Toon posts:

Subwoofer op de B speaker uitgang?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.676 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net voor 2 tientjes een subje gekocht. Die ik gebruik bij een tweetal excellente boekenkast Cantons, maar waarvan de laagweergave wat dunnetjes is. Ik heb gemerkt dat je de Cantons niet op de sub kunt aansluiten hoewel dat wel de bedoeling is. Maar dan krijg je alleen het geluid van de sub te horen.

Iemand een suggestie waar dat aan kan liggen?

Any how, ik heb de Cantons maar op de A uitgang gezet en de sub apart op de B uitgang. Dus ik gebruik nu de luidspreker A+B stand. Kan dat kwaad (voor de versterker)?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Daar valt zonder info voer de sub en de versterker en info over de manier van aansluiten, heel erg weinig over te zeggen ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 12:19:
Daar valt zonder info voer de sub en de versterker en info over de manier van aansluiten, heel erg weinig over te zeggen ;)
Versterker: Harman Kardon (2 x 33 watt). Mag tot 4 Ohm

Sub: Philips (eigen amp, 30 watt... bescheiden), geen gegevens over ingangsimpedantie.

Sub gewoon aangesloten via Input ingang speakers en de B speakers achterzijde versterker.

Cantons (8 Ohm) geprobeerd (zoals gewoonlijk bij subs) op de Output zijde voor aan te sluiten speakers.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Sub heeft een eigen amp? dan kun je hem alleen aan de speakeroutput van je amp hangen als high high-level inputs heeft. Je kunt hem dan gewoon bij je gewone speakers prikken, en niet via het B "kanaal".

Heb je dat niet, dan moet je de sub op een pre-out aansluiten.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 13:30:
Sub heeft een eigen amp? dan kun je hem alleen aan de speakeroutput van je amp hangen als high high-level inputs heeft. Je kunt hem dan gewoon bij je gewone speakers prikken, en niet via het B "kanaal".

Heb je dat niet, dan moet je de sub op een pre-out aansluiten.
Ho effe, de meeste subs of ze nou een eigen amp hebben of niet, kunnen gewoon toch aangesloten worden op de luidsprekeruitgang van een versterker. Ik kan me voorstellen dat laagohmig een probleem is, maar hoog ohmig toch niet?.... De regelaar op de sub geeft ook een mooie lineaire toename van de sub output. Niet dat je al bij een 1 mm uitslag al zit te earthquaken....

Heb er niet zoveel verstand van. Maar de vraag is of dus het onbelast laten van de speakeruitgang op de sub zelf kwaad kan.... Dus dat je de genoemde Cantons op de A uitgang van de versterker laat.

Trouwens de Philips sub heeft een tulp ingang. Maar die heeft de Harman Kardon weer niet. Of moet dit dan via de hoofdtelefoonuitgang? Die zin toch meestal hoogohmig...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 13:44:
Ho effe, de meeste subs of ze nou een eigen amp hebben of niet, kunnen gewoon toch aangesloten worden op de luidsprekeruitgang van een versterker. Ik kan me voorstellen dat laagohmig een probleem is, maar hoog ohmig toch niet?.... De regelaar op de sub geeft ook een mooie lineaire toename van de sub output. Niet dat je al bij een 1 mm uitslag al zit te earthquaken....
Als dat inderdaad zo is, dan heb je gewoon een highlevel input. impedantie is inderdaad het probleem niet, signaallevel echter wel! Het moeten dus echt highlevel inputs zijn, anders heb je kans de boel te slopen.
Trouwens de Philips sub heeft een tulp ingang. Maar die heeft de Harman Kardon weer niet. Of moet dit dan via de hoofdtelefoonuitgang? Die zin toch meestal hoogohmig...
Als het tulp is, dan is het hoogstwaarschijlijk geen highlevel input. Als de hoofdtelefoon output samen met de speakers werkt, dan kun je daar inderdaad het beste je sub op aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Staat alleen zo slordig, zo'n verbinding vanuit je koptelefoonuitgang.

Ik neem eigenlijk aan dat de Harman Kardon niet zozeer in gevaar is, maar misschien de sub vanwege het ontbelast laten van de speaker uitgangen.... Maar ja, die deden het juist niet. Ik heb het idee dat de vorige eigenaar ermee heeft lopen kloten....

De sub zelf werkt naar behoren, net dat stukje meer laagfundament in de eetkamer zonder de buren eronder tot last te zijn.

Blijft kunstmatig, want ik heb nog steeds DM2a's staan waar ik toch wel erg happy mee ben, aangesloten op een NAD. In de huiskamer. En die produceren toch een moeiteloos laag.... Mooi lineair.

Verwijderd

Topicstarter
Nou je het zegt..... De Cantons 8 ohn, de Philips heb ik net ontdekt 6 ohm.... en de manual van de Harman Kardon waarshuwt ervoor dat als je beide speakeruitgangen A+B gebruikt, niet onder de 4 Ohm mag zakken....!

Verwijderd

Topicstarter
Nou je het zegt..... De Cantons 8 ohm, de Philips heb ik net ontdekt 6 ohm.... en de manual van de Harman Kardon waarschuwt ervoor dat als je beide speakeruitgangen A+B gebruikt, niet onder de 4 Ohm mag zakken....!

Nou ben ik vergeten (alfa als ik ben) hoe dat nou ook zat. Moet je nou optellen of juist door 2-en delen bij aanschakelen extra paar?.... In het laatste geval zou de impedantie onder de 4 Ohm zakken...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

Doe maar een keer een reactie plaatsen hoor. Ik heb dubbele weggehaald.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kun je misschien precies vertellen wat voor een subje hebt? Hoe weet je dat ie het perfect doet?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, of ie het nou echt zo perfect doet weet ik niet. Hij doet het.... maar het echte laag is zoek.

Afijn, de gegevens (duitstalig):

50 Watt Sinusleitsung/Nennbelastbarkeit

100 Watt Musikbelastbarkeit

35-150 Hz Frequenzbereich

6 Ohm Impedanz

300 mV Empfindlichkeit

Klirrfaktor < 1%

220-230 V ~ 50hz 30W

235 x 310 x 384 mm (B x H x T)

5 m Chinchleitung und 3 m Lautsprecherleitung und Bedienungsanlaeitung mitgeliefert

Mit Stereoboxenkabel und Chinch verbindbar

8 kg schwer

16 Cm Membran

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoe heb je hem nu dan aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 16:48:
Hoe heb je hem nu dan aangesloten?
Staat toch aan het begin van de topic: op tweede speakeruitgang.....

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 18:28:Staat toch aan het begin van de topic: op tweede speakeruitgang.....
Waarom vraag je het dan als het al werkt?

Als je niet zeker weet of de vorige eigenaar wat aangepast heeft is het erg lastig om te zeggen of het daadwerkelijk werkt. Als het dat blijkbaar doet is dat natuurlijk prima. Echter als de ingangsgevoeligheid 300 mV is, kan ik me niet voorstellen dat het werkt zonder aanpassingen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp hier niet veel van wat jij zegt...

Alle subwoofers zijn gemaakt om op de luidsprekeruitgangen te functioneren van een versterker behalve dan die alleen maar een tulpingang hebben om gezet te worden op de speciale subwoofer uitgang van een versterker.

Dus dat is niet het probleem. Het gaat om de impedantie die volgens mij nu onder de 4 Ohm per speakeruitgang zakt. Dat kan de versterker beschadigen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 21:14:
Dus dat is niet het probleem. Het gaat om de impedantie die volgens mij nu onder de 4 Ohm per speakeruitgang zakt. Dat kan de versterker beschadigen.
Als je hem inderdaad high-level aansluit zakt er niks. Je hebt echter nog steeds niet duidelijk gemaakt Hoe je je subwoofer nu daadwerkelijk hebt aangesloten... Je zegt zelf dat je hem via tulp aansluit. Deze input is niet gedoeld om op een uitgang van een versterker te hangen.

Bovendien heeft je sunbwoofer ook een handleiding. Lijkt me dat daar alles in staat wat je moet weten.

Verwijderd

Topicstarter
Je bent een slechte lezer...... Nix tulp. Bovendien is het onzin wat jij zegt. Veel versterkers hebben tegenwoordig een dedicated tulp uitgang voor de sub en dus heeft de sub een dedicated tulp ingang vanaf de amp.

LEEEEEES nu eens goed wat ik schrijf. Mijn sub hangt aan de tweede paar uitgangen (of B uitgang) van de versterker!!!!

Laat maar. Ik heb hier helemaal niks aan.

Verwijderd

Sow... altijd leuk he deepspace, van die ongeduldige mensen.

Sorry TS, maareu ik snap er ook nog steeds geen hol van hoe jij die subje hebt aangesloten. Ja.. op speaker out B ... en dan... wat voor kabel (en de connectie's) en in welke ingangen van je sub. Is dat ding passief/actief? High out? Er zijn zooooo veel mogelijkheden en zo weining die goed werken bij elk probleem.

En sorry dat ik het zeg maar aangezien je leeftijd (in je profiel 1963) verwachten we hier in deze forum toch wel enigs respect voor de gene die je helpen en een bepaalde manier van reageren. En niet op een 12jarige leeftijd alla fokstyle roepen van "ach laat maar, je snapt het niet/ ga koken mens". style. Deepspace is hier 1 van de meest gewaarde en kenniswaardige lid in de Audio, Video & Hifi sectie. Wees blij dat hij je probeert te helpen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou zeggen, schrijf eerst eens goed. Je bent zo vaag alsof het lijkt dat je niet eens een antwoord wil krijgen...

Je zegt zelf dat het ding een tulp ingang heeft. Maar vervolgens bijft het antwoord op de vraag hoe je dat ding nu echt aangesloten hebt volledig vaag.

Voor iemand uit 1963 gedraag je je inderdaad als een losgeslagen pubber. Als je gewoon in de eerste post gemeld had wat voor een sub je had (type weten we nog steeds niet...) dan was alles met een bericht afgedaan.

Klaarblijkelijk heb je je sub nu high level aangesloten. De ingang kun je prima parallel op je bestaande versterkerkanaal zetten. De B uitgang is niet nodig hierbij. Impedantie van je sub is ook niet van belang, omdat die een eigen versterker heeft. De high-level input heeft een hoogimpedantie ingang, en dus zal die de versterker absoluut niet belasten, en de impedantie zakt ook niet naar 4 Ohm.

Verwijderd

Topicstarter
jullie hebben gelijk.... excuses.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

En je hoeft als je 2 luidsprekeruitgangen op je sub hebt om daar je links en rechts speaker aan te hangen, hier niet perse 2 luisprekers aan te hangen. Deze uitgangen mag je best onbelast laten.
(ik meen dat je hier ergens in dit topic op doelde.)

Gewoon die Subwoofer parallel aan je speakers hangen. Allemaal op de A van je versterker. En op de highinputs van je sub.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ach, maakt niet uit joh :) Maar je snapt het nu? Dat is het belangrijkste :)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn rug vertoont inmiddels de nodige striemen van zelfkastijding.

PS: goed als je soms tot de orde wordt geroepen _/-\o_ (zal nooit meer gebeuren)

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik vindt het overigens niet netjes, dat als iemand een conflict heeft met iemand anders, er direct diegene z'n profiel wordt bijgehaald.

Laatst ook al eens gezien bij iemand anders en toen werd diegene z'n beroep helemaal belachelijk gemaakt, omdat ze het niet met elkaar eens waren. Dit is op de man spelen en hoort niet op een forum thuis.

[ Voor 9% gewijzigd door KneppaH op 02-09-2006 13:11 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Dat soort zaken kan je beter bespreken in LA of met een modje ofzo :).

[ Voor 4% gewijzigd door Tripp op 02-09-2006 13:37 ]

specs

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

tja.. zo vind ik het niet netjes als iemand zomaar offtopic gaat :+

anyways...

Even samenvatten.

Je hebt je actieve subwoofer via de high inputs aangesloten (vanaf je speakeruitgang dus) op de B.
En je hebt je "gewone" speakers via de A. Dit kan gewoon, geen enkel probleem.

Nu was geloof ik je vraag of het kwaad kon om de speakeruitgangen op de sub onbelast te laten.
Nee, dat kan geen kwaad. Die uitgang is sws niet versterkt, het is meer een "doorgang", met waarschijnlijk een condensatortje ervoor voor een evt high-pass.

Waarom je niets hoort als je de cantons wel aansluit is mij ook niet duidelijk, moet je wellicht nog iets activeren? (dip)switch omzetten oid?

Wat is het merk/type van je sub?

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
Alles verholpen.... terminals maakten slecht contact.... zucht, gedoe zeg.

Iedereen bedankt hier.
Pagina: 1