Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bezuinigen en administratie ordenen, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 845 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb net een aflevering van geen cent te makken (GCTM) gezien en zit me nu af te vragen waar ik zelf op kan bezuinigen.

Dingen die we bewust hebben gekozen, ook als het niet het goedkoopste is:
• ISDN eruit, InternetPlus Bellen erin;
• een tijdje terug is de hypotheek over geschreven (ik heb in een slechte tijd mijn huis gekocht tegen 7% rente, die is nu 4,3%);
• zorgverzekering: de duurste (mijn vriendin heeft veel medische zorg nodig en we staan op dezelfde polis, de dure polis is goedkoper ivm dekking);
• verzekering voor de hond (die verzekering heeft zichzelf al ruimschoots terugverdiend;
• PCverzekering is opgezegd (was maar 4 euro per maand, maar je hebt er niets aan);
• een en/of-rekening in gebruik nemen (dan wordt pas echt duidelijk wat de gezamelijke kosten zijn en wat alleen voor jouw rekening is);
• beiden een GSM-abbo bij Orange (met Orange-naar-Orange kan ik 2000 minuten per maand naar mijn vriendin verbellen voor slechts een tientje);
• leaseauto tegen het hoogste belastingtarief (ik rijd privé ruim 10.000km per jaar);
• vriendin heeft eigen auto (verzekerd bij ZLM; is erg goedkoop);
• nieuwe werkgever (is uiteraard bewust gekozen, maar niet alleen voor het geld (wel 22% salaris erbij));
• daar waar mogelijk, automatisch betalen;
• huishoudelijke artikelen zo veel mogelijk bij winkels zoals Action kopen;
• ik kijk veel films, die ik download (scheelt een hoop geld; en ja: ik weet dat het illegaal is; als ik een film echt goed vind, koop ik overigens de SE-DVD);
• verzekering mbt huis onderbrengen bij één maatschappij (is overzichtelijker en je krijgt wat korting);

Waar we nog niet echt mee bezig zijn:
• boodschappen; we halen bijna alles bij de AH, want daar hebben ze alles wat we nodig hebben (zodoende is het niet nodig om verschillende supermarkten/winkels af te gaan);
• het op orde brengen van de administratie (de belangrijke zaken belanden keurig op dezelfde plaats, maar daarna moet ik het nog eens goed uitzoeken en in de juiste mappen stoppen; soms loop ik daar weken tot maanden mee achter);
• impulsieve aankopen verminderen (als we aankondiging van een leuk concert of cabaretvoorstelling zien, dan kopen we vrij snel kaartjes; is uiteraard leuk, maar kost soms best een hoop geld; daarnaast heb ik dit jaar een Canon 350D kit, een airco, twee TFT-schermen en een Nintendo DS gekocht; uiteraard heb ik wel wat onderzoek gedaan, maar dan nog koop ik het gewoon zonder echt naar alternatieven te kijken);
• oude administratie opruimen (bv. belasting > 7 jaar of facturen van dingen waar al lang geen garantie meer op zit);
• vast meer, wat me nu niet te binnen schiet. ;)

Vooral die administratie stoort me; ik heb nog niet echt een goed idee hoe ik alles netjes in de mappen kan verwerken. Mijn huidige verdeling is voor mijn gevoel vrij grof: bank, verzekering, huis, telecom en overig. Bij GCTM zag ik dat ze een verdeling over ongeveer 15 posten hebben gemaakt, hoe hard ik ook mijn best doe, ik kom niet tot die 15 posten.

Hebben jullie tips mbt het op orde brengen van de onderste zaken?
(Uiteraard is jullie verhaal ook welkom. :))

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Mm, bezuinigen heeft niks te maken met je zooi in mappen frotten maar ligt misschien meer in beetje meer shoppen voor je boodschappen, beetje minder concert/theater, nog eens nadenken of die Canon, airco, TFT's en Nintendo nou echt wel nodig is....

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:49:
Mm, bezuinigen heeft niks te maken met je zooi in mappen frotten maar ligt misschien meer in beetje meer shoppen voor je boodschappen, beetje minder concert/theater, nog eens nadenken of die Canon, airco, TFT's en Nintendo nou echt wel nodig is....
Het heeft ook te maken met je zooi in mappen stoppen zodat je het terug kan vinden want die zooi heb je nodig om garantie te claimen, belasting terug te vragen, andere eventuele subsidies waar je recht op hebt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Als ik je lijstje zo zie dan zie ik geen vreemde zaken staan. Het zijn uitgeven die bijna ieder normaal mens heeft. Kom je echt geld tekort dan?

Wat ik wil zeggen is dat er een verschil zit tussen opletten opgaven zodat er geen onzinuitgaven zijn en 'lekker' leven. Je kunt ook géén Nintendo DS kopen of niet naar het cabaret gaan... maar waarom leef je? Elke keer als ik hoor dat er iemand in mijn omgeving een vreemde ziekte heeft dan bedenk ik mij weer dat ik liever vandaag leef. Wat is er nou mooier dan af en toe zo'n impulsieve aankoop doen met je vriendin en er samen van te genieten (wat het ook is). Zolang je van je inkomsten lekker en goed kan leven zonder jezelf in de schulden te steken, dan is er weinig mis mee :)

Administratie bijhouden is wel handig. Als je niet weet waar je het aan uitgeeft kan het snel de verkeerde kant opgaan.

Verwijderd

Marzman schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:54:
[...]

Het heeft ook te maken met je zooi in mappen stoppen zodat je het terug kan vinden want die zooi heb je nodig om garantie te claimen, belasting terug te vragen, andere eventuele subsidies waar je recht op hebt.
Je hebt op zich wel gelijk maar als ik even naar de TS kijk liggen daar niet echt de grote klappers. ;)

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Kleine titelfix die de lading wat beter dekt :)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40

Reptile209

- gers -

(jarig!)
pven schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:41:
• boodschappen; we halen bijna alles bij de AH, want daar hebben ze alles wat we nodig hebben (zodoende is het niet nodig om verschillende supermarkten/winkels af te gaan);
Begin hier :). Een aantal boodschappen tips die voor prima besparingen kunnen zorgen:
* haal je "vers" (groenten, fruit, kaas, eieren) op de markt. Goedkoper en verser dan bij de Appie
* de Appie an sich is niet noodzakelijk duur, mits je een beetje wil zoeken naar de aanbiedingen en de niet-A-merken. Maak vantevoren thuis een lijstje wat je nodig hebt en hou je daar aan. Laat je niet verleiden door onzinnige aanbiedingen van chips, fris, etc. Het scheelt vaak maar een paar duppies t.o.v. de normale prijs en je goedkope fruit van de markt is een gezonde snack :).
* bespaar liever op je dagelijkse behoeften (brood, vlees, fris en vooral: snacks) door te kijken naar wat lekker maar betaalbaar is, maar ga niet staan kniezen op een duppie besparing op een tube tandpasta waar je meer dan 2 maanden mee doet.
* hou eens bij wat je in een maand aan inkopen kwijt bent. Bewaar de bonnetjes en kijk eens hoeveel daarvan je ook wel had kunnen laten liggen. Als je weer bijkomt, weet je waar je kunt besparen.

Maar ik ben het zeker eens met de opmerking dat je ook lekker moet kunnen leven, dus zet jezelf niet op een dieet van volkorenbiscuit met kraanwater, dat slaat ook nergens op.

Zo scherp als een voetbal!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:56
Ik zie het probleem eigenlijk niet. Blijkbaar hebben jullie allebei een goede baan en ik zie geen vreemde uitgaven in het lijstje staan.

Eens per zoveel tijd moet je even reflecteren en met name structurele kosten in de gaten houden (abonnementen, etc.). Daarnaast is het een kwestie van gedrag mbt grote uitgaven, maar ik vind een 350D, een DS, TFT niet echt bijzonder (niet toevallig dat dat hier ook de afgelopen maanden is aangeschaft :P). Die DVDs en voorstellingen kun je even op letten, maar dat zal per jaar toch ook slechts een paar honderd euro zijn.

Besparen op boodschappen zou ik niet al te zwaar aan tillen tenzij het echt heel erg is. Het heeft weinig zin om de wekelijkse boodschappen EUR 10 goedkoper te doen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je kan natuurlijk ook je administratie digitaal bijhouden (excel?). Alles in mappen stoppen is leuk als je een keer iets moet opzoeken, maar om te zien wat je uitgeeft helpt een map ook niet.

Trouwens, films downloaden is niet illegaal.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 13:00
Het topic deed me meteen denken aan dit weblog. Niet dat dit topic om aflossen gaat, maar de schrijver geeft op z'n weblog wel nog wat tips over besparen etcetera :).

• pven
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:54:
[...]

Precies! Administratie en inzicht hebben in je geldstroom horen mijn inziens bij elkaar.
Reptile209 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 22:04:
[...]

Begin hier :). Een aantal boodschappen tips die voor prima besparingen kunnen zorgen:
* haal je "vers" (groenten, fruit, kaas, eieren) op de markt. Goedkoper en verser dan bij de Appie
Dat kan helaas niet; de markten hier in de omgeving zijn op tijden dat 'normale' mensen aan het werk zijn.
* de Appie an sich is niet noodzakelijk duur, mits je een beetje wil zoeken naar de aanbiedingen en de niet-A-merken. Maak vantevoren thuis een lijstje wat je nodig hebt en hou je daar aan. Laat je niet verleiden door onzinnige aanbiedingen van chips, fris, etc. Het scheelt vaak maar een paar duppies t.o.v. de normale prijs en je goedkope fruit van de markt is een gezonde snack :).
We nemen redelijk wat dingen mee die van het huismerk zijn, maar voor mijn gevoel moet het dus goedkoper kunnen. Probleem is alleen dat dat niet bij de AH is, dan moeten we er op uit en vragen we ons af of het voordeel opweegt tegen de extra tijd die het je kost.
* bespaar liever op je dagelijkse behoeften (brood, vlees, fris en vooral: snacks) door te kijken naar wat lekker maar betaalbaar is, maar ga niet staan kniezen op een duppie besparing op een tube tandpasta waar je meer dan 2 maanden mee doet.
Nu ik dit lees schiet me te binnen dat we brood bij de bakker halen (is langer houdbaar dan dat van de AH) en vlees bij een echte slager (die net iets goedkoper is dan de AH). Voor de rest is dit een prima tip.
* hou eens bij wat je in een maand aan inkopen kwijt bent. Bewaar de bonnetjes en kijk eens hoeveel daarvan je ook wel had kunnen laten liggen. Als je weer bijkomt, weet je waar je kunt besparen.
Dat heb ik wel eens gedaan, daar komt uit voort dat we ongeveer een kleine 400 euro aan boodschappen uitgeven. Voor een twee-persoons-huishouden vind ik dat best fors. Aan de andere kant hebben we bekeken of we ergens op kunnen bezuinigen, zonder dat we echt het gevoel hebben dat we ergens op achteruit gaan. Daar zijn we nog niet helemaal aan uit.
Maar ik ben het zeker eens met de opmerking dat je ook lekker moet kunnen leven, dus zet jezelf niet op een dieet van volkorenbiscuit met kraanwater, dat slaat ook nergens op.
Helemaal mee eens. Het is gelukkig niet zo dat we iedere euro tig keer om moeten draaien, maar het is wel zo dat we ons wat bewuster willen worden van onze uitgaven.
Tom schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:55:
Als ik je lijstje zo zie dan zie ik geen vreemde zaken staan. Het zijn uitgeven die bijna ieder normaal mens heeft. Kom je echt geld tekort dan?
Nee, we komen geen geld te kort. Wat ik hierboven ook zei (in iets andere woorden): voor mijn gevoel gaat er te veel geld uit, zonder dat het daadwerkelijk iets oplevert.
Wat ik wil zeggen is dat er een verschil zit tussen opletten opgaven zodat er geen onzinuitgaven zijn en 'lekker' leven. Je kunt ook géén Nintendo DS kopen of niet naar het cabaret gaan... maar waarom leef je? Elke keer als ik hoor dat er iemand in mijn omgeving een vreemde ziekte heeft dan bedenk ik mij weer dat ik liever vandaag leef. Wat is er nou mooier dan af en toe zo'n impulsieve aankoop doen met je vriendin en er samen van te genieten (wat het ook is). Zolang je van je inkomsten lekker en goed kan leven zonder jezelf in de schulden te steken, dan is er weinig mis mee :)
Idd: dat van die ziektes is een heel goed punt. Aan de andere kant: stel dat mij iets overkomt, dan blijft mijn vriendin achter met een zooi gadgets ipv geld. :)[/quote]
Rukapul schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 22:16:
Ik zie het probleem eigenlijk niet. Blijkbaar hebben jullie allebei een goede baan en ik zie geen vreemde uitgaven in het lijstje staan.
Ik heb een goede baan (database-beheerder), mijn vriend wat minder (max 10 uur in de week in de kinderopvang).
Eens per zoveel tijd moet je even reflecteren en met name structurele kosten in de gaten houden (abonnementen, etc.). Daarnaast is het een kwestie van gedrag mbt grote uitgaven, maar ik vind een 350D, een DS, TFT niet echt bijzonder (niet toevallig dat dat hier ook de afgelopen maanden is aangeschaft :P). Die DVDs en voorstellingen kun je even op letten, maar dat zal per jaar toch ook slechts een paar honderd euro zijn.
Abonnementen is een goede, daar kijken we eens in het jaar naar. Volgens mij volgen we dezelfde aanbiedingen? ;)
Besparen op boodschappen zou ik niet al te zwaar aan tillen tenzij het echt heel erg is. Het heeft weinig zin om de wekelijkse boodschappen EUR 10 goedkoper te doen.
Voor 10 euro per week ga ik geen moeite doen, maar stel dat het me 100 euro in de maand kan schelen dan is het weer wel de moeite.
Gizz schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 22:24:
Je kan natuurlijk ook je administratie digitaal bijhouden (excel?). Alles in mappen stoppen is leuk als je een keer iets moet opzoeken, maar om te zien wat je uitgeeft helpt een map ook niet.
Wat ik laatst heb gedaan is vanaf MijnPostbank.nl de afschrijving over één maand categoriseren; dat probeer ik wat vaker te doen (helaas is het er nog niet van gekomen). Probleem is wel dat je van flappen tappen achteraf meestal niet meer weet waar het geld aan op is gegaan.
Trouwens, films downloaden is niet illegaal.
is wel illegaal, maar daar kunnen we beter een nieuw topic voor openen :Y)
RoelJewel schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 22:34:
Het topic deed me meteen denken aan dit weblog. Niet dat dit topic om aflossen gaat, maar de schrijver geeft op z'n weblog wel nog wat tips over besparen etcetera :).
Altijd interessant om eens door te lezen; thanks!

Nu ik er wat langer over nadenk: wat me aan mijn uitgaven op is gevallen is dat sinds ik een nieuwe werkgever heb (per 1 maart) ik meer uitgeef aan gadget-achtige zaken. Qua vaste en variabele terugkerende lasten is er niet echt iets verandert (boodschappen zijn ook niet duurder geworden oid),

Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat ik met dit topic wil bereiken. Voor mezelf is het uiteraard interessant om een-en-ander op een rijtje te zetten, daarnaast hoop ik tips te vinden met name mbt die administratie.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Besparen:
Ik heb kabeltv opgezegd. Scheelt me 15 euro per maand, en ik kijk toch geen tv meer. Kanaal internet alleen.

Ik heb wanadoo live met internetbellen. Scheelt me 40 euro tov mijn vorige demon aansluiting. En nog eens gemiddeld 20 euro belkosten.

Boodschappen doe ik een keer per week en bij voorkeur bij een goedkopere supermarkt. Anders zoveel mogelijk aanbiedingen.

Als ik niet thuis ben gaat alles uit (behalve server)

Douchen gaat op 30'C ipv 37.

Ziektekosten heb ik bij FBTO gedaan, samen met mijn autoverzekering. Ik krijg dan korting via mijn VVE-lidmaatschap (die zicht dus weer gewoon terugverdien)

Kleren koop ik alleen in de aanbieding. Laatst nog 6 pantalons gekocht voor 200 euro. Heeft me 400 euro bespaard en ik kan er nu wel een jaar of 2-3 mee.

Al met al kan ik mijn hypotheek, auto (benzine is van de zaak, maar verzekering/belasting voor mij) prima betalen. En toch koop ik vrij duur spul om de zoveel maanden. 2 maanden geleden een nieuw computer voor 1600. Vorige maand een airco. En toch hou ik elke maand nog 1000 euro over.

Administratie:
Wat ik doe is elke week (meestal in het weekend) mijn bankzaken regelen. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk te pinnen. De bankinfo download ik en importeer ik in een administratieprogramma.
Alle rekeningen betaal ik dan ook een keer per week. Deze perforeer ik en zet ze in een ordner.

Alle garantiespul gaan in een andere ordner. En idem voor loonstrookjes. Werkt prima zo.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Reptile209 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 22:04:
Dat is sowieso een goede.
Als je goed inzicht hebt in je geldstromen, dan zie je beter waar je eventueel 'gaten' in je budget hebt.
Daarnaast kan je zo fijn bijhouden of het beter gaat, etc.

Overigens gebruik ik daarvoor www.kasboek.nl , imho een aanrader :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Falcon
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

pven schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:41:
Ik heb net een aflevering van geen cent te makken (GCTM) gezien en zit me nu af te vragen waar ik zelf op kan bezuinigen.

Dingen die we bewust hebben gekozen, ook als het niet het goedkoopste is:
• ISDN eruit, InternetPlus Bellen erin;
• een tijdje terug is de hypotheek over geschreven (ik heb in een slechte tijd mijn huis gekocht tegen 7% rente, die is nu 4,3%);
• zorgverzekering: de duurste (mijn vriendin heeft veel medische zorg nodig en we staan op dezelfde polis, de dure polis is goedkoper ivm dekking);
• verzekering voor de hond (die verzekering heeft zichzelf al ruimschoots terugverdiend;
• PCverzekering is opgezegd (was maar 4 euro per maand, maar je hebt er niets aan);
• een en/of-rekening in gebruik nemen (dan wordt pas echt duidelijk wat de gezamelijke kosten zijn en wat alleen voor jouw rekening is);
• beiden een GSM-abbo bij Orange (met Orange-naar-Orange kan ik 2000 minuten per maand naar mijn vriendin verbellen voor slechts een tientje);
• leaseauto tegen het hoogste belastingtarief (ik rijd privé ruim 10.000km per jaar);
• vriendin heeft eigen auto (verzekerd bij ZLM; is erg goedkoop);
• nieuwe werkgever (is uiteraard bewust gekozen, maar niet alleen voor het geld (wel 22% salaris erbij));
• daar waar mogelijk, automatisch betalen;
• huishoudelijke artikelen zo veel mogelijk bij winkels zoals Action kopen;
• ik kijk veel films, die ik download (scheelt een hoop geld; en ja: ik weet dat het illegaal is; als ik een film echt goed vind, koop ik overigens de SE-DVD);
• verzekering mbt huis onderbrengen bij één maatschappij (is overzichtelijker en je krijgt wat korting);

• het op orde brengen van de administratie (de belangrijke zaken belanden keurig op dezelfde plaats, maar daarna moet ik het nog eens goed uitzoeken en in de juiste mappen stoppen; soms loop ik daar weken tot maanden mee achter);
• impulsieve aankopen verminderen (als we aankondiging van een leuk concert of cabaretvoorstelling zien, dan kopen we vrij snel kaartjes; is uiteraard leuk, maar kost soms best een hoop geld; daarnaast heb ik dit jaar een Canon 350D kit, een airco, twee TFT-schermen en een Nintendo DS gekocht; uiteraard heb ik wel wat onderzoek gedaan, maar dan nog koop ik het gewoon zonder echt naar alternatieven te kijken);
• oude administratie opruimen (bv. belasting > 7 jaar of facturen van dingen waar al lang geen garantie meer op zit);
• vast meer, wat me nu niet te binnen schiet. ;)

Vooral die administratie stoort me; ik heb nog niet echt een goed idee hoe ik alles netjes in de mappen kan verwerken. Mijn huidige verdeling is voor mijn gevoel vrij grof: bank, verzekering, huis, telecom en overig. Bij GCTM zag ik dat ze een verdeling over ongeveer 15 posten hebben gemaakt, hoe hard ik ook mijn best doe, ik kom niet tot die 15 posten.

Hebben jullie tips mbt het op orde brengen van de onderste zaken?
(Uiteraard is jullie verhaal ook welkom. :))
Ik heb sinds een aantal weken gewoon mijn administratie op alfabetische volgorde gedaan. Dit op naam van het bedrijf en ik moet zeggen .. bevalt me prima!

Daarnaast is het handig om precies de zelfde map te hebben (die lekker groot is!) en dat je daar een archief van maakt. Bijv. 1 keer per jaar goed kijken wat naar de archief map kan. (bijv. Garantiebonnen zijn toch meestal maar een jaar geld. Mik ze dan ook weg!!)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-10 16:30
The Real Falcon schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 07:56:
[...]
Ik heb sinds een aantal weken gewoon mijn administratie op alfabetische volgorde gedaan. Dit op naam van het bedrijf en ik moet zeggen .. bevalt me prima!

Daarnaast is het handig om precies de zelfde map te hebben (die lekker groot is!) en dat je daar een archief van maakt. Bijv. 1 keer per jaar goed kijken wat naar de archief map kan. (bijv. Garantiebonnen zijn toch meestal maar een jaar geld. Mik ze dan ook weg!!)
Facturen NOOIT weggooien, behalve wanneer je het aangekochte ding niet meer in huis hebt. Het vertegenwoordigt nog altijd een bepaalde waarde. En op die manier kan je gemakkelijk bewijzen wat je allemaal had bij een brand/overstroming en wat het ongeveer gekost heeft.

• kmf
  • Niet online

kmf

crazyx schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 09:30:
[...]

Facturen NOOIT weggooien, behalve wanneer je het aangekochte ding niet meer in huis hebt. Het vertegenwoordigt nog altijd een bepaalde waarde. En op die manier kan je gemakkelijk bewijzen wat je allemaal had bij een brand/overstroming en wat het ongeveer gekost heeft.
ze blijven ook zo mooi leesbaar bij brand/overstroming.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Ik heb qua administratie een slag geslagen door mijn papieren bankafschriften bij de Rabobank te annuleren. Ik heb een vrij regelmatig uitgave patroon met weinig fluctuaties dus al die papieren rommel op moeten bergen die toch 2 weken achterloopt is nu voorbij.

Bovendien kan je bij de Rabo je afschriften ook via telebankieren als xls binnen halen dus dat vind ik mooi zat.
En ik zag dat je bij de Rabo nu ook je facturen van een aantal bedrijven digitaal kan krijgen. Moet ik nog even uitzoeken hoe en wat. Maar aangezien ik 95% van de facturen via automatische incasso betaal is een pdf-je mooi zat.

Ook rekeningen die ik ook digitaal op kan vragen (bv T-mobile rekening) en weinig interessant zijn mik ik tegenwoordig meteen in de papiervernietiger. Scheelt een heleboel opbergen.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Wat je zou kunnen doen is de financieel adviseur/verkoper van je verzekeringsmaatschappij even langs laten komen. Die van mij is zeer vriendelijk (van RVS), en kan er voor zorgen dat je tientallen tot honderden euro's kan bespraren op de verschillende dingen, zoals belastingen, teruggaves, etc. En dat doet hij gratis ook nog.

Copy.com

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Nog een simpele tip:
- Reserveer je jaarlijkse kosten per maand, stort die op een spaarrekening. Als dan die dure jaarrekening komt, dan betaal je die zonder te slikken. Aangezien je het geld al hebt liggen. Verzekeringen en lidmaatschappen geven vaak korting als je per jaar betaald.
- Ik betaal al supermarkt boodschappen per pin, dan kan ik via me internet bankieren makkelijk een overzicht draaien hoeveel je uit geeft aan eten en drinken. IMHO 400E is niet extreem veel voor 2 personen. Ik geef zelf 200-250E uit. Maar ik woon alleen.

- Ik heb een droogrek ( 5E ) gekocht, ipv alles met de droger te drogen. Scheelt ongeveer 25ct tot 50ct 70ct per was beurt.
http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Wasdroger

[ Voor 15% gewijzigd door LuCarD op 01-09-2006 10:12 ]

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
pven schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 23:02:
[...]

Voor 10 euro per week ga ik geen moeite doen, maar stel dat het me 100 euro in de maand kan schelen dan is het weer wel de moeite.
Maar al bespaar je op 2 dingen €10 per week (door bijvoorbeeld een krant of tijdschrift op te zeggen die je eigenlijk nooit langer dan 5 minuten leest), dan bespaar je al €80 per maand :P

Maar ik zou eens categoriseren waar je allemaal geld aan uitgeeft (zoals bij GCTM bijvoorbeeld in een cirkeldiagram zetten, zodat de verdeling duidelijk is) en dan kijken waar je op zou kunnen besparen zonder dat je leven er veel minder leuk op wordt.

The devil is in the details.

• pven
  • Niet online
Hahn schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 09:59:
[...]
Maar al bespaar je op 2 dingen €10 per week (door bijvoorbeeld een krant of tijdschrift op te zeggen die je eigenlijk nooit langer dan 5 minuten leest), dan bespaar je al €80 per maand :P
Dat is waar. Overigens hebben we geen abbo op een krant, want zodra het op papier staat is het alweer oud nieuws. Daarnaast heb ik via mijn T.net-abbo een C'T-abbo met korting. :Y)
Maar ik zou eens categoriseren waar je allemaal geld aan uitgeeft (zoals bij GCTM bijvoorbeeld in een cirkeldiagram zetten, zodat de verdeling duidelijk is) en dan kijken waar je op zou kunnen besparen zonder dat je leven er veel minder leuk op wordt of iets dergelijks.
Dat is een goede tip. Ik zal eens categorieën bedenken waar ik het in kan verdelen.

Momenteel denk ik aan de onderstaande verdeling:
• vaste lasten (hypotheek, verzekering en gemeentebelasting);
• boodschappen;
• telecom (GSM, ADSL en IPB);
• computer-gerelateerde uitgaven;
• huisdieren;
• vrije tijd / impuls.

Iemand nog tips voordat ik dit weekend de verdeling ga maken?

• Hahn
  • Nu online
Bij GCTM blijkt altijd dat de auto een grote lastenpost is, dus neem die ook mee (sowieso moet je alles wat je geregeld geld kost meenemen) :) Dus ook zaken als benzinekosten.

En natuurlijk stoppen met roken (als je dat doet) en minder drinken! ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Hahn op 01-09-2006 10:14 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Snap eerlijk gezegd niet waarom jullie allemaal last hebben van dure jaarrekeningen. Bij mij zijn deze hoogstens een keer 30 euro extra voor die maand, maar meer ook niet. Dit kun je namelijk heel goed voorkomen door een hogere maandelijkse voorschot te betalen.

Dan hoef je dus in principe alleen nog maar je spaargeld te gebruiken voor als er iets stuk gaat in huis aan apparatuur. Maar goed dat zal ook niet meer zijn dan 1000 euro op zij zetten.

Het leuke is dat je andere spaargeld gewoon lekker kunt gebruiken/verder sparen.

Het enige wat ik vervelend vind en niet goed bedacht is door de regering/gemeente is dat je de gemeentelijke en waterschaps belastingen niet gewoon op voorschotbasis kunt betalen. Dus gewoon per maand een vast bedrag hier voor betalen.
Nu is het vaak zo dat aan 8 termijnen vast zit of 6 termijnen. Als ze dit zouden kunnen combineren en het op voorschot basis doen, dan heb je gewoon een vast bedrag per maand wat je hier aan betaald. Dan het altijd maar afwachten hoe hoog het bedrag dit jaar wordt.

[ Voor 40% gewijzigd door Falcon op 01-09-2006 10:21 ]

• pven
  • Niet online
Hahn schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 10:10:
Bij GCTM blijkt altijd dat de auto een grote lastenpost is, dus neem die ook mee (sowieso moet je alles wat je geregeld geld kost meenemen) :) Dus ook zaken als benzinekosten.
Zie de startpost: ik heb een leaseauto en dat is een bewuste keuze. De > 10.000km die ik per jaar rijd, wil ik graag in een goede auto afleggen. :Y)
En natuurlijk stoppen met roken (als je dat doet) en minder drinken! ;)
Dit zijn geen issues. :)
The Real Falcon schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 10:16:
Snap eerlijk gezegd niet waarom jullie allemaal last hebben van dure jaarrekeningen. Bij mij zijn deze hoogstens een keer 30 euro extra voor die maand, maar meer ook niet. Dit kun je namelijk heel goed voorkomen door een hogere maandelijkse voorschot te betalen.
Ik heb niet zo'n last van de jaarrekeningen. Mijn voorschotten zijn allemaal aan de hoge kant, waardoor de kans dat ik bij moet betalen niet zo groot is. Daarnaast betaal ik de gemeentebelasting in termijnen; ik kan het ook in één keer betalen, maar smeer het liever uit over het jaar heen.
Dan hoef je dus in principe alleen nog maar je spaargeld te gebruiken voor als er iets stuk gaat in huis aan apparatuur. Maar goed dat zal ook niet meer zijn dan 1000 euro op zij zetten.
Enkele duizenden euro's geeft me een iets veiliger gevoel; dan mag er meer dan één apparaat stuk gaan. :)
Het leuke is dat je andere spaargeld gewoon lekker kunt gebruiken/verder sparen.
Dat doe ik zeker, maar wil toch nog wat reserve hebben.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 12:09

Ravefiend

Carpe diem!

Zonder erg veel ervaring met geldzaken te hebben, heb ik de afgelopen weken ook eens aan het spelen geweest met de export files van mijn online banking. Er zijn tal van tools beschikbaar die je op basis van die gegevens duidelijke rapporten genereren zodat je in één oogopslag kan zien waar je geld naartoe gaat. Het gebruiksvriendelijkste programma vond ik nog AceMoney ...

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

pven schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 10:23:
[...]

Ik heb niet zo'n last van de jaarrekeningen. Mijn voorschotten zijn allemaal aan de hoge kant, waardoor de kans dat ik bij moet betalen niet zo groot is. Daarnaast betaal ik de gemeentebelasting in termijnen; ik kan het ook in één keer betalen, maar smeer het liever uit over het jaar heen.

Dat doe ik zeker, maar wil toch nog wat reserve hebben.
Kijk dat doe ik ook alleen vind ik het jammer dat het niet per 12 maanden kan en zo ook de waterschapsbelasting. En als het dan ook nog eens op voorschotbasis kan met een jaarafrekening dan weet je altijd waar je aan toe bent. Lijkt me voor iedereen prettig.

Handtekening rondje hiervoor doen? :)

• Exirion
  • Laatst online: 11:57

Exirion

Gadgetfetisjist

athlonkmf schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 02:01:
Besparen:
Ik heb kabeltv opgezegd. Scheelt me 15 euro per maand, en ik kijk toch geen tv meer. Kanaal internet alleen.

Ik heb wanadoo live met internetbellen. Scheelt me 40 euro tov mijn vorige demon aansluiting. En nog eens gemiddeld 20 euro belkosten.

Boodschappen doe ik een keer per week en bij voorkeur bij een goedkopere supermarkt. Anders zoveel mogelijk aanbiedingen.

Als ik niet thuis ben gaat alles uit (behalve server)

Douchen gaat op 30'C ipv 37.

Ziektekosten heb ik bij FBTO gedaan, samen met mijn autoverzekering. Ik krijg dan korting via mijn VVE-lidmaatschap (die zicht dus weer gewoon terugverdien)

Kleren koop ik alleen in de aanbieding. Laatst nog 6 pantalons gekocht voor 200 euro. Heeft me 400 euro bespaard en ik kan er nu wel een jaar of 2-3 mee.

Al met al kan ik mijn hypotheek, auto (benzine is van de zaak, maar verzekering/belasting voor mij) prima betalen. En toch koop ik vrij duur spul om de zoveel maanden. 2 maanden geleden een nieuw computer voor 1600. Vorige maand een airco. En toch hou ik elke maand nog 1000 euro over.

Administratie:
Wat ik doe is elke week (meestal in het weekend) mijn bankzaken regelen. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk te pinnen. De bankinfo download ik en importeer ik in een administratieprogramma.
Alle rekeningen betaal ik dan ook een keer per week. Deze perforeer ik en zet ze in een ordner.

Alle garantiespul gaan in een andere ordner. En idem voor loonstrookjes. Werkt prima zo.
Ieder z'n prioriteiten natuurlijk. Maar ik heb weinig zin om onder een lauwe douche te staan, minder goed te eten, en in een koude kamer in de winter te zitten om geld te besparen voor luxe spul. Gelukkig verdien ik genoeg om die luxe spullen ook veelvuldig zonder die besparingen te kunnen kopen, maar als ik het met minder zou moeten doen zou ik toch niet gaan besparen op m'n dagelijkse welzijn.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Hahn
  • Nu online
Sowieso vind ik wat athlonkmf doet wel erg extreem. Hij gaat onder een koude douche staan om geld te besparen (wat zal het schelen? €1 per jaar ofzo?), terwijl ie wel €1000 per maand overhoudt 8)7

Geen dure merkkleding kopen vind ik een goede, want dat merk je (en anderen) toch vrijwel niet behalve dan op je rekening. Maar in je eigen huis er comfortabel erbij te zitten vind ik toch wel wat belangrijker dan een tientje per maand te besparen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 01-09-2006 10:44 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

Exirion schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 10:31:
[...]

Ieder z'n prioriteiten natuurlijk. Maar ik heb weinig zin om onder een lauwe douche te staan, minder goed te eten, en in een koude kamer in de winter te zitten om geld te besparen voor luxe spul. Gelukkig verdien ik genoeg om die luxe spullen ook veelvuldig zonder die besparingen te kunnen kopen, maar als ik het met minder zou moeten doen zou ik toch niet gaan besparen op m'n dagelijkse welzijn.
30'c is niet eens lauw, ik vind het beter aanvoelen dan 37'C.

Eten doe ik prima, vlees haal ik niet van de supermarkt, en of ik een pakje chips nou bij de hoogvliet haalt of AH. Het scheelt me 20 cent, maar smaakt volgens mij wel hetzelfde 8)7 Cola (light) koop ik de hoogvlietmerk, omdat ik deze lekkerder vind dan Coca Cola light.

Ik heb geen koude kamer, want m'n nieuwbouwwoning is supergeisoleerd. Die behoud een constante temperatuur. Nu zit die zonder verwarming op 25 graden door alle warmteafgevende spullen daar (computers, televisie) en de zon, terwijl het buiten toch 15 graden is. In de winter wordt er een kwartiertje gestookt en dan blijft ie weer een dagje op temperatuur.

Het is nog leuker om aan om veel luxe dingen te kopen, maar toch een flink bedrag op je rekening te hebben.

• kmf
  • Niet online

kmf

Hahn schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 10:43:
Sowieso vind ik wat athlonkmf doet wel erg extreem. Hij gaat onder een koude douche staan om geld te besparen (wat zal het schelen? €1 per jaar ofzo?), terwijl ie wel €1000 per maand overhoudt 8)7
Koude douche? 30 graden is echt niet koud hoor. 37 graden dat is gewoon heet. Oh ja, besparingstip, thermostaatkraan, hou je altijd constante temperatuur, hoef je dus niet eerst een paar minuten water te regelen.
Geen dure merkkleding kopen vind ik een goede, want dat merk je (en anderen) toch vrijwel niet behalve dan op je rekening. Maar in je eigen huis er comfortabel erbij te zitten vind ik toch wel wat belangrijker dan een tientje per maand te besparen.
Je kan best besparen terwijl je comfortabel zit. Niet met de hand wassen, maar een keer in de twee dagen snachts de vaatwasser aan te zetten. Qua water scheelt dat de helft en stroom is goedkoop snachts.
En de vaatwastabletten zijn nog allemaal van dat dure spul. Sun, calgonit. Alleen koop ik ze wel als ze in de aanbieding zijn. Genoeg voor een jaar.

Merkkleding koop ik nog steeds, alleen wel als ze in de aanbieding zijn. En het helpt ook dat je vriendin een parttime baantje als verkoopster hebt bij een gerenomeerd kledingwinkel. :+

Heb je je huis goed geisoleerd (best wel standaard als je nieuwbouw hebt) dan blijft de omgeving ook comfortabel. Stabiele temperatuur. Gebalanceerde warmteterugwinventilatie-> droge lucht->energiebesparend.
Mede hierdoor voelt 30'c douche bij mij thuis warmer aan dan 40'C bij mijn oude huurhuis, omdat de lucht in de badkamer gelijk opwarmt.
Droger heb ik ook niet nodig. De washok is ook geventileerd. Alle was is binnen 24 uur droog.

Door mijn nieuwe huis en alle besparingen heb ik mijn energierekening met 60% omlaag gebracht. Toch wel een aanzienlijk bedrag terwijl ik juist comfortabeler woont dan vroeger in m'n huurhuis. Dat is toch mooi zo'n 90 euro per maand.

Nog meer energiebesparingen:

De was doe ik alleen in het weekend. Komt neer op 2-3 keer wassen. Maar wel tegen een goedkoper tarief. Net als het strijken. Toch zat kleren. Later als mijn vriendin er bij komt wonen, en mijn wasmachine heeft het begeven (timing klopt wel hoop ik) kopen we een grotere wasmachine voor 9-10kg was. Kost per wasbeurt meer stroom, maar je hoeft dan minder wasbeurten te doen.

Normaal wok ik. Oven en friteuse mogen alleen weekend's aan. Ook nog gezonder ook ;)

Standaard zitten er overal in huis waterbesparende kranen en HR++ glas.

Boodschappen:
Koop 1 keer per week in bij je goedkoopste supermarkt en let daarbij vooral op de aanbiedingen.
leve internet: http://www.ah.nl/aanbiedingen/ http://www.hoogvliet.com/

Hou je voorraadkast netjes om een goede voorraad te verzamelen. Vooral lang houdbaar spul is handig. Vaatwastabletten, dreft afwasmiddel, wasmiddel, wc-papier, keukenrollen, vuilniszakken, etc etc in voor 1 jaar of zo als ze een keer in de aanbieding zijn.

Als je meubels moet kopen, koop dan kwalitatief beter spul (ikea) en neem geen leenbakker spul. Je hebt er langer plezier van en kost minder tijd om ze in elkaar te zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door kmf op 01-09-2006 11:09 ]

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

The Real Falcon schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 10:16:

<SNIP>
Waarschijnlijk ben ik de enig met hoge jaarrekeningne?

Jaarkosten
Sportvereniging - 270E per jaar
Verzekeringen - 380E per jaar
NS kortingskaart - 50E per jaar
Gemeentebelasting - 400E per jaar ( kan je ook in delen betalen )
Energie rekening - 1200E dit jaar bijbetalen, was voor 2 jaar gas en licht ( was ik op voor bereid, ze hadden me op 800kWh en 200M3 gas per jaar ingedeeld. Twee keer gebeld maar ze konden of wilden het niet veranderen. )

+ nog een paar van die kleine lidmaatschappen.

• kmf
  • Niet online

kmf

LuCarD schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 11:10:
[...]

Jaarkosten
Sportvereniging - 270E per jaar
Verzekeringen - 380E per jaar
NS kortingskaart - 50E per jaar
Gemeentebelasting - 400E per jaar ( kan je ook in delen betalen )
Energie rekening - 1200E dit jaar bijbetalen, was voor 2 jaar gas en licht ( was ik op voor bereid, ze hadden me op 800kWh en 200M3 gas per jaar ingedeeld. Twee keer gebeld maar ze konden of wilden het niet veranderen. )

+ nog een paar van die kleine lidmaatschappen.
Mwah, jaarrekeningen. Je weet dat ze komen, dus moet je maar elke maand wat geld opzij leggen daarvoor. En je moet zelf maar kijken waar je op kan besparen.

Verzekeringen ben ik zo'n 900 euro per jaar kwijt (auto, inboedel)
Gemeentebelasting ook zo'n 400 euro
Wegenbelasting: 450 euro
Energierekening: ik kreeg 1500 terug. Nu dus 12*82=984 per jaar? Lijkt mij iets te weinig, dus hou ik per maand 20 euro apart om evt bij te betalen.

Elke maand hou ik dus sowieso 50 euro apart voor evt. jaarrekeningenoverschot, naast de andere begrootte bedragen.
Als ik een rekening in een keer kan betalen en daarmee korting kan krijgen (wegenbelasting) dan doe ik dat gewoon. Is dat niet zo en ik kan rentevrij in termijnen betalen, dan doe ik dat.

• pven
  • Niet online
LuCarD schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 11:10:
[...]

Betaal je dit ook echt per jaar? Ik zie verschillende dingen staan die volgens mij per maand kunnen (sporten, verzekeringen, gemeente).
Als je het na twee keer bellen al opgeeft, dan heb je het voornamelijk aan jezelf te danken. :Y)
Als ik een rekening in een keer kan betalen en daarmee korting kan krijgen (wegenbelasting) dan doe ik dat gewoon. Is dat niet zo en ik kan rentevrij in termijnen betalen, dan doe ik dat.
Goed punt; niet aan gedacht bij mijn vorige reply.

[ Voor 16% gewijzigd door pven op 01-09-2006 11:21 ]

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

pven schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 11:20:
[...]

Betaal je dit ook echt per jaar? Ik zie verschillende dingen staan die volgens mij per maand kunnen (sporten, verzekeringen, gemeente).
Sportclub kan ik alleen per jaar betalen.
Verzekering krijg ik 3% korting als ik per jaar betaal.
Gemeente kan in 6 termijnen zonder extra kosten, maar aangezien ik het geld al gereserveerd heb. Dan ben ik er ook gelijk vanaf.

Zoals ik ook al eerder heb aangegeven ik stort per maand geld op me spaarrekening voor de jaarnota's. Als de jaarnota binnen komt, dan stort ik het gewoon terug op me betaal rekening.
Als je het na twee keer bellen al opgeeft, dan heb je het voornamelijk aan jezelf te danken. :Y)
Sommige mensen zijn lui, en dan heb je mij :X

• pven
  • Niet online
Via de site van GCTM loop ik tegen http://www.nooitmeerrood.nl/ aan; ook wel eens interessant om te bekijken.

• kmf
  • Niet online

kmf

LuCarD schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 11:27:
[...]

Gemeente kan in 6 termijnen zonder extra kosten, maar aangezien ik het geld al gereserveerd heb. Dan ben ik er ook gelijk vanaf.
Als je internetbankieren heb, kan je ook overwegen om per termijn te betalen en dit gewoon eenmalig in te stellen. Maar als je toch geen rente vangt op je bankgeld, dan is het natuurlijk minder nuttig

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

pven schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 23:02:
[...]

is wel illegaal, maar daar kunnen we beter een nieuw topic voor openen :Y)
Onzin, op de site van Brein staat het zelfs letterlijk:
De regels op een rijtje.
4. Een internetbestand (met muziek of een film) downloaden mag.
Het is dus een goede en legale manier om geld te besparen. Alleen uploaden is illegaal. Dacht dat dit wel bekend was ondertussen bij alle tweakers.

Hoe kijk je trouwens tv, want daar kun je ook nog op besparen natuurlijk. Alle goede series en programma's zijn wel te downloaden, en dingen als het journaal kijk je streaming via uitzendinggemist.nl. Weg met de kabel! :P

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 01-09-2006 13:53 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Er valt niet meer te bezuinigen,
kleding kan misschien nog een probleem zijn, maar daar hebben ze tegenwoordig de http://www.designeroutletroermond.com voor . Kosten trek je er wel uit en zover is het niet uit zevenbergen.

• pven
  • Niet online
Gizz schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 13:52:

[...]

Hoe kijk je trouwens tv, want daar kun je ook nog op besparen natuurlijk. Alle goede series en programma's zijn wel te downloaden, en dingen als het journaal kijk je streaming via uitzendinggemist.nl. Weg met de kabel! :P
Ik kijk via een analoog abonnement van @home naar de TV. We kunnen zeker niet zonder, zie ook GTST: spannend! :). ;)

Overigens heb ik een-en-ander over de maanden juli en augustus in kaart gebracht. In beide maanden heb ik ongeveer 400 euro aan 'amusement' gespendeerd (denk hierbij bv. aan uitgaan of kaartjes voor het een-of-ander). Dat mag wat mij betreft wel wat naar beneden en dat zal ik de komende maanden dan ook beter in de gaten houden. Gelukkig kan het lijden, maar ik vind het nogal veel geld. Overigens heb ik in die maanden ook nog een heel klein beetje op mijn spaarrekening gezet.

Op andere zaken kan ik volgens mij idd niet veel meer bezuinigen, zonder er echt iets van te gaan merken. Daar waar mogelijk doen we ons best, maar het moet uiteraard niet doorslaan.
anandus schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 02:06:
[...]

Overigens gebruik ik daarvoor www.kasboek.nl , imho een aanrader :)
Daar gebruik ik http://www.orov.nl/ voor, ook een aanrader. :)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:11

SeatRider

Hips don't lie

Wat win je hier mee? Misschien als je stadsverwarming hebt en per liter warm water betaalt, maar ik heb een combiketel en die is AAN of UIT, en bij AAN verbruikt ie gewoon x kuub gas. Als ik warmer douche gaat er minder koud bij dus.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:54

inXs

known as inXs

Scheelt dat nou veel met een combiketel, aan of uit? Wij hebben er ook 1, we zetten hem over het algemeen uit, maar als we warm water nodig hebben zetten we hem aan, scheelt dat veel aan energie en kosten?

superB

• kmf
  • Niet online

kmf

SeatRider schreef op zondag 03 september 2006 @ 15:31:
[...]

Wat win je hier mee? Misschien als je stadsverwarming hebt en per liter warm water betaalt, maar ik heb een combiketel en die is AAN of UIT, en bij AAN verbruikt ie gewoon x kuub gas. Als ik warmer douche gaat er minder koud bij dus.
Ik heb een ketel dat in intervallen opwarmt (hoort bij het huis). Kies ik 30'C dan warmt de ketel tot 40'C op. boven de 35, 60'C ketel. (zijn gemiddelden).

Dit is hetzelfde voor de verwarming. Als de binnentemperatuur/thermostaattemp niet teveel verschilt, dan verwamt de ketel tot max 30'C. Is de ratio te groot (en je wilt dus sneller een warme huis hebben), dan gaat ie op 50-90'C. Daarom is het voor mij voordeliger om een stabiele temp te houden (dus thermostaat op 21 in de winter). Snachts wordt het niet kouder dan 21'C. En overdag warmt de zon het huis op tot 24-25 en dit wordt de hele avond behouden. Al met al gaat de ketel enkel eventjes in de nacht aan.

Pagina: 1