ASUS BIOS (A7V600-X) en S-ATA

Pagina: 1
Acties:

• LexIsLang
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 18:30
<EDIT MODE> Bedenk dat dit misschien beter in I/O index geplaats had kunnen worden </EDITMODE>

Wie kan mij helpen bij het volgende:

Ik heb zojuist een Samsung Spinpoint van 250 GB (S-ATA II) aangeschaft. Echter mijn ASUS MB wil deze schijf niet herkennen en ik kan geen opties vinden in de BIOS anders dan de Southbridge SATA "enable" . Bij de bootvolgorde heb ik aangegeven Other SCSI/ATA device, maar no luck. Ik heb de laatste revision van de BIOS geinstalleerd.

De schijf is als ik opstart van een IDE disk met Win XP als OS gewoon te zien als secundary HD en ik heb hem in WIN XP geformatteerd.

Ook bij installatie van XP heb ik via F6 externe driver geinstalleerd. Win XP herkend deze en ik kan dan ook de Samsung SP250 selecteren om OS te installeren. Echter na de reboot wordt de disk niet herkend door de BIOS en krijg ik de melding NO DISK.

Alvast bedankt voor de reacties!
Alex

[ Voor 5% gewijzigd door LexIsLang op 31-08-2006 17:25 ]

Alex

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

BIOS-versie?

Anders dan 1009? => ftp://dlsvr02.asus.com/pu...600/a7v600-x/A7v6x009.zip

[ Voor 79% gewijzigd door MAX3400 op 31-08-2006 17:28 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• LexIsLang
BIOS versie 1009

Alex

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:07
Jumper even op SATA I zetten, VIA chipsets hebben veel problemen met SATA II schijven

• LexIsLang
mad-dog schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:27:
Jumper even op SATA I zetten, VIA chipsets hebben veel problemen met SATA II schijven
Dank voor de tip, maar heb ik ook al geprobeerd en mocht niet baten. Het kan natuurlijk zijn dat de interface niet goed is, maar dan vraag ik me af waarom de schijf gewoon te gebruiken is in WinXP. Het lijkt puur een bios (opstart) probleem te zijn.

Kan dit nog met formattering te maken hebben, dat de schijf geen systeem/boot root heeft?

Alex

Verwijderd

Zou een losse SATA inteface kaart helpen, of gaat dat ook niet lukken?

• LexIsLang
Wellicht helpt dat, maar dan snap ik het nut niet van een onboard interface. Ik wil deze schijf ook niet in een RAID config zetten. Ik heb echter geen SATA kaart om dat te proberen.

Alex

Verwijderd

ajwkappe schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 17:23:
<EDIT MODE> Bedenk dat dit misschien beter in I/O index geplaats had kunnen worden </EDITMODE>

De schijf is als ik opstart van een IDE disk met Win XP als OS gewoon te zien als secundary HD en ik heb hem in WIN XP geformatteerd.
ook zo ? > My Computer/Manage/Disk Manager/

• LexIsLang
Ja, op deze manier heb ik hem geformateerd. Dit was na installatie van de VIA SATA driver. Ik ben bang dat het probleem niet in WIndows zit dit keer maar in de hardware (BIOS).

Alex

Verwijderd

Welk MB van ASUS ?

( Ik gebruik hier een P4P800E DeLuxe als servertje)

Verwijderd

heb hem ff aangezet en hij heeft bios versie 1008.002.

ik gebruik 1x onboard raid(1) en 1 x kaartje voor de andere raid(1), er hangen hier 4 x sata drives aan en 1 x ide als bootdsk

• LexIsLang
Dat werkt bij mij ook, IDE als bootdisk, maar ik wil van de S-ATA disk laten booten en de IDE verwijderen.

Mainnboard is ASUS A7V600-X (see subject).

Alex

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

ajwkappe schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 10:32:
Dat werkt bij mij ook, IDE als bootdisk, maar ik wil van de S-ATA disk laten booten en de IDE verwijderen.

Mainnboard is ASUS A7V600-X (see subject).
Al geprobeerd de SATA drivers te integreren in je Windows XP CD met behulp van nLite oid en dan geinstalleerd? Wellicht kan dat een oplossing bieden.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• LexIsLang
Zelfde probleem, BIOS herkent de S-ATA niet.

Alex

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Is dit niet een geval (zoals bij de ASUS K8V) dat er sowieso in het BIOS een RAID array-moet worden aangemaakt ook al gebruik je maar één schijf?

ARME AOW’er

• LexIsLang
Dat dacht ik ook, maar de vraag is hoe doe ik dat, de BIOS laat daar geen opties voor, of ik heb een bril nodig misschien :-)

Alex

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Erg simpel, tijdens het booten komt dan na de post messages een scherm voorbij waar je de kans krijgt iets in te drukken zoals tab F3 whatever.

ARME AOW’er

• LexIsLang
OK, toch nog maar boekje helemaal doorgelezen ...

ik had het zelf niet kunnen verzinnen maar er is dus een optie onder het "PCI Configuratie" menu om ATA First aan te zetten ??? Dit werkt dus... ik had het zelf nooit daar geplaatst, maar eerder in de boot order sectie of in general, anyway, problem solved en iedereen bedankt voor de suggesties!

Lex

Alex

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Ik heb in een oude PC ook dat mobo zitten en ik heb gezien dat er in de bios geen opties voor sata zitten. Er komt op een gegeven moment tijdens de bootpost wel een melding dat je iets in moet drukken voor Sata Raid array config. Vlak na de de melding press DEL to enter Cmos setup. Misschien moet je daar eens kijken en probeer eens de raid utility van ASUS die je onder windows kunt installeren.

Ik heb het zelf nooit gebruikt omdat er een IDE schijf in zit.

[edit]Sorry probleem is opgelost. Niet goed gelezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernie op 02-09-2006 16:36 ]

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:06
Ik heb hetzelfde moederbord en had dit ook na een schone windows XP installatie. Heb toen VIA Hyperion Pro Driver Package geinstalleerd en toen deed ie het weer :)

http://www.viaarena.com/Driver/VIA_HyperionPro_V509A.zip

Ik heb zelf nog een IDE schijf waar ik windows op heb staan, maar wanneer je alleen maar een SATA schijf hebt en die wordt niet door de bios herkent heb je een probleem ;(

[ Voor 28% gewijzigd door Bull op 02-09-2006 17:11 ]

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Verwijderd

Heel simpel!

Zorg dat je Windows Xp Service Pack 2 hebt! Aparte s-ata drivers voor je mobo zijn niet nodig, SP 2 bied namelijk volledige ondersteuning. Ga naar je bios, en zet in Harddisk priority je S-ata systeem schijf op plaats 1. Denk er wel aan dat je s-ata systeem schijf wel in je s-ata 1 controller zit, dus niet in de 2de, 3de of 4de ofzo, want vaak boot die dan niet! ;)
Pagina: 1