommeren. Tijdens al die auto (neem ik aan) tijd kan je ook wat gebeuren. Alle extra vermoeidheid slaat toch vroeger of later terug op je werk. Incidenteel ( een keer per maand ) zou je gewoon moeten accepteren, maar langer wordt toch een heel ander verhaal.
Stel je baas bv. eens voor dat je ter plekke in de buurt bij de plaats van tewerkstelling zou willen dineren en overnachten...

De sinne skynt al ieuwen oer ûs lân, bringt de iere moarn. Eltse dei op nij.
Join de Nederlânse Kreft Kei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
koppie peest schreef op zondag 03 september 2006 @ 11:27:
Wat me verbaast is dat er blijkbaar toch nog veel bazen zijn die zich niet zo om het welzijn van medewerkers bekommeren. Tijdens al die auto (neem ik aan) tijd kan je ook wat gebeuren. Alle extra vermoeidheid slaat toch vroeger of later terug op je werk. Incidenteel ( een keer per maand ) zou je gewoon moeten accepteren, maar langer wordt toch een heel ander verhaal.
Stel je baas bv. eens voor dat je ter plekke in de buurt bij de plaats van tewerkstelling zou willen dineren en overnachten...
Je werkt zeker niet in de detachering ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:53

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Bij ons is dit contractueel geregeld. Bij meer dan 3 dagen in de week voor minimaal 3 maanden meer dan 125km enkele reis krijg je een bepaald percentage van je loon extra.
Zo werk ik al een hele lange tijd op 140km enkele reis en vang hiervoor 25 euro per dag extra loon.
Dus bij een volle maand (20 werkdagen) op en neer rijden is dit al 500 euro extra.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Krijg je dan ook nog reiskostenvergoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:09

Qwerty-273

Meukposter

Dat is inderdaad een probleem met detachering. Vooral als het bedrijf door heel Nederland (of BeNeLux) klanten heeft zitten en ze gewoon beschikbare werknemers inzetten (ongeacht de afstand). Het prachtige van de ICT is dat er geen CAO is, wel hogere inkomens en vaak goede voorwaardes (auto van de zaak, latop, telefoon enz.) die dat 'tegen elkaar wegstrepen'. Je komt dan inderdaad wel met zulke situaties te zitten.
Een oud werkgever had wel als regel, dat wanneer je een drie dagen of langer achtereen buiten je eigen regio werkte (hadden benelux opgesplitst in verschillende regio's) dat je dan de mogelijkheid werd geboden om te eten en overnachten in/rond de plek van je project. Echter is dat ook niet altijd perfect, ben je de hele week van huis en alleen in het weekend thuis. Ook niet echt bevordelijk voor je thuis relatie en/of je huisdieren.
Enige oplossing is om met je werkgever te praten (wettelijk is er niets geregeld op dit gebied, dus geldt je CAO en/of arbeids voorwaarden waarin meestal dit onderwerp niet terugkomt, behalve dat je aan de wensen van de opdrachtgever moet voldoen). Andere stappen zijn om je er doorheen te bijten (niet echt bevordelijk op de lange termijn), andere werkgever te zoeken, of gerechtelijk stappen te zetten (langdradig en niet super positief voor je carriere)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:36

JaQ

Het moment waarop arbeid wordt verricht gaat in op het tijdstip dat de werkgever genoemde inspanning van de werknemer verlangt en eindigt wanneer die inspanning niet meer wordt verlangd. Dat betekent dat het normale woon-werkverkeer niet onder het begrip arbeid valt. Een werknemer die vanuit zijn woonhuis echter door zijn werkgever op pad wordt gestuurd om op verschillende plaatsen werkzaamheden te verrichten (werkwerkverkeer), verricht meestal wel weer arbeid vanaf het moment dat hij van huis vertrekt.
bron

Hieruit kan ik eigenlijk niet anders afleiden dan dat er wettelijk precies niets vast ligt.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RIKZ schreef op zondag 03 september 2006 @ 13:21:
Enige oplossing is om met je werkgever te praten (wettelijk is er niets geregeld op dit gebied, dus geldt je CAO en/of arbeids voorwaarden waarin meestal dit onderwerp niet terugkomt, behalve dat je aan de wensen van de opdrachtgever moet voldoen). Andere stappen zijn om je er doorheen te bijten (niet echt bevordelijk op de lange termijn), andere werkgever te zoeken, of gerechtelijk stappen te zetten (langdradig en niet super positief voor je carriere)
Na alle berichten gelezen te hebben van alle reacties denk ik dat bovenstaand antwoord zo'n beetje de gehele situatie omschrijft.

- Praten met de werkgever: Schiet hem kennende niet op, ik wist toen ik hier kwam werken dat we ook klanten ver weg hadden zitten. Ik had echter geen ervaring met het vele reizen en was dus ook niet goed voorbereid op alle tijd die je per dag kwijt bent door in de file's te staan. Ik maak echt lange dagen, vaak voornamelijk door het in de file staan... Such a waste of time.. En aan het einde van de week ben ik echt doodmoe als ik veel klanten heb gehad die ver weg zaten.
- Andere werkgever zoeken: Is ook niet echt van toepassing aangezien mijn werkgever redelijk wat opleidingen heeft vergoed en ik dus met een studie-schuld zit.
- Gerechtelijke stappen: Hier zal ik mij niet aan wagen het is het niet waard denk ik. Zelfs al krijg ik gelijk zal de relatie met werkgever daarna zo verstoord zijn dat ik er echt niets mee opgeschoten ben.
- Je er doorheen bijten: I denk dat dit het enige is wat ik op dit moment kan doen helaas.

Bedankt voor alle reacties in ieder geval! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Anoniem: 18437 schreef op maandag 04 september 2006 @ 12:16:
[...]

Na alle berichten gelezen te hebben van alle reacties denk ik dat bovenstaand antwoord zo'n beetje de gehele situatie omschrijft.

- Andere werkgever zoeken: Is ook niet echt van toepassing aangezien mijn werkgever redelijk wat opleidingen heeft vergoed en ik dus met een studie-schuld zit.

Bedankt voor alle reacties in ieder geval! :*)
Een nieuwe werkgever wil deze wel eens overnemen hoor, dat moet je niet tegen laten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Kan in CAO staan of door bedrijf geregeld zij.
Maar vaak is het een keuze die je zelf maakt en die door een hogere beloning vergoed wordt.
Het wordt gewoon van je geacht.

Ik heb in dezelfde situatie gezeten, bij mijn vorige werkgever was het al een stuk beter. En nu heb ik zelf gekozen voor een nieuwe werkgever en een stabiele reistijd van 1uur10 enkele reis.

Overigens is ander werk vinden altijd een optie, mijn huidige werkgever heeft ook de studieschuld overgenomen.

[ Voor 13% gewijzigd door Jivecar op 04-09-2006 15:14 ]

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Anoniem: 18437 schreef op maandag 04 september 2006 @ 12:16:
[...]
- Praten met de werkgever: Schiet hem kennende niet op, ik wist toen ik hier kwam werken dat we ook klanten ver weg hadden zitten. Ik had echter geen ervaring met het vele reizen en was dus ook niet goed voorbereid op alle tijd die je per dag kwijt bent door in de file's te staan. Ik maak echt lange dagen, vaak voornamelijk door het in de file staan... Such a waste of time.. En aan het einde van de week ben ik echt doodmoe als ik veel klanten heb gehad die ver weg zaten.
Toch denk ik dat het de moeite van het proberen waard is.
Je werkgever heeft er niets aan als jij oververmoeid thuis (ziek) komt te zitten.
Je zou ter sprake kunnen brengen, op een moment dat dat ook schriftelijk vastgelegd wordt, dat het vele reizen je erg zwaar valt. En of daar geen oplossing voor te vinden is.
Een werkgever heeft ook de plicht om goed voor zijn mensen te zorgen.

En niet geschoten is altijd mis. ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
aZuL2001 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 09:03:
[...]

En niet geschoten is altijd mis. ;)
Nou bij mijn baas was het dus mis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tafmaf schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 18:07:
[...]
Nou bij mijn baas was het dus mis ;)
hehe dat is het probleem een beetje :) Ik weet wel zeker eigenlijk dat mijn chef er alles aan zal doen om niet uit te hoeven keren hehe
Pagina: 1