Toon posts:

PIO modus

Pagina: 1
Acties:
  • 545 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na een nieuwe HDD geinstalleerd te hebben blijft mijn computer traag. Ik heb een nieuwe HDD gekocht, omdat ik dacht dat de oude kapot was. Nu blijk ik nog steeds hetzelfde probleem te hebben. De lees en schrijfsnelheid blijft extreem traag (3 MB/s). Ik denk dat het probleem is dat de HDD in PIO modus blijft draaien. Ik heb de overdrachtmodus op: DMA, indien mogelijk staan, maar bij huidige overdrachtsmodus blijft PIO-modus staan. Ik heb de tips uit de FAQ gevolgd (op PIO zetten en weer terug en nog eens de driver verwijderd).

Wat kan mijn probleem zijn en hoe los ik dit op?

Micromaxx PC
P4 2.53 Ghz
1253 DDR MB intern
MS6701 moederbord (gelijk aan MD 5000?)

Groeten, Erik-Jan

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 17:38 ]

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:59

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Heb je al een nieuwe IDE kabel geprobeerd?

Hier staat tekst

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zijn de chipsetdrivers goed geinstalleerd? En heb je ook in de bios het goed ingesteld, soms kun je namelijk ook instellen in de bios wat de overdrachtsmodus moet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de hele dag bezig geweest met drivers etc. Ik heb dus ook de nieuwe drivers voor mijn SiS chipset geinstalleerd. Verder is mijn BIOS vrij simpel en staat daar de HDD ook op DMA. In apparaat beheer worden ook geen conflicten aangegeven dus neem ik aan dat de drivers goed zijn.

SiS 5513 IDE UMDA Controller
15-9-2003
5.1.1039.2041

Tevens geen andere IDE kabel gebruikt

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 17:43 ]

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-02 22:05
Ik heb ook een keer zo'n vaag probleem gehad..hij deed gewoon UDMA6, maar soms kwam er een raar geluid uit, en stond hij weer in PIO. Computer uitgezet, en op andere IDE aansluiting gedaan, toen deed hij het weer..probeer dat eens!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijder in Apparaatbeheer het IDE-kanaal waar de betreffende schijf op is aangesloten (onder IDE ATA/ATAPI-controllers). Daarna start je de computer opnieuw op, het kanaal wordt opnieuw geïnstalleerd en zou voortaan in DMA-modus moeten blijven :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rone op 31-08-2006 17:46 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-02 09:38

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Probeer de allerlaatste versie van je BIOS-drivers.

Heb je een 40-polige(rood lijntje) of 80-polige(blauw lijntje) kabel? (40-polig kan zelfs al UDMA2 aan.)

Windows is soms erg lastig met het 'bepalen' of je wel of geen recht hebt op UDMA5 of hoger...
Soms helpt het verwijderen van je IDE kanaal in windows ook.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Topicstarter
Het was indd de kabel. Draait nu op ULTRA DMA modus-6. Ik heb net een test gedaan met HD TUNE en behaalde de volgende waardes:

Minium: 18.9 MB/s
Maximum: 61.9 MB/s
Average: 49 MB/s
Acces time: 15.9 ms
Burst Rate: 86 MB/s
CPU usage: 7.0%

Ik heb de bovenste "slot" uit mijn dvd-rom gehaald en in de HDD gedaan. Na het installeren werd de DVD-rom ook niet gevonden door windows. Ik heb nu nog de volgende problemen:

* DVD-rom doet het niet, maar deze is niet aangesloten (ik denk dat wanneer ik een niewe kabel aansluit zoals het hoort deze het weer doet.) Dus een kabel voor de HDD plus dvd-rom. Een andere kabel voor de brander en nog een kabel voor de floppy drive.
* Kan niet over de volledige ruimte beschikken van mij HDD. Het is een Maxtor met 200GB. Ik heb de big_drive_enabler al gestart maar dit had geen succes. Nog andere ideeen? Ik heb e FAQ gelezen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 18:22:
Het was indd de kabel. Draait nu op ULTRA DMA modus-6. Ik heb net een test gedaan met HD TUNE en behaalde de volgende waardes:

Minium: 18.9 MB/s
Maximum: 61.9 MB/s
Average: 49 MB/s
Acces time: 15.9 ms
Burst Rate: 86 MB/s
CPU usage: 7.0%

Ik heb de bovenste "slot" uit mijn dvd-rom gehaald en in de HDD gedaan. Na het installeren werd de DVD-rom ook niet gevonden door windows. Ik heb nu nog de volgende problemen:

* DVD-rom doet het niet, maar deze is niet aangesloten (ik denk dat wanneer ik een niewe kabel aansluit zoals het hoort deze het weer doet.) Dus een kabel voor de HDD plus dvd-rom. Een andere kabel voor de brander en nog een kabel voor de floppy drive.
* Kan niet over de volledige ruimte beschikken van mij HDD. Het is een Maxtor met 200GB. Ik heb de big_drive_enabler al gestart maar dit had geen succes. Nog andere ideeen? Ik heb e FAQ gelezen.
Inmiddels heb ik door het gebruik van maxblast 4 alle schijf ruimte tot beschikking gekregen. Alleen heeft de schijf nu Letter E: ipv D:, want die was al toegekend aan mijn brander. Kan ik dit omwisselen?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 18:33:
[...]
Inmiddels heb ik door het gebruik van maxblast 4 alle schijf ruimte tot beschikking gekregen. Alleen heeft de schijf nu Letter E: ipv D:, want die was al toegekend aan mijn brander. Kan ik dit omwisselen?
Ja, dit kan in Schijfbeheer (Start » Uitvoeren » diskmgmt.msc):

Afbeeldingslocatie: http://www.infinityx.nl/upload/Stationsletter.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door Rone op 31-08-2006 18:36 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
Is gelukt!

Bedankt voor de reacties. Ik heb het systeem weer lekker draaien. Nu hopen dat de DVD-ROM het ook weer doet met de nieuwe kabel!
Pagina: 1