Geluid op chaintech 6AJR4

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Hallo medetweakers,

Hier heb ik staan:

• Chaintech 6AJR4 moederbord
• s370 p3 600/133
• 2x 128 mb ram
• harddisk, vga, muis, tobo...

Er is een probleem met het geluid. Ik kan de drivers voor de onboard geluidchip nergens vinden (ik gebruik windows XP sp2), dus probeerde ik een pci geluidskaart te installeren. Dit werkte ook niet, toen kwam ik erachter dat de onboard chip nog moest worden uitgeschakeld in het bios, dus dat deed ik, maar ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om geluid uit de pc te krijgen. Ik zie wel een volume-icoontje in de systray, maar zodra ik iets wil afspelen geeft WMP aan dat er geen geluidsapparatuur gevonden kan worden. Dubbelklikken op het geluidsicoontje geeft aan dat er geen mixerapparaten beschikbaar zijn.

Het is een beetje jammer dat ik niet weet wat voor geluidskaartje het is, everest home zegt het volgende onder [PCI/PnP Audio]:

• C-media CMI8738/C3DX Audio device
• Creative SB PCI128 (Ensoniq ES1371) sound card

In apparaatbeheer staat er, zowel voor als na installatie van de pci geluidskaart, dat er bij overige hardware een 'multimedia-audiocontroller'. Als ik deze verwijder, wordt deze met de volgende reboot weer vrolijk gevonden :/ . Bij 'besturing voor geluid, video en spelletjes' staat een 'Creative AudioPCI ES1371, ES1373) (WDM)'. Dan lijkt het me dus dat de pci kaart goed is geinstalleerd. Maar waarom werkt het dan niet :?

Ohja, de beste oplossing is natuurlijk als iemand de drivers voor de onboard geluidchip heeft 8) , maar de chaintech website werkt niet (al tijden niet), driverguide.com en google bieden ook geen soelaas. Bios updates kan ik genoeg vinden, maar die heb ik niet nodig :X .

Edit:
Na het maken van de TS kwam ik op het briljante plan om C-media CMI8738/C3DX Audio device door google te halen, en nu werkt het _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door stefan001 op 01-09-2006 11:30 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

• Creative SB PCI128 (Ensoniq ES1371) sound card

Als ik bij de specs van je moederbord kijk is dit je onboard soundcard. Misschien drivers voor de PCI128 / ES1371 zoeken en proberen. Misschien kan de site van Creative je wel helpen :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Volgens mij klopt dat niet, want ik heb de pci kaart eruit gehaald, en die c-media driver geinstalleerd, en toen werkte het. Maar bedankt voor het meedenken :).

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Vreemd, dat is anders dan de traditie van Chaintech om Creative chipjes te gebruiken en wat de specs vermelden, maar goed dat het nu wel werkt.
Doorgaans staan de drivers ook op een CD die je bij je moederbord hebt gekregen, als je die nog hebt ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.