zelfbouw sub via pre-out of 2 / 3-weg?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:21
Ik ben van plan om zelfbouw speakers te maken. maar nu sta ik voor de keuze. Mijn versterker heeft een pre-out. Nu is mijn vraag kan ik het beste de sub daar aan maken (dan heb ik een actieve sub nodig). of kan ik het beste een 2weg kast maken (liefst een 3weg).

de speaker units komen sowieso allemaal in 1 kast (dus de sub komt bij de andere erin, wel gescheiden, maar voor het oog als 1 geheel) omdat ik geen aparte sub wil hebben staan.

dus: wat geeft het mooiste geluid: bass via pre-out of een 2/3weg systeem?

mijn pc

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

voodooless

Sound is no voodoo!

"Wat klink beter, een subwoofer of een 2/3 weg speaker" :?

Wat is dat nu weer voor een vergelijking? Beet je vaag hoor ;) Je kunt dit niet zo vergelijken helaas.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Rusky
nee ik bedoel, kan ik beter de sub gelijk uit de pre-out van me versterker halen, of kan ik beter een 3weg systeem maken. Wat is makkelijker, goedkoper. Is mijn eerste zelfbouw.

wat zijn precies de voordelen en nadelen van het een en ander?

mijn pc

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ligt allemaal aan je budget natuurlijk ;) Je kunt het zo gek maken als je wil natuurlijk.

En je kunt nog steeds niet het een met het ander vergelijken, dus over voor en nadelen hoeven we het ook niet te hebben. Wat is het voordeel van een appel t.o.v een peer :?

• Rusky
maar wat is dan het goedkoopste?

mijn pc

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat zeg ik toch.. ligt aan je budget. Voor een subwoofer heb je nog een versterker + filter nodig, dat maakt het al snel duur. Een voor goed 2-weg moet je toch minimaal 70 tot 100,-/stuk uitgeven.

Verwijderd

Rusky:
Begin eens met rustig uitleggen wat je nu precies wilt doen;
Zo is het interessant om te weten of je vaker naar muziek in stereo luistert dan naar films. Ook is het interessant om te weten hoe groot je luisterruimte precies is, wat voor soort versterker/receiver je nu hebt etc.

Het is daarnaast heel er handig voor ons om te weten wat precies je budget is, wat je überhaupt aan ervaring met houtbewerking/solderen/speakers berekenen je hebt, kortom waar heb je je al georiënteerd etc.

Want het bouwen van speakers is een stuk ingewikkelder dan alleen maar ffies een paar speakertjes in een kassie douwen. Het is niet alleen ingewikkelder, maar is ook snel een prijzige kwestie.

Als je niet al te veel ervaring, geduld of interesse hebt om het zelf te gaan bouwen, is het wellicht handiger om een setje te gaan kopen.

Kortom, doe eventjes een hele zooi aan voorwerk, oriënteer je goed, bedenk wat je wel of niet zou kunnen en leg ons dan goed uit wat je in je hoofd hebt. Want zo komen we er niet uit. Overigens als je besluit om zelf te gaan bouwen, dan zijn er hier best genoeg mensen te vinden die tips kunnen geven of mss. zelfs wel een keertje zouden kunne helpen. Als jij maar het goed plan hebt of maakt (want dat doet niemand voor je).

• Rusky
bedankt voor zon reactie, daar hebik wel veel aan.

Dit is mijn eerste keer dat ik aan zelfbouw doe. Ik luister veel naar muziek, films intereseert me niet.
De ruimte is 5x8mtr = 40m2 (woonkamer). Het soort muziek dat ik luister is Pink FLoyd / Led Zeppelin / Dream Theater ed.
Aan ervaring heb ik relatief veel soldeer ervaring, en hout bewerking is helemaal geen probleem (bouwkundige studie gehad, en veel ook als werk gedaan).
Mijn receiver is een jvc-5050 en heeft op ditmoment geen bass ... krijg ik er ook niet veel uit met mijn speakers (soms twijfel ik eraan of dit wel een goede koop was).
Budget is rond de 100 euro p/speaker (zonder hout gerekend, want daar hoef me niet druk over te maken).
maar om te beginnen met denken dacht ik dat ik twee opties had:

1. een 3weg box te maken en dan deze dan direct op de speaker uitgang te zetten.

2. een 2weg box voor op de speaker uitgang + een aparte sub voor op de pre-out.

omdat ik voor het uiterlijk toch alles in 1box wil hebben zou je bij optie 2 twee draadjes naar de box hebben liggen.

omdat ik me weinig voor kan stellen van de voordelen van de pre-out stel ik hier de vraag.
(ik weet dat het een sub uitgang is die later versterkt dient te worden). dus bij optie twee komt er een extra versterker aan te pas.

maar wat is u het beste om te bouwen zodat ik later er geen spijt van krijg

mijn pc

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als films je niet interesseren, bouw dan eerst gewone speakers. Vanwegen het budget zou ik een 2-weg maken.

Subwoofer kun je dan later bouwen als je dat zou willen.

• Rusky
subwoofer wil ik echt NIET los hebben, vind ik geen gezicht, en kan hem nergens "wegmoffelen"
ik kan nu wel 2x een 2weg systeem maken, en later 2x een 2weg met sub eronder maken. zodat ik uiteindelijk 4-speakers heb die ik eventueel dan kan gebruiken voor me home-cinema.

mijn pc

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dan zul je naar een 3-weg moeten kijken, echter zou ik je dat voor 100 euro/stuk niet aanraden. Of je maakt later twee subs die je onder je 2-weg speakers zet. Dan liever meteen wat meer uitgeven voor een 3-weg.

Verwijderd

Hmmm, met een dergelijk budget ga je niet ver komen denk ik;

Ten eerste het "bij bouwen" of "verwisselen" van een woofer in een al bestaande speaker is vrijwel nooit te doen. Dit komt omdat je bij bestaande speakers het hele filter zou moeten aanpassen, en daarvoor moet je de exacte (thiele/small) parameters weten van de componenten die er in zitten. En van "fabrieksspeakers" zijn die parameters nu net vaak niet te vinden.

Als je je bestaande speakers alleen als "behuizing" voor je subwoofer(s) zou willen gebruiken (of wanneer je er een "sub-kast" onder je bestaande speakers bouwt) kom je bij een ander probleem;
Je hebt dan een sub-versterker nodig (omdat je dan in feite een subwoofer aan het bouwen bent, waarvan je de kast al dan niet al hebt). Dat gaat dan weer van je totale budget af, en dat budget is al niet al te hoog. Dit nog naast het feit dat het bijbouwen van een woofer in een bestaande kast een klote-klus (om het zo maar te zeggen) als het al fatsoenlijk lukt.

Het bouwen van een losse subwoofer wil je eigenlijk niet, omdat het een extra kast oplevert. Maar het is wel de meest efficiente oplossing. Echter daar komt ook je budget weer kijken, want je moet niet alleen woofer(s) kopen maar ook een sub-versterker en vaak ook nog een stelletje andere onderdelen. En een beetje knappe woofer kost alleen op zichzelf al 100 euro, reken maar uit.
Bijvoorbeeld: de scheidingsfiters van mijn zelfgemaakte speakers kosten alleen al dik de helft van jouw hele budget.

Daarnaast kan ik uit jouw post opmaken dat jij niet veel idee hebt wat er komt kijken bij het bouwen van speakers. Je denkt er een beetje te makkelijk over, en je hebt geen idee hoeveel dingen kosten en wat wel/niet kan (sorry voor de observatie).

Alles bij elkaar denk ik dat voor jou de beste optie zal zijn om om te zien naar een "fabrieks" subwoofer, die bij je budget past. Een 2e hands of een demo-model oid. kan dan best eens een goed optie zijn, omdat je dan een met je budget een relatief goede (betere) kunt kopen, dan een hele nieuwe.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 11:02 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien is dit wel wat voor je: http://www.lautsprechershop.de/hifi/faro_en.htm

• Rusky
ik zie dat daar geen kast bij zit, maar kon niet vinden of daar dan wel een beschrijving bij zit hoe die kast te maken ???

en ik zag ook deze staan:

Der Bausatz Visaton Alto III c enthält:
1 x Hochtöner DT 94, 8 Ohm
1 x Tief-Mitteltöner W 100 S, 4 Ohm
2 x Tief-Mitteltöner W 170 S, 8 Ohm
1 x Anschlussklemme
1 x fertige Frequenzweiche mit Kabel und Steckschuhen
4 x Beutel Dämpfungsmaterial
div. Schrauben
1 x Bassreflexrohre BR 15.34
Kabel für die Innenverkabelung
Beschreibung und Bauplan

Best.-Nr. V-5972, Preis pro Paar (ohne Gehäuse) EUR 359,00

(dit is toch de prijs per 2?) ik ben niet zo goed in duits dus vandaar ...
als het per paar is staan me deze ook wel aan

[ Voor 47% gewijzigd door Rusky op 01-09-2006 11:23 ]

mijn pc

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kast moet je zelf maken natuurlijk. Beschrijving is geen probleem. Krijg je er vast wel bij, en anders kun je wel een scan krijgen van mij. Maar op die website staat nog veel meer :) kijk eens rond!

Pagina: 1