IDE-schijf te verwijderen na S-ATA setup met dualboot?

Pagina: 1
Acties:

• chieldeno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-02 02:14
Het forum heb ik al doorgezocht maar kon daar niet zoveel vinden over dualboot etc.

Vandaar hier mijn vraag:
Nadat ik XP op S-ATA heb gezet wil ik mijn oude IDE schijf eruit halen. Heb nu een dualboot systeem, kan dus kiezen bij het opstarten uit XP op IDE en XP op S-ATA. Nu heb ik simpelweg de IDE schijf losgekoppeld maar dan start de pc niet meer op.. ik krijg de melding; Reboot and select proper boot devide or insert boot media in selected boot device and press a key" (ook hier al op gezocht op het forum).

Nu vermoed ik dat dit met de boot.ini instelling te maken heeft? Kan ik dus veilig via msconfig de boot.ini aanpassen zodat de dualboot eruit gaat en hij gewoon direct met XP op S-ATA boot?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:03
Nee, want de NTLDR zal ook op de IDE-schijf staan

• chieldeno
Ik weet niet waar dat bestandje precies voor dient, maar ik kan die niet gewoon kopieren naar de S-ATA schijf? Of stel ik nu een HELE domme vraag... :? 8)7

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Boot opties in bios aanpassen naar scsi of als dat er is naar sata?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• chieldeno
hmm.. ik zie in Partition Magic dat mijn IDE schijf nu op active staat.. en de SATA schijf met XP op none. Moet ik die dan ook niet omzetten?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
chieldeno schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:34:
hmm.. ik zie in Partition Magic dat mijn IDE schijf nu op active staat.. en de SATA schijf met XP op none. Moet ik die dan ook niet omzetten?
Dat heeft geen zin, want de bootinformatie (waar NTLDR onderdeel van uitmaakt) staat op de IDE-schijf.
Zie voor meer informatie deze Google-resultaten: http://www.google.nl/sear...TLDR%3F&btnG=Zoeken&meta=

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• chieldeno
ok...

Often a user will see the message "NTLDR is Missing" after attempting to install Windows 2000 or Windows XP, or upgrade a Windows 95-based or Windows 98-based computer to Windows 2000 or Windows XP. The message appears after the first reboot. This occurs only if Windows 95 or 98 has been installed on a drive with the FAT32 file system.

To correct the problem, the user must boot the computer with a Windows 95 or 98 Startup diskette or another bootable diskette with sys.com on it. Then, at the "A:\>" prompt, type "sys c:" and press "enter." A "System Transferred" prompt should appear and then the user must reboot the computer without the diskette.

Is dat laatste dan de oplossing voor mij?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:00
Boot met de windows XP cd in de drive... Kies voor Restore nadat alle drivers geladen zijn..

Meld je aan bij een installatie (de 1e dus), geef je admin wachtwoord, en typ fixmbr <enter> en fixboot <enter>

Nu zou alles moeten werken :)

• chieldeno
Ok dan moet ik dat misschien proberen... maarre.. ik heb geen admin wachtwoord. Nooit opgegeven ook. Ik weet dat ik daar ooit eens vreselijke problemen mee heb gehad met dat zogenaamde wchtwoord wat ik nooit had opgegeven. Kan ik daar gewoon <enter> doen? :/

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
ja gewoon op enter

• SyS_ErroR
Als je geen admin wachtwoord hebt opgegeven tijdens de install, dan kies je nu gewoon enter als je daarom wordt gevraagd.. :)

• dezejongeman
r00n schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:36:
[...]

Dat heeft geen zin, want de bootinformatie (waar NTLDR onderdeel van uitmaakt) staat op de IDE-schijf.
Zie voor meer informatie deze Google-resultaten: http://www.google.nl/sear...TLDR%3F&btnG=Zoeken&meta=
als het goed is staat deze op iedere primaire schijf dus ook de sata anders zal die xp nooit werken.
volgens mij ligt het gewoon aan de boot sequense in de bios gewoon op sata zetten klaar is kees.

• chieldeno
Geloof het niet, want op de de IDE schijf zie ik een boot.ini en een ntldr terwijl ik deze op de SATA schijf niet zie...

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
dezejongeman schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:56:
[...]
als het goed is staat deze op iedere primaire schijf dus ook de sata anders zal die xp nooit werken.
Nee dus. Een ander bestand dat onderdeel is van de bootinformatie is boot.ini. Daarin staan verwijzingen naar partities met een geïnstalleerd OS. Op de SATA-schijf staat dus niets.
volgens mij ligt het gewoon aan de boot sequense in de bios gewoon op sata zetten klaar is kees.
Nee.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• dezejongeman
heb je jou sata schijf wel als primair geformateerd.

• chieldeno
Ja, heb 3 schijven waarvan 1 IDE en 2 SATA.. allen staan op Primary zoals Partition Magic me laat weten...

Ik ga nu SyS_ErroR's oplossing proberen... maar eh.. wat bedoel je hier precies mee "Meld je aan bij een installatie (de 1e dus)"

[ Voor 40% gewijzigd door chieldeno op 31-08-2006 21:03 ]

• SyS_ErroR
chieldeno schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:02:
Ja, heb 3 schijven waarvan 1 IDE en 2 SATA.. allen staan op Primary zoals Partition Magic me laat weten...

Ik ga nu SyS_ErroR's oplossing proberen... maar eh.. wat bedoel je hier precies mee "Meld je aan bij een installatie (de 1e dus)"
Dat zie je vanzelf als je op R drukt tijdens de Windows setup..
Krijg je zo'n dos scherm te zien, en dan word je gevraagd bij welke windows-installatie je wil aanmelden.. Als je beide schijven in je systeem hebt zitten zie je bijvoorbeeld dit

1. C:\WINDOWS
2. D:\WINDOWS

Heb je maar 1 schijf in je pc zitten (enkel sata), dan wil je je dus aanmelden bij de 1e installatie... druk op 1 en dan <enter>.. :)

• chieldeno
Hmm.. het probleem is nu dat ik alleen de XP installatie op de IDE schijf zie.. dus:

Hoe zorg ik er nou voor dat ik toch bij die D:\WINDOWS kom op de SATA schijf?

• SyS_ErroR
chieldeno schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:42:
Hmm.. het probleem is nu dat ik alleen de XP installatie op de IDE schijf zie.. dus:

Hoe zorg ik er nou voor dat ik toch bij die D:\WINDOWS kom op de SATA schijf?
Je moet natuurlijk wel de sata driver laden tijdens je windows setup hè ;).. ff je sata driver op een floppy zetten dus..

• chieldeno
Ah zuinig.. dat was ik vergeten ja 8)7 . Moet dan alleen een nieuwe slipstream van XP maken met die driver erin, aangezien ik m'n floppydrive eruit heb gesloopt... Even zoeken naar dat FAQ onderdeel dus... Bedankt!

edit: Hmm.. kom er toch niet helemaal uit geloof ik. Het is me eerder wel gelukt om de SATA driver vanaf floppy te laden bij de XP setup, maar die driver slipstreamen in een XPCD?
Ik heb nu trouwens wel een slipstream CD van XP met SP2 erin.. dan moet die driver me toch ook kunnen lukken.

Het volgende (http://unattended.msfn.org/unattended.xp/view/web/36/) heb ik gelezen en ben erachter gekomen dat de eerste 3 stappen voor mij beter zijn om over te slaan. Ik ga dus meteen naar "Step Four - Compress Driver to I386".

- Nu heb ik mijn bestanden van de XP cd naar schijf gekopieerd. Dat staat op E:\X1APOEM_NL.
- Die SATA driver staat in E:\SiSRAID\180\winxp met de volgende bestanden: property.dll, sisraid.cat, SISRaid.INF en sisraid.sys. Ik neem aan dat dit de bestanden zijn die ik nodig heb.

Ik kan nu alleen bij stap vier niet begrijpen wat ik precies in moet voeren.. |:( kan iemand me daarmee helpen?

edit2: OK, ik piep te snel misschien... zou dit het moeten zijn?

MAKECAB E:\SiSRAID\180\winxp\sisraid.SYS E:\X1APOEM_NL\I386\sisraid.SY_

edit3: Heb bovenstaande gedaan en zie nu in de XP folder onder \I386 dat sisraid.SY_ is toegevoegd. Moet werken, ga het nu proberen!

[ Voor 78% gewijzigd door chieldeno op 01-09-2006 10:51 ]

• SyS_ErroR
Waarom pak je niet gewoon je standaard floppy met sata drivers, klikt tijdelijk je floppydrive in je pc.. en je start de setup? Dat gaat imo veeeeel sneller :Y)

• chieldeno
Daar ben ik dus ook inmiddels achter, ben een uur bezig geweest om te proberen om een RAID driver te integreren met een XP-CD, maar da's toch wel best lastig moet ik zeggen.

Morgen dan toch maar weer een tientje neerleggen voor een floppydrive ;)

• chieldeno
SyS_ErroR schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:41:
Boot met de windows XP cd in de drive... Kies voor Restore nadat alle drivers geladen zijn..

Meld je aan bij een installatie (de 1e dus), geef je admin wachtwoord, en typ fixmbr <enter> en fixboot <enter>

Nu zou alles moeten werken :)
Hmm.. heb dit gedaan maar zie op de C-schijf (IDE) nog steeds ntldr en boot.ini en config.sys staan. Op de D-schijf (SATA) zie ik enkel hiberfil.sys en pagefile.sys.

Moet het nu goed zijn dan?? :/

edit: Heb net gekeken of ik nu kan booten zonder die verrekte IDE schijf.. maar mooi niet dus. Krijg gewoon weer dezelfde error als eerst: "Reboot and select proper boot devide or insert boot media in selected boot device and press a key" ;(

edit2: OK, dit wist ik dus niet. Dom natuurlijk...

"fixboot drive letter
Hersteld de bootsector en kan dus gebruikt worden in geval van en corrupte bootsector.
Moet de bootsector op een andere partitie dan de default (C) geschreven worden, geef dan de driver letter als parameter mee." 8)7

edit3: Dit is echt irritant... Ik las ergens dat je niet zomaar <fixmbr> moet invoeren maar; fixmbr\Device\Harddisk0

Dus ik meld me aan via de XP-CD op mijn D:\WINDOWS (SATA schijf) en ik tik in <fixboot>. Via het commando "map [arc]" heb ik gezien dat de D schijf harddisk5 is. Als ik echter intik: fixmbr\Device\Harddisk5, zegt ie dat dit geen geldig commando is?! :(

Als ik echter alleen fixmbr intik dan krijg ik melding dat ie Device\Harddisk0\Partition0 heeft gefixt... oftewel de XP installatie op de C-schijf (IDE). Ik snap hier niks meer van. Zo ingewikkeld kan het toch niet zijn?? Of toch wel...?

[ Voor 53% gewijzigd door chieldeno op 03-09-2006 15:58 ]

• SyS_ErroR
Probeer nou gewoon eens wat ik je zeg. IDE schijf eruit, booten met enkel de sata schijf. Tijdens de windows xp setup je sata driver laden, kies r voor recovery.. meld je aan.. en tik vervolgens fixboot <enter> en fixmbr <enter> (bij beiden word je gevraagd of je het zeker weet, maar dat wist je al..)

• chieldeno
Heb ik net geprobeerd.. maar ik zie dan alleen maar 1:\C:WINDOWS (terwijl m'n C-schijf IDE eraf ligt!).

Als ik dan 1 tik en vervolgens fixboot krijg ik de melding: "Fixboot kan het systeemstation niet vinden, of het opgegeven station is ongeldig".

Moet ik niet eerst met partitionmagic die D-schijf (SATA) op 'active' zetten?

edit: werkt kennelijk ook niet :(

Moet die jumper van de IDE schijf (staat nu op master) niet op de SATA schijf komen nu? (ook op master?)

[ Voor 18% gewijzigd door chieldeno op 03-09-2006 19:36 ]

• SyS_ErroR
SATA kent geen Master&Slave, aangezien iedere SATA schijf zijn eigen kabeltje heeft ;)

Is het niet gewoon makkelijker om ff een nieuwe Windows setup te bakken dan dit gepriegel? Want na die error van jou, weet ik het zo 123 ook niet meer!
Het is enkel logisch dat je alleen 1 C:\Windows ziet, want zonder je IDE schijf is dat je enige hdd (en heet hij dus C).

Ik zou gaan voor een nieuwe install.. succes!

Verwijderd

chieldeno schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:07:
Het forum heb ik al doorgezocht maar kon daar niet zoveel vinden over dualboot etc.

Vandaar hier mijn vraag:
Nadat ik XP op S-ATA heb gezet wil ik mijn oude IDE schijf eruit halen. Heb nu een dualboot systeem, kan dus kiezen bij het opstarten uit XP op IDE en XP op S-ATA. Nu heb ik simpelweg de IDE schijf losgekoppeld maar dan start de pc niet meer op.. ik krijg de melding; Reboot and select proper boot devide or insert boot media in selected boot device and press a key" (ook hier al op gezocht op het forum).

Nu vermoed ik dat dit met de boot.ini instelling te maken heeft? Kan ik dus veilig via msconfig de boot.ini aanpassen zodat de dualboot eruit gaat en hij gewoon direct met XP op S-ATA boot?
Gewoon in de bios bij boot een schijf selecteren in dit geval de sata overrige schijfen verwijderen in de boot volgorde ;) ;)
Pagina: 1