Data recovery Reiser4 + RAID0

Pagina: 1
Acties:

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024
Hoi mensen,

Ik heb vandaag bij de Mycom bevestigd gekregen dat mijn moederbord dood is...

Omdat Socket A niet meer gemaakt wordt, heb ik maar besloten een nieuwe computer te kopen. Ik heb (had) nu een AMD Athlon XP, met Gentoo, en wil over gaan stappen op een Pentium D, 64 bit dus.

Nu is mijn / partitie reiser4 in een Raid0 array (ik weet het, gevaarlijke combinatie) en alles is gecompileerd met -march=athlon-xp in mijn CFLAGS. Als ik dus gewoon de harde schijven overhang, weet ik zeker dat ie stopt met een "illegal instruction".

Een bootable (knoppix) CD heeft ook weinig nut, want die ondersteund geen reiser4.

Heeft iemand een idee hoe ik mijn data terug kan krijgen?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Rainmaker schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 19:58:
Nu is mijn / partitie reiser4 in een Raid0 array (ik weet het, gevaarlijke combinatie) en alles is gecompileerd met -march=athlon-xp in mijn CFLAGS. Als ik dus gewoon de harde schijven overhang, weet ik zeker dat ie stopt met een "illegal instruction".
Waarom? Welke instructies kent een Athlon XP dan die een Pentium D niet kent?

• Rainmaker
Daar twijfelde ik een beetje over :)

Is het echt zo dat ik met een Pentium D gewoon binairy s kan draaien gecompileerd met de meest belachelijke CFLAGS? (-march=athlon-xp -O3 -mfpmath=sse uit mn hoofd)

Maakt het niet uit dat de nieuwe processor 64-bit is?

Weet iemand trouwens hoe de 32-bit performance van de Pentium D reeks is? Is die vergelijkbaar met de Athlon 64 performance? Laatste keer dat ik er iets van had gehoord, was de 32 bit implementatie op intels zeer slecht.

Verwijderd

Rainmaker schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 22:14:
Is het echt zo dat ik met een Pentium D gewoon binairy s kan draaien gecompileerd met de meest belachelijke CFLAGS? (-march=athlon-xp -O3 -mfpmath=sse uit mn hoofd)
Ik denk het wel ja. Ik ga nu niet zeggen met de meest belachelijke CFLAGS, maar toch met de meeste. Die van jou bvb: de Pentium D kent SSE, en voor zover ik weet iedere instructie die een Athlon XP kent. Volgens mij werkt dat dus gewoon. Ik bedoel: de meeste linux distro's leveren ook kernels en binaries die bvb voor i686 gecompileerd zijn. En die draaien toch ook op verschillende processoren? Athlon XP, Pentium III of Pentium 4 maakt dan niet uit :)
Maakt het niet uit dat de nieuwe processor 64-bit is?
Neuh, die kunnen ook gewoon 32-bit code draaien voor zover ik weet...
Weet iemand trouwens hoe de 32-bit performance van de Pentium D reeks is? Is die vergelijkbaar met de Athlon 64 performance? Laatste keer dat ik er iets van had gehoord, was de 32 bit implementatie op intels zeer slecht.
Dat zou 'k niet weten. Ik beweer ook niet dat je je kernel en binaries als 32-bit moet blijven draaien; enkel om aan je data te kunnen. Ik zou de huidige versie trouwens ook niet blijven draaien: veel kans dat die kernel een UP kernel is terwijl je met je Pentium D veel beter een SMP kernel kunt gaan draaien natuurlijk :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 01:52 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
3DNow! instructies worden ook door Intel processors ondersteund?

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:13

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Rainmaker schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 19:58:

Heeft iemand een idee hoe ik mijn data terug kan krijgen?
Je haalt dingen door elkaar. Het formaat waarin de data op je schijf is opgeslagen is onafhankelijk van de cpu die de data leest. Je zult je raid0 reiser4 directory dus ook prima met een pentium D kunnen lezen. Los daarvan is een backup natuurlijk altijd een goed idee.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 01:49:
[...]

Ik denk het wel ja. Ik ga nu niet zeggen met de meest belachelijke CFLAGS, maar toch met de meeste. Die van jou bvb: de Pentium D kent SSE, en voor zover ik weet iedere instructie die een Athlon XP kent. Volgens mij werkt dat dus gewoon. Ik bedoel: de meeste linux distro's leveren ook kernels en binaries die bvb voor i686 gecompileerd zijn. En die draaien toch ook op verschillende processoren? Athlon XP, Pentium III of Pentium 4 maakt dan niet uit :)
Omdat de meeste distro's ook gecompileerd zijn met conservatiefe CFLAGS zoals march=i386 of march=i586. Intelprocessoren kennen bij mijn weten geen 3DNOW, en die zal mogelijks wel gebruikt worden met die march=athlon-xp (zal afhangen hoe de ondersteuning is van gcc is voor 3DNOW is vermoed ik). Het risico is er dus weldegelijk. Zeker programma's die 3DNOW assembly gebruiken (ik denk aan liboil wellicht, en andere multimedia-applicaties zoals xine en mplayer), zullen zeker een probleem geven dan.

Los daarvan, het formaat van die RAID + reiserfs zou inderdaad universeel moeten zijn, en met een distributie die niet gecompileerd is met 3DNOW extensies, zal je daar normaal gezien dus wel aankunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door freggy op 01-09-2006 10:32 ]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik denk dat optimalisaties voor oa. 3DNow! tijdens het booten van je kernel weinig invloed hebben (misschien enkele multimediadeamons die niet zullen starten zoals MythTV). Ik denk dat je het best eens probeert, werkt het niet dan moet je gewoon een bootcd hebben/maken die Reiser4 ondersteunt en je kernel hercompileren en in je boot partitie zetten.

Een tip (die ik zelf ook hardhandig heb geleerd): Zet je boot partitie en indien mogelijk ook je root partitie in resp. ext2 en ext3. Dan kun je altijd schrijven met gelijk welke bootdisk en er een andere kernel opzetten of je configuratie aanpassen in geval die corrupt raakt of indien je processors wisselt ;-). Je /usr/local, /var, /opt partitie kun je dan wel weer in Reiser4 zetten of gelijk welke partitie die voordeel haalt van reiser4 (vb. je mp3's, divx etc.). Persoonlijk zet ik enkel mijn irrelevante data voor systeemwerking op reiser4 of andere exotische formaten. Om toch van de voordelen van reiser te profiteren gebruik ik reiser3 op /var en /usr/local, dan kan ik met een recente bootcd (Ubuntu, Gentoo) en hun generieke kernels wel booten of in ieder geval een module laden die die directories dan kan mounten.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Freggy schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 10:30:
Omdat de meeste distro's ook gecompileerd zijn met conservatiefe CFLAGS zoals march=i386 of march=i586.
Dat zeg ik ook :)
Intelprocessoren kennen bij mijn weten geen 3DNOW, en die zal mogelijks wel gebruikt worden met die march=athlon-xp (zal afhangen hoe de ondersteuning is van gcc is voor 3DNOW is vermoed ik). Het risico is er dus weldegelijk. Zeker programma's die 3DNOW assembly gebruiken (ik denk aan liboil wellicht, en andere multimedia-applicaties zoals xine en mplayer), zullen zeker een probleem geven dan.
Good point, die 3DNow! instructies vergeet ik altijd. De kans dat het niet werk is dus wel aanwezig, want gcc heeft ondersteuning voor 3DNow! (+) herinner ik me.
Aan de andere kant zal het risico wel beperkt zijn denk ik. Het lijkt me dat je, zoals ook jij al aangeeft, 3DNow voor zou gebruiken in multimedia applicaties. En wie gaat er nu in godsnaam mplayer ofzo opstarten als ie vooral z'n data terug wil? :)
[edit]
En Guru Evi was me voor (gmta ofzo :P ): de kans dat de stukken die je nodig hebt om te booten 'infected' zijn met 3DNow zooi is niet zo groot :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 20:48 ]

• Rainmaker
thunder7 schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 09:04:
[...]

Je haalt dingen door elkaar. Het formaat waarin de data op je schijf is opgeslagen is onafhankelijk van de cpu die de data leest. Je zult je raid0 reiser4 directory dus ook prima met een pentium D kunnen lezen. Los daarvan is een backup natuurlijk altijd een goed idee.
Allereerst, bedankt voor alle reacties.

Ik weet dat het filesysteem los staat van de gebruikte CPU. Ik heb een echter nogal "experimentele" c.q. gevaarlijke setup. Er zijn nog niet echt livecd's die reiser4 ondersteunen, ook al heb ik er 2 of 3 thuis liggen. Hierbij komt echter nog dat er sinds ongeveer 2.6.12 een nieuw bestandsformaat voor reiser4 uitkwam, waardoor je mijn bestanden niet meer aankan met een kernel < 2.6.11. Ik moet dus ook nog een redelijk up-to-date livecd hebben.

Andere optie is booten met mn "eigen" systeem, waarbij ik dus wat twijfelde of het verschil tussen processoren niet zou leiden tot het gevreesde "illegal instruction" (volgens mij heeft iedereen die Gentoo instaleert, wel eens gezien)

Na deze reacties ben ik wat positiever :)

Eerst maar es sparen voor mn nieuwe mobo-processor-videokaart combi :)

Verwijderd

Voor alle zekerheid toch even in de datasheets van Intel gekeken, en de Intel processoren ondersteunen inderdaad geen 3DNow instructies...

Waarmee mijn eerste reactie hierboven meteen is beantwoord :P
Als we het nu nog onthouden voor de toekomst... :+

• Rainmaker
*edit: ik moet leren lezen :)

Waar zit hier de verwijder-knop?

[ Voor 99% gewijzigd door Rainmaker op 01-09-2006 21:24 ]

Verwijderd

offtopic:
Bij de mods... dat kun je zelf niet dacht ik.
Pagina: 1