Toon posts:

CPU wordt te heet...

Pagina: 1
Acties:
  • 2.281 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedenmiddag tweakers,

Heb reeds een nieuwe pc aangeschaft (zelf samenstelling). Alles loopt lekker maar mijn cpu. Tijdens het gamen etc. wordt het cpu rond de 70 a 75 graden. Ook wanneer ik het CPU stress met Everest.
Wanneer ik gewoon MSN blijft de grade rond de 39 40 41 graden.

Even wat eigenschappen van het systeem:

AMD 64 3800+
ASUS A8N-E Moederbord
250 GB Maxtor hardeschijf
350 W voeding
Nvidia Albatron Geoforce 6600 256MB videokaart.

De airflow is als volgt:

Achter zit een fan die het lucht naar binnen blaast, vervolgens zit er een cooler op mijn processor. Voor het systeemkast zit een 120mm fan die het lucht uitblaast.

Ik heb ook in de andere topics gekeken maar er wordt geadviseerd om nieuwe koelpasta tussen de processor te doen. Is dat volgens mij nodig bij een nieuwe systeem ? Er zat een laagje coelpasta op het coolcop.

Hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen :'(

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:20

EnnaN

Toys in the attic

ik dacht dat je meestel een fan voor-onder deed die inblaast, en achter uitblazen. ook omdat de voeding ook al uitblaast aan de achterkant. zo heb je een voor-naar-achter stroom

verder moet je natuurlijk ook een onder naar boven stroom hebben, omdat warmte die neiging toch al wel heeft. dus op die manier optimaliseer je je airflow. als dat niet helpt, dan kun je idd kijken naar je koeleing. wat voor koeling heb je op de cpu?

sig

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

als hij max 75C wordt terwijl hij gestressed wordt dan kan dat nog net. Waarmee meet je die temp overigens? Grote kans dat de tempsensors niet heel nauwkeurig uitgelezen worden en de temp gewoon een heel stuk lager ligt dan wat hij aangeeft.

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 19:21
Airflow moet andersom.
Warme lucht stijgt op, dus de hoogste fans in de kast moeten naar buiten blazen. (Power supply zit meestal ook bovenin je pc, deze doet datzelfde ook.
En zover ik weet zit bij de meest gangbare kasten de "intake" aan de onderkant voor of aan de zijkant(en). En de "outlet" aan de achterkant (midden/boven) of bovenin de kast.

[ Voor 110% gewijzigd door sjhgvr op 31-08-2006 15:24 ]

oisd.nl

Verwijderd

Topicstarter
EnnaN schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:18:
ik dacht dat je meestel een fan voor-onder deed die inblaast, en achter uitblazen. ook omdat de voeding ook al uitblaast aan de achterkant. zo heb je een voor-naar-achter stroom

verder moet je natuurlijk ook een onder naar boven stroom hebben, omdat warmte die neiging toch al wel heeft. dus op die manier optimaliseer je je airflow. als dat niet helpt, dan kun je idd kijken naar je koeleing. wat voor koeling heb je op de cpu?
Ik heb de orginele cpu koeler van AMD 64.. Had hem boxed gekocht

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:19:
als hij max 75C wordt terwijl hij gestressed wordt dan kan dat nog net. Waarmee meet je die temp overigens? Grote kans dat de tempsensors niet heel nauwkeurig uitgelezen worden en de temp gewoon een heel stuk lager ligt dan wat hij aangeeft.
Ik meet het met verschillende programma's. Zoals met Everest en Speedfan. Maar ik laat hem niet helemaal stressen, ben bang dat er iets verkeerd mee kan gaan.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:22:
[...]

Ik heb de orginele cpu koeler van AMD 64.. Had hem boxed gekocht
Dan zit er toch al zo'n laagje koelpasta op de koeler?

Misschien helpt het als je die koelpasta vervangt door Artic, bijvoorbeeld?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je airflow loopt nu inderdaad precies andersom, als hoe de meeste mensen het hebben.

Verder zijn die temperaturen niet echt iets om je héél erg zorgen over te maken volgens mij :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
DapinododiadeaL schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:21:
Airflow moet andersom.
Warme lucht stijgt op, dus de hoogste fans in de kast moeten naar buiten blazen. (Power supply zit meestal ook bovenin je pc, deze doet datzelfde ook.
Ogh jee :P weer eens ff kloten met die voorste fan. Had hem al heel moeilijk erin kunnen krijgen..

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:24:
Je airflow loopt nu inderdaad precies andersom, als hoe de meeste mensen het hebben.

Verder zijn die temperaturen niet echt iets om je héél erg zorgen over te maken volgens mij :?
Ik ben bang dat er iets verkeerd zal gaan met mijn pc.. Mischien uitbranden :? .. Maar ik zal proberen om de airflow te veranderen.. Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Verwijderd

Topicstarter
anandus schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:24:
[...]
Dan zit er toch al zo'n laagje koelpasta op de koeler?

Misschien helpt het als je die koelpasta vervangt door Artic, bijvoorbeeld?
Ik had nog ook een coolcop besteld van het merk spire. Er zit daar ook een busje coolpasta erbij.. zal ik die niet kunnen gebruiken ?

• R.E.
  • Laatst online: 13:42
Ik heb precies hetzelfde gehad, maar dan met een intel, mijn voeding, die het systeem makkelijk had moeten kunnen trekken, werd gloeiend heet. Die stookte vervolgens de hele kast warm.
Wordt je cpu cooler wel heet? Als die ook ontzettend heet is, is er volgens mij weinig mis met je koelpasta.....

Vette shit!

Verwijderd

Topicstarter
R.E. schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:28:
Ik heb precies hetzelfde gehad, maar dan met een intel, mijn voeding, die het systeem makkelijk had moeten kunnen trekken, werd gloeiend heet. Die stookte vervolgens de hele kast warm.
Wordt je cpu cooler wel heet? Als die ook ontzettend heet is, is er volgens mij weinig mis met je koelpasta.....
Ik zal eens weer de cpu stressen.. Kijken of de coolcop heet wordt..

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Voel is of de koeler echt zo heet wordt. Als het geen pijn doet dan is de temperatuursensor niet goed. Als het wel pijn doet dan is er iets aan de hand. De luchtstroming is dan wel precies verkeerd om, het lijkt me sterk dat dan 30-40 graden scheelt. Je zegt dat je je pc zelf in elkaar geknutseld hebt. weet je zeker dat de koeler er goed op zit, dat 'ie goed vast zit en dat je niet teveel koelpasta hebt gebruikt? Kijk ook is naar de ventilator op het koelblok. draaitie wel en zo ja blaastie de lucht op het koelblok of juist de andere kant op? Als dat allemaal goed is dan kan het zijn dat je koeler gewoon te weinig koelvermogen heeft of dat je teveel spanning op de core hebt staan.

Ik heb echt een hele goeie PC.

Verwijderd

Topicstarter
brute51 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:34:
Voel is of de koeler echt zo heet wordt. Als het geen pijn doet dan is de temperatuursensor niet goed. Als het wel pijn doet dan is er iets aan de hand. De luchtstroming is dan wel precies verkeerd om, het lijkt me sterk dat dan 30-40 graden scheelt. Je zegt dat je je pc zelf in elkaar geknutseld hebt. weet je zeker dat de koeler er goed op zit, dat 'ie goed vast zit en dat je niet teveel koelpasta hebt gebruikt? Kijk ook is naar de ventilator op het koelblok. draaitie wel en zo ja blaastie de lucht op het koelblok of juist de andere kant op? Als dat allemaal goed is dan kan het zijn dat je koeler gewoon te weinig koelvermogen heeft of dat je teveel spanning op de core hebt staan.
Ik ben momenteel de CPU aan het stressen... Zal kijken of de coolcop wel echt warm wordt.. Maar ik zelf heb geen coolpasta gebruikt. De coolpasta zat er al op. Heb een AMD 64 Box bestelt waar de pasta etc. er allemaal op zat.. Ik heb hem alleen maar erop geklikt.. :)

Momenteel is de CPU volgens Speedfan en Everest 65 graden..

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-02 17:12
heb je dan niet een gebruikte cpu gekregen?

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:38:
[...]

Ik ben momenteel de CPU aan het stressen... Zal kijken of de coolcop wel echt warm wordt.. Maar ik zelf heb geen coolpasta gebruikt. De coolpasta zat er al op. Heb een AMD 64 Box bestelt waar de pasta etc. er allemaal op zat.. Ik heb hem alleen maar erop geklikt.. :)
Ja, precies, dat bedoelde ik.

Meestal is dat niet de meest goede manier.
Ikzelf haal het er altijd af en doe er dan zelf koelpasta op (in mijn geval Artic Silver).

Disclaimer: Of het veel uitmaakt weet ik niet, want op zich heb je relatief normale waarden

Verwijderd

Topicstarter
De processor zit nu onderhand al op de 68 graden.. Heb mijn vinger op de coolcop 30 sec. gehouden.. Maar het doen niet pijn :? Ik begrijp het niet meer :?

Verwijderd

Topicstarter
dezejongeman schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:40:
heb je dan niet een gebruikte cpu gekregen?
Op de verpakking zat er nog een AMD verpakking stickertje op die nog niet was verbroken.. Of het zo zal zijn weet ik niet..

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:42:
De processor zit nu onderhand al op de 68 graden.. Heb mijn vinger op de coolcop 30 sec. gehouden.. Maar het doen niet pijn :? Ik begrijp het niet meer :?
Dan kan het dus zijn dat de warmte niet goed wordt doorgegeven van de CPU naar de koeler.
Daarnaast duurt het eventjes tot een koeler goed opgewarmd is.
Maar 68 graden stressed is nog geen paniek, overigens :)

Laat maar even doordraaien, houdt de temp in de gaten, en voel over een kwartiertje nogmaals :)

Edit:
Oh, en als het kan je casefan vooronder in laten blazen en achterin boven eruit :)

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 31-08-2006 15:48 ]

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-02 17:12
vroeger had je bij sommige coolers dat ze verkeerd om op het mobo konden zou dat ook een oplossing zijn en ik zou toch nieuwe koelpasta erop doen.
en dan je cpu weer eens stressen.
succes

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
Even een hele andere kijk, Zit je koeler mischien verkeerd om ? niet goed doorgeklikt ?

Verwijderd

Topicstarter
anandus schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:44:
[...]

Dan kan het dus zijn dat de warmte niet goed wordt doorgegeven van de CPU naar de koeler.
Daarnaast duurt het eventjes tot een koeler goed opgewarmd is.
Maar 68 graden stressed is nog geen paniek, overigens :)

Laat maar even doordraaien, houdt de temp in de gaten, en voel over een kwartiertje nogmaals :)
Hij is nu al ondergand een kwartier aan het stressen.. En is nog op 68 graden.. Maar wanneer ik de stressen uitzet.. Daalt het echt met een speer naar beneden de temperatuur.. Zal even een screenshotje laten zien die ik een uur geleden heb gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/bozkir/SP32-20060831-144325.jpg

Verwijderd

TRAXION schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:46:
Even een hele andere kijk, Zit je koeler mischien verkeerd om ? niet goed doorgeklikt ?
Dit lijkt mij een logischere verklaring. AMD 64-jes worden zeker niet zo heet, airflow andersom dan normaal of niet.

Kijk ook gewoon is naar de temps in de bios, deze zijn veel beter te vertrouwen dan speedfan oid.

Verwijderd

Topicstarter
TRAXION schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:46:
Ik heb de coolcop echt goed doorgedrukt totdat ik een klik heb gehoord. Ik denk dat die wel goed erop zit..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:50:
[...]

Dit lijkt mij een logischere verklaring. AMD 64-jes worden zeker niet zo heet, airflow andersom dan normaal of niet.

Kijk ook gewoon is naar de temps in de bios, dit zijn veel beter te vertrouwen dan speedfan oid.
Wil best wel even in de bios gaan kijken.. Maar wanneer ik de stressen uitzet daalt de temperatuur met een speer naar beneden.. :)

• R.E.
koeler en processor moet je volgens mij zien als een geheel kwa temperatuur..... Hoe warm is je koeler, warm of heet en nog aan te raken? Als ie warm is, zit ie niet goed waarschijnlijk, als ie heet is, dan zou ik me niet te druk maken. 68 graden stressed met boxed cooler is nog niet dramatisch of zo, en half 30 tot 40 idle is ook niet slecht of zo.
Houdt ook in de gaten dat koelpasta altijd een paar 100 (volgens mij) uren nodig heeft om optimaal te presteren.....

Vette shit!

Verwijderd

Topicstarter
R.E. schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:53:
koeler en processor moet je volgens mij zien als een geheel kwa temperatuur..... Hoe warm is je koeler, warm of heet en nog aan te raken? Als ie warm is, zit ie niet goed waarschijnlijk, als ie heet is, dan zou ik me niet te druk maken. 68 graden stressed met boxed cooler is nog niet dramatisch of zo, en half 30 tot 40 idle is ook niet slecht of zo.
Houdt ook in de gaten dat koelpasta altijd een paar 100 (volgens mij) uren nodig heeft om optimaal te presteren.....
Ik kan nu nog mijn coolcop aanraken.. Geen pijn ofzo.. Kan hem redelijk lang ophouden.. Maar mijn pc werkt sinds dinsdag nacht.. Dus ik denk dat het dan nog geen 100 uur is geworden :P Momenteel ben ik nu al een half uurtje aan het stressen.. Het blijft nu rond de 69 graden..

• R.E.
Ik denk foutje met je koeler, hij zit nu op zijn maximum temp volgens de amd site (71 graden max). Ik zat meer met intel temperatuurtjes in mijn hoofd, sorry ( 8)7 |:( )
Als je proc langer 68 graden is (zoals je aangeeft), dan zou het koelblok niet meer aan te raken moeten zijn. Ik denk dat er toch te weinig warmte via het blok afgevoerd wordt....

Vette shit!

Verwijderd

Topicstarter
R.E. schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 16:07:
Ik denk foutje met je koeler, hij zit nu op zijn maximum temp volgens de amd site (71 graden max). Ik zat meer met intel temperatuurtjes in mijn hoofd, sorry ( 8)7 |:( )
Als je proc langer 68 graden is (zoals je aangeeft), dan zou het koelblok niet meer aan te raken moeten zijn. Ik denk dat er toch te weinig warmte via het blok afgevoerd wordt....
Ja en nu :P

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je koelblok opnieuw monteren met andere koelpasta.

Er zat toch niet een of ander stukje folie of plastic ofzo over het laagje koelprut en dat je dat vergeten bent weg te halen :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 16:10:
[...]

Je koelblok opnieuw monteren met andere koelpasta.

Er zat toch niet een of ander stukje folie of plastic ofzo over het laagje koelprut en dat je dat vergeten bent weg te halen :?
Maar wat ik ook nou niet begrijp... Nu is mijn systeem rond de 42 graden als die stabiel is.. Maarjah.. Ik ga vanavond wanneer ik klaar ben met werken eens opnieuw de coolpasta smeren.. De pasta dat ik moet smeren is toch ongeveeer net zo groot als een rijstkorreltje ?

• R.E.
Vanuit gegaan dat je fan op je cpu cooler goed werkt, zit de cooler er of niet goed op, of de koelpasta is niet goed. Gezien de koelpasta er al op zit en ik aanneem dat je de cooler er niet 5 keer op en af hebt gehaald, zit er of iets tussen de cooler en de cpu of de cooler zit niet goed vast. Ik zag dat de case temp 30 graden was, dus daar ligt het ook niet aan.....

Vette shit!

• R.E.
jep, 1 rijstkorrel, midden van de onderkant koelblok...

Vette shit!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:54

DropjesLover

Dit dus ->

k hem een vergelijkbare processor, bij mij wordt ie stressed net 45 ofzow... een betere koeler (bijv een Arctic freezer 64 pro ;) ) helpt een hoop...

bij mij ging er nog es 4 graden vanaf na het installeren van een intake fan onderin (@ lage toeren), uittake zat er al in.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor jullie reacties... Moet zometeen al weer werken :'( .. Wanneer ik klaar ben met werken ga ik de coolpasta eens eraf halen. Had nog ook een Spire CPU Cooler gekocht.. Daar zit een busje coolpasta erbij.. Ik zal die eens gaan proberen vanavond.. Dan horen jullie het nog van mij..

• R.E.
http://www.amd.com/us-en/...s_and_tech_docs/31684.pdf

Je hebt alles gedaan wat er onder het kopje heatsink installation staat? ook de schroefjes goed vast gedraait (niet te...)? Controleer dat eerst even voordat je koelpasta weg gaat halen en zo.....

Vette shit!

Verwijderd

Topicstarter
R.E. schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 16:26:
http://www.amd.com/us-en/...s_and_tech_docs/31684.pdf

Je hebt alles gedaan wat er onder het kopje heatsink installation staat? ook de schroefjes goed vast gedraait (niet te...)? Controleer dat eerst even voordat je koelpasta weg gaat halen en zo.....
Heatsink zat er al op bij mij..

EDIT:

Maar ik ga vanavond eens weer hele pc loskoppelen... Ik ga ervoor zorgen dat de airflow er goed zit.. Coolcop eraf halen nieuwe pasta smeren.. Jullie horen het allemaal van mij vanavond... TOT DAN!!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 16:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
_/-\o_ Zo naar eindelijk een paar uur prutselen klaar... Ik ben nu onderhand al een ongeveer 20 minuten CPU aan het stressen.. Maar echt een bizar.. Ik heb heel wat wijzigingen in het systeem gebracht. Zoals de airflow veranderen zoals de anderen het vertelt hadden. Nieuwe koelpasta gesmeerd.. en natuurlijk een andere koelkop erop gedaan.. En echt een perfect resultaat..!!!! Echt iedereen bedankt voor zijn commentaren _/-\o_ _/-\o_

Zo toch nog even een test resultaatje plaatsen:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/bozkir/SP32-20060901-005445.jpg

Maar watnu :o .. Hij daalt tot wel 30 graden. :9 Hopen dat het niet gaat vriezen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 00:57 ]

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik moet zeggen dat ik laatst wat socket AM2 systemen op mijn werk heb gebouwd met een 3800X2 en dat deze na een tijdje aanstaan toch wel warm werden. (45-50 graden idle met stock koeler).
De heatsinks van de stock koelers voelde iig goed heet aan maar je kon je handen er nog wel op houden.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Ik denk dat het de koelpasta was, bij mijn AMD Boxed (A64 3000+) zat er namelijk echt géén koelpasta op de processor toen ik hem uit zn doosje haalde, denk dat jij hem net gewoon zónder pasta in je PC had gestopt ;) Verbetering van airflow zal wss niet zo'n grote verandering ten gevolge hebben, dus het moest haast wel dat er iets mis wat met je pasta, wss dus het ontbreken ervan. Maargoed het is opgelost dus gefeliciteerd ;)

• R.E.
Mooi, goed te horen!
Dan zijn die stock coolers van amd ook al niet je van het..... (intel = stofzuiger)

offtopic: goeiedag zeg, wat zijn jullie midden in de nacht op???????

[ Voor 31% gewijzigd door R.E. op 01-09-2006 08:28 ]

Vette shit!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-02 15:50

TheNephilim

Wtfuzzle

Haha, ik was ook heel bang dat ik mijn CPU + koeler niet goed zou monteren. (E6600 + Zalman CPNS9500 LED)

Maar das helemaal gelukt, ik heb namelijk wat Artic silver 5 op de cpu gedaan en toen koeler eropgedrukt.

Maar ik heb de CPU nog niet warmer gezien dan 34 graden. Dus dat lijkt wel goed :D

Verwijderd

Topicstarter
Nou omdat ik nog steeds vakantie heb ben ik zo lang wakker :P ..

Maar even over dat koelpasta.. Toen ik die koelkop eruit had gehaald van de processor.. Hij was wel erg droog, en leek wel of er weinig was gesmeerd.. Maarjah.. Nu is mijn systeem stabiel en 36 graden.. Normaal was het al ongeveer 39 40 41 graden..

Nogmaals... Iedereen hartstikke bedankt!!!! _/-\o_
Pagina: 1