videogeheugen ;shared,hypermem,turbcache,gedeeld,verschillen

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
De topic open ik aan de hand van de vele soorten en benamingen die tegenwoordig in omloop zijn in de grafische kaarten onderandere in notebooks en laptops.

Ook zijn er per soort verschillende mogelijkheden om de hoeveelheid geheugen in te stellen of de extrageheugen steun van het intern geheugen uit te schakelen.
Maar bij welke benaming is dit nu wel en welke niet.

Zelf zie ik door de bomen het bos niet meer en iedereen heeft andere conclusies bij de namen.

Daarom deze topic;

De volgende types heb ik al kunnen vinden

-Turbocache

-Gedeeld

-Hypermemory

-Sharedmemory

-en dan de grafische kaart met het eigengeheugen die ook geen gebruik maakt van t andere interne geheugen

wie o wie kan me hier een weg in wijzen en wat zijn nu voordelen en nadelen van elkaar?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

inprincipe staat het allemaal voor het zelfde: de GPU gebruikt een deel van het systeem geheugen als videogeheugen. het geen wat echt belangerijk is hoeveel eigen geheugen de GPU heeft, het beste is als hij gewoon zelf een goede hoeveelheid geheugen heeft en het een goede GPU zelf is ;)(dus geen 32mb bij een fatsoenlijke kaart, een integratet intel ding is toch voor gamen niks, maar bijv. een ATI mobile X700 met 128 mb eigen geheugen is wel aardig om voor een niet te groot budget toch aardig te kunnen gamen)

als je toch moet kiezen uit kaarten met gedeeld geheugen, TC of HyperMemory (allemaal het zelfde net hoe ze het noemen) probeer er dan 1 te zoeken die toch een aantal MB apart geheugen heeft)

[ Voor 30% gewijzigd door GoldenSample op 31-08-2006 18:37 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Je moet gewoon een kaart nemen zonder deze opties. gewoon 64/128/256mb geheugen. Geen dedicated shit(= 1 woord voor al jou benamingen), dikke rommel.

Die zijn er genoeg te vinden, ook tijden geleden al(radeon 9700/9800, fx5200 etc) Nu zijn er veel betere, ook zonder dedicated geheugen. Meestal gewoon intel+sis graphics vermijden :) Ati/Nvidia nemen.

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:51

Hoogie2004

Whohooooo

-Turbocache

-Gedeeld

-Hypermemory

-Sharedmemory

Deze vier zijn ongeveer hetzelfde, het enige verschil is dat Turbocache en Hypermemory namen zijn van Nvidia en ATi.
Simpel gezegd, alle bovengenoemde technieken spreken het normale computergeheugen aan om te gebruiken als videogeheugen (dit is TRAAG...).

Bij Turbocache en Hypermemory is er nog een kleine kans dat er standaard wat videogeheugen aanwezig is, en dat er alleen van het systeemgeheugen word gebruikt als het nodig is. (voorbeeld, mobility x1400, 128MB eigen geheugen, 128 MB (maximaal) Hypermemory. dus 256MB. Deze heb ik trouwens zelf)

De kaarten met eigen geheugen dat weet je al volgens mij (lijkt me althans als ik je post lees). Deze zijn superieur aan de gedeelde kaarten.

Edit @ hierboven mij:
Dedicated wil zeggen EIGEN geheugen. Dat wil je juist wel hebben

[ Voor 5% gewijzigd door Hoogie2004 op 31-08-2006 18:40 ]

My iRacing profile | Strava

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ohh zou ook kunnen, maar ik dacht dedicated=toegewezen. Toegewezen in de vorm van ramgeheugen van de pc aan de videokaart.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Even duidelijkheid:

Shared/gedeeld: Geen onboard videogeheugen maar 100% daarvan komt uit het werkgeheugen. vb: GFX is 128 MB en je hebt 1024MB werkgeheugen dan blijft er 1024-128=896MB werkgeheugen over. Toepassing: Budget PC, leuk voor internet en windows (laten we zeggen "beeld")

Hypermemory (ATI)/Turbocache (nVidia): Deel onboard, deel werkgeheugen. vb: 128 onboard en 128 uit werkgeheugen. Bij 1024MB blijft er dan weer 896MB over en is er 256MB aan videogeheugen. Omdat ook dan weer een deel uit het werkgeheugen komt is dit traag. Toepassing: Budgetvideokaarten, af en toe een spelletje op niet al te hoge resoluties en voor alle nieuwe multimedia toepassingen (HDTV).

Eigengeheugen/dedicated Vram. Bijvoorbeeld 256MB is er dan voor de kaart alleen op de kaart zelf aanwezig. Dit zorgt voor veel betere performance doordat er niet geswapped hoeft te worden tussen werkgeheugen en videogeheugen. Ook liggen de snelheden vaak hoger. Toepassing: Mid en Highend videokaarten om games op hoge/ultrahoge kwaliteit te spelen.

TC/HM wil juist zeggen dat er een beetje geheugen is aangezien dit voor de betere performance tegenover compleet sharded geheugen is.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 31-08-2006 20:32 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dedicated houdt in dat het RAM betreft wat alleen toegewezen is voor de videokaart. Dus eigen geheugen van de kaart in plaats van systeemgeheugen. :)

Gremlin was me voor :+

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 31-08-2006 20:32 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 13:59

Turkish

zhé germans

Dit is met een beetje goede wil in 10 minuten te vinden op GoT, dicht dus :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.