Hmmm, met een dergelijk budget ga je niet ver komen denk ik;
Ten eerste het "bij bouwen" of "verwisselen" van een woofer in een al bestaande speaker is vrijwel nooit te doen. Dit komt omdat je bij bestaande speakers het hele filter zou moeten aanpassen, en daarvoor moet je de exacte (thiele/small) parameters weten van de componenten die er in zitten. En van "fabrieksspeakers" zijn die parameters nu net vaak niet te vinden.
Als je je bestaande speakers alleen als "behuizing" voor je subwoofer(s) zou willen gebruiken (of wanneer je er een "sub-kast" onder je bestaande speakers bouwt) kom je bij een ander probleem;
Je hebt dan een sub-versterker nodig (omdat je dan in feite een subwoofer aan het bouwen bent, waarvan je de kast al dan niet al hebt). Dat gaat dan weer van je totale budget af, en dat budget is al niet al te hoog. Dit nog naast het feit dat het bijbouwen van een woofer in een bestaande kast een klote-klus (om het zo maar te zeggen) als het al fatsoenlijk lukt.
Het bouwen van een losse subwoofer wil je eigenlijk niet, omdat het een extra kast oplevert. Maar het is wel de meest efficiente oplossing. Echter daar komt ook je budget weer kijken, want je moet niet alleen woofer(s) kopen maar ook een sub-versterker en vaak ook nog een stelletje andere onderdelen. En een beetje knappe woofer kost alleen op zichzelf al 100 euro, reken maar uit.
Bijvoorbeeld: de scheidingsfiters van mijn zelfgemaakte speakers kosten alleen al dik de helft van jouw hele budget.
Daarnaast kan ik uit jouw post opmaken dat jij niet veel idee hebt wat er komt kijken bij het bouwen van speakers. Je denkt er een beetje te makkelijk over, en je hebt geen idee hoeveel dingen kosten en wat wel/niet kan (sorry voor de observatie).
Alles bij elkaar denk ik dat voor jou de beste optie zal zijn om om te zien naar een "fabrieks" subwoofer, die bij je budget past. Een 2e hands of een demo-model oid. kan dan best eens een goed optie zijn, omdat je dan een met je budget een relatief goede (betere) kunt kopen, dan een hele nieuwe.
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 01-09-2006 11:02
]