Toon posts:

USB Headset icm Debian Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Geachte mede-tweakers,

Ik heb bijna alles aan de praat gekregen in linux op mijn laptop. Wireless via ndis-wrapper en een paar overige devices door een 2.6.17 kernel er op te zetten. Nu heb ik een SoundMAX chipset van Analog Devices (AD1986.) Echter ik krijg hier geen geluid uit. Zelfs een release candidate kernel 2.6.18-rc waarin de nieuwe alsa in de kernel is gepatched werkt niet icm met mijn chipset. Hij wordt niet herkend door alsa als een AD1986 maar als een Ati IXP, ik heb wel een ati chipset maar geen ATI IXP soundchip. Aangezien ik dit niet zo snel opgelost (geen zin om device-id's te gaan hacken in de kernel -> lui :P) zie worden en het geluid uit mijn laptop (A6R) sowieso niet zo geweldig is met het geluid, dacht ik dat het misschien handig zou zijn om naar een usb-headset te gaan kijken. Vandaag op een mini-LAN op mijn school (HRO Introductiedag :+) zat er een gast naast me die zijn usb headset niet aan de praat kreeg op windows. Dus ik vroeg of ik de headset even op linux mocht proberen, en ja hoor, werkte super :) Nu ben ik al geruime tijd bezig om een usb-headset te vinden die op linux werkt, deze dus wel, alleen is hij 99 euro en aangezien ik een arme student ben wordt dat moeilijk :+ Ik kan genoeg headsets vinden, alleen niet of deze ook op linux wordt ondersteund.

Dus:

- Wat is een goede maar goedkope USB headset (kan ik naar zoeken (ook gedaan), maar heb liever verhalen vanuit eigen ervaring ;) )
- En wordt deze ondersteund onder linux, wederom ervaring van NOS-tweakers
- Budget: liefst onder de 50 euro

Bij voorbaat dank :)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

welke headset werkte wel?
laat me raden: sennheiser?

afaik zou het geen drol uit moeten maken; al die USB-->audio converters in die headset werken (voor zover mijn vervaring reikt!!!) gelijk.
Een goedkope senn kost ook wel 50E voor 2x jack. Maybe 2e hands of aanbieding voor USB?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

alle USB headsets werken perfect onder linux. (onder windows ook wel ok trouwens, dus apart dat die jongen dat niet voor elkaar kreeg, mooi dat t onder linux nog beter werkte ;) ).

Je hebt natuurlijk wel verschillen in kwaliteit, ook al werken ze voor de computer allemaal precies hetzelfde.

edit:
Dit lijkt bijvoorbeeld de goedkoopste USB headset te zijn in de pricewatch: http://www.pocket-lint.co.uk/review.php?reviewId=122 en dat is zo te zien een prima budget-keus.

[ Voor 32% gewijzigd door smokalot op 01-09-2006 00:50 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 23:21:
welke headset werkte wel?
laat me raden: sennheiser?

afaik zou het geen drol uit moeten maken; al die USB-->audio converters in die headset werken (voor zover mijn vervaring reikt!!!) gelijk.
Een goedkope senn kost ook wel 50E voor 2x jack. Maybe 2e hands of aanbieding voor USB?
Nee geen Sennheiser, maar wel een dure :P

Maar als linux het al doet met goedkoop prut spul, ga ik maar eens rondsnuffelen, dus in principe zou alles moeten werken? 2e hands vindt ik geen optie.

@SmokeALot: Dank je, ik zal eens gaan kijken.

edit:

is dit wat: pricewatch: Conceptronic Headset Gamestar USB

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 01:03 ]

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 01:00:
[...]

Nee geen Sennheiser, maar wel een dure :P

Maar als linux het al doet met goedkoop prut spul, ga ik maar eens rondsnuffelen, dus in principe zou alles moeten werken? 2e hands vindt ik geen optie.

@SmokeALot: Dank je, ik zal eens gaan kijken.

edit:

is dit wat: pricewatch: Conceptronic Headset Gamestar USB
mja, dat ziet er best aardig uit.

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk zou ik het liefst een USB apparaatje hebben, waar ik direct mijn huidige headset op aan kan sluiten. Die gozer op die "LAN" had namelijk een USB aansluiting en daarin kon hij zijn mini-jacks pluggen. Het geluidsgedeelte zit dus apart van de headsets. Ik heb nu een behind-the-head headset van logitech en dit vind ik toch wel fijner dan on-the-head. Dus zou ik die op zo'n USB device geval willen aansluiten.

Laptop USB ingang -> USB Device -> MiniJack Ingang -> logitech headset.

Ik heb deze apparaatjes wel icm met headset gezien, zoals een sennheiser van 160 euro :X Maar het gaat mij in principe alleen om dat USB device, niet om de headset. Ik weet ook niet hoe ik zoiets moet noemen daardoor is het moeilijk om ernaar te zoeken.

edit:

heb er 1 gevonden:

http://www.conceptronic.n...ID=1351&Prod=CSOUNDU&st=1

Heeft iemand ervaring met het geluid wat er uit komt, want dat kan ik dus nergens vinden op hun site.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 15:47 ]

• smokalot

smokalot

titel onder

je wilt gewoon een USB geluidskaart hebben, die kun je voor 10euro kopen. Dat is ook allemaal USB audio, en werkt dus standaard gewoon onder linux. Omdat deze wat ingewikkelder zijn (meer kanalen en volumeregelingen) is de kans dat de volumeaansturing vanaf linux niet helemaal goed gaat wat groter.

Ik heb zelf ook een 5.1 USB geluidskaart, een paar jaar geleden voor 20E ofzo gekocht, niks mis mee. Ik ben geen audiofiel, maar voor mij klinkt t prima allemaal.

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 16:33:
je wilt gewoon een USB geluidskaart hebben, die kun je voor 10euro kopen. Dat is ook allemaal USB audio, en werkt dus standaard gewoon onder linux. Omdat deze wat ingewikkelder zijn (meer kanalen en volumeregelingen) is de kans dat de volumeaansturing vanaf linux niet helemaal goed gaat wat groter.

Ik heb zelf ook een 5.1 USB geluidskaart, een paar jaar geleden voor 20E ofzo gekocht, niks mis mee. Ik ben geen audiofiel, maar voor mij klinkt t prima allemaal.
Bedankt hier heb ik iets aan, bij mij gaat het er meer om wat het frequentiebereik is en hoevel dB eruit komt. Want wat er nu uit mijn laptop komt is bagger, lage tonen hoor je nogeneens, en nog maar niet te spreken over het aantal decibel. Ik hoor bijna niets door de headset. Terwijl hij op mijn audigy super klinkt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Om even terug te komen op je geluidschip: ben je zeker dat die AD1986 echt een controller chip is, of is het simpelweg een codec chip? In dat laatste geval zit de geluidscontroller wel degelijk in de ATi IXP. Hier heb ik ook een of andere AD codec op mij nF6150-based bord (MSI K8NMG-FIR) maar geeft lspci een nVidia audio controller aan en moet ik Intel HD audio (!) als kernel driver kiezen om geluid te krijgen.

Misschien een idee om die (ook) te proberen :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is zeker interessant, zal ik eens proberen, dankje ;)

• talat
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-02-2021
Anders gewoon eens alsa installeren en alsaconf draaien?
Dan zou alsa die chip wel moeten vinden, configgen, en draaiende krijgen.

TT

Verwijderd

Topicstarter
talat schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 19:39:
Anders gewoon eens alsa installeren en alsaconf draaien?
Dan zou alsa die chip wel moeten vinden, configgen, en draaiende krijgen.
Alsa is al geinstalleerd, heb zelfs de nieuwste kernel, ik zal maar eens alsaconf-en ;)

edit: hmm, alsaconf kan ik niks mee instellen, alleen ati ixp installeren, en dan zet hij de driver op. Maar er gebeurd verder niets, en in /etc/modprobe.d/sound kan ik ook niet echt veel vinden. Maar eens op zoek naar /etc/alsa.conf oid.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 22:39 ]

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 22:30:
[...]

Alsa is al geinstalleerd, heb zelfs de nieuwste kernel, ik zal maar eens alsaconf-en ;)

edit: hmm, alsaconf kan ik niks mee instellen, alleen ati ixp installeren, en dan zet hij de driver op. Maar er gebeurd verder niets, en in /etc/modprobe.d/sound kan ik ook niet echt veel vinden. Maar eens op zoek naar /etc/alsa.conf oid.
wat verwacht jij dat er "gebeurt" als je PC je geluidskaart goed herkent dan :?

dat je een vraag krijgt ala
Ik heb gemerkt dat je een geluidskaart hebt, dat is vast omdat je muziek wilt luisteren. Ik zie dat je een fan bent van Drum 'n Bass, zal ik maar Pendulum opzetten dan? Of heb je meer zin in bijvoorbeeld K's Choice op dit moment?
makkelijkst testen of je geluidskaart t wel doet is cat /dev/fstab > /dev/dsp
als je dan geen gekraak hoort klopt er iets niet.

je moet natuurlijk wel je geluidskaart unmuten met alsamixer. In /proc/asound/ kun je nog wat meer info vinden.

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op zondag 03 september 2006 @ 00:01:
[...]

wat verwacht jij dat er "gebeurt" als je PC je geluidskaart goed herkent dan :?

dat je een vraag krijgt ala

[...]

makkelijkst testen of je geluidskaart t wel doet is cat /dev/fstab > /dev/dsp
als je dan geen gekraak hoort klopt er iets niet.

je moet natuurlijk wel je geluidskaart unmuten met alsamixer. In /proc/asound/ kun je nog wat meer info vinden.
Ik bedoel met dat er niets gebeurd, ik ook geen gekraak oid hoor, ik heb ook al de suggestie van dion_b geprobeerd, hielp niet, helaas.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 21:02:
[...]

Ik bedoel met dat er niets gebeurd, ik ook geen gekraak oid hoor, ik heb ook al de suggestie van dion_b geprobeerd, hielp niet, helaas.
Probeer het eens met /etc/fstab ;) (was waarschijnlijk een typo van hem ;) )
Een ander willekeurig bestand kan natuurlijk ook. Het gaat erom dat je iets gewoon rauw aan je sounddevice voert zodat je kan testen of je soundcard het uberhaupt doet :)

[ Voor 20% gewijzigd door DeMoN op 04-09-2006 10:19 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
DeMoN schreef op maandag 04 september 2006 @ 10:18:
[...]

Probeer het eens met /etc/fstab ;) (was waarschijnlijk een typo van hem ;) )
Een ander willekeurig bestand kan natuurlijk ook. Het gaat erom dat je iets gewoon rauw aan je sounddevice voert zodat je kan testen of je soundcard het uberhaupt doet :)
Dat heb ik gedaan maar nog steeds niet :(

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

ik heb laast ook met een usb geluids kaartje gespeeld.
als je boot en die zit er in moet het niet zo'n punt zijn met alsa-probe of hoe dat proggel heet kan je hem zoeken. (indien de kernel het suport)
maar als je hem er in en er en er uit trekt raakt alsa de kluts kwijt. moet je een hotplug/udev script maken.

>.< >.< >.< >.<

• smokalot

smokalot

titel onder

daft_dutch schreef op maandag 04 september 2006 @ 13:31:
ik heb laast ook met een usb geluids kaartje gespeeld.
als je boot en die zit er in moet het niet zo'n punt zijn met alsa-probe of hoe dat proggel heet kan je hem zoeken. (indien de kernel het suport)
maar als je hem er in en er en er uit trekt raakt alsa de kluts kwijt. moet je een hotplug/udev script maken.
bij mij is dat script er al, en werkt het direct. Ik heb dat op meer moderne distro's gedaan trouwens.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 13:09:
[...]

Dat heb ik gedaan maar nog steeds niet :(
De volume via de alsamixer wel omhoog gezet en uit de mute gezet? ;)

Verwijderd

Topicstarter
sampoo schreef op maandag 04 september 2006 @ 23:41:
[...]

De volume via de alsamixer wel omhoog gezet en uit de mute gezet? ;)
Wat denk je zelf? ;)
Pagina: 1