Toon posts:

Windows stelt (helaas) draadloosnetwerk in als i-netverbindi

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds kort een Laptop met een draadlooze netwerkkaart aangeschaft (de TU/e laptop) en heb daarbij ook een Wireless Router gekocht (Sitecom) zodat ik draadloos kan internetten via de laptop thuis.

Nu hebben wij thuis ook nog 4 andere PC's, die een netwerk vormen, NIET draadloos, en deze internetten via een andere router/switch (eentje van Sweex, niet de Sitecom wireless switch). Alle 4 de PC's beschikken echter wel over een draadloze netwerk kaart.

Het ging relatief makkelijk om draadloos internet op mijn laptop te verkrijgen, ik heb gewoon simpelweg een kabeltje van mijn Sweex-router, naar mijn Sitecom-router gebracht, dus van één van de 4 uitgangen van de Sweex, naar de modem ingang van de Sitecom, en dit werkte meteen perfect.

Nu dacht ik slim te zijn, en dacht dat ik ook de 4 andere PC's direct met de Sitecom-router kon laten communiceren, zodat er naast een vast netwerk tussen de 4 PC's, ook een draadloos netwerk met de laptop zou ontstaan.

Dit is gelukt, maar nu komt het probleem: alle 5 de PC's (dus de 4 Desktop pc's & de laptop) maken via de Sitecom-router verbinding met het internet, dit is heel irritant, aangezien de router soms wegvalt (heel af en toe maar), maar het gevolg daar van is, is dat downloads vastlopen, en MSN er mee kapt.

Nu wil ik het eigenlijk zo maken, dat de 4 desktop pc's gewoon via het vaste net internetten (en dat door de directe verbinding met de Sweex-router) en het draadloze netwerk alleen gebruiken voor de verbinding met de Laptop.

Ik wil ook dat als er communicatie tussen de 4 Desktops zelf is, dat dat via het vaste netwerk gaat, en niet via het draadloze netwerk (omdat het vaste netwerk 100MBit is)

Dan komt natuurlijk de qlimax: ik wil dat de laptop wél draadloos verbinding maakt met internet, én het draadloze netwerk gebruikt voor bijv. bestanden over te brengen naar een van de 4 Desktop PC's

Mijn (simpele) vraag:

is dit mogelijk???

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 16:34
Heel verhaal, maar je hebt nu dus een router/ap achter een bestaande router geknupt?

Kortom: dubbel routeren. (= kans op ellende).

en gezien het idee van "uit doos en het werkt" is het volgens mij ook niet beveiligd

Beste optie: Pleur die Sweex het raam uit (is zoiezo bagger imho) en gebruik je nieuwe router gewoon. Immers, die is exact hetzelfde als de Sweex, met de enige meerwaarde dat ie ook wireless is.

PCtjes met kabel in de 4 lanpoortjes, laptopje draadloos. Geen geklooi met verschillende IP ranges, geen dubbel NAT, geen Sweex. Alleen nog dichtspijkeren en klaar.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Gooi de sweex en de sitecom weg, koop een Linksys WRT54GL :)

Pc'tjes vast aansluiten, laptop via draadloos, heb je meteen een netwerk.

Anders: DHCP op de sitecom uit, ip geven in de range van de sweex, verbinden door kabel in LAN poorten, WAN poort uit.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• SwordMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-01 23:42

SwordMaster

Melee Island TM

Toch altijd leuk dat mensen worden aangeraden om hun bestaande apparatuur weg te gooien.

Lijkt me niet echt constructief voor de oplossing van de TS zijn probleem.

Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 16:34
SwordMaster schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 00:17:
Toch altijd leuk dat mensen worden aangeraden om hun bestaande apparatuur weg te gooien.

Lijkt me niet echt constructief voor de oplossing van de TS zijn probleem.
Ik zeg alleen dat de sweex overkill is (dubbel aangezien ie nog een router heeft gekocht) en de sitecom beter als router EN ap kan inzetten..

daarnaast heb ik zelf ook de voorkeur voor een linksys (of asus) maar goed, TS heeft nu eenmaal de Sitecom (en die is iig beter dan Sweex naar mijn menig)

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:28
Je kunt het inderdaad doen hoe jij het zegt.

Je moet dus eerst en vooral 2 verschillende ranges laten uitdelen door je routers: op je wireless een range en op je bedraad netwerk een andere range.

Je wireless range mag je echter geen default gateway informatie laten uitdelen via DHCP behalve voor je laptop. Kun je dat niet zo instellen moet je de default gateway richting je wireless netwerk vervangen op de vaste computers en terug instellen op het adres van de router van het vast netwerk.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• SwordMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-01 23:42

SwordMaster

Melee Island TM

DJSmiley schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 00:33:
[...]

Ik zeg alleen dat de sweex overkill is (dubbel aangezien ie nog een router heeft gekocht) en de sitecom beter als router EN ap kan inzetten..

daarnaast heb ik zelf ook de voorkeur voor een linksys (of asus) maar goed, TS heeft nu eenmaal de Sitecom (en die is iig beter dan Sweex naar mijn menig)
Daar ben ik het helemaal mee eens, en mijn voorkeur gaat nog meer uit naar Draytek of Cisco, mais bien elke kwaliteit heeft zijn prijs.

[ Voor 9% gewijzigd door SwordMaster op 01-09-2006 16:37 ]

Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

SwordMaster schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 16:36:
[...]

Daar ben ik het helemaal mee eens, en mijn voorkeur gaat nog meer uit naar Draytek of Cisco, mais bien elke kwaliteit heeft zijn prijs.
En persoonlijk vind ik sitecom dan weer overpriced ;)
Maargoed, sitecom terugbrengen en een los AP halen is ook een idee he ;)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Pagina: 1