Toon posts:

[linux]-[CUPS printserver + windows drivers]

Pagina: 1
Acties:
  • 1.081 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het zit zo, ik heb gisteren een printserver geinstalleerd in linux met een HP LaserJet 1010 er aan. Dit werkt allemaal goed, de printer is gedeelt met Samba en ik kan printen vanuit windows machines.

Echter heb ik begrepen dat als je een windows printserver installeerd de windows printserver automatisch de juiste drivers stuurt zodat je niet bij elke pc afzonderlijk het CD'tje van HP moet installeren en daarna de printer moet toevoegen.

Is het ook mogelijk dat linux de windows drivers stuurt naar de windows clients op het moment dat ik de printer wil toevoegen vanuit het netwerk?

Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is. Ik heb echt wel degelijk zoekwerk gedaan, en diverse site doorgelezen over het maken van een printserver in linux. Ik kan echter nergens wat vinden over het sturen van de windows drivers door de linux machine.

Mijn systeem draait onder ClarkConnect 3.2. De printer is verbonden met een usb kabel op de server. De clients draaien w2k en wxp.

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 00:36
Jah, het is mogelijk om je windows drivers up de samba server op te slaan, zodat je windows clients deze automatisch kunnen downloaden bij het installeren van deze printer.
[url href="http://us5.samba.org/samba/docs/man/Samba-HOWTO-Collection/classicalprinting.html"]hier[/url] of [url href="http://us5.samba.org/samba/docs/man/Samba-HOWTO-Collection/CUPS-printing.html"]hier[/url] kun je vast vinden wat je zoekt..

Verwijderd

Topicstarter
viper schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:35:
Jah, het is mogelijk om je windows drivers up de samba server op te slaan, zodat je windows clients deze automatisch kunnen downloaden bij het installeren van deze printer.
[url href="http://us5.samba.org/samba/docs/man/Samba-HOWTO-Collection/classicalprinting.html"]hier[/url] of [url href="http://us5.samba.org/samba/docs/man/Samba-HOWTO-Collection/CUPS-printing.html"]hier[/url] kun je vast vinden wat je zoekt..
Ik zie idd, dat het mogelijk is en als ik het goed begrijp moet ik de windows drivers in een $print map zetten? Die is dan gedeelt door Samba en de windows machines zouden dan hiervandaan de drivers halen. Waar vind ik die map ergens?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik heb nog ff verder gezocht. Ik ben er nu zo'n beetje uit. Ik heb de drivers in /etc/samba/drivers gezet en het zo verder ingestelt. http://lists.freebsd.org/...ons/2004-July/052058.html

Mijn smb.conf

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
[global]
   netbios name = ClarkConnect
   workgroup = Home
   server string = ClarkConnect Home Edition

bind interfaces only = yes
interfaces = eth0 

use client driver = yes
printcap name = /etc/printcap
load printers = yes

security = user
encrypt passwords = yes
smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd

syslog = false
socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
dns proxy = no
utmp = yes

# For low-risk security reasons on Win2000/WinXP networks (no Win98)
# restrict anonymous = 2

# WINS / VPN
# ----------

wins support = no
wins server =

# Other handy directives
# ----------------------
# preferred master =
# remote announce =
# remote browse sync =

# Authconfig adds these
#----------------------

idmap uid = 16777216-33554431
   idmap gid = 16777216-33554431
   template shell = /bin/false
   winbind use default domain = no

# PDC
#----

add machine script = /usr/sbin/useradd -d /dev/null -g samba-clients -s /bin/false -M %u

#============================ Share Definitions ==============================

[printers]
comment = Printers
printing = cups
print command = lpr -r -P%p -o raw %s
path = /tmp
browseable = yes
writeable = no
printable = yes
public = yes
guest ok = yes
printer admin = @admin

[global]
load printers = yes
printcap = cups
printcap name = cups
printing = cups
printer admin = @admin
local master = auto
domain master = auto
netbios name = linux
workgroup = OFFICE
server string = linux
bind interfaces only = yes
interfaces = eth0 
use client driver = yes
printcap name = /etc/printcap
load printers = yes
security = share
encrypt passwords = yes
smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
syslog = false
socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
dns proxy = no
utmp = yes
wins support = no
wins server =
idmap uid = 16777216-33554431
idmap gid = 16777216-33554431
template shell = /bin/false
winbind use default domain = no
add machine script = /usr/sbin/useradd -d /dev/null -g samba-clients -s /bin/false -M %u

[www]
guest only = no
create mask = 0744
public = yes
writable = yes
path = /var/www/html/
comment = www

[print$]
comment = Print Driver Auto-Download
path = /etc/samba/drivers
browsable = yes
guest ok = yes
read only = yes
write list = @admi

Ik las ook dat als je naar de linux server bladerd in windows verkenner je dan de map printers moet aanklikken en dan rechts moet klikken in de map en dan server eigenschappen. Dan het tabje stuurprogramma's en dan add driver. Probleem is alleen dat ik niet op add driver kan klikken...

Kan iemand me verder helpen.. ik zit een beetje vast nu. Ik kan ook geen goede tutorial vinden over Point 'n Print.

Verwijderd

Topicstarter
bonk

[ Voor 154% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2006 08:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
schop

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 17:46

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

• Baarsjes
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Baarsjes

Unagi

Je moet inderdaad een print$ share aanmaken onder samba, bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[print$]
   path = /opt/samba/printers
   guest ok = no
   public = no
   browseable = yes
   read only = yes
   write list = root

Aangenomen dat je printer reeds correct werkt vanuit windows ga je nu achter een Windows PC zitten zonder de printer en de drivers geinstalleerd. Je logt in op deze PC met de samba gegevens van de root gebruiker (of een andere met de juiste rechten). Je gaat naar de samba server \\printerserver, dan ga je naar printers (dus niet direct naar je printer). Je selecteert de eigenschappen van je printer, onder advanced voeg je een nieuwe driver toe.

Als je niet kan kiezen voor "Add driver" dan heb je niet de juiste rechten, of je hebt niet op printers geklikt maar rechtstreek op de printer zelf. En je kiest dus niet voor "server properties" maar voor de properties van de gewenste printer.

Als je nu de printer op een willekeurige pc onder een normale gebruiker toevoegd zouden de drivers automatisch meegestuurd moeten worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Baarsjes op 05-09-2006 09:46 ]

http://www.bonuszoeken.nl

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
je mist nog het laatste stukje al weet ik niet of het nodig is om de print$ share nog een keer extra te definieren .... hoe denk je dat de printers zelf zijn geshared onder het kopje printer...
zo te zien heb je ze nodig

anyway je moet een paar folders aanmaken onder je samba spool folder zie deze link
http://us2.samba.org/samb...alprinting.html#id2596967

maar ik ben er zelf ook nog niet het kopje new drivers is nog steeds niet selecteerbaar ;(
en ook andere drivers kan ik ook niet instaleren dus het is nog even puzzelen

ben weer een stukje verder moest ook onder de global nog even de printer admin definieren... maar ben er nog steeds niet want op het laatst opreation not permited

en dat was het laatste ... je moet echt even de folder aan maken voor het platform waar je drivers van wilt instaleren... maar het werkt

lalalalala ik haat updates.......

kreeg weer een nieuwe foutmelding........ (buiten fam dan)

WARNING: The "printer admin" option is deprecated
..... er is ook altijd wat.... gelukkig oplossing ook

The replacement is the SePrintOperatorPrivilege. Printer admin
will probably stay around for a while though.

hopelijk laatste edit http://info.ccone.at/INFO...TO-Collection/rights.html voor meer info

[ Voor 39% gewijzigd door Mafketel op 07-09-2006 16:01 ]

Pagina: 1