[XP] Booten vanaf tweede partitie? *

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-02 09:53
Ik heb mijn harde schijf opnieuw gepartitioneerd, nadat ik erachter kwam dat Windows niet meer verder wou opstarten omdat HAL.DLL mistte. Ik heb toen geprobeerd om die te repareren (via Windows cd) maar dit helpte echter niet.

Nu heb ik Windows opnieuw geinstalleerd op de tweede partitie. Het vage is nu; ik krijg tijdens het booten een bootmenu waaruit ik kan kiezen tussen twee opties: 2x Windows XP Professional. Dit zijn de 'kapotte' versies (1 is aangemaakt tijdens de poging tot repareren).

Mijn probleem: ik wil 'm opstarten vanaf de tweede partitie, waar de fatsoenlijke Windows op staat. Alleen hoe krijg ik dit voor mekaar? In de BIOS worden geen losse partities, zoals hdd01 en hdd02, niet gevonden... alleen Maxtor blabla.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Je BIOS ziet alleen de hardware (=Maxtor harddisk), niet de software (=partities, OS, etc.). Dat klopt dus.

Je kan alleen booten vanaf de actieve partitie. Wil je een OS starten vanaf een andere partitie, dan heb je een bootmanager nodig om het bootproces naar je OS te sturen. Er zijn diverse bootmanagers en ze zijn allemaal per definitie platformonafhankelijk dus je kan alle bootmanagers gebruiken die je wil.

Bloed, zweet & koffie

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
In je c:\boot.ini staat oa van welke partitie je kunt booten. Als je een beetje googled op boot.ini dan moet je hier wel uitkomen denk ik?

Tip: start -> uitvoeren -> c:\boot.ini <enter>
Krijg je 'm meteen in notepad, standaard is het een verborgen systeembestand namelijk :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

SlinkinAnt, welke partitie C: is, is afhankelijk van het OS dat je boot... en C: bestaat per definitie alleen maar als Windows geboot is en dan is het dus al te laat (of mis ik nou iets?).

Bloed, zweet & koffie

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Bij de installatie heeft windows als het goed is ook een optie aangemaakt voor het starten van windows vanaf de 2e partitie.. Als dit niet het geval is dan kan je daar zelf een optie voor toevoegen via de boot.ini file. Als je daar even op zoekt dan moet je daar vast wel uitkomen..

If I can't fix it, it ain't broken.

• Alm4riC
Dit is m'n boot.ini:

[small][boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows Server 2003, Standard" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn[/small]

De bovenste regel betreft de harde schijf. Het rare is, dat die bovenste degene is welke ik geboot moet hebben. Alleen in de andere pc waar de harde schijf in moet, ziet ie die niet...

Maar dit is nog altijd de boot.ini van dit systeem, dus niet van het systeem waar het werkende op moet komen (toch?)

\\EDIT: Dit is de boot.ini van de betreffende harde schijf:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
signature(c41b90e3)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Ik weet hier niets van dus wie kan me vertellen wat ik aan moet passen? De twee versies van WinXP die er staan zijn allebei fout.

[ Voor 34% gewijzigd door Alm4riC op 31-08-2006 23:11 ]

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Luukieeee schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 23:05:
Maar dit is nog altijd de boot.ini van dit systeem, dus niet van het systeem waar het werkende op moet komen (toch?)
Inderdaad, dat is wat ik bedoel. Je kan je boot.ini aanpassen wat je wil maar als je niet in het goeie OS komt, dan schiet het niet op :P

Google even een bootmanager op, boot het correcte OS, zet de juiste partitie (namelijk die met je GOEIE Windows) op Active en stel DAN je boot.ini in.

Bloed, zweet & koffie

• Alm4riC
Vorkbaard schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 23:09:
[...]

Inderdaad, dat is wat ik bedoel. Je kan je boot.ini aanpassen wat je wil maar als je niet in het goeie OS komt, dan schiet het niet op :P

Google even een bootmanager op, boot het correcte OS, zet de juiste partitie (namelijk die met je GOEIE Windows) op Active en stel DAN je boot.ini in.
Ik had al een bootmanager geprobeerd, maar hij ziet die Windows van de 2e partitie er niet tussen :9

Kan ik de boot.ini van de betreffende harde schijf niet gewoon aanpassen??

Verwijderd

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

mits dit de juiste schijf(actieve partitie) boot ini file is, en ik denk dat je de verkeerde hebt..

kun je partition(1) aanpassen naar 2 bijvoorbeeld.

VOOR dat je dat doet, verander de text even Microsoft Windows XP Professional zodat je 100% zeker weet dat je de juiste pakt en aanpast, zet er desnoods 2 regels in met een timeout zodat je wel atijd weer in windows kunt komen.

Wat je dus kunt doen:

[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="PRUT Professional 1 " /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="PRUT Professional 2 " /fastdetect
signature(c41b90e3)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Softe Windows XP Professional1" /noexecute=optin /fastdetect
signature(c41b90e3)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Softe Windows XP Professional2" /noexecute=optin /fastdetect

Moet duidelijk zijn dacht ik ? naderhand ga je kijken welke werkt en dus de juiste is, de rest gewoon verwijderen.

• Alm4riC
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 23:27:

mits dit de juiste schijf(actieve partitie) boot ini file is, en ik denk dat je de verkeerde hebt..

kun je partition(1) aanpassen naar 2 bijvoorbeeld.

VOOR dat je dat doet, verander de text even Microsoft Windows XP Professional zodat je 100% zeker weet dat je de juiste pakt en aanpast, zet er desnoods 2 regels in met een timeout zodat je wel atijd weer in windows kunt komen.

Wat je dus kunt doen:

[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="PRUT Professional 1 " /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="PRUT Professional 2 " /fastdetect
signature(c41b90e3)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Softe Windows XP Professional1" /noexecute=optin /fastdetect
signature(c41b90e3)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Softe Windows XP Professional2" /noexecute=optin /fastdetect

Moet duidelijk zijn dacht ik ? naderhand ga je kijken welke werkt en dus de juiste is, de rest gewoon verwijderen.
Zal dat proberen... Maar in die boot.ini die ik eerder vermeldde staat de Windows die ik moet hebben nog niet tussen. Die Windows-en in die boot.ini zijn allebei gaar... klopt het dan wat je hebt opgeschreven, ja toch?

Verwijderd

Luukieeee schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 23:32:
[...]

Zal dat proberen... Maar in die boot.ini die ik eerder vermeldde staat de Windows die ik moet hebben nog niet tussen. Die Windows-en in die boot.ini zijn allebei gaar... klopt het dan wat je hebt opgeschreven, ja toch?
Waar het om gaat is, dat het niet zoveel uitmaakt hoeveel regels er in de boot.ini staan(deze komen er namelijk ook weer bij in je bootmenu) mits je dan de juist boot.ini te pakken hebt.

ik ben nu aan het gissen, graag de volgende info:
welke HDD :: hoeveel partities
liefst indien je het weet of in schijfbeheer uit kunt lezen bijvoorbeeld, ook graag vermelden of het een primaire partitie is of een logsch station in een extenden partitie.

Indien mogelijk mag een screenshot van je schijfbeheer uiteraard ook !

Gis poging: mits 1e HDD 2e partitie gaat het volgende waarschijnlijk werken, verander de titel wel even zodat je zeker weet dat je de juiste titel hebt

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="DIT deel dus, zie je ook weer terug in het bootmenu" /fastdetect

Succes, ik check dit topic t weekend nog wel even, mocht je nog vragen hebben.

• Alm4riC
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 23:42:
[...]

Waar het om gaat is, dat het niet zoveel uitmaakt hoeveel regels er in de boot.ini staan(deze komen er namelijk ook weer bij in je bootmenu) mits je dan de juist boot.ini te pakken hebt.

ik ben nu aan het gissen, graag de volgende info:
welke HDD :: hoeveel partities
liefst indien je het weet of in schijfbeheer uit kunt lezen bijvoorbeeld, ook graag vermelden of het een primaire partitie is of een logsch station in een extenden partitie.

Indien mogelijk mag een screenshot van je schijfbeheer uiteraard ook !

Gis poging: mits 1e HDD 2e partitie gaat het volgende waarschijnlijk werken, verander de titel wel even zodat je zeker weet dat je de juiste titel hebt

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="DIT deel dus, zie je ook weer terug in het bootmenu" /fastdetect

Succes, ik check dit topic t weekend nog wel even, mocht je nog vragen hebben.
\\EDIT: heb net met Nero Burning Rom gecheckt of er uberhaupt wel een boot.ini is op die partitie waar ik Windows net op heb geinstalleerd, en er is géén boot.ini, geen autoexec.bat, geen config.sys maar wel een Windows-map :S

Volgens mij is de enige oplossing Windows opnieuw installeren op die tweede partitie, omdat boot,ini etc. er niet zijn?

[ Voor 24% gewijzigd door Alm4riC op 01-09-2006 00:21 ]

Verwijderd

Luukieeee schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 23:50:
[...]

\\EDIT: heb net met Nero Burning Rom gecheckt of er uberhaupt wel een boot.ini is op die partitie waar ik Windows net op heb geinstalleerd, en er is géén boot.ini, geen autoexec.bat, geen config.sys maar wel een Windows-map :S

Volgens mij is de enige oplossing Windows opnieuw installeren op die tweede partitie, omdat boot,ini etc. er niet zijn?
doe voor de los eens "attrib -s -r -h c:\boot.ini" en kijk dan nog eens, zelfde voor de andere files.

• Alm4riC
Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 00:24:
[...]

doe voor de los eens "attrib -s -r -h c:\boot.ini" en kijk dan nog eens, zelfde voor de andere files.
sorry, voor de los?

bedoel je in dos? heb ik geprobeerd:

J:\> attrib -s -r -h c:\boot.ini

bereik ik niks mee, of bedoelde je niet in dos?

[ Voor 20% gewijzigd door Alm4riC op 01-09-2006 00:31 ]

Verwijderd

klik hier of RTFM

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 00:39 ]

• Alm4riC
Dat is de boot.ini van de Windows die ik nu draai. Ik moet die van de tweede partitie van de andere harde schijf hebben. En zo te zien heeft die geen boot.ini, terijl Windows er wel op staat (lees; m'n vorige post)

Ik moet de boot.ini van de andere hdd dus vervangen. De tweede partitie daar heeft geen boot.ini en de eerste partitie kan ik de boot.ini wel veranderen maar niet opslaan :S

[ Voor 16% gewijzigd door Alm4riC op 01-09-2006 00:57 ]

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:59
Die van de eerste partitie is de goeie ;) Maar in plaats van moeilijk doen met het bestand zelf, ga gewoon naar de eigenschappen van 'Deze Computer', dan het tabblad geavanceerd, en daar kun je ook je startup settings wijzigen. Voordeel van deze methode is is dat windows voor jou de read-only enzo van het bestand haalt.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

zie ik nu 2e partitie van ANDERE hd ? je boot ini staat altijd op de eerste partitie (actieve) van de eerste hd. Dat kan niet anders. Je kan die ook niet ergens anders neerzetten want dan werkt het niet meer. Wil je toch hem verplaatsen naar de 2e hd zal je de eerste eruit moeten halen / wisselen zodat je c: op de tweeede (die dus dan 1e is :)) hd komt. Dan kan je of de bootini omschrijven. Wat ook kan is dan via de xp cd kiezen voor fix en hij zal als het goed is zelf een goede opstartomgeving maken.

als dit werkt kan je daarna alle oude xp zut verwijderen van de eerste (die je terugzet en dan dus 2e wordt)

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 01-09-2006 08:20 ]

Verwijderd

Luukieeee schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 00:28:
[...]

sorry, voor de los?

bedoel je in dos? heb ik geprobeerd:

J:\> attrib -s -r -h c:\boot.ini

bereik ik niks mee, of bedoelde je niet in dos?
Ik was moe gister merk ik, er had moeten staan, "voor de lol" en kun je t best onder windows doen en vanuit een command console. ik Zie nog veel meer spelfouten van me... |:(
StuiTeR schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 08:18:
zie ik nu 2e partitie van ANDERE hd ? je boot ini staat altijd op de eerste partitie (actieve) van de eerste hd. Dat kan niet anders. Je kan die ook niet ergens anders neerzetten want dan werkt het niet meer. Wil je toch hem verplaatsen naar de 2e hd zal je de eerste eruit moeten halen / wisselen zodat je c: op de tweeede (die dus dan 1e is :)) hd komt. Dan kan je of de bootini omschrijven. Wat ook kan is dan via de xp cd kiezen voor fix en hij zal als het goed is zelf een goede opstartomgeving maken.

als dit werkt kan je daarna alle oude xp zut verwijderen van de eerste (die je terugzet en dan dus 2e wordt)
Niet geheel met je eens, indien je meerdere schijven hebt, kun je op iedere HD de primaire partitie gewoon active maken en windows daarop installen, doe ik ook.. ik moet alleen bij de installatie altijd wel even een paar kabels losmaken, anders gaat windows zeiken, maar windows weet niet waar ie t over heeft...

Het werkt prima, je moet alleen even de bootvolgorde in de bios aanpassen. ik wil bijvoorbeeld perse dat windows op mijn Sata 36GB 10.000 RPM komt te staan en ook daarvan boot. Als ik alle schijven laat zitten staat windows dat in 1e instantie niettoe, maar t kan zeker wel !

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 20:49 . Reden: Ghost gaat voortaan eerst spellincontrole laten lopen... ]

• Ray

Ray

ja okz er is altijd wel een workaround om hetzelfde doel te bereiken. fact is dat windows wil booten van zun in de bios geregelde first boot device van de 1e partitie. daar moet dus de boot.ini staan (dus voor windows op c:) waar hij daarna gaat laden maakt geen zak uit, dat kan je dus inregelen

Verwijderd

StuiTeR schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 22:19:
ja okz er is altijd wel een workaround om hetzelfde doel te bereiken. fact is dat windows wil booten van zun in de bios geregelde first boot device van de 1e partitie. daar moet dus de boot.ini staan (dus voor windows op c:) waar hij daarna gaat laden maakt geen zak uit, dat kan je dus inregelen
En toch staat mn 2e windows (64bit) gewoon op een D: schijf, grappig toch hé..

Dat kun je dus leuk doen met die boot.ini, zelf weten van welke partitie je wilt opstarten, en dat hoeft absoluut niet de 1e partitie te zijn.

Maar nog iets meer ontopic/behulpzaam:

Lukt het de TS inmiddels om van de juiste windows te booten ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 18:43 . Reden: altijd weer die spelling he ]

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 18:41:
[...]

En toch staat mn 2e windows (64bit) gewoon op een D: schijf, grappig toch hé..

Dat kun je dus leuk doen met die boot.ini, zelf weten van welke partitie je wilt opstarten, en dat hoeft absoluut niet de 1e partitie te zijn.

Maar nog iets meer ontopic/behulpzaam:

Lukt het de TS inmiddels om van de juiste windows te booten ?
zucht, dat zeg ik dus ook. toch zal je boot.ini op de werkelijke c staan. daarna kan je overal naar toe verwijzen. kan je nou echt niet lezen of ben ik zo onduidelijk ??

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:01

aex351

I am the one

Ik denk dat de partitie waarop hij het geinstalleerd heeft geen primaire partitie is en daarom wilt het niet werken. Ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad en geen enkel oplossing werkte gezien elke bestand inclusief boot.ini op zijn plek stond en correct stond ingesteld. enige oplossing is dus je partitie het formateren naar primaire ipv extended+logic.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Ray

Ray

mijn ervarig is dat alleen de boot partitie, en daar bedoel ik dus de plek voor de boot.ini staat, primair en actief moet zijn. De werkelijke installatie van windows kan overal staan. op de zelfde hd / een andere / 1 tm zoveelste partitie etc maakt niet uit. Maar goed ik val in herhaling

Verwijderd

StuiTeR schreef op zondag 03 september 2006 @ 12:01:
mijn ervarig is dat alleen de boot partitie, en daar bedoel ik dus de plek voor de boot.ini staat, primair en actief moet zijn. De werkelijke installatie van windows kan overal staan. op de zelfde hd / een andere / 1 tm zoveelste partitie etc maakt niet uit. Maar goed ik val in herhaling
je zucht nogal wat

En je valt inderdaad in de herhaling. En je stelling is juist.

Denk dat de TS bijna beter kan beginnen aan een simpele bootloader, en dan is hij ook klaar.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Per het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/Sticky_off.gif WOS Policy pas ik de topictitel even een beetje aan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1