Toon posts:

Wanadoo livebox + sitecom wireless router

Pagina: 1
Acties:
  • 4.155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wij zijn sinds vanavond in het bezit van een wanadoo livebox (de niet wireless versie) en wilden met behulp van een wireless router (Sitecom Wireless Network Broadband Router 54g) toch een draadloos netwerk aanleggen. Als ik de livebox met een lan kabel aan mijn computer bevestig werkt alles prima. Met de router ertussen maakt mijn computer wel contact met de router, maar kan ik het internet niet op. In de handleiding van de router staat dat ik naar http://192.168.0.1 moet gaan en daar de wizard moet volgen die mijn router installeert of configureerd. Vanaf dat moment snap ik er niet meer van. Ik moet iets van een wachtwoord en username invoeren, iets met MAC adressen.. ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Wie kan mij helpen?

Gr.
Lenny

Verwijderd

Heb je uberhaupt inlognaam en wachtwoord gekregen van casema?
Als je van casema deze niet hebt gehad hoef je naar alle waarschijnlijkheid ook niets in te vullen in die wizard. Dan is het enkel een kwestie van aansluiten en klaar.

Ga anders eens naar je 'netwerkverbindingen' map. Zie je daar al iets staan van 'draadloze netwerkverbinding'? Als dat zo is moet je deze eventueel even naar een signaal laten zoeken en klaar.

Als je geen 'draadloze netwerkverbinding' ziet staan moet je die mogelijk eventjes aanmaken.

Het is echt niet zo moeilijk hoor, ik heb het laatst voor het eerst bij een familielid gedaan en bij mij ging het eigenlijk helemaal vanzelf...

Edit:
Eventjes stapsgewijs, dat is misschien wat duidelijker:
1: Modem en router goed aansluiten.
2: Draadloos netwerkkaartje in pc (pci of USB o.i.d.)
3: Windows zegt: 'Nieuwe hardware gevonden'. Het installatievenster opent nu vanzelf.
4: Voordat windows begint met de installatie vraagt hij (iets van): 'Prop eventuele cd's met drivers nu in de pc' > doe dit nu ook!
5: laten installeren
6: Draadloos netwerkkaartje zoekt nu waarschijnlijk zelf naar een signaal > doet hij dit niet kun je dit zelf doen in je 'netwerklocaties' map (bij je net geïnstalleerde 'draadloze netwerkverbinding')
7: Internetten maar :)

Zie je... het is niet zo moeilijk :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 22:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het draadloze netwerk wordt wel gevonden maar de router moet eerst geconfigureerd worden. Het is een sitecom WL-160. Ik voer 192.168.0.1 in in internet explorer en kom op een soort site van sitecom. Nu moet ik mijn netwerk provider kiezen. Dit is orange, wij hebben orange family en daarbij kregen wij een livebox van wanadoo, dus geen casema.Orange staat echter niet in het lijstje. Vervolgens wordt er gevraagd om een username en wachtwoord. Wat ik ook invoer ik kom niet verder. Ik heb van orange een wachtwoord en username ontvangen maar die werken niet. Iemand ervaring met deze router van sitecom(WL-160). Ik wil draadloos! :'(

Edit:
Ff in het kort:

Wij wilden internet, hebben orange family aangesloten en een livebox van wanadoo ontvangen.
Nu willen eigenlijk toch draadloos. Wij hebben dus geen ingebouwde kaart waarvoor je huur betaalt maar een losse wireless network router van sitecom (WL-160) en die veroorzaakt het probleem.

Verbinden met de livebox rechtstreeks gaat met het grootste gemak, maar als ik de livebox ertussen hang en draadloos verbinding wil maken dan wordt het signaal van de sitecom router wel gevonden maar kan ik het net niet op.

In de handleiding van de sitecom router staat dat ik http://192.168.0.1 moet invoeren in mijn browser. Als ik dit doe moet ik inloggen als admin met een simpele code, die in de handleiding staat, en vervolgens kom ik op een soort productspecifieke site waar ik mijn modem moet instellen of iets dergelijks via een wizard. Hier kom ik niet echt vooruit en hier ligt dus het probleem.

Gr.
Lenn

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 22:18 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zeer bekend probleem! Je probeert nu je livebox te gebruiken als modem. Dat gaat NIET lukken. Er zit namelijk ook al een router ingebouwd. Je moet bij het configureren kiezen voor "andere provider", vervolgens voor type internetverbinding "Other (e.g. Fixed Wireless)" kiezen. IP adres en DNS op automatich zetten, en that's it.
Deze handelingen brachten de boel aan de praat op mijn sitecom wl-025, dus zal ook wel op de jouwe werken. Veel succes.

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer bij het configureren?! als ik op die sitecom site ben kan ik alleen eerst uit een WAN Acces type kiezen (static ip, dhcp client, PPPoE, PPTP. Waar moet ik nu voor kiezen?

Gr.
Lenn

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 18:42
dhcp waarschijnlijk

Verwijderd

Topicstarter
Ok, nu moet ik DNS 1,2 en 3 invoeren?! Ik word er gek van

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 18:42
DNS kan je vinden met google...

1 is 194.134.5.5
2 is 194.134.5.55

3 weet ik niet :P

Kijk ook eens hier [Orange] ADSL Family+Telefonie ervaringen (Deel XII)

[ Voor 61% gewijzigd door Megamind op 31-08-2006 22:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef het op. Waarom kan het nooit eens makkelijk met die rotcomputers. Plug en play bestaat gewoon niet. Volgens mij is het gewoon onmogelijk om de wireless router met de livebox te verbinden.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het hele punt waarom het niet wil werken is, dat je je router via de WAN poort aan een LAN probeert te knopen. Dat geeft gewoon moeilijkheden. Probeer eventueel je livebox op een van de switch poorten aan te sluiten (voor computers dus), misschien werkt dat.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-02 10:38
Wat je moet doen is heel simpel.

Stel de router zo in dat wifi en alles werkt. (WEP endergelijken)

Daarna ga naar de DHCP instellingen van de router en disable deze

Daarna de router via een switch poort (DUS NIET DE WAN!) zoals hierboven voorgesteld aansluiten op de Livebox

Het router functioneerd nu als een simpel accespoint.
En DHCP word door de Livebox geregeld

offtopic:
alles is P&P zolang je maar weet wat je doet ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Steefph op 01-09-2006 22:30 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• colbrac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mocht je het nog niet aan de praat gekregen hebben, toevallig heb ik net precies dezelfde combo/situatie Wanadoo Family + Sitecom WL-160 aan de praat gekregen.
Het makkelijkste begin je in een complete verse toestand dus op de router het resetknopje een tijdje (ik dacht 20 seconden) ingedruk houden.
Sluit de livebox en de sitecom nog even niet op elkaar aan maar log (via kabeltje of wireless) eerst in op de sitecom. Aangezien de livebox al het internet regelt hoef je bij 'wizard' niets te doen, gewoon negeren. Bij 'wireless' kun je nu of later je draadloze netwerk beveiligen en een andere naam dan sitecom geven maar daar het hier niet om. Je moet voor dit probleem gewoon in 'home' zijn en danwel in 'LAN' als ik het me goed herinner (ben nu even niet thuis om te checken). Het kan dus ook 'DHCP' zijn. In ieder geval moet je op een van de twee pagina's een uitklapmenuutje zien staan met daarin als opties 'Server', 'Client', en 'Disabled' of iets wat op hetzelfde neer komt. Zet deze op disabled en druk op apply.
Steek nu het kabeltje van de livebox in een van de LAN poorten van de sitecom, dus NIET in de WAN poort.
De livebox zorgt er nu voor dat de pc's op je netwerk een ip adres krijgen en dit gaat ook goed voor de wireless apparaten. De eerste keer kan het iets langer duren voordat ze een adres krijgen maar het zou nu moeten werken.
De instellingen van de livebox kun je wijzigen op 192.168.1.1, de sitecom moet als het goed is nog steeds op 192.168.0.1 zitten en alle aangesloten computers op 192.168.1.10 en verder.
Zelf had ik eerst het LAN ip-adres van de router al op 192.168.1.66 gezet zodat alles in 192.168.1.xxx zit. Dit is waarschijnlijk puur cosmetisch maar mocht het nog niet werken dan zou je nog een keer kunnen resetten en dat eerst veranderen in de sitecom.
Succes!
Pagina: 1